האירועים העסקיים שיעשו את השבוע
יום ראשון 27/05/07
קבוצת חבס ממשיכה לשנות את קו הרקיע של ת"א. הרצל חבס, סגן יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל קבוצת חבס יקיים הבוקר מפגש עיתונאים להשקת פרויקט חדש של החברה: "רוטשילד 1". המפגש יתקיים במשרד המכירות של הפרויקט.
יום שני 28/05/07
הערב יפרסם בנק ישראל את החלטתו לגבי גובה הריבית המוניטרית במשק לחודש יוני 2007. רוב האנליסטים בשוק פרסמו בימים האחרונים הערכות, כי הנגיד, סטנלי פישר, צפוי להוריד את הריבית שוב בכרבע אחוז לרמה של 3.5%. אותן הערכות מתבססות בעיקר על רמת המדד האחרון שפורסם באמצע החודש. נזכיר כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.5%, בהתאם לציפיות ועלה מתחילת השנה ב-0.3%.
יום שני 28/05/07
ענקית הסלולר, אריקסון מציינת היום 10 שנות פעילות בישראל, באירוע חגיגי בהשתתפות שר התקשורת, אריאל אטיאס, שגריר שבדיה בישראל, רוברט רידברג וסגן נשיא אריקסון העולמית, ברט נורדברג (Bert Nordberg) אותם יארח נשיא ומנכ"ל אריקסון בישראל, מאטס בוסרופ וראשי חברות תקשורת ישראליות.
יום שני 28/05/07
בנק ירושלים עורך כנס ללקוחותיו בנושאי שוק ההון והעולם הפיננסי, בשיתוף עם בית ההשקעות מיטב. מנכ"ל בנק ירושלים, דוד ברוך, שדיווח על כוונתו לפרוש מהבנק - והמשנה למנכ"ל ומנהל אגף שוק ההון והשקעות, יואב נרדי, יציגו את המגמות האחרונות בסביבה הפיננסית בישראל.
ברוך יציג את סביבת המקרו וידבר על השגשוג והפריחה בשוק ההון - האם מדובר בבועה או שהיקפי הפעילות בשוק ההון משקפים שיפור אמיתי? בנוסף, יתייחס ברוך להרחבת פעילות ניירות הערך בבנק ירושלים בהתאם למגמות בשוק ההון. נרדי ירצה בנושא "המעבר משוק הכסף לשוק ההון" - הסיבות לנהירת הציבור להשקעה בשוק ההון, האם מדובר בטרנד חולף או בשינוי שורשי של שוק ההון בישראל? את הכנס יחתום צבי סטפק, מנכ"ל משותף של בית ההשקעות מיטב, שנושא הרצאתו - "האם שוק המניות בישראל מיצה את מחזור העליות הרב שנתי שלו?".
יום שני 28/05/07
חובבי ההיטק ישמחו לשמוע כי היום יפתחו אירועי "סיסקו אקספו 2007" (בצהרים) ויימשכו ביום שלישי לאורך כל היום במתחם הנמל בת"א. 'מרכז הקליטה' לאירוע הנו בהאנגר 11. בשעה 12:00 - בהאנגר 11 תקיים סיסקו מסיבת עיתונאים שתציג את תוכן האירוע הגדול לציבור הרחב, בו היא וחברות טכנולוגיה רבות יחשפו כיצד יראו חיינו בעתיד.
יום שני 28/05/07
אקסלנס אינווסט תקיים היום כנס בנושא: "שוק ההון לאן?" בפריים גן אורנים שבתל אביב. בית ההשקעות של הפניקס יעסוק יחד עם אורחים שונים בהיבטי מאקרו ומיקרו כלכליים על השווקים הפיננסיים. יפתח את האירוע יהלי שפי, מנכ"ל הפניקס. על הכלכלה הישראלית והעולמית העתידיות ידבר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי באקסלנס נשואה. ו"הסוכריה" תהיה הרצאה בנושא דרך פעולתה של התקשורת הישראלית - השפעתן של ידיעות שגויות על המדינה והכלכלה של רביב דרוקר, פרשן פוליטי מערוץ 10.
יום שני 28/05/07
היום יתקיים בת"א כנס בנושא הוירטואליזציה. מדובר באפשרות לניצול יעיל וגמיש יותר של המשאבים ברשת הארגונית. הכוונה היא בעיקר לניוד עומסים וחלוקת עבודה בין משאבי הרשת, לשיפור ניצולת וביצועים וכן הוספה דינאמית של משאבים. היכולת להוסיף משאבים לרשת הופכת את כושר הגידול ואת עוצמת החישוב והאחסון ללא מוגבלים. המשמעות מבחינה כלכלית, הינה קצב גידול אופטימאלי של הרשת הארגונית, בכל נקודת זמן. בכנס ירצו בכירים מישראל ומחו"ל מ: EMC, BMC, BenefIT, NetApp, HP, Dell, IBM, Voltaire ו- 4NET.
יום שלישי 29/05/07
חברת כנס תערוכות תקיים השבוע את תערוכת "סיוע 2007": התערוכה השנתית לטכנולוגיה מסייעת ואביזרי עזר לבעלי המוגבלויות בישראל. במסגרת האירוע ייחשפו החידושים האחרונים והחמים ביותר בתחום הטכנולוגיות המסייעות בישראל: ציוד, אביזרים, כלי רכב, שיטות ואמצעים להעלאת רמת חייה של אוכלוסיית הנכים. את התערוכה ילוו ימי עיון וכנסים לאנשי המקצוע. האירוע ייערך בימים שלישי עד חמישי, בגני התערוכה בתל-אביב.
יום שלישי 29/05/07
חברת נמל אשדוד תשיק היום את מסוף הנוסעים החדש במעמד שר התיירות, מר יצחק אהרונוביץ'. האירוע יהיה בהשתתפות: רו"ח איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד ושוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד.
יום רביעי 30/05/07

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".