הדולר כמעט ולא זז הבוקר סובב סביב 4.3584 שקל

והאירו נחלש ב-0.1% סביב 5.6411 ש'. לשקט האופייני לימי שישי, מצטרפת גם הציפיה בעולם לפרסום דו"ח התעסוקה האמריקני עבור חודש מארס. לאומי: הדולר מתחזק מעט כנגד העיקריים וגם: היפנים חזרו מחופשה וקונים דולרים
שרון שפורר |

הדולר נסחר הבוקר כמעט ללא שינוי, תוך ירידה מזערית בת 0.01% סביב שער של 4.3584 שקל, לאחר שאתמול, לאחר שהשיל כ-0.09% נקבע שערו היציג בגובה 4.359 שקל. האירו יורד בשעה זו של הבוקר בשיעור קל של 0.1% סובב סביב 5.6411 שקל. אתמול נחלש המטבע האירופי ב-0.08% ושערו היציג נקבע בגובה 5.6469 שקל.

בבנק לאומי מעריכים השבוע, כי לנוכח הצפי להמשך הצמצום בפער הריביות בין ישראל לארה"ב, על רקע העלאות ריבית בארה"ב והיציבות החזויה בשיעור הריבית המוניטרית בישראל, הרי שבחודשים הקרובים תתכן עלייה ברמת הסיכון של השקל, אשר במקרים מסוימים אף עלולה להביא לפיחות קל בערכו.

עם זאת, מוסיפים כלכלני הבנק, על רקע תנועות ההון המנוגדות לישראל וממנה, פוטנציאל הפיחות הינו מוגבל והיציבות היחסית במסחר צפויה להימשך. טווח שערים צפוי לשבוע הקרוב הינו: 4.39-4.32 שקל לדולר.

העולם בעיניים של פינוטק

שרית ולדימירסקי יודעת לספר, כי במהלך הלילה, התחזק מעט הדולר כנגד העיקריים וכעת הוא נסחר סביב הרמה של 1.2940 כנגד האירו, סביב הרמה של 104.70 כנגד היין וסביב הרמה של 1.9010 כנגד הסטרלינג.

היום, בשעה 15:30 (שעון ישראל) צפוי להתפרסם בארה"ב נתוני משרות חדשות ללא מגזר חקלאי בארה"ב. כלכלנים צופים ל-173 אלף משרות חדשות, לעומת 110 אלף משרות בלבד בחודש מארס. ביום שישי, כאשר ה-FED העלה את שיעור הריבית לרמה של 3%, הם ציינו כי "שוק העבודה ממשיך להשתפר בהדרגתיות, כאשר עובדה זו תומכת בהמשך העלאת הריבית". למרות זאת, "הסנטימנט כלפי הדולר עדיין חלש למדי", אומר ג'אניה טאנסי, אסטרטג מטבעות ב-JPMorgan Chase.

האירו נחלש כנגד הדולר, עקב התמקדות השוק בסקטור התעסוקה של ארה"ב. בנוסף לכך, ימתינו המשקיעים האירופאים לנתונים של הזמנות תעשייתיות לחודש מארס, הצפויים להצביע על עלייה, לעומת ירידה של 2.1% בחודש קודם.

משעות הלילה, נמצא הסטרלינג תחת לחץ, עקב תוצאות הבחירות. לא היו הפתעות רבות, אולם מפלגת הפועלים הבריטית בראשותו של בלייר חוזרת לממשלה בפעם השלישית עם רוב זעום בלבד. יחד עם זאת, נראה כי המטבע המלכותי מושפע מעט מאוד ממידע זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".