לין: אנחנו אחת הכלכלות היציבות והחזקות בעולם
כלכלת ישראל נחשבת לאחת הכלכלות היציבות והחזקות בעולם וזה אחד ההישגים המרכזיים של 57 שנות עצמאות. כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. הוא אומר היום, ערב יום הזכרון ויום העצמאות - כי כלכלות רבות בעולם המערבי היו מאושרות אם התוצאות הכלכליות שלהן לשנת 2004 היו דומות לזו של ישראל.
לין התייחס לסקירה כלכלית שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר. לפיה עצמאותה הכלכלית של ישראל נמדדה על פי מספר אינדיקטורים כלכליים מרכזיים. החוסן הכלכלי של ישראל משנת 1960 ועד היום נבחן על פי נתונים אלה, ביניהם - נתוני סחר חוץ, יתרות מט"ח, חוב חיצוני כאחוז מהתמ"ג והשקעות של זרים בישראל ושל ישראלים בחו"ל.
לין: "מניתוח האינדיקטורים המשפיעים על ההתפתחות הכלכלית משנות ה-60 ועד היום, מסתמנת תמונה ברורה לפיה כלכלת ישראל תפסה תאוצה במהלך שנות ה-70 ואח"כ לקראת סוף שנות ה-80. אולם, העלאת המדרגה נעשתה דווקא במהלך שנות ה-90 כתוצאה מתהליך החשיפה".
לדבריו, עצמאותה של ישראל נבנתה בשלבים. תחילה היתה תלות בכספים המגיעים ממדינות זרות, כולל השקעות ומימון הלוואות. בהמשך החל תהליך של חיפוש אחרי יתרונות יחסיים בתוך השוק המקומי וחשיפה לשוק הגלובלי.
"יחד עם הגידול בצמיחת המשק בכל הקריטריונים, כמו צריכה פרטית, השקעות, הוצאות ממשלה וכדומה, ניכר כי במהלך השנים פחתה תלותו של המשק הישראלי ב'מתנות' מחו"ל והכלכלה המקומית החלה לפרוח ולשגשג בזכות עצמה. תהליך שהושלם תוך השתלבות ישראל בתהליכי הגלובליזציה" אמר לין. (ראה טבלה רצופה בעמוד הבא).
לין מדגיש, כי תהליך השחרור הכלכלי בא ללא ספק גם כתוצאה משיפור במעמדה הפוליטי של ישראל בקרב מדינות העולם. הוא אומר כי "עם זאת, אין להתעלם מהתרומה המרכזית של התוכנית הכלכלית של שנת 85', אותה הובילו שמעון פרס, ראש הממשלה דאז ויצחק מודעי ז"ל, שר האוצר דאז, אשר הניחו את היסודות ליציבות המשק והתייעלותו".
חיזוק למסקנות אלה ניתן למצוא גם בסקר שנערך במכון IMD (המוסד הבינ"ל להתפתחות ניהולית) משנת 2004. על-פיו ישראל מדורגת נכון להיום במקום ה-30 מבין כ-60 מדינות מובילות בעולם מבחינה כלכלית. לגבי היחס שבין סחר החוץ לתוצר ישראל מדורגת במקום ה-20.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
