ב.מ.וו: דור שלישי ל-X5 וידאו

הדור השני של רכב הפנאי היוקרתי מפנה את הדרך למחליף. ב.מ.וו X5 החדש צפוי לנחות בארץ עוד השנה
עמרי ספיר |

ב.מ.וו X5 חדש

כ-14 שנים לאחר שהוצג לראשונה, רכב הפנאי של ב.מ.וו זוכה לגלגולו השלישי. ב.מ.וו X5 סחף אחריו תעשייה שלמה של רכבי פנאי יוקרתיים וכמו שהדור השני היה שיפור של הנוסחה הקיימת, עושה רושם שגם הדור החדש עושה כן. אין צורך בזכוכית מגדלת, או בקריאה יסודית של המפרטים, כדי להבין זאת. אבל אל תדאגו – עשינו את שניהם וגם מצאנו כמה הבדלים. כי בסופו של דבר מפרידות 7 שנים של התפתחות בתעשיית הרכב בין הדור השני לשלישי.
 
 
 

חדש
נוסחת העיצוב של ה-X5 לא מתחלפת, היא מתפתחת. זה לא בהכרח רע, וניכר לעין שהדור החדש של רכב הפנאי משלים קו עם שאר דגמיה הנוכחיים של ב.מ.וו. אבל אנחנו עדיין לא בטוחים אם אנחנו אוהבים את התוצאה. הפנסים הקדמיים נראים כמו אלו של הסדרה 3 רק בגדול. ממש גדול. אפילו גדול מדי. הם נצמדים לשולי גריל הכליות המפורסם שנראה שגדל גם כן (מהר, שמישהו יביא סרגל) למרות ששמר על מספר צלעות זהה. זאת, ככל הנראה, כתוצאה מעיטורי כרום מורחבים וצלעות תואמות המחליפות את הפלסטיק מהדור הקודם. הפגוש החדש מציג גם הוא עיטורים מוכספים ופה כבר אין לנו תלונות כלל. החלק האחורי זוכה לקווים מעוצבים יותר, פנסים דומים אך פחות מחודדים ופגוש פחות פלסטיקי שנראה שמשפר את סף ההטענה של תא המטען.

ה-X5 שומר על הפרופורציות המוכרות שלו עם הבדלים מינוריים במידות. בסיס הגלגלים נותר זהה עם 293.3 ס"מ, מה שמעלה את הסברה כי מדובר באותה הפלטפורמה של הדור היוצא. האורך הכולל עומד על 488.6 ס"מ, המהווים תוספת של כ-3 ס"מ. הרוחב נותר כמעט זהה גם כן עם 193.3 ס"מ ואילו הגובה צנח בכסנטימטר עם 176.2 ס"מ סך הכל. עם העדכונים, אגב, צמח גם נפח תא המטען מ-620 ל-650 ליטר (1,870 ליטר כשהמושבים מקופלים).
 
 

חדיש
בתחילה, ישווק ה-X5 עם 3 אפשרויות הנעה – שני דיזלים ובנזין, במהדורות עדכניות. ראשית תמצאו את ה-xDrive30d עם מנוע 6 צילינדרים בטור, נפח של 3.0 ליטר והגדשה. הוא מספק 258 כ"ס ו-57 קג"מ ב-1,500-3,000 סל"ד. מעליו יהיה ה-M50d משושה הצילינדרים ומשולש המגדשים שמוכר מהסדרה 5 (ועונה לשם M550d). הוא מספק 381 כ"ס ו-75.4 קג"מ(!) ב-2,000-3,000 ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות בלבד. מעל שניהם ימוצב ה-V8 הבנזיני המסורתי, xDrive50i, עם נפח של 4.4 ליטר וצמד מגדשים, והספק של 450 כ"ס ו-66.2 קג"מ ב-2,000-4,500 סל"ד. זה האחרון מגיע ל-100 קמ"ש ב-5 שניות והוא גם צמא בהתאם עם 9.6 ק"מ לליטר.

בהמשך הדרך יצטרפו להיצע אפשרויות נוספות עם עוד מנוע בנזין (xDrive35i עם 306 כ"ס) ועוד שני דיזלים. אלו יהיו ה-xDrive40d עם 313 כ"ס, xDrive25d עם 218 כ"ס ו-sDrive25d שיגיע עם אותו מנוע ויגיע, לראשונה בדגם, עם הנעה אחורית בלבד, לעומת כפולה בשאר הגרסאות. ההגה, אגב, חשמלי וישנה גם אפשרות להיגוי אקטיבי שמשנה את את תגובות הגלגלים להיגוי בהתאם למהירות.
 
