סוקולר: יש להמשיך ברפורמות נוספות למשל בשוק החשמל
ממלא מקום נגיד בנק ישראל, מאיר סוקולר הגיש היום את הדו"ח השנתי של בנק ישראל לשנה החולפת - 2004 והוא כותב לממשלה ולועדת כספים של הכנסת, כי בשנה זו הייתה התקדמות באסטרטגיה הרב-שנתית של המדיניות המקרו-כלכלית בישראל, שנועדה להעלות את המשק על מסלול בטוח לעבר מיצוי פוטנציאל הצמיחה שלו, וליצור את התנאים ההכרחיים להפיכת הצמיחה לבת-קיימא, תוך שמירה על היציבות, מתוך ההכרה כי צמיחה לאורך זמן היא תנאי הכרחי - אף כי לא מספיק - לשיפור הרווחה של אזרחי המדינה, באמצעות העלאת רמת חייהם, שיפור מצב התעסוקה וצמצום העוני ואי-השוויון.
אסטרטגיה זו, כותב סוקולר, על רקע גידול הסחר העולמי, ההתאוששות בענפי הטכנולוגיה העילית והרגיעה הביטחונית היחסית, תרמה רבות לחיזוק תהליך היציאה מהמיתון לצמיחה המתבססת על יציבות כלכלית ופיננסית.
ההתקדמות, הוא מספר, הייתה במספר מישורים:
בתחום הפיסקלי - יצרה מדיניות מסגרת של משמעת תקציבית, שמטרתה לצמצם לאורך זמן את משקל הממשלה במשק ולפנות מקורות לצמיחה המובלת על ידי המגזר העסקי. זאת באמצעות הורדה בהוצאות הציבוריות, עמידה ביעד הגירעון, הפחתת החוב הממשלתי והורדת שיעורי המס.
בתחום המוניטרי - הוסיפה והתבססה השמירה על יציבות המחירים בפרט ועל היציבות הפיננסית בכלל, כתשתית איתנה להשקעות מקומיות וזרות. מדיניות זו, יחד עם המדיניות הפיסקלית שננקטה, השתקפה בירידת הריביות לכל הטווחים, שתמכה בהתאוששות הפעילות הכלכלית.
בתחום הרפורמות המבניות ננקטו צעדים שמטרתם לייעל שירותים ממשלתיים וליצור תחרות בענפים שבהם היא חסרה.
בתחום המדיניות החברתית הושם דגש בתמרוץ הצטרפות לשוק העבודה והפחתת ההישענות על תמיכות ממשלתיות. החזרה לצמיחה הובלה על ידי המגזר העסקי, והביאה לירידה בשיעור האבטלה - אולם שיעורה עדיין גבוה, ולא עוד אלא שהשיפור בתעסוקה התבטא בעיקר במשרות חלקיות, בעיקר בקרב עובדים בעלי שכר נמוך.
לדברי סוקולר, האתגר המרכזי של המדיניות הכלכלית בשנים הבאות הוא להשלים את צעדי המדיניות הנדרשים במסגרת האסטרטגיה המקרו-כלכלית, כדי למצות את פוטנציאל הצמיחה של המשק באמצעות הבטחת המשך הצמיחה של המגזר העסקי לאורך זמן. מדיניות רב-שנתית של הגבלת גידול ההוצאה הממשלתית ותוואי פוחת של הגירעון הממשלתי - שיבטיחו את ירידת החוב הממשלתי יחסית לתוצר - יחד עם שמירה על יציבות המחירים חיונית לבניית התשתית הכלכלית והפיננסית לצמיחה בת קיימא. בצד ההתקדמות בתחומי היעדים הפיסקליים, חשוב, לדבריו של סוקולר, לשים דגש בתחום התעסוקה במגזר הציבורי: צעדי הריסון הפיסקלי במגזר זה התבססו עד כה על ירידה בשכר, אך חשוב, הוא אומר, ללוותם בהגבלת מספר המועסקים בשירות הציבורי בטווח הארוך.
נדבך מרכזי נוסף, שמונה סוקולר, בביסוס צמיחה בת-קיימא הוא המשך הרפורמות שמטרתן להגביר את התחרות והיעילות - הן בשווקים הפיננסיים והן בשווקים הריאליים. חשוב ליישם את המלצות "ועדת בכר", כדי להגביר את התחרות בשווקים הפיננסיים וליצור מקורות מימון חלופיים למערכת הבנקאות. במקביל יש להמשיך ברפורמות בתחומים רבים במשק - שוק העבודה, החינוך ("ברוח ועדת דוברת"), החשמל, שירותי המטען בנתב"ג, התחבורה הציבורית, זיקוק הדלק ועוד. דגש מיוחד נדרש בתחומי התשתיות הפיזיות - מפני חשיבותן הרבה לצמיחת המגזר העסקי, ועל רקע פיגור רב שנים של ההשקעה בחלק מהן. סוקולר ממליץ למנות יישות מיוחדת לנושא זה - למשל ועדת שרים לענייני תשתיות - אשר תקבל את האחריות ליישום הפרויקטים ותנהל מעקב מתמיד אחר מבצעיהם.
בתחום החברתי חשוב, לדעתו של ממלא מקום הנגיד, שהממשלה תמשיך את מהלך המדיניות שנועד להגדיל את שיעור התעסוקה, כדי לקרב אותו לממוצע המקובל בארצות המפותחות, במסגרת האסטרטגיה המקרו-כלכלית שהוחל ביישומה. מהלך זה כלל עד כה תמרוץ אוכלוסיות הנמצאות מחוץ לשוק העבודה להיכנס אליו, קיצוץ בתשלומי ההעברה וצמצום של מספר העובדים הזרים. חשוב להמשיך ולצמצם את מספר ההיתרים לעובדים זרים, ולשפר את האכיפה בתחום זה, כדי להביא להמשך הירידה במספרם. במטרה להגביר את תמרוץ הכניסה של בעלי הכנסה נמוכה לשוק העבודה, מומלץ, לדעתו של סוקולר, להנהיג מס הכנסה שלילי, לסבסד להם שירותים חיוניים ליציאה לעבודה - כגון הסעות וטיפול בילדים - ולשפר את מערך ההכשרה וההשמה בעבודה. זאת במסגרת "תכנית ויסקונסין" ובאמצעות חיזוק שירות התעסוקה. יש לבנות מנגנון להבחנה יעילה בין המסוגלים לעבוד לאלו שאינם מסוגלים לכך, ולהבטיח רמת חיים נאותה לנמצאים מחוץ לשוק העבודה בעל כורחם ? כגון קשישים ונכים. חשוב שהממשלה תרכז את מאמציה בתחום זה בהתאם ליעדים ארוכי טווח בתחום העוני. סוקולר סבור, כי לשם הגדלת יכולתם של הפרטים להשתתף בשוק העבודה יש לשפר את החינוך, תוך התמקדות באוכלוסיות החלשות. יישום הרפורמה ברוח המלצות "ועדת דוברת" יתרום להתייעלות מערכת החינוך, להעלאת איכות ההשכלה ולצמצום אי-השוויון בחינוך.
סוקולר אומר, ואין הוא הראשו מן הבנק שסבור כך, כי הגיעה העת לחוקק חוק חדש לבנק ישראל, ולאמץ גם בתחום זה את הנורמות המקובלות במדינות רבות - לשם חיזוק התשתית המקרו-כלכלית של המשק הישראלי. חקיקה כזאת תגביר את אמינותה של המדיניות המוניטרית ותסיר אחת ולתמיד כל ספק לגבי חלוקת העבודה הנכונה בין הממשלה ובנק ישראל במסגרת האסטרטגיה המקרו-כלכלית של המשק.
את החוק החדש יש להשתית על ארבעה יסודות:
הגדרת המטרה המרכזית של המדיניות המוניטרית כשמירה על יציבות מחירים, ובכפיפות לכך - תמיכה ביעדים כלכליים נוספים, כצמיחה ותעסוקה.
מיסוד העצמאות המלאה של בנק ישראל בהפעלת הכלים המוניטריים.
יצירת מסגרת לקבלת החלטות מדיניות של הבנק - מועצה מוניטרית בראשות הנגיד, אשר שלחבריה כישורים נאותים, והם חפים מפוטנציאל לניגודי עניינים ומנותקים מהממשלה, מהממסד הפוליטי ומהמגזר העסקי.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.