האמון בסקטור המדיה האירופי צפוי להימשך גם ב-2005

כך עולה מסקר שערכו בפירמת רואי החשבון הגלובלית – PricewaterhouseCoopers. מנתוני סקר PwC עולה, כי צפוי גידול של 14% במספר העסקאות ב-2005 לעומת השנה הקודמת
דרור איטח |

מסקר ה-Media Insights האחרון שערכו בפירמת רואי החשבון הגלובלית – PricewaterhouseCoopers, עולה כי האמון בסקטור המדיה האירופי צפוי להימשך בשנת 2005. תחזית זו מתבססת על התייצבות הפעילות בשנת 2004, בעקבות צמיחה משמעותית במחצית השנייה של 2003, שסימנה התאוששות מהשפל של 2002. על פי הסקר, כדאי יהיה לעקוב אחר המתרחש בזירת המיזוגים והרכישות בשנת 2005.

מנתוני סקר PwC עולה, כי צפוי גידול של 14% במספר העסקאות ב-2005 לעומת השנה הקודמת: מעל 110 עסקאות צפויות להתבצע השנה, לעומת 97 ב- 2004 ו-85 ב- 2003. עם זאת, נראה כי חלה ירידה קלה בשווי העסקאות הכולל, מ-16.8 מיליארד יורו ב-2003 ל-16.3 מיליארד יורו ב-2004.

גידול משמעותי במיוחד בעסקאות בשנת 2004 חל בשוק המדיה בבריטניה, כאשר שווי העסקאות עלה ל-8 מיליארד יורו, לעומת 3 מיליארד יורו בשנת 2003, ומספר העסקאות הגיע ל-43, לעומת 31 ב-2003. בניגוד למגמה זו, בשאר מדינות אירופה נותר היקף העסקאות ללא שינוי ושוויין צנח בחדות, מ-13 מיליארד יורו ב-2003 ל-8 מיליארד יורו בלבד ב-2004.

מאחר שהיתה אי ודאות בכלכלה הגלובלית בשנה שעברה, תאגידים גדולים רבים נרתעו ממיזוגים אסטרטגיים בהיקף נרחב, והתמקדו בעיקר ברכישות קטנות ובטוחות יותר. רמתו הנמוכה של הדולר וההתמקדות באסיה הותירו את פעילות הרכישה האמריקאית בשוק ה-M&A במגזר המדיה האירופי ללא שינוי מבחינת היקפים. תחום ההוצאה לאור שוב הוכיח את עצמו כפלח השוק הפעיל ביותר בשוק ה-M&A של מגזר המדיה באירופה, כאשר מספר העסקאות עלה ל-51 ב-2004. חמש מתוך שמונה עסקאות המדיה באירופה שהושלמו ב-2004, בשווי של למעלה מ-500 מיליארד יורו, היו בתחום ההוצאה לאור.

פלח שוק זה משך קונים מתוך התעשייה וגם משקיעים חיצוניים לספקי מידע עסקי מובילים, באמצעות מנויים. חברת Bureau van Dijk הבלגית נמכרה באמצעות רכישה על ידי ההנהלה שלה (MBO), בתמיכתה של Candover, וחברת Initiative Europe נמכרה ל-Incisive Media בסכום של 27 מיליון יורו.

תחזיות לשנת 2005

ההון פרטי יהיה פעיל בשוק תחרותי יותר: מיזוגים נמצאים על סדר היום העסקי, ומשקיעים רבים בתוך התעשייה מצוידים במזומנים ומוכנים לשלם את הפרמיות האסטרטגיות הדרושות להבטחת הנכסים הטובים ביותר, לאחר שבנו מחדש את המאזנים שלהם.

מיקור חוץ: מאחר שהנציבות האירופית מתכוונת לקבל החלטה באשר למיזם המשותף המתוכנן בין Axel Springer לבין Bertelsmann, PwC צופה כי עסקאות נוספות יתבצעו כתוצאה מהסכמי מיקור חוץ על פני כל מגזרי המדיה, ובכך יאפשרו לחברות להתמקד בעיסוק המרכזי שלהן.

המשך גידול בסקטור המדיה המקוונת: האימוץ ההולך וגדל של טכנולוגיות חדשות על ידי צרכנים הפך את האינטרנט למדיום מבוקש. מאחר שהפרסום המקוון מראה צמיחה מהירה יותר מכל סוג פרסום אחר, PwC צופה גידול מהיר בתזרים העסקאות במגזר זה.

תזרים העסקאות צפוי להיות גדול במיוחד ביבשת אירופה כולה, המושפעת ממחזורי הגידול של בריטניה וארה"ב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה