פולאר תקשורת: רווח של 41 מ' ש' ממכירת מניות ניפסון

ניפסון גייסה אמש בלונדון 11 מ' ד' ופולאר ניצלה ההזדמנות ומכרה מניות ב-10.5 מ' ד', כך שאחזקתה בחברה ירדה ל-50%. מחיר ההנפקה משקף לניפסון שווי של 80 מ' ד'
שרון שפורר |

חברת Nipson Digital Printing Systems ( או בקיצור ובעברית: ניפסון), אשר הוחזקה בהיקף של 75% על ידי פולאר תקשורת ביצעה אתמול בלילה הנפקה שניה של מניותיה בבורסה בלונדון (AIM), במסגרתה גייסה סכום של כ-11 מיליון דולר. ניפסון גייסה קודם לכן, במסגרת הנפקתה הראשונה לציבור בסוף יולי 2004 סכום של כ-18.4 מיליון דולר.

בנוסף וכחלק מההנפקה של ניפסון אתמול מכרה פולאר תקשורת מניות ניפסון תמורת סכום של כ-10.5 מיליון דולר. כתוצאה מההנפקה והמכירה ירד שיעור החזקת פולאר תקשורת (בעקיפין) בהון מניות ניפסון מכ-75% לכ-50%.

גיוס הכסף על ידי ניפסון ומכירת מניות ניפסון על ידי החברה מתבצעים על בסיס מחיר למניה של 80 פני (דיסקאונט של 4.8% למחיר יום קודם לכן) ושווי חברה לניפסון של כ-80 מיליון דולר. מחיר מנית ניפסון בהנפקה הראשונה לציבור ביולי 2004 היה 70 פני וביטא שווי חברה לניפסון לאחר הכסף של כ-57 מיליון דולר. מחיר הסגירה בבורסה בלונדון אתמול היה 87.5 פני למנית ניפסון וביטא שווי חברה של כ-90 מיליון דולר.

שווי אחזקות פולאר תקשורת בע"מ בניפסון לאחר ההנפקה מגיע לכ-200 מיליון שקל.

בדוחות הכספיים של פולאר תקשורת לרבעון הראשון של שנת 2005 צפוי להיכלל רווח מהנפקה וממכירה לצד ג' בסך של כ- 41 מליון שקל (חלק החברה), לפני מסים על הכנסה. זאת בנוסף לרווח שנרשם בשנת 2004 כתוצאה מההנפקה ביולי 2004 בסכום של כ-34 מיליון שקל.

ניפסון עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מערכות דפוס דיגיטליות הפועלות באמצעות טכנולוגיה ייחודית של הטבעה מגנטית וכן מכירת מוצרים מתכלים (כולל טונר) למערכות אלו. מערכות דפוס אלו משמשות לקוחות גדולים ברחבי העולם העוסקים בדיוור ישיר, הדפסות דפי חשבון ושיקים, הדפסות בסדרות קצרות והדפסות מיוחדות כהדפסות מאובטחות, כרטיסי רכבת, כרטיסי לוטו, עטיפות, מדבקות ועוד. המדפסות מסוגלות להדפיס באיכות גבוהה במיוחד במהירויות של עד 125 מטר בדקה מידע אשר משתנה מדף אחד למשנהו. כמו כן, המדפסות מסוגלות להדפיס במהירויות ובאיכויות אלו על גבי משטחים שונים לרבות נייר מאיכות נמוכה, נייר דק, קרטון, פלסטיק, חומרים הרגישים לחום ועוד. לניפסון מפעל גדול לפיתוח והרכבת מכונות דפוס במזרח צרפת (בקרבת העיר בזל בשוויץ) וחברות שיווק מכירה ושירות בארה"ב, אנגליה, גרמניה ואיטליה המעסיקים בסך הכל כ-260 עובדים.

ניפסון נרכשה על ידי קבוצת פולאר תקשורת במאי 2002 ועברה תוכנית התייעלות וארגון מחדש מקיפה במהלכה קוצץ בהדרגה כח האדם במפעל החברה בצרפת מכ-450 עובדים לכ-185 עובדים, שונה מערך הלוגיסטיקה בחברה, הוקמו חברות בנות לשיווק מכירה ושירות, יועלו תהליכי היצור וההרכבה, הוחלפו ספקי משנה מרכזיים של החברה והוקטנו עלויות היצור תוך שיפור היעול והתפוקה.

במהלך התקופה ממועד הרכישה על ידי פולאר תקשורת פיתחה ניפסון דור חדש של מכונות הדפסה אשר הוצגו לראשונה בתערוכת DRUPA בגרמניה במאי 2004. תערוכת DRUPA מתקיימת אחת לארבע שנים ובה מוצגים הפיתוחים המרכזיים בתעשיית הדפוס. בתערוכה הציגה ניפסון מדפסות המדפיסות במהירות של עד 125 מטר בדקה ברזולוציה של עד 600 DPI (נקודות לאינץ') המהוות שילוב מרבי של מהירות ואיכות הדפסה דיגיטלית. מדפסות אלו מסוגלות גם להדפיס מידע משתנה כחלק מהליך הדפסה כולל המשלב מדפסות אופסט או פלקסו, ובכך להוות, לדברי החברה, תחליף לשיטות הדפסה מסורתיות בעלויות זולות יותר.

היקף מכירותיה של ניפסון בשנת 2004 היו כ-54 מיליון דולר, מתוך כך כ-16 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה. המכירות גדלו בכ-30% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2003 ובכלל זה היה גידול של כ-110% במכירות ציוד חדש. במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2004 נמכרו לראשונה מכונות הדפוס החדשות אשר הוצגו בתערוכת DRUPA. ברבעון השלישי של 2004 עברה ניפסון לרווח תפעולי קטן וברבעון הרביעי הציגה רווח מפעולות רגילות לפני ריבית של כ-1 מיליון דולר ורווח נקי של כ-800 אלף דולר.

ניפסון פועלת בתחום הדפוס הדיגיטלי אשר צפוי להוות תחום של צמיחה מהירה בתוך תעשיית הדפוס הן בשל הגידול בתעשייה והן בשל לקיחת נתח גדל מתחומי ההדפסה המסורתיים. הכנסותיה מגיעות בעיקר מאירופה (כ-55% - בעיקר מערב אירופה), ארה"ב (20%) ואסיה (12%).

לאחר ההנפקה ובחודשים האחרונים מבצעת ניפסון פעולות להעמקת חדירתה לצפון אמריקה שם שיעור מכירותיה עומד על כ-20% בלבד. במסגרת זו שונה מערך המכירות בארה"ב וכמנכ"ל החברה בארה"ב מונה בתחילת שנה זו מר רוברט סטיבלר שהיה קודם לכן מנכ"ל פעילות הדפוס של אגפא בארה"ב. כמו כן התקשרה החברה בהסכם הפצה עם המפיץ הבלתי תלוי הגדול ביותר בצפון אמריקה ? חברת פיטמן. ניפסון נמצאת עוד במשא ומתן עם חברת פיטני באווס לשירות מערכות הדפוס של ניפסון בצפון אמריקה. פיטני באווס מכירות של כ-5 מיליארד דולר ולה צוות של כ-2000 אנשי שירות בארה"ב.

בסוף שנת 2004 מינתה ניפסון את חברת סינטקס - אשר הינה המפיצה המוצלחת ביותר, לדבריה, של HP - כמפיצת מוצרי ניפסון בסין והיא שוקדת על העצמת חדירתה לשווקי היעד במזרח הרחוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה