
צילום: יח"צ
עידו הולצמן: "עלייה חדה בתיירות הפנים - ישראלים מגלים מחדש את הארץ"
מהנתונים באתר 'מפה', אתר התיירות הישראלי, עולה כי יותר אנשים מזמינים חופשות בארץ ויוצאים לטיולים בארץ מבעבר. ישבנו לשיחה עם עידו הולצמן, מנכ"ל חברת 'מפה בע"מ', כדי לשמוע על מגמות בתיירות הפנים ועל השקת אתר 'מפה' המחודש
תיירות הפנים בישראל נמצאת בעלייה מזה מספר שנים. מדי שנה, רבבות של ישראלים פוקדים את האתרים השונים ואת בתי המלון ברחבי הארץ, ממטולה עד אילת, והמספרים ממשיכים לעלות. למרות שישנם מספר קשיים איתם צריכים להתמודד בענף - המצב על פניו נראה מזהיר, כאשר יותר ויותר ישראלים מגלים שיש לנו ארץ נהדרת.
מגמת עלייה בתיירות הפנים
הנתונים שמספר לנו עליהם עידו הולצמן, מנכ"ל אתר מפה - אתר המספק מידע לאתרי נופש ובילוי בישראל , מראים כי ישנה עלייה בתיירות הפנים בישראל, מסיבות מגוונת. "אנשים מתחילים לגלות את הארץ ואת היופי המיוחד שלה", אמר הולצמן. "זוהי התקופה הטובה ביותר עבור תיירות הפנים בישראל, אנו רואים עלייה גדולה במספר האנשים שבוחרים להישאר דווקא בארץ ולהנות מהנופים המדהימים, האוכל הטעים, אתרי הבילוי, מסלולי הטיול ועוד". כבר בתחילת שנת 2020 החלו באתר מפה לראות עלייה בתנועה לאתר ולקבל שיחות טלפון ממאות אנשים. "היה גל של אנשים שרצו לברר לגבי מקומות לינה ובילוי, אנשים רוצים לגלות את ישראל מחדש", אמר הולצמן. "אנשים רוצים לבלות ולנפוש בארץ יותר מבעבר, כדי להירגע, הם מבינים שלא צריך לעלות על מטוס בשביל זה - בין אם זה בגלל הבחירות המרובות, בהלת הקורונה המשתוללת בחו"ל או לחצי החיים, אנשים יוצאים מהבתים". לפני כשלושה שבועות דווח בתקשורת שלמרות מזג האוויר החורפי כ-80 אלף ישראלים יצאו לטייל בארץ. "אנשים פקדו את הארץ לכל אורכה ורוחבה, בנגב, בירושלים, בחרמון המושלג, אנשים פשוט מתחילים לאהוב את האתרים בארץ, ומבינים שמה שהם חיפשו היה להם מתחת לאף כל הזמן הזה"."בחגים ומועדים - תפוסה כמעט מלאה"
אינדיקציה נוספת למגמת העלייה בתיירות הפנים היא התפוסה של מלונות בעת החגים. אם בעבר רוב הישראלים העדיפו חופשה בחו"ל והמלונות היו בתפוסה יחסית נמוכה, כיום המלונות בארץ נמצאים בתפוסה כמעט מלאה בזמן החגים. "בראש השנה בתי המלון באילת נמצאים בתפוסה של כ-95%. נכון, המחירים אמנם גבוהים וזה לא נגיש לכולם, אבל המחירים הגבוהים תומחרו כך בשל הביקוש האדיר וזו חצי הכוס המלאה", אמר עידו הולצמן. התפוסה הגבוהה בחגים ומועדים מראה לנו שלמרות שישראלים רבים בוחרים לבלות את החופשות בחו"ל, בכל זאת עשרות ואף מאות אלפי ישראלים בוחרים לתייר דווקא בארץ, לראות את הנופים הייחודיים של המדינה ולספק פרנסה לעסקי תיירות מקומיים. "הישראלים אוהבים לגלות מקומות חדשים ולטייל ברחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה", אמר הולצמן. "אנו רואים עלייה בתיירות גם במקומות ואתרים בהם לא הרבו הישראלים לבקר בעבר, כמו הר הנגב למשל, והתחזקות של ערים ואזורים שהישראלים מגלים מחדש כמו יפו העתיקה וחיפה". הר הנגב, עליו מדבר הולצמן, הוא אזור המציע שפע של נופים מרהיבים. אחד מהנופים הללו היא ארץ המכתשים - תופעה ייחודית כלל עולמית. באזור ישנן גם שמורות טבע גדולות עם פעילויות לכל המשפחה ומגוון רחב של חי וצומח מדברי. "כולנו מכירים את תל-אביב, אך יפו העתיקה היא חלק בעיר שרק לאחרונה הפך להיות ליעד תיירותי מבוקש. אנשים אוהבים לטייל בסמטאות, לבקר במגדל השעון, גשר המזלות והנמל, לאכול במסעדות הרבות ולהנות משופינג איכותי - ליפו יש מה להציע ובגדול. בשנים האחרונות יפו העתיקה גם משמשת תפאורה רומנטית והפכה ליעד מבוקש בקרב זוגות לצילומי חתונה", הוא מוסיף.גם התיירים הזרים מציפים את ישראל
בנוסף לתיירות הפנים השוקקת, מתחזק ענף התיירות באופן כללי ומבקרים רבים מגיעים גם מחו"ל. "בשנת 2016 ביקרו בארץ 2.9 מיליון תיירים, ב-2017 ביקרו 3.6 מיליון, שנה לאחר מכן ביקרו 4.1 מיליון תיירים ובשנת 2019 נחתו ארץ 4.5 מיליון תיירים", אמר עידו הולצמן. "הצמיחה הזו מראה שלא רק ישראלים מגלים את הארץ מחדש, אלא שגם בחו"ל מתחילים להבין שישראל היא מדינה מדהימה ביופיה עם אתרים מיוחדים ומרהיבים". התיירים הזרים בארץ הם גורם הכנסה משמעותי מאוד עבור המדינה ובעלי העסקים בתחום התיירות. לפי ההערכות, כל תייר שבא לבקר בישראל מוציא בממוצע 1,400$. "לישראל בעבר היה תדמית של מקום מסוכן. כיום המצב יותר רגוע מבחינה ביטחונית ולכן התדמית הזו נמוגה", אמר הולצמן והרחיב: "זו אחת הסיבות המרכזיות שבגללה אנו רואים יותר תיירים מגיעים לארץ, זאת בנוסף לאירועים מיוחדים המתקיימים בישראל - האירוויזיון שהיה למשל או יום הגאווה. גם אתרים מיוחדים כמו ים המלח, מצפה רמון, הר החרמון ועוד - כולם מביאים אנשים שרוצים לראות את הנוף הייחודי של ישראל וגם 'תיירי דת', נוצרים, יהודים ומוסלמים, המגיעים בעקבות אתרי הקדושה". במשרד התיירות מאוד גאים בנתונים הללו ובצדק. "ללא ספק מגיע להם טפיחה על השכם", אמר הולצמן. "במשרד התיירות עובדים ללא הרף על מנת לפתח את הנגישות ולקדם את עסקי התיירות ועושים זאת בהצלחה רבה מאוד. המשרד הציב לעצמו יעד של 5 מיליון תיירים בשנת 2020 ולפי המגמה שאנו מזהים באתר 'מפה', אנחנו מאמינים שזה בהחלט אפשרי".חדשנות היא שם המשחק
