נקודות בארכות האוטומטיות, ומיזם הוזלות למשדרים
ביום 26.4.2006 פרסמה רשות המסים בישראל את תוכנית הארכות האוטומטיות למייצגים; וביום 14.6.2006 פרסמה רשות המסים את מיזם (פרויקט) הוזלת עלויות שוטפות למייצגים המקושרים למחשב שע"מ.
לכאורה, הן ההוראות בדבר הארכות האוטומטיות והן מיזם הוזלת עלויות, שתי התוכניות דלעיל, נראות פשוטות ובהירות. אולם, מבט מעמיק מעלה שאלות אחדות, אשר עליהן ננסה לענות בקצרה בסקירה זאת.
1. אין שום קשר בין שתי התוכניות. כל תוכנית נמדדת לגופה.
2. אם מייצג איננו עומד באחת ממכסות הארכות בהתאם להסדר הארכות המרוכזות, מתבטלת למפרע הארכה האחרונה (אשר בה לא עמד המייצג). כל הלקוחות, שהיו אמורים להגיש דוח בהתאם לארכה זאת, יוטל עליהם תשלום קנסות איחור בהגשה מתום מועד הארכה הקודמת; וזאת, גם אם הדוח שלהם הוגש. 3. ישנה הפרדה מלאה בהסדר הארכות בין יחידים לבין חברות. כל קבוצה מאלה נבחנת לגופה.
4. הוזלת עלויות למייצג מקושר לשע"מ היא פעילות רבעונית.
אם מייצג עמד במכסת השידורים ברבעון מסוים, הוא יקבל הנחה בהתאם לזה. אם הוא לא עמד ברבעון שלאחריו, הוא יחויב בשל אותו רבעון במחיר מלא. ההוזלות שקיבל ברבעונים קודמים לא יתבטלו.
5. במכסת השידורים לאותו רבעון נכללים רק דוחות, ששודרו ושאושרו בידי פקיד השומה.
6. אין זיכוי מפרעי לרבעונים קודמים; דהיינו: אם ברבעון מסוים לא עמד המייצג במכסת השידורים, הוא לא יקבל הנחה לאותו רבעון, גם אם ברבעון שלאחריו השלים את מכסת השידורים כולל הרבעון הקודם.
7. כדי לזכות בהנחה - חייב המשדר לעמוד הן במכסת השידורים ליחידים, והן במכסת השידורים לחברות, גם יחד.
8. יש לשים לב, כי חלק מהארכות האוטומטיות למייצגים משדרים מסתיימות בתאריכים, אשר אינם חופפים את הרבעונים. זה דבר, אשר גורם לבלבול בדבר הזכאות.
9. יש לשים לב, כי דוחות משודרים חייבים להיות מוגשים עד 10 ימים לפני תום הרבעון, כדי שייכללו במיזם ההוזלות.
10. דוחות של חברות פעילות (סוג תיק 62), אשר אין להן מחזור, ואשר עדיין אין להן הכנסה, ייחשבו לצורך מיזם ההוזלות - לדוחות 2005.
רשות המסים הודיעה, כי לדוחות לשנת 2006 לא ייכללו דוחות אלה בחישוב.
ההישג הזה, לשנת 2005, הושג לאחר מאמצים ניכרים של ועדת הקשר של לשכת רואי חשבון, בראשות רו"ח יהושע מיניביצקי, עם רשות המסים.