רשות ני"ע תבקש להגביר השקיפות מאתרי הפיננסים ברשת
ועדת כשר שמונתה לצורך גיבוש כללי אתיקה להפצת מידע על ניירות ערך באינטרנט, הגישה היום (ב') את מסקנותיה ליו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי.
טרי מינה את הוועדה שבראשה עמד פרופ' אסא כשר לפני כשנתיים וחצי במטרה להתמודד עם מקרים בהם ניסו גולשים להניע גולשים אחרים לפעול בניירות ערך באמצעות פרסום מידע מטעה באתי מידע כלכליים.
מהמידע שנמסר במסיבת עתונאים שכינסה הרשות עולה כי המצב הרצוי מבחינת הוועדה הוא מצב שבו כל אתר אינטרנט רלוונטי מציג בדף הבית שלו, באופן בולט ברור ומעודכן את הפרופיל האתי שלו, או קישורית להצגה כזו של הפרופיל האתי שלו, ונוהג על פיו בכל פעילות של האתר. כלומר הוועדה ממליצה, שצריך להגיד לגולשים מהי המדיניות של האתר.
יו"ר הרשות, משה טרי, אמר בהתייחסו לממצאי הוועדה, "אנחנו עוד לא חשים ומודעים למהפכה הקיצונית של האינטרנט", כפי שכולנו יודעים, מציין יו"ר הרשות "שוק ההון בנוי בבסיסו על מידע, ובלי מידע זמין ואמין הציבור לא ישקיע, ואם הציבור לא ישקיע אז אין שוק בכלל".
טרי הוסיף, כי מדובר בכלי וולנטרי ולא באכיפה "עד כמה שידוע לי אין תקדים לדבר כזה בכל העולם, עשינו משהו חלוצי ואנחנו נקצור את הפירות", ציין יו"ר הרשות. טרי הוסיף והדגיש כי בין המטרות של הצעות הועדה נמצאת המטרה לעזור לאותם אנשים תמימים שעלולים להשקיע בשוגג, אותם הוא כינה פתאים. מטרת ההמלצות של הועדה, למזער את הנזק שעלול להווצר מחשיפה למידע מטעה.
רשות ניי"ע מציעה: האתר יצהיר על זהות המערכת
הפרופיל האתי של האתר משתקף באמצעות רשימה של תשובות לשאלות בדבר רמת השמירה הנוהגת באתר על היבטים מסוימים של האתיקה. רשימת השאלות כוללת התייחסויות לזהות המערכת, שקיפותה, בעלי העניין המכהנים בה בתפקידים שונים, אחריות מערכת למתפרסם באתר שלה ע"י אורחים מוזמנים, וכו'.
על כל השאלות האלה יתבקשו מערכות אתרי המידע להשיב באמצעות בחירה בדרגות שבין 1 ל-5. כל דרגה אינה רק ממוספרת אלא מתארת מצב עובדתי אפשרי שעל האתר להשיב אם הוא מצוי או לאו.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.