עידו הולצמן: "עלייה חדה בתיירות הפנים - ישראלים מגלים מחדש את הארץ"
תיירות הפנים בישראל נמצאת בעלייה מזה מספר שנים. מדי שנה, רבבות של ישראלים פוקדים את האתרים השונים ואת בתי המלון ברחבי הארץ, ממטולה עד אילת, והמספרים ממשיכים לעלות. למרות שישנם מספר קשיים איתם צריכים להתמודד בענף - המצב על פניו נראה מזהיר, כאשר יותר ויותר ישראלים מגלים שיש לנו ארץ נהדרת.
מגמת עלייה בתיירות הפנים
הנתונים שמספר לנו עליהם עידו הולצמן, מנכ"ל אתר מפה - אתר המספק מידע לאתרי נופש ובילוי בישראל, מראים כי ישנה עלייה בתיירות הפנים בישראל, מסיבות מגוונת. "אנשים מתחילים לגלות את הארץ ואת היופי המיוחד שלה", אמר הולצמן. "זוהי התקופה הטובה ביותר עבור תיירות הפנים בישראל, אנו רואים עלייה גדולה במספר האנשים שבוחרים להישאר דווקא בארץ ולהנות מהנופים המדהימים, האוכל הטעים, אתרי הבילוי, מסלולי הטיול ועוד".
כבר בתחילת שנת 2020 החלו באתר מפה לראות עלייה בתנועה לאתר ולקבל שיחות טלפון ממאות אנשים. "היה גל של אנשים שרצו לברר לגבי מקומות לינה ובילוי, אנשים רוצים לגלות את ישראל מחדש", אמר הולצמן. "אנשים רוצים לבלות ולנפוש בארץ יותר מבעבר, כדי להירגע, הם מבינים שלא צריך לעלות על מטוס בשביל זה - בין אם זה בגלל הבחירות המרובות, בהלת הקורונה המשתוללת בחו"ל או לחצי החיים, אנשים יוצאים מהבתים".
לפני כשלושה שבועות דווח בתקשורת שלמרות מזג האוויר החורפי כ-80 אלף ישראלים יצאו לטייל בארץ. "אנשים פקדו את הארץ לכל אורכה ורוחבה, בנגב, בירושלים, בחרמון המושלג, אנשים פשוט מתחילים לאהוב את האתרים בארץ, ומבינים שמה שהם חיפשו היה להם מתחת לאף כל הזמן הזה".
"בחגים ומועדים - תפוסה כמעט מלאה"
אינדיקציה נוספת למגמת העלייה בתיירות הפנים היא התפוסה של מלונות בעת החגים. אם בעבר רוב הישראלים העדיפו חופשה בחו"ל והמלונות היו בתפוסה יחסית נמוכה, כיום המלונות בארץ נמצאים בתפוסה כמעט מלאה בזמן החגים. "בראש השנה בתי המלון באילת נמצאים בתפוסה של כ-95%. נכון, המחירים אמנם גבוהים וזה לא נגיש לכולם, אבל המחירים הגבוהים תומחרו כך בשל הביקוש האדיר וזו חצי הכוס המלאה", אמר עידו הולצמן.- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפוסה הגבוהה בחגים ומועדים מראה לנו שלמרות שישראלים רבים בוחרים לבלות את החופשות בחו"ל, בכל זאת עשרות ואף מאות אלפי ישראלים בוחרים לתייר דווקא בארץ, לראות את הנופים הייחודיים של המדינה ולספק פרנסה לעסקי תיירות מקומיים.
"הישראלים אוהבים לגלות מקומות חדשים ולטייל ברחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה", אמר הולצמן. "אנו רואים עלייה בתיירות גם במקומות ואתרים בהם לא הרבו הישראלים לבקר בעבר, כמו הר הנגב למשל, והתחזקות של ערים ואזורים שהישראלים מגלים מחדש כמו יפו העתיקה וחיפה".
הר הנגב, עליו מדבר הולצמן, הוא אזור המציע שפע של נופים מרהיבים. אחד מהנופים הללו היא ארץ המכתשים - תופעה ייחודית כלל עולמית. באזור ישנן גם שמורות טבע גדולות עם פעילויות לכל המשפחה ומגוון רחב של חי וצומח מדברי.
"כולנו מכירים את תל-אביב, אך יפו העתיקה היא חלק בעיר שרק לאחרונה הפך להיות ליעד תיירותי מבוקש. אנשים אוהבים לטייל בסמטאות, לבקר במגדל השעון, גשר המזלות והנמל, לאכול במסעדות הרבות ולהנות משופינג איכותי - ליפו יש מה להציע ובגדול. בשנים האחרונות יפו העתיקה גם משמשת תפאורה רומנטית והפכה ליעד מבוקש בקרב זוגות לצילומי חתונה", הוא מוסיף.
גם התיירים הזרים מציפים את ישראל
בנוסף לתיירות הפנים השוקקת, מתחזק ענף התיירות באופן כללי ומבקרים רבים מגיעים גם מחו"ל. "בשנת 2016 ביקרו בארץ 2.9 מיליון תיירים, ב-2017 ביקרו 3.6 מיליון, שנה לאחר מכן ביקרו 4.1 מיליון תיירים ובשנת 2019 נחתו ארץ 4.5 מיליון תיירים", אמר עידו הולצמן. "הצמיחה הזו מראה שלא רק ישראלים מגלים את הארץ מחדש, אלא שגם בחו"ל מתחילים להבין שישראל היא מדינה מדהימה ביופיה עם אתרים מיוחדים ומרהיבים".התיירים הזרים בארץ הם גורם הכנסה משמעותי מאוד עבור המדינה ובעלי העסקים בתחום התיירות. לפי ההערכות, כל תייר שבא לבקר בישראל מוציא בממוצע 1,400$.
