עליות שערים בוול סטריט: תיקנה הירידות מהפתיחה

המדדים נסחרים לפי שעה בעליות שערים קלות, זאת לאחר שמוקדם יותר נסחרו בירידות משמעותיות לאור מסעה של הסופה "ריטה" בשדות הנפט בארה"ב. תרו מאבדת 1.2%, טריון מוסיפה 2.3%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בעליות שערים, זאת לאחר שבפתיחת המסחר הספיקו להיסחר בירידות משמעותיות, לאור כניסתה של סופת ההוריקן "ריטה" לאזור מפרץ טקסס, בו מרוכזות מרבית מזקקות הנפט של ארה"ב. מדד הנאסד"ק בולט היום, שכן בתחילת המסחר הספיק להיסחר מתחת לרמת 2,100 אשר נסחר מעליה בחודשיים האחרונים וכבר הספיק להתפתח לעליות של 0.3%. לדעת טכנאי שוק רבים בארה"ב, בנוסף להיותה רמה פסיכולוגית חשובה, מהווה רמה זו נקודת מפתח לגורל השוק בחודשים הקרובים. מדד הנאסד"ק נסחר בעליות שערים של 0.31% לרמה של 2,113 נקודות, מדד הדאו ג'ונס מוסיף 0.55% לרמת 10,434 הנקודות. בזירת הנפט, החוזים על מחירה של חבית נפט למסירה בנובמבר נסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק (ה-NYMEX) בירידות של 0.3%, סביב רמת 66.6 דולר, זאת לאחר שמוקדם יותר עלו בכ-1%. הסופה "ריטה" אשר הציתה את מחירי הנפט מחדש, החלה להיחלש בשעות האחרונות ושלחה את הנפט להתהפכות מעליות לירידות. נתוני מאקרו בזירה המאקרו כלכלית, משרד העבודה האמריקני פירסם היום את מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-17 בספטמבר. מספר התביעות עמד על 432 אלף, הרמה הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות, אך מתחת לציפיות האנליסטים לקפיצה ל-450 אלף. נזקי סופת ההוריקן קתרינה הינם הגורם הישיר לזינוק בשבועיים האחרונים, זאת כשכבר שבוע קודם זינק מספר התביעות ב-71 אלף לגובה 398 אלף בשל נזקי הסופה, אשר גרמה לאלפים לאבד את מקום עבודתם. מדד האינדיקטורים המובילים ירד ב-0.2% בחודש אוגוסט, מדובר במדד אשר משכלל את המדדים החשובים שפורסמו בחודש זה. הירידה שנרשמה הינה מתונה יותר מתחזיות האנליסטים, אשר ציפו כי המדד ירד ב-0.3%. אמריקניות במרכז במרכז העניינים היום, מניות קונגלומרט הבידור, סוני (SNE), אשר הודיע הבוקר על תכנית התייעלות, במסגרתה בכוונתו לקצץ 10,000 משרות ברחבי העולם ולסגור מספר מפעלים, במטרה לקצץ 1.8 מיליארד דולר מעלויותיו. סוני, נזכיר, כבר פיטרה קרוב ל-20 אלף אנשים במהלך תוכנית הארגון מחדש שהיא מנהלת בשלושת השנים האחרונות. מניות החברה נסחרות בירידה של 5.56% לרמה של 33.97 דולר עוד במרכז העניינים, מניות בנק ההשקעות הענק סיטיגרופ (שסימולו C) אשר נסחרות בעליה של 1% לרמה של 45.27 דולר. בנק ההשקעות הודיע אמש לאחר הנעילה כי הוא עומד בפני חקירת הרשות לני"ע האמריקנית (ה-SEC) באשר לאי סדרים חשבונאיים בשתיים מחטיבותיו. יצרנית ספרי הילדים הגדולה, סקולאסטיק (SCHL), נסחרת בעליה של 3.2% לרמה של 37 דולר. החברה פירסמה היום כי צימצה את הפסדה ברבעון האחרון ל-21.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, זאת בזכות סדרת הספרים המפורסמת "הארי פוטר" אשר סקולאסטיק הינה המוציאה לאור שלה. ישראליות בוול סטריט מניות קומברס (CMVT) נסחרות בירידה של 0.2% לרמה של 25.15 דולר, זאת למרות המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 33 דולר שקיבלה מהאנליסטים של CIBC. להערכת כלכלני בנק ההשקעות, קומברס ממשיכה להיות האטרקטיבית ביותר בתחום המידע הסלולרי והשירותים המתקדמים. סינרון (שסימולה: ELOS), יצרנית ומפיצה של מכשור רפואי אסתטי משילות 2.3% לרמה של 34.47 דולר. הודעה של החברה היום, כי תציג את מוצריה בכנס של UBS בניו יורק בשבוע הבא, לא עוזרת למגמה השלילית מאמש. נזכיר כי אתמול השילו מניות החברה 4.42% כשדיווחה כי רכשה מ-SIT הישראלית הממוקמת באור יהודה, את מערכת ה-ERP החדשה של QAD ומערכת CRM. לדברי החברה היקף העסקה נאמד בכ-3 מיליון ש"ח. ריטליקס (RTLX) נסחרת בירידה של 1.46% לרמה של 23.64 דולר, מניות החברה ממשיכות במגמה השלילית למרות הודעות חיובית מטעמה. אמש נכנעה המניה לסנטימנט בשווקים וחתמה בירידה של 0.78%, זאת למרות הכרזתה על שותפות חדשה עם Dot Foods, מפיצה גדולה של מוצרים, בעיקר מוצרי מזון בארה"ב. בנוסף לא תרמה המלצת ה"קניה" והעלאת מחיר היעד ל-31 דולר על ידי בית ההשקעות אוסקר גרוס אמש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".