וול סטריט צפויה לפתוח את יום המסחר בירידות שערים

עליית מחירי הנפט עלולה להוביל את המדדים המובילים בוול סטריט לירידות שערים. היום יתפרסמו מספר נתוני מאקרו, בראשם תביעות מחוסרי עבודה שבועי ומאזן המסחר לחודש נובמבר
ענת שגב |

הראלי החיובי של תחילת 2006 עשוי להיעצר היום. החוזים העתידיים בבורסות וול סטריט מאותתים בשעה זו על ירידות שערים על רקע עלייה במחירי הנפט. אמש חתמו המדדים בוול סטריט את יום המסחר בעליות שערים נאות.

במסחר המוקדם בבורסות וול סטריט, מחירו של נפט למסירה בפברואר רושם עלייה של 1.09%. חבית נפט נסחרת סביב מחיר של 64.64 דולר. בשבועיים האחרונים זינקו מחירי הנפט מעל לרמות ה-60 דולר ואיימו שוב בתקופת עליות מוגברת, דיווחים על מזג אוויר חם מהרגיל בארה"ב במהלך השבוע הורידו קצת מהלחץ בשווקים אך לא הצליחו להוריד את המחירים.

מאקרו

כשעה לפני פתיחת המסחר צפוי להתפרסם תביעות מחוסרי עבודה שבועי. הצפי הוא לעלייה לרמה של 315 אלף, לעומת 291 אלף בשבוע שעבר.

בנוסף היום יתפרסם המאזן המסחרי לחודש נובמבר, כאשר צפי הינו לגרעון מסחרי של 66.25 מיליארד דולר, לעומת 68.9 מיליארד דולר באוקטובר.

אמריקניות במרכז

הקונגלומורט ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיע הלילה כי יעלה את ההצעה שלו לרכישת גאידנט ל-23.2 מיליארד דולר. בכך נמשך קרב ההצעות של ג'ונסון אנד ג'ונסון מול ענקית הפארמה, בוסטון סיינטיפיק. דירקטוריון גאיידנט אישר את הצעת ג'ונסון אנד ג'ונסון. ההצעה של בוסטון סיינטיפיק עמדה על 36 דולר למניה במזומן מול ההצעה המצרפית החדשה של ג'ונסון אנד ג'ונסון למחיר של 37.25 דולר למניה.

סטארבקס, יצרנית הקפה האמריקנית, הולכת להוליווד. וול סטריט ג'ורנל מדווח כי החברה צפויה לקדם באגרסיביות את מכירות הסרט "אקילה והדבורה" בסניפי הרשת ברחבי ארה"ב וקנדה. החברה תמכור בסניפיה את הדי.וי.די ודיסק הפסקול המלווה את הסרט.

Lockheed Martin עלולה להפסיד חוזה בהיקף של 8 מיליארד דולר עם צבא ארה"ב. בתקשורת האמריקאית פורסם שחיל האויר האמריקאי שוקל ביטול החוזה ליצור מטוסי ריגול עם חברת התעופה בשל סדרי עדיפויות תקציביים.

ישראליות במרכז

מניות אמדוקס עשויות לרכז עניין היום על רקע המלצה חמה ממריל לינץ'. בנק ההשקעות מעלה את ההמלצתו למניות ענקית הבילינג אמדוקס מהמלצת החזק ל"קנייה" ומציינים כי המודל שלו כבר מתמחר את הלחץ על שולי הרווח של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".