הדולר התרומם ב-0.14% - היציג נקבע על 4.308 שקל

מנגד, האירו נחלש מעט בשעור של 0.12% ונקבע ברמת 5.764 שקל. בעולם: הדולר ממשיך להיסחר סביב רמותיו בהן נסחר ביום שישי לפני פרסום גרעון הסחר האמריקאי
דרור איטח |

ביום המסחר הראשון לשבוע במטבעות, נקבע אחר הצהרים שערו היציג של הדולר על שער של 4.308 שקל, עליה של 0.14% לעומת שערו היציג מיום שישי האחרון. מנגד, האירו נחלש מעט בשעור של 0.12% ונקבע ברמת 5.764 שקל.

בעולם

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, הדולר ממשיך להיסחר סביב רמותיו בהן נסחר ביום שישי לפני פרסום גרעון הסחר האמריקאי. המסחר בדולר/יין ממשיך להוביל את המגמה היומית לאחר שהמשקיעים בחרו לייחס יותר חשיבות לגרעון הסחר היפני מאשר לנתוני התמ"ג. בשעה זו נסחר הזוג סביב רמה של 104.8 לאחר שהגיע לשיא יומי של 104.92. "ההתאוששות בתמ"ג היפני עשוי להיות חיובית ליין אך משקיעים יותר מודאגים בהסתכלות לאינדיקטורים הבאים.

סוחרים רבים הימרו על החלשות נוספת של הדולר בזמן פרסום גרעון הסחר וכעת הם מכסים את הפוזיציות הללו", כך אומר אנליסט בכיר. פרשנות נוספת למסחר הזוג הוא בכך שעל אף שנתוני התמ"ג היפני היו טובים, צבירת מלאים היא הדומיננטית בנתון, והדבר עשוי להעיד גם על ירידה בביקושים. לא נראה שיפן מצליחה להתמודד עם הדיפלציה המעיבה על הכלכלה בדרכים אחרות.

לעומת זאת, ההרעה במאזן הסחר הוא בעל השפעה ריאלית ומהותית יותר על עתיד הכלכלה היפנית. האירו/דולר ממשיך להיסחר בתחתית הטווח כאשר פרץ פריצה רגעית את רמת ה-1.34 ובכך העמיד יעד תמיכה נמוך יותר ב-1.3370. בשעה 16:00 לפי שעון ישראל צפוי לנאום טרישה, נשיא ה-ECB. הזוג ממשיך להיתמך ע"י קניות של האירו/יין אשר נסחר בשעה זו סביב רמה של 104.60 לאחר שהגיע לשיא יומי של 104.73. ישנם משקיעים בשוק הסבורים כי את המימוש המקומי באירו/דולר, ניתן לנצל לקניות לאחר ירידות ברמות אטרקטיביות יחסית, ולגרוף רווחים לאחר חזרת האירו למגמתו השורית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.