ת"א ממשיכה בירידות: דסק"ש קופצת ב-4.99%
בצהרי יום המסחר הראשון נמשכת המגמה השלילית בבורסה לניירות ערך בתל אביב, מגמה שמאפיינת אותה מפתיחת המסחר ונראת כמימושי רווחים. בשעה האחרונה הצליחו המדדים העיקריים להתרומם לפרק זמן קצר מעל לקו האדום, אך שבו במהרה לרשום ירידות השערים סביב רמות הפתיחה. מדד התל טק היו היחיד שעולה בשעה זו בעזרת פערי ארביטראז' חיוביים מכיוונם של המניות הדואליות. מחזורי המסחר מסתכמים ב-302 מיליון שקל, מתוכם כ-182 מיליון שקל נזקפים לזכות מדד המעו"ף.
מדד ת"א 25 יורד ב-0.08% לרמת 672.15 הנקודות, מדד ת"א 100 מנמיך ב-0.01% לרמת 693.79 נקודות, ומדד התל-טק 15 עולה ב-1.19% לרמת 406.66 נקודות.
עליות השערים במניית דסקונט השקעות מתחזקות. ברקע, הודעת החברה השלימה משא ומתן עם קבוצת בלסאות מארה"ב בנוגע לעסקת רכישה של מלוא אחזקתה של בלסאות בסלקום ישראל, המהווה כ-34.75% מהון המניות המונפק של סלקום תמורת 625 מליון דולר. העסקה צפויה להתבסס על שווי של כ-1.8 מליארד דולר לסלקום. סלקום הינה חברה כלולה של דסק"ש באחזקה של כ-25%. מניות דסק"ש קופצות בשעה זו ב-4.99%, ומניות אי.די.בי פתוח ואחזקות מוסיפות 2.44% ו-2.35% בהתאמה.
הזוכה בבזק לא יקבל יחס מועדף ברגולציה, כך אמרה שרת התקשורת, דליה איציק, בראיון ל"ידיעות אחרונות". מה שעלול להתפרש כסדרה של חיצי ביקורת ואזהרות היוצאות ממשרד התקשורת, עלול בהחלט להעכיר על המסחר במניית בזק. בסופ"ש פורסם ב"גלובס" כי מנכ"ל משרד התקשורת שלח מכתב ובו דרישות חדשות אפשריות בתחום הרגולציה, מספר ימים לפני שהמכרז נסגר בין שני המתמודדים. מניית בזק מתחזקת בצהרי היום ב-1.7%.
סמי עופר מתעניין ברכישת חלקו של איש העסקים מוזי ורטהיים בבנק המזרחי, כך חושף הבוקר העתון "מעריב". לפי מעריב, ערך איש העסקים עופר, בדיקה ראשונית לגבי אפשרות הרכישה של חלקו של מוזי ורטהיים בבנק. עוד נזכיר כי מוזי ורטהיים מימש 5% מאחזקותיו בבנק בתמורה ל-200 מיליון שקל בחודשים האחרונים, ומניית בנק המזרחי נהנתה מהעליות הגבוהות ביותר בין חמשת המניות של הבנקים הגדולים מאז תחילת השנה, כאשר חלק מההערכות בשוק הן כי היו אלה גם הזרים שהגדילו את הסחירות ואת המחזורים. מניות מזרחי יורדות בכ-1.13%.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".