המהלך שאמור "להרוג" את מסרוני הפישינג ומכירת הקנאביס

משרד התקשורת מתכוון לחייב את חברות הסלולר להפעיל מנגנונים שיקשו על גורמים עוינים ומטרידים להפיץ מסרונים. שר התקשורת: "נסדיר את המימון והשקיפות כדי לצמצם דרמטית את התופעה"
אלכסנדר כץ | (3)

אין מישהו שלא מקבל הודעות סמס שמנסות לשווק קנאביס, או לבצע פישינג - ניסיונות לשאוב מידע של המשתמש בדרכי מרמה. ברוב המקרים מדובר בניסיון לגנוב את הפרטים האישיים שלנו ואף לגנוב את פרטי כרטיסי אשראי. על רקע פניות רבות שהתקבלו בנושא, משרד התקשורת מפרסם היום שימוע במטרה להביא לצמצום משמעותי של התופעה המטרידה.

 

האסדרה החדשה של משרד התקשורת מציעה לחייב את חברות הסלולר להפעיל מנגנונים שיחייבו את זיהוי שולח המסרונים (אימות חזק מראש), יגבילו שליחת מסרונים בתפוצה רחבה באופן אנונימי ויסייעו בזיהוי גורמים עוינים ומטרידים.

 

במסגרת האסדרה, מפיץ מסרונים המשתמש במערכות הפצת מסרונים, יחויב לעבור אימות ולהזדהות באמצעות שיחת וידאו מול גורם אנושי, בה ימסור את שמו, כתובתו ויציג אמצעים לזיהוי שלו. בנוסף, יתבצע אימות על כרטיס האשראי שבאמצעותו נרכשה חבילת ההפצה לאחר בדיקה שהכרטיס אינו גנוב. כמו כן, חברות הסלולר לא יאפשרו את הפצת המסרונים באמצעות הנייד למנויי פריפייד בכמות העולה על 50 מסרונים ליום. מנגנונים אלו אמורים להקל על המשטרה להגיע לשולחי המסרונים, מה שמשרד התקשורת מקווים שירתיע את המפיצים ויצמצם את התופעה.

 

בנוסף, שוקל משרד התקשורת לקבוע מגבלות על המסרונים שמקורם בחו"ל, כך שאלו לא יוכלו להגיע עם כותרת המתחזה למספר ישראלי או עם שדה מזהה שהוא טקסטואלי, כך שלא ניתן יהיה לזהותם. במשרד התקשורת סבורים כי האסדרה המוצעת תביא לצמצום משמעותי בתופעת מסרוני הפישינג ומסרוני הקנאביס תוך מספר חודשים.

 

האסדרה מציעה לצמצם את יכולת ההפצה האנונימית של מסרונים בתפוצה רחבה, ללא עיון או התערבות בתוכן ההודעה, ובכך לאזן בין חופש הביטוי של השולח אל מול ההגנה על האזרחים מתופעה זו.

 

שר התקשורת, יועז הנדל, מסר: "החלטנו לצאת למלחמת חורמה בתופעת מסרוני הקנאביס והפישינג שאין ישראלי שלא סובל ממנה. אנחנו מסדירים את המימון והשקיפות כדי לצמצם דרמטית את תופעת מסרוני פישינג והצעות רכישת הקנאביס. משרד התקשורת בראשותי ימשיך להיות קשוב ולסגור פרצות המאפשרות לפגוע ולהטריד את הציבור בישראל. לעת עתה אני ממליץ לנהוג בזהירות הנדרשת, לא להשיב להודעות ממקורות לא ידועים או למסור פרטים אישיים כמו כרטיסי אשראי ולא ללחוץ על לינקים חשודים".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בארי 06/07/2022 20:12
    הגב לתגובה זו
    אפשר ליישם בשטח את חוק הספאם (סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982)
  • 2.
    הגיע הזמן (ל"ת)
    טוני המרוקאי 06/07/2022 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גבי 06/07/2022 14:40
    הגב לתגובה זו
    גם בהודעות וגם באימייל. דורש שיתוף פעולה בינלאומי
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.