בזק בינלאומי: זהו יום שחור לתחרות בשוק התקשורת

פרסום ראשון: ספקית השיחות הבינלאומיות מוחה על החלטת שר התקשורת למנוע ממנה מתן שירותי טלפוניה על גבי אינטרנט
אפרת אדיר |

שר התקשורת אריאל אטיאס החליט היום (ד') כי בזק לא תוכל לספק שירותי VOB (שירותי טלפוניה על גבי רשת האינטרנט) ובכך עורר את זעמה של החברה והחברות הבנות שלה.

תגובת בזק בינלאומי להחלטה: "זהו יום שחור ללקוחות ולתחרות בשוק התקשורת הישראלי. החלטתו הפופוליסטית והבלתי מנומקת של משרד התקשורת, לקשור את ידיה של בזק בינלאומי ולצמצם בכך את מספר השחקנים בשוק, תפגע באופן בלתי סביר בתחרות והנפגעים העיקריים כתוצאה מכך יהיו הצרכנים. בזק בינלאומי כמובילת שוק האינטרנט המהיר בישראל, לא מתכוונת לוותר ותילחם למען כל לקוח ולמען תחרות הוגנת".

עוד טוענים בבזק בינלאומי, כי שלילת האפשרות של בזק בינלאומי להתחרות בין שווים בשוק ה-VoB אינה מידתית וצפויה לגרום פגיעה קשה לבזק בינלאומי ולתחרות הקיימת בשוק ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. שירות ה-VoB לטענת החברה הינו שירות ערך מוסף לאינטרנט ולפיכך מהווה חלק בלתי נפרד מפוטנציאל הצמיחה של החברה ומהתמודדותה מול מתחרותיה. "אין זה סביר" אומרים בחברה, "שספקית האינטרנט המובילה בישראל לא תורשה לספק שירותי טלפוניה על גבי האינטרנט וכל זאת במחיר הקרבת שוק האינטרנט על מזבח קידוש התחרות בבזק".

גם מנכ"ל בזק יעקב גלברד מצטרף למחאה על החלטת אטיאס ואומר היום: "מדיניות משרד התקשורת פוגעת בצרכנים ומונעת מלקוחות בזק להיות בקדמת הטכנולוגיה. מה ההיגיון הצרכני לאסור על בזק ובנותיה לספק שירותי VOB? כיצד זה מיטיב עם ציבור לקוחות בזק העצום או מסייע לתחרות?"

עוד מוסיף גלברד: "רישיון בזק מאפשר ואף מחייב את בזק לספק שירותי טלפוניה, וההתערבות של המשרד לגבי הטכנולוגיה שעליה יעבור השרות הטלפוני - היא חסרת תקדים ובגדר שלילת זכות ברורה של בזק ברישיונה.

"אותו משרד תקשורת המקפיד הקפדה יתרה על הפרדה בין בזק ובנותיה, טורח כך פתאום לכרוך את בזק וכל חברות בנותיה בחבילה אחת. באיזה היגיון או רציונל? רק למשרד התקשורת הפתרונים".

בסיכום הדברים אומר גלברד: "לצד כל אלה, משרד התקשורת מבקש לחייב את בזק להעביר את תשתיותיה ללא תמורה לטובת מתחרותיה, ולא רק זאת אלא בנוסף, לסבסדן באמצעות "קישור גומלין סימטרי" המנוגד לחוק ולהתבטאויות הפומביות של משרד התקשורת בנושא. בזק, כמובן, תשקול את צעדיה לנוכח ההחלטה האומללה הפוגעת בה ובלקוחותיה".

במשך להחלטת משרד התקשורת,

חברת בת נוספת של בזק, פלאפון, מוסרת בתגובה, כי "מדובר בהחלטה שגויה ומפלה, שאינה מאפשרת לפלאפון לפעול בשוק תחרותי. על רקע העובדה שרישיונות דומים הוענקו למתחרותינו כבר לפני מספר חודשים, לא ייתכן ופלאפון תהיה החברה היחידה המופלית לרעה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".