אתר 'מפה', הוא אתר מוכר, מוביל וחדשני הנותן מידע עבור אתרי נופש ובילוי בארץ. "חדשנות ומקוריות הם רק חלק מערכי החברה", מציין עידו הולצמןֵ, הבעלים ומי שמשמש כיום כמנכ"ל חברת מפה אינטרנט בע"מ. "אחת המטרות המרכזיות שלנו היא איחוד של עולם האינטרנט ועולם התיירות, דבר שאנחנו עושים בהצלחה מזה שנים רבות". חברת 'מפה' קיימת כ-20 שנה והוקמה בשנת 2001, בזמן הזה עברה גלגולים ומשברים שונים, בהתאם לשינויי השוק, עד להפיכתה למה שהיא כיום - חברת פלטפורמת תוכן טכנולוגית וחברתית. "בעקבות רכישת החברה ומיזוגה עם חברת אייטראוול בשנת 2016, ומיצובה מחדש תחת קונספט חדשני ומותאם לצרכים של היום, יושמה בנייתה של אסטרטגיית מוצר התואמת לדורנו המאפשרת מענה למגמות המתבצעות בעולם הטכנולוגי, ובעולמות התיירות בפרט. יושמו טכנולוגיות שיודעות לדבר עם מערכות חיצוניות של מלונות,מסעדות וגם בעולם מכירות הכרטיסים, כל עולם כזה טומן בחובו אינטגרציות מורכבות של מערכות זמינות מקומות ומערכות ניהול מלאי", אמר הולצמן. הוא הוסיף כי "על סמך ההבנה שהעולם הדיגיטלי מהווה כוח מרכזי באינטראקציה הבין-אישית במרחב הציבורי, אנחנו מנהלים פיתוח מתקדם כדי להעביר את יכולת הזנת התוכן והעלאת המידע בעיקר למשמשים ובכך להעלות את רמת עדכון הנתונים באתר והאקטואליות שלו". "בנוסף לכך, היום אתר מפה מחפש את האנשים הבאים בתעשייה, אם אתם רוצים להצטרף לצוות שמוביל את תעשיית תיירות פנים בישראל בין אם אתם מתכנתים, אנשי שיווק, או אנשי תוכן - או משפיענים מעולם התיירות - אנחנו מחפשים אתכם, צוות טוב הוא הבסיס להצלחה וההתפתחות של החברה שצפויה ב-2021 להיכנס לשוק האירופאי, תחילת באיטליה ומשם להתרחב לאירופה ומדינות נוספות", אמר עידו הולצמן. כיום, אתר מפה מאפשר לגולש להעלות בעצמו תכנים ממקומות שבהם בילה בתהליך אינטואיטיבי ופשוט ובכך לייצר כמות תוכן אינסופית עם עדכון ברמה הגבוהה ביותר. במקביל, בזירה הזו יש מקום לעסקים לעלות בעצמם תכנים ופרטים על עצמם ולבנות עמוד עסקי ללא עלות עם המלצות או סקירה על מקום, צפייה בתמונות, בדיקת חוות דעות ועוד. ניתן גם ליצור ישירות קשר עם בית העסק ולהזמין מקומות, בלחיצת כפתור אחת. את השיחה סיכם הולצמן ואמר כי אתר מפה מושק מחדש בימים אלו, עם המון חידושים, אינפורמציה לתיירים, מבצעים ושיתופי פעולה שונים עם אתרי נופש ובילוי בארץ. "אנחנו רוצים להביא את עולם התיירות הישראלי לעידן הדיגיטלי והחברתי ועובדים במרץ על מנת להשיג את המטרה הזו" אמר הולצמן והוסיף: "עברנו דרך ארוכה ורק עכשיו אנו מתחילים לקצור את הפירות אחרי תהליך ממושך של תכנון ובנייה טכנולוגית".- 3.הנביא 03/04/2020 21:15הגב לתגובה זופחחח.... זה אחד מההגבלים כדי לצאת מהמשבר.
- 2.נועם ג 03/04/2020 14:20הגב לתגובה זועוקב אחריי היזם הזה כבר כמה שנים. עושה עבודה מדהימה וראויה להערכה בתחום בתיירות. כן ירבו יזמים כאלה
- 1.ספקן 03/04/2020 12:19הגב לתגובה זואמנם עד תחילת 2020 ענף התיירות נמצא בפריחה ובשגשוג אך כעת לנוכח התפשטות הקורונה הענף לא רק שדועך, אלא אף סובל מסכנה קיומית בהיעדר תמיכה ממשלתית