אליפות הברום: ברום ים המלח תייצר 280 אלף טון ב-06'

החלה את דרכה כחברה ממשלתית ב-1955 וכיום הינה יצרנית הברום הגדולה בעולם. לאחרונה הודיעה על תוכנית להרחבת כושר הייצור במתקן בסדום בעוד 40 א' טון לשנה
שרון שפורר |

חברת ברום ים המלח, ממגזר כיל מוצרים תעשייתיים, מציינת בימים אלה 50 שנים להיווסדה. החברה, שהחלה את דרכה כחברה ממשלתית בשנת 1955, הינה כיום יצרנית הברום הגדולה ביותר בעולם.

מפעלי החברה, המייצרים כ-50 מוצרים שונים המיוצאים לכל רחבי העולם, הינם אתרי הייצור לתרכובות ברום הגדולים, החדשניים והמתקדמים מסוגם בעולם. הברום ותרכובותיו משרתים את תעשיית האלקטרוניקה, הבנייה, המזון, הדלק, התרופות, חיטוי קרקע ומים, הצבעים, הקוסמטיקה ועוד. החברה השקיעה במהלך שנת 2004 כ-12 מיליון דולר במחקר ופיתוח ורשמה עד היום כ-120 פטנטים ברחבי העולם.

לאחרונה הודיעה החברה על תוכנית להרחבת כושר הייצור שלה במתקן בסדום בעוד 40 אלף טון לשנה. עם השלמת התכנית, הצפויה ב 2006 יגיע כושר הייצור פוטנציאלי לכ-280 אלף טון בשנה.

מנכ"ל כיל מוצרים תעשייתיים, יוסי שחר מסר כי, הגדלת כושר הייצור של המפעל הינה כתוצאה מהגידול בביקוש למוצרים מבוססי ברום, הנובע מהתאוששות הכלכלה העולמית, כמו גם מהירידה הצפויה בכושר הייצור של הברום בארה"ב ובסין, שתי יצרניות מובילות בתחום. בנוסף, סגירתו של מתקן לייצור ברום באירופה תרמה אף היא לגידול זה.

"נטלנו על עצמנו משימה לא פשוטה, לקיים איזון בין פעילות של תעשייה כימית המייצרת מוצרים חיוניים בשירות האדם, לבין שמירה על סביבה נקייה. אנו מאמינים במדיניות סביבתית מתקדמת, העוסקת בבחינה מתמדת במחקר ובשיפור של נושאי איכות הסביבה השונים, תוך מתן מענה ופתרון לכל בעיה. המחויבות הגדולה שלנו לשמירה על הסביבה מוצאת את ביטוייה בהשקעות גדולות, ובטיפול אינטנסיבי בנושאי תקינה, נהלי עבודה ותהליכי ייצור. כך אנו ניצבים לא רק בחזית התעשייה הכימית העולמית בתחום הברום, אלא גם בחזית העולמית בנושאי אחריות סביבתית וקהילתית" הדגיש שחר.

מפעלי הברום, הפועלים רבות לצמצום כמויות השפכים והפליטות לאוויר בעשרות אחוזים, השקיעו עשרות מיליוני דולרים במהלך חמשת השנים האחרונות בנושאי איכות הסביבה. יתרה מזו, תכנית הפיתוח והרחבת כושר הייצור כוללים בשנים האחרונות השקעה של כ-20% בשמירה ובשיפור של איכות הסביבה.

קבוצת הברום מעניקה את שירותיה ל-5,000 לקוחות הפרוסים על פני חמש יבשות. במסגרת הקבוצה פועלות כ-20 חברות בת המפעילות את מערך השיווק של החברה בעולם. מערך ההפצה של החברה כולל צי גדול של איזוטנקים - אמצעי שינוע ייחודיים לתעשיית הברום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".