גידול חד בביקוש לביטוח אשראי יצואנים לצפון אמריקה
מסיכום נתוני 2004 שנערך בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מקבוצת הכשרת היישוב, עולה, כי במהלך 2004 חל גידול חד בביקוש לביטוח אשראי של יצואנים ישראלים עבור ייצוא למדינות צפון אמריקה: גידול של 36% בביקוש לביטוח אשראי לארה"ב ושל 27% בביקוש לקנדה.
מנתוני בססח עולה, כי הענפים המרכזיים בהם חלה עלייה בביקוש לביטוח אשראי הם: ענפי המתכת והאלומיניום, הכימיה והדשן, הגומי והפלסטיק והיי-טק ותקשורת.
לדברי מנכ"ל בססח, דוד מילגרום, הגידול החד בביקוש לביטוח אשראי לצפון אמריקה בשנת 2004, נובע הן מהגדלת היצוא הישראלי לאזור זה בשיעור של כ-17%, והן מהמודעות הגוברת של היצואנים לחשיפות האשראי, גם במדינה כמו ארה"ב.
כדוגמא לכך הציג מילגרום, כי "אמש הודיעה חברת Winn-Dixie מארה"ב על כניסתה להקפאת הליכים במסגרת צ'פטר 11. מדובר ברשת ענק של מעל 1000 סופרמרקטים ברחבי ארה"ב בהיקף מכירות שמעל 10 מיליארד דולר בשנה. תופעות מסוג זה מתרחשות בארה"ב לעיתים תכופות למדי. במקרים אלו נאלצים הספקים לחברות אלו לספוג נזק של מיליארדי דולרים, ומכאן גברה המודעות לביטוח אשראי כמגן מפני חשיפות אלו".
לדברי מילגרום כ-10% מסך הייצוא הישראלי לארה"ב הינו של מוצרי צריכה כגון מזון, משקאות וביגוד הנמכרים בסופרמרקטים ובחנויות ברחבי ארה"ב, ולא מן הנמנע שיצואנים ישראלים שלא ביטחו את מכירותיהם באשראי ניזוקו כתוצאה מהקריסה האחרונה.
מילגרום מדגיש, כי "חשוב לזכור כי מרבית פשיטות הרגל הגדולות שהתרחשו בעולם בשנים האחרונות כגון קיי מארט, וורלדקום ואנרון התרחשו בארה"ב והשפיעו על יצואנים ישראלים".
בססח מספרת, כי היא מבטחת אשראי בהיקף של מעל 6 מיליארד דולר בשנה, כאשר מתוכם מעל 5 מיליארד דולר בעסקאות סחר חוץ וכמיליארד דולר בשוק המקומי. בססח מבטחת אשראי ב-114 מדינות ולה כ-500 חברות ישראליות מבוטחות. לחברה שיתופי פעולה עם מבטחי המשנה המובילים בעולם ובראשם Swiss Re השוויצרית, שהנה מבטח המשנה המוביל בעולם בתחום ביטוח האשראי. לאחרונה דורגה החברה Aa3 על ידי מידרוג.