"לישראל בעבר היה תדמית של מקום מסוכן. כיום המצב יותר רגוע מבחינה ביטחונית ולכן התדמית הזו נמוגה", אמר הולצמן והרחיב: "זו אחת הסיבות המרכזיות שבגללה אנו רואים יותר תיירים מגיעים לארץ, זאת בנוסף לאירועים מיוחדים המתקיימים בישראל - האירוויזיון שהיה למשל או יום הגאווה. גם אתרים מיוחדים כמו ים המלח, מצפה רמון, הר החרמון ועוד - כולם מביאים אנשים שרוצים לראות את הנוף הייחודי של ישראל וגם 'תיירי דת', נוצרים, יהודים ומוסלמים, המגיעים בעקבות אתרי הקדושה".
במשרד התיירות מאוד גאים בנתונים הללו ובצדק. "ללא ספק מגיע להם טפיחה על השכם", אמר הולצמן. "במשרד התיירות עובדים ללא הרף על מנת לפתח את הנגישות ולקדם את עסקי התיירות ועושים זאת בהצלחה רבה מאוד. המשרד הציב לעצמו יעד של 5 מיליון תיירים בשנת 2020 ולפי המגמה שאנו מזהים באתר 'מפה', אנחנו מאמינים שזה בהחלט אפשרי".
חדשנות היא שם המשחק
אתר 'מפה', הוא אתר מוכר, מוביל וחדשני הנותן מידע עבור אתרי נופש ובילוי בארץ. "חדשנות ומקוריות הם רק חלק מערכי החברה", מציין עידו הולצמןֵ, הבעלים ומי שמשמש כיום כמנכ"ל חברת מפה אינטרנט בע"מ. "אחת המטרות המרכזיות שלנו היא איחוד של עולם האינטרנט ועולם התיירות, דבר שאנחנו עושים בהצלחה מזה שנים רבות".חברת 'מפה' קיימת כ-20 שנה והוקמה בשנת 2001, בזמן הזה עברה גלגולים ומשברים שונים, בהתאם לשינויי השוק, עד להפיכתה למה שהיא כיום - חברת פלטפורמת תוכן טכנולוגית וחברתית.
"בעקבות רכישת החברה ומיזוגה עם חברת אייטראוול בשנת 2016, ומיצובה מחדש תחת קונספט חדשני ומותאם לצרכים של היום, יושמה בנייתה של אסטרטגיית מוצר התואמת לדורנו המאפשרת מענה למגמות המתבצעות בעולם הטכנולוגי, ובעולמות התיירות בפרט. יושמו טכנולוגיות שיודעות לדבר עם מערכות חיצוניות של מלונות,מסעדות וגם בעולם מכירות הכרטיסים, כל עולם כזה טומן בחובו אינטגרציות מורכבות של מערכות זמינות מקומות ומערכות ניהול מלאי", אמר הולצמן.
הוא הוסיף כי "על סמך ההבנה שהעולם הדיגיטלי מהווה כוח מרכזי באינטראקציה הבין-אישית במרחב הציבורי, אנחנו מנהלים פיתוח מתקדם כדי להעביר את יכולת הזנת התוכן והעלאת המידע בעיקר למשמשים ובכך להעלות את רמת עדכון הנתונים באתר והאקטואליות שלו".
"בנוסף לכך, היום אתר מפה מחפש את האנשים הבאים בתעשייה, אם אתם רוצים להצטרף לצוות שמוביל את תעשיית תיירות פנים בישראל בין אם אתם מתכנתים, אנשי שיווק, או אנשי תוכן - או משפיענים מעולם התיירות - אנחנו מחפשים אתכם, צוות טוב הוא הבסיס להצלחה וההתפתחות של החברה שצפויה ב-2021 להיכנס לשוק האירופאי, תחילת באיטליה ומשם להתרחב לאירופה ומדינות נוספות", אמר עידו הולצמן.
כיום, אתר מפה מאפשר לגולש להעלות בעצמו תכנים ממקומות שבהם בילה בתהליך אינטואיטיבי ופשוט ובכך לייצר כמות תוכן אינסופית עם עדכון ברמה הגבוהה ביותר. במקביל, בזירה הזו יש מקום לעסקים לעלות בעצמם תכנים ופרטים על עצמם ולבנות עמוד עסקי ללא עלות עם המלצות או סקירה על מקום, צפייה בתמונות, בדיקת חוות דעות ועוד. ניתן גם ליצור ישירות קשר עם בית העסק ולהזמין מקומות, בלחיצת כפתור אחת.
- 3.הנביא 03/04/2020 21:15הגב לתגובה זופחחח.... זה אחד מההגבלים כדי לצאת מהמשבר.
- 2.נועם ג 03/04/2020 14:20הגב לתגובה זועוקב אחריי היזם הזה כבר כמה שנים. עושה עבודה מדהימה וראויה להערכה בתחום בתיירות. כן ירבו יזמים כאלה
- 1.ספקן 03/04/2020 12:19הגב לתגובה זואמנם עד תחילת 2020 ענף התיירות נמצא בפריחה ובשגשוג אך כעת לנוכח התפשטות הקורונה הענף לא רק שדועך, אלא אף סובל מסכנה קיומית בהיעדר תמיכה ממשלתית
צילום: קרני תכלתפילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים
הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם
בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים
כשמעצבים פנים
או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות
בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?
הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה
בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור
יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז
על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות
בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.
הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך
במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת
נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות
אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות
את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה.
הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה
בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי
שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי
תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.
- הטעויות הנפוצות שקורות מבחירה שגויה של תאורה לסלון
- טונדו תבצע פרוייקט בקריית אונו תמורת 1.2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

