ב.מ.וו: דור שלישי ל-X5 וידאו

הדור השני של רכב הפנאי היוקרתי מפנה את הדרך למחליף. ב.מ.וו X5 החדש צפוי לנחות בארץ עוד השנה
עמרי ספיר |

ב.מ.וו X5 חדש

כ-14 שנים לאחר שהוצג לראשונה, רכב הפנאי של ב.מ.וו זוכה לגלגולו השלישי. ב.מ.וו X5 סחף אחריו תעשייה שלמה של רכבי פנאי יוקרתיים וכמו שהדור השני היה שיפור של הנוסחה הקיימת, עושה רושם שגם הדור החדש עושה כן. אין צורך בזכוכית מגדלת, או בקריאה יסודית של המפרטים, כדי להבין זאת. אבל אל תדאגו – עשינו את שניהם וגם מצאנו כמה הבדלים. כי בסופו של דבר מפרידות 7 שנים של התפתחות בתעשיית הרכב בין הדור השני לשלישי.
 
 
 

חדש
נוסחת העיצוב של ה-X5 לא מתחלפת, היא מתפתחת. זה לא בהכרח רע, וניכר לעין שהדור החדש של רכב הפנאי משלים קו עם שאר דגמיה הנוכחיים של ב.מ.וו. אבל אנחנו עדיין לא בטוחים אם אנחנו אוהבים את התוצאה. הפנסים הקדמיים נראים כמו אלו של הסדרה 3 רק בגדול. ממש גדול. אפילו גדול מדי. הם נצמדים לשולי גריל הכליות המפורסם שנראה שגדל גם כן (מהר, שמישהו יביא סרגל) למרות ששמר על מספר צלעות זהה. זאת, ככל הנראה, כתוצאה מעיטורי כרום מורחבים וצלעות תואמות המחליפות את הפלסטיק מהדור הקודם. הפגוש החדש מציג גם הוא עיטורים מוכספים ופה כבר אין לנו תלונות כלל. החלק האחורי זוכה לקווים מעוצבים יותר, פנסים דומים אך פחות מחודדים ופגוש פחות פלסטיקי שנראה שמשפר את סף ההטענה של תא המטען.

ה-X5 שומר על הפרופורציות המוכרות שלו עם הבדלים מינוריים במידות. בסיס הגלגלים נותר זהה עם 293.3 ס"מ, מה שמעלה את הסברה כי מדובר באותה הפלטפורמה של הדור היוצא. האורך הכולל עומד על 488.6 ס"מ, המהווים תוספת של כ-3 ס"מ. הרוחב נותר כמעט זהה גם כן עם 193.3 ס"מ ואילו הגובה צנח בכסנטימטר עם 176.2 ס"מ סך הכל. עם העדכונים, אגב, צמח גם נפח תא המטען מ-620 ל-650 ליטר (1,870 ליטר כשהמושבים מקופלים).
 
 

חדיש
בתחילה, ישווק ה-X5 עם 3 אפשרויות הנעה – שני דיזלים ובנזין, במהדורות עדכניות. ראשית תמצאו את ה-xDrive30d עם מנוע 6 צילינדרים בטור, נפח של 3.0 ליטר והגדשה. הוא מספק 258 כ"ס ו-57 קג"מ ב-1,500-3,000 סל"ד. מעליו יהיה ה-M50d משושה הצילינדרים ומשולש המגדשים שמוכר מהסדרה 5 (ועונה לשם M550d). הוא מספק 381 כ"ס ו-75.4 קג"מ(!) ב-2,000-3,000 ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות בלבד. מעל שניהם ימוצב ה-V8 הבנזיני המסורתי, xDrive50i, עם נפח של 4.4 ליטר וצמד מגדשים, והספק של 450 כ"ס ו-66.2 קג"מ ב-2,000-4,500 סל"ד. זה האחרון מגיע ל-100 קמ"ש ב-5 שניות והוא גם צמא בהתאם עם 9.6 ק"מ לליטר.

בהמשך הדרך יצטרפו להיצע אפשרויות נוספות עם עוד מנוע בנזין (xDrive35i עם 306 כ"ס) ועוד שני דיזלים. אלו יהיו ה-xDrive40d עם 313 כ"ס, xDrive25d עם 218 כ"ס ו-sDrive25d שיגיע עם אותו מנוע ויגיע, לראשונה בדגם, עם הנעה אחורית בלבד, לעומת כפולה בשאר הגרסאות. ההגה, אגב, חשמלי וישנה גם אפשרות להיגוי אקטיבי שמשנה את את תגובות הגלגלים להיגוי בהתאם למהירות.
 
 

ומחודש
תא הנוסעים העדכני עושה גם הוא צעד גדול לכיוון המוכר משאר דגמי ב.מ.וו. הוא מציג קווים אופקיים יותר, קונסולה שפונה מעט כלפי הנהג ומסך מגע (בגודל 10.25 אינץ') שנראה כאילו מוקם כלאחר יד. רשימת האבזור ומערכות הבטיחות כוללת מכל מה שמוכר במכוניות מודרניות, כמו למשל מערכת להתראה בעת סטייה מנתיב, מצלמות בעלות כיסוי של 360 מעלות, מערכת עזר לחנייה, מערכת לבלימה אוטומטית (עד 60 קמ"ש), מערכת לראייה לילית שמזהה הולכי רגל או בעלי חיים, תצוגת מחוונים עילית ועוד.

מפה לשם
הפרטים שנחשפו אודות ב.מ.וו X5 החדש מיועדים לשוק האמריקני, שם הוא מיוצר וישווק בקרוב. בחודשים הקרובים יחל השיווק גם באירופה, ככל הנראה ללא הבדלים משמעותיים. את הנחיתה בארץ הוא צפוי לעשות ממש לקראת סוף השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים

הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?

מנדי הניג |

בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי למעלה מ־3,000 שקל בשנה.

המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.

קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?

זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.

במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".

הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".