היקף החובות למשרדי פרסום בגלל פשיטת רגל של לקוחות: 30 מיליון שקל

כך על פי נתוני חברת 'בססח', שמציעה לחברות הפרסום גידור של סיכוני האשראי ללקוחות פרטיים, שהמידע אודות החוסן הפיננסי שלהם אינו ידוע
משה בנימין |

היקף החובות למשרדי פרסום בשנה בגלל פשיטות רגל של לקוחות עומד על כ-30 מליון שקל, כך על פי נתוני החברה הישראלית לביטוח אשראי בססח.

בחברת ביטוח האשראי מסבירים כי "אחד הסיכונים הגדולים של חברות הפרסום הוא הסיכון שהם לוקחים אל מול אמצעי המדיה. לעיתים קרובות מדובר בהתחייבות אישית של בעלי המשרד כלפי רכש המדיה, אשר יכול להגיע למיליוני שקלים".

לפי ניתוח בססח, חברות הפרסום סופגות הפסדים בסך 30 מיליוני שקלים בשנה בגין חובות לקוחות שפשטו רגל או נקלעו