ירידות שערים בוול סטריט: הנפט מרים ראש

לאור חששות מהסופה החדשה "ריטה" והמדדים ממשיכים ביום שני רצוף של ירידות, זאת לאחר שהפד לא הראה אתמול נכונות להפסיק בקרוב את העלאות הריבית, צ'קפוינט מאבדת 1.7%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בירידות שערים נרחבות, זאת לאחר שסופת ההוריקן "ריטה" עלתה היום לעוצמת קטגוריה 4 ונכנסה לתוך מפרץ מקסיקו. לפי החזאים ההוריקן צפוי לפגוע בחופי טקסס בסוף השבוע ולפני כן לפגוע באיזור לואיזיאנה המוכה. מספר אסדות נפט כבר פונו מחשש לפגיעה הקטלנית של רוחות הסופה ומחירי הנפט מגיבים בהתאם. ההודעה על העלאת הריבית ב-0.25% והמשך התהליך הורידה אתמול את המדדים מעליות נאות לירידות חזקות. היום שעות לפני פתיחת המסחר ההשפעה ניכרת.

מדד הנאסד"ק משיל היום 0.82% לרמה של 2113.8 נקודות, מדד הדאו ג'ונס מאבד 0.67% לרמת 10,410 הנקודות.

לאחר השערות אינספור ודעות חלוקות לכאן ולכאן הודיעה אתמול הפד על העלאה של הריבית ב-0.25% נוספים ל-3.75%. נזקי ההוריקן "קתרינה" ותהליך עליית המחירים גרמו לאנליסטים להיות חלוקים בדעתם לראשונה מאז החל תהליך העלאת הריבית. מהרגע שפורסמה ההודעה ירדו המדדים מעלייה של 0.4% לירידה של בערך 0.9%.

מחירי הנפט שירדו בשבועיים האחרונים שבו לעלות השבוע ובגדול. הוריקון "ריטה" שמאיימת להכנס למפרץ מקסיקו ולשבש שם שוב את אספקת הנפט הסדירה מפעילה לחץ על המשקיעים. היום פורסם כי מספר אסדות נפט כבר פונו במפרץ מקסיקו בחשש מהסופה. אתמול שרי הנפט של מדינות אופ"ק החליטו שלא להגדיל את התפוקה היומית ל-28.5 מיליון חביות ביום. ההחלטה החשובה שיכלה להרגיע קצת את שוק הנפט הלוהט לא התקבלה אך בנימה אחרת החליטו השרים להעניק לשווקים 2 מיליון חביות באופן מיידי. הנפט נסחר ברמות של 67.47 דולר לחבית.

נתוני מאקרו

רשות האנרגיה האמריקנית פירסמה היום את דו"ח מלאי הנפט והבנזין השבועי. ע"פ דיווחה נרשמה השבוע ירידה של 300,000 חביות במלאי הנפט הגולמי לעומת שבוע קודם, זאת לעומת צפי האנליסטים לתוספת של 200,000 חביות. למרות הירידה הבלתי צפויה, מלאי הנפט הנוכחי הינו עדיין בצידו העליון של הטווח העליון לתקופה זו של השבוע. עוד ע"פ הדו"ח הממשלתי, עליה מפתיעה נרשמה במלאי הבנזין, אשר עלה השבוע ב-3.4 מיליון חביות, זאת לעומת צפי האנליסטים לירידה של 200,000 חביות.

אמריקניות במרכז

חברת ג'נרל מוטורס (שסימולה: GM) השיקה היום קו חדש של מכוניות. תכנון המכוניות החדשות מבוסס על רעיונות של חיסכון בצריכת דלק בטיחות. ג'נרל מוטורס מפעילה לחצים על חטיבת המכירות שלה למנת לשמור על רמת המכירות הקיימת. בכיר בג'נרל מוטורס אמר היום כי גם לאחר השקת המכוניות החדשות והדגש על צריכת דלק חסכונית, עדיין אין צפי לכך שמכירות המכוניות בסקטור הספציפי של ה-SUV יעלו. מניות החברה יורדות ב-0.55% לשער של 30.91 דוחלר.

למרות השוק היורד, חברת סוני (SNE) נסחרת לפי שעה בעלייה של 0.22% לרמה של 36.05 דולר. מסתמן שהמשקיעים מקבלים בחיוב את הודעתה הצפויה מחר על סבב נוסף של פיטורים. עוד צפוייה החברה להודיעה על כיוון הטכנולוגייה החדשה עליו תתבסס בתקופה הקרובה. סוני כבר פיטרה קרוב ל-20 אלף אנשים במהלך תוכנית הארגון מחדש שהיא מנהלת בשלושת השנים האחרונות.

AIG (שסימולה: AIG), חברת הביטוח הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק, הודיעה היום כי עלות התשלומים שתאלץ לשלם בעקבות נזקי ההוריקן "קתרינה" ועוד מספר "אסונות" קטנים יותר, עומדים על 1.1 מיליארד דולר לאחר מסים. מניות החברה נסחרות בירידה של 1.16% לרמה של 59.8 דולר.

ישראליות במרכז

ריטליקס (שסימולה: RTLX) חתמה על שתפות חדשה עם Dot Foods. חברת Dot Foods האמריקנית הינה מפיצה גדולה של מוצרים, בעיקר מוצרי מזון, בארה"ב. ההסכם החדש מאפשר ללקוחות ריטליקס העובדים עם Dot Foods לבצע הזמנות אלקטרוניות וליישם את פתרון ה-"Virtual Storefront" של Dot Foods. עוד ידיעה בנוגע לחברה, בנק ההשקעות אוסקר גרוס חזר היום על המלצתו למניית ריטליקס. בבית ההשקעות חזרו על המלצת ה-"קנייה" למנייה והעלו את מחיר היעד ל-31 דולר. למרות הידיעות החיוביות, מניות החברה נכנעות לשוק היורד ונסחרות בירידה של 0.5% לרמה של 24.2 דולר.

XTLbio (שסימולה: XTLB) מאבדת 1.4% לרמה של 10.65 דולר. החברה הודיעה כי השלימה את עסקת הרישוי עם VivoQuest, העסקה המדוברת נחתמה בחודש אוגוסט האחרון. עם השלמת העסקה, שילמה XTLbio ל-VivoQuest תשלום ראשוני בסך 1.4 מיליון דולר, באמצעות הקצאה של מניות רגילות של XTLbio. באם החברה תשיק את המוצר הסופי שלה לשוק תאלץ לשלם 30 מיליון דולר נוספים. זוהי הרכישה הראשונה שמבצעת חברת ביוטכנולוגיה ישראלית של חברה אמריקנית.

סינרון (שסימולה: ELOS), יצרנית ומפיצה של מכשור רפואי אסתטי, דיווחה היום כי רכשה מ-SIT הישראלית הממוקמת באור יהודה, את מערכת ה-ERP החדשה של QAD ומערכת CRM. לדברי החברה היקף העסקה נאמד בכ-3 מיליון ש"ח. מניות החברה מאבדות 3.5% לשער של 35.57 דולר.

נייס (שסימולה: NSTC) הודיעה היום כי במחקר שנעשה על ידי בית ההשקעות Frost & Sullivan בשם World Agent Performance Optimization Market, התפרסם כי נייס הינה מובילת שוק בתחום שוק הבקרת איכות. המחקר הראה כי החברה המשיכה לשמור על מעמד מובילת שוק באיזור צפון אמריקה ו-EMEA. מניות החברה עולות ב-0.6% לשער של 9.84 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על

אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אל על

מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים. 

אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים  נמוכים יותר. 

אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר. 


אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון  דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.