 

ומחודש
תא הנוסעים העדכני עושה גם הוא צעד גדול לכיוון המוכר משאר דגמי ב.מ.וו. הוא מציג קווים אופקיים יותר, קונסולה שפונה מעט כלפי הנהג ומסך מגע (בגודל 10.25 אינץ') שנראה כאילו מוקם כלאחר יד. רשימת האבזור ומערכות הבטיחות כוללת מכל מה שמוכר במכוניות מודרניות, כמו למשל מערכת להתראה בעת סטייה מנתיב, מצלמות בעלות כיסוי של 360 מעלות, מערכת עזר לחנייה, מערכת לבלימה אוטומטית (עד 60 קמ"ש), מערכת לראייה לילית שמזהה הולכי רגל או בעלי חיים, תצוגת מחוונים עילית ועוד.

מפה לשם
הפרטים שנחשפו אודות ב.מ.וו X5 החדש מיועדים לשוק האמריקני, שם הוא מיוצר וישווק בקרוב. בחודשים הקרובים יחל השיווק גם באירופה, ככל הנראה ללא הבדלים משמעותיים. את הנחיתה בארץ הוא צפוי לעשות ממש לקראת סוף השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

חותים בים
צילום: טוויטר

החות'ים חיבלו בכבלים ופגעו באינטרנט במדינות המפרץ, הודו ופקיסטן

כבלי תקשורת תת־ימיים שנפגעו סמוך לג'דה, סעודיה, הובילו לשיבושים חמורים בגישה לאינטרנט בהודו, פקיסטן ומדינות המפרץ; החשד הוא חבלה מכוונת מצד החות'ים, אם כי הם מכחישים; בנוסף, מיקרוסופט דיווחה על שיבושים בפלטפורמת Azure, אך עדכנה כי המצב התייצב; ממשלת תימן הגולה מאשימה את החות'ים בנסיונות פיתוח נשק כימי
רן קידר |
נושאים בכתבה חות'ים

פעולת חבלה בים האדום גרמה לשיבושים משמעותיים באינטרנט במדינות רבות באסיה ובמזרח התיכון, ביניהן איחוד האמירויות, הודו ופקיסטן. לפי הדיווחים חיתוך של כבלי תקשורת תת־ימיים העוברים סמוך לג'דה שבסעודיה הוביל לפגיעה בקישוריות האינטרנט באזור רחב. אמנם הגורמים הרשמיים טרם הצביעו על מבצע החבלה, האצבע המאשימה מופנית לעבר המורדים החות'ים בתימן, שפעלו בשנים האחרונות נגד מטרות ימיות באזור, בין היתר במסגרת מאבקם המדיני־צבאי על רקע המלחמה בעזה. 

החות'ים כבר הכחישו בעבר כל קשר לפגיעות בכבלים, אך ערוץ החדשות החות'י "אל מסירה" דיווח אתמול על חבלה באותו אזור.

החבלה פגעה גם במיקרוסופט, /הודיעה באתר הרשמי שלה על שיבושים צפויים למשתמשי פלטפורמת Azure במזרח התיכון. החברה ציינה כי "חתכים בכבלים הסיביים בים האדום משפיעים על תעבורת מידע במספר אזורים", אך הבהירה כי משתמשים מחוץ לאזור אינם צפויים להיפגע. שעות לאחר מכן, פרסמה עדכון לפיו הבעיה טופלה והגישה חזרה להתייצב.

שירות הענן של מיקרוסופט משרת מאות מיליוני משתמשים פרטיים, מוסדיים וביטחוניים , לרבות גופים ממשלתיים, ובכללם גם מערכת הביטחון הישראלית. פגיעה בפלטפורמה מהווה אירוע רגיש במיוחד, בעיקר בתקופה של לחימה מתמשכת בדרום.

כבלים קריטיים, תיקון מורכב

הכבלים שנפגעו כוללים את מערכת SEA-ME-WE 4, המחברת בין דרום מזרח אסיה, המזרח התיכון ומערב אירופה, וכן את מערכת IMEWE, המחברת בין הודו לאירופה דרך המזרח התיכון. שתי המערכות נשלטות על ידי תאגידים מהודו ומאירופה, אך נכון לעכשיו לא התקבלו מהם תגובות פומביות.