נמשכות הירידות בוול-סטריט: שופינג.קום קופצת ב-9%
מגמת מסחר שלילית נרשמת בשעת המסחר האחרונה בבורסות של וול-סטריט. גם היום לא האירו נתוני המאקרו ומחירי הנפט את פניהם למשקיעים של וול-סטריט. הגרעון במאזן התשלומים השוטף של ארה"ב גדל במהלך חודש פברואר האחרון מעל לתחזיות. מחירי הנפט הגיעו בשעות האחרונות למחירי שיא על רקע נתוני עתודות הנפט השבועיים של ארה"ב, כך שקצב התחלות הבניה, אשר היה טוב יותר מן הצפוי לא מצליח להציל את היום.
מדד הנאסד"ק משיל היום 0.56% לשער של 2,023 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס יורד גם הוא ב-0.73% ונסחר ברמה של 10,666 נקודות.
אזהרת הפסד לג'נרל-מוטורס
ענק הרכב האמריקני, ג'נרל-מוטורס, פרסמה לפני פתיחת המסחר אזהרת הפסד לגבי תוצאות הרבעון הראשון של השנה. יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב העריכה היום, כי תציג בדוחות הרבעון הראשון של 2005 הפסד של 1.5 דולר למניה, גבוה באופן משמעותי מתחזיות השוק להפסד של 3 סנט בלבד. הנהלת החברה הסבירה, כי התרחבות ההפסד מיוחסת ברובה לירידה במכירות שנרשמו במהלך התקופה בצפון ארה"ב. מניות החברה נופלות ב-13.35%.
ישראליות
חברת דירוגי האשראי S&P, העלתה את דירוגה של חברת הסלולר פרטנר (בעלת מותג אורנג') בשתי דרגות. הדירוג הועלה לדברי פרטנר מ-BB מינוס ל-BB פלוס. מניות פרטנר נסחרות היום בעליה קלה של 0.2%.
מניות קומברס מתממשות היום ב-1.25% לאחר זנינוק של 9% אמש. לפני יומיים דיווחה החברה על הכנסות של 259 מיליון דולר, עלייה של 27.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וגבוה מהתחזיות שעמדו על 251 מיליון דולר. הכנסות אלו הביאו לרווח GAAP של 21 מיליון דולר, או 10 סנט למניה. זאת פי 4 מרווחים של 4.98 מיליון דולר, או 2 סנט בתקופה המקבילה.
במקביל ממשיכה אולטיקום בירידות ורושמת ירידה של 1.69% לאחר שאמש נפלה ב-14% לאחר שהחמיצה את תחזית ההכנסות של השוק. ורינט שירדה ב-8% מתקנת היום בעליה של 0.78%.
ממניות קריקס, אשר דווחה על הסכם עם רשיות הפיקוח האמריקניות לגבי המשך הניסויים בתרופת ה-KRK-101 מזנקת ב-10.35%. מניות שופינג.קום בולטות גם הן עם זינוק של 9%. בנק ההשקעות פיפר-ג'פרי העלה היום את ההמלצה למניות החברה מרמת "תשואת שוק" ל"תשואת יתר".
חברת הטקסטיל, תפרון, שדווחה על התרחבות ההפסד בסיכום 2004 יורדת היום ב-0.2%, זאת לאחר שקבר רשמה במהלך המסחר ירידה של כ-4%. ההפסד של תפרון הסתכם בשנה שעברה ב-6.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.4 מיליון דולר ב-2003. עם זאת הסבירה היום ההנהלה, כי עיקר ההפסד נגרם על רקע ההשקעה הגדולה שבצעה בחברה, לצורך שינוי מערך ומגוון הלקוחות שלה. כמו כן העריך מנכ"ל החברה, יוסי שירן, כי שנת 2005 צפויה להיות שנת המפנה של החברה.
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
