לין מארגן משלחת של 15 אנשי עסקים לאוסטריה

אגוד לשכות המסחר מציין כי המשלחת יוצאת לאוסטריה בעקבות הזמנתו האישית של ד"ר כריסטוף לייטל, נשיא לשכת מסחר אוסטריה ונשיא ארגון היורוצ'ימברס
חזי שטרנליכט |

המסע לאוסטריה יוצא לדרך. היום מודיע נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, ויו"ר ועדת הכספים באיגוד, אמיר שני, כי הם יעמדו בראש משלחת של כ-15 אנשי עסקים שתצא לסבב מפגשים באוסטריה. המשלחת תצא ביום ראשון הקרוב וינכחו בה: פרופ ובניו, ורינט, רדוור, אורדילן, עמית עמילות מכס ועוד.

המשלחת יוצאת לאוסטריה בעקבות הזמנתו האישית של ד"ר כריסטוף לייטל, נשיא לשכת מסחר אוסטריה ונשיא ארגון היורוצ'ימברס. ד"ר לייטל ביקר בישראל בפברואר 2004 כאורח איגוד לשכות המסחר והזמין את לין לביקור גומלין בוינה.

לין ציין כי "למשלחת חשיבות רבה לקידום רמת הסחר הנמוכה יחסית בין המדינות, כחלק מפעילות האיגוד לחיזוק היחסים עם מדינות האיחוד האירופי. הסחר ההדדי בין ישראל לאוסטריה עמד בשנת 2004 על כ-280 מיליון דולר, כאשר היבוא היווה כ-201 מיליון דולר והיצוא כ-80 מיליון דולר בשנת 2004".

באגוד לשכות המסחר מציינים כי למשלחת חשיבות רבה בעיניהם, גם בהיבט המדיני על רקע העבר הבעייתי ביחסים בין המדינות. כזכור, בעקבות כניסת מפלגתו של יורג היידר לקואליציה בממשלה האוסטרית בראשית 2000 הוחלט על החזרת השגריר הישראלי מוינה. רק ביוני 2004 במסגרת ביקור שרת החוץ האוסטרית בישראל הוסכם על נירמול היחסים.

במהלך הביקור תיפגש המשלחת עם ראשי ארגונים כלכליים במדינה, ביניהם שר הכלכלה והעבודה מרטין ברטנשטיין, אשר ביקר בישראל בדצמבר 2004 וכן עם נציגי לשכות המסחר המקומיות.

לין ציין בנוסף כי זו המשלחת הגדולה ביותר שיצאה מישראל לאוסטריה בעשור האחרון. "על אף שעיקר פעילותה של המשלחת בתחום הכלכלי, זוהי יותר ממשלחת כלכלית. אנו נפעל להידוק יחסי הסחר בין שתי המדינות, וננסה להשפיע על עמדותיהם ויחסיהם של אוסטריה וארגון היורוצ'ימברס כלפי ישראל והמשק הישראלי. לאוסטריה, מלבד היותה כלכלה מפותחת, יש חשיבות אסטרטגית ומעמד מיוחד באיחוד האירופאי, בעיקר בזכות קשריה החזקים עם ארצות מזרח אירופה".

פרנץ בכלייטנר, הנספח הכלכלי של אוסטריה בישראל, הדגיש שפוטנציאל גדול טמון בפעילות של חברות ישראליות באוסטריה בתחומים שונים, ביניהם פרמצבטיקה, ביטחון ובטיחות, תוכנה, פיננסים ועוד. לדבריו, בעקבות העניין שמגלות חברות אוסטריות בתחומים אלה הוחלט להגביר את מספר המשלחות העסקיות מאוסטריה, כשכבר בשלב זה מתוכננת משלחת בתחום הביטחון שתגיע לישראל בספטמבר הקרוב ולאחריה משלחת בתחום ה-IT ותוכנה שתגיע לישראל בדצמבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.