ארה"ב: התחלות הבניה הפתיעו את האנליסטים לטובה

בחודש פברואר נרשם גידול של 0.5% בקצב התחלות הבניה ל-2.2 מיליון יחידות דיור חדשות, זאת למרות ההערכות שהמספר יפחת לרמה של 2.03 מיליון יחידות. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז פברואר 1984
רם דגן |

קצב התחלות הבניה בארה"ב בחודש פברואר האחרון רשם עליה של 0.5% לרמה שנתית של 2.2 מיליון יחידות דיור חדשות בשנה, תוך שהוא מפתיע את האנליסטים של השוק, אשר ציפו לירידה של קצב התחלות הבניה מרמה של 2.18 מיליון יחידות בינואר לרמה של 2.03 מיליון יחידות.

קצב התחלות הבניה שנרשם בפברואר הוא הגבוה ביותר מאז חודש פברואר 1984, אז נרשם קצב שיא של כ-2.26 התחלות בניה שנתיות.

כמו כן מדובר בפעם החמישית מבין שש הפעמים האחרונות בהן מדווח על קצב התחלות בניה שנתי שהוא גבוה מרמת ה-2 מיליון יחדות דיור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.