לבנת פורן לשר הרווחה: לקצר זמן התגובה לנזקקים

התובעים תביעות נכות מהביטוח לאומי. מדובר ב-200 אלף פונים בשנה, שנענים לאחר תקופות ארוכות של המתנה הרסנית. דורשת תשובות בתוך 3 חודשים מהפניה
שי פאוזנר |

לבנת פורן, מנכ"ל "המרכז למימוש זכויות רפואיות" בישראל, פנתה בימים אלה לשר הרווחה, הרב רביץ, בבקשה לתקן תקנה שתחייב את המוסד לביטוח לאומי להיענות בזמן תגובה סביר לפניות של אזרחים התובעים קצבאות נכות למיניהם.

פורן מציינת, כי לאור העובדה שמידי שנה פונים למעלה מ-200,000 אזרחים למוסד לביטוח לאומי להגשת קצבאות נכות וחלקם לא זוכים לתשובה במשך חודשים ארוכים ובמקרים מסוימים אף למעלה משנה, דבר הפוגע קשות במבקשי קצבאות הנכות ומביא אותם ואת משפחתם למצב כלכלי קשה.

עצם העובדה שאין לדבריה כיום חוק או תקנה המחייבת את המוסד לביטוח לאומי למתן תשובה לפניית האזרחים, תוך זמן מוגבל וסביר, גורמת לאי וודאות מוחלטת של הפונים בנושא ההכרה בקצבאות הנכות, ובאי וודאות אם הן יוכרו כזכאים ובאיזה סכום כספי תזכה אותם הכרה זו.

עיכוב התשובות מצד הביטוח הלאומי הינו בקרב כל סוגי הפניות לבקשת קצבאות נכות כולל נפגעי תאונות עבודה ונפגעי פעולות איבה. זאת ועוד - היא מסבירה, כי באופן אבסורדי, עיכוב במתן התשובה לנפגע פועל לא אחת לטובת הביטוח הלאומי ומקטין בסיכומו של דבר את סה"כ התשלומים שעל הביטוח הלאומי לשלם לנפגע, שמוצא את עצמו במצב שאינו יוכל לבקש להפעיל תקנות מסוימות בחוק הביטוח הלאומי שנחקקו על מנת להבטיח את מצבו הכלכלי. (תקנה 18(א') לחוק נפגעי עבודה.

פורן, מבקשת בפניה לשר הרווחה, לתקן תקנה מיידית כשמדובר בבקשה של אזרחים בתאונות עבודה ובנכות כללית שעל הביטוח לאומי להודיע לתשובה סופי תוך 3 חודשים ואילו במקרה של מחלת מקצוע להגיע לתשובה סופית תוך 3 חודשים מהגשת התביעה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה