חברות האנרגיה הובילו את אסיה לעליות שערים

הניקיי עלה ב-0.36%, ההנג סאנג עלה ב-0.27% והקוספי הוסיף 0.34%. מחירי הנפט המאמירים הקפיצו את מניות פטרוצ'יינה ב-1.1% ואת מניות סנטוס האוסטרלית ב-4.3%
שרון שפורר |

הבורסות האסיאתיות חתמו היום את המסחר בעליות שערים, בהובלתן (הגאה) של מניות חברות האנרגיה, כמו אלו של פטרוצ'יינה ושל סאנטוס, על רקע מחירי הנפט ההולכים וגואים. בטוקיו, הוסיף הניקיי 0.36% לרמה של 11,856.46 נקודות. ההנג סאנג טיפס ב-0.27% לרמה של 13,888.44 נקודות. הקוספי הקוריאני חתם בתוספת של 0.34% וברמה של 1,010.92 נקודות.

מחירי הננפט האמירו אמש ב-2.7% נוספים וחתמו את המסחר בבורסות הסחורות בניו יורק בגובה 53.05 דולר לחבית הנמסרת באפריל - המחיר הגבוה זה למעלה מארבעה חודשים (מאז ה-26 באוקטובר).

מה שבדרך כלל מוביל את אסיה ואת השווקים בעולם לירידות שערים התגלה היום כקטליזטור חיובי דווקא. שכן, מחד אמנם העליה בזירת הנפט מביאה לירידות בקרב חברות העושות שימוש בדלק, כמו חברות תעופה למשל ובכלל מכבידה על הסנטימנט ומעלה חשש מפגיעה בכלכלה הגלובלית, אך בד בבד מביאה גם לעליות נאות בקרב מניות חברות האנרגיה ואלו הן שהובילו היום את הבורסות ביבשת לעליות שערים.

כך, פטרוצ'יינה, שהינה מפיקת הנפט הגדולה בסין, טיפסה ב-1.1%, סאנטוס, השלישית בגודלה באוסטרליה, זינקה ב-4.3% ואינדייס אויל אנד טורל גז קפצה ב-3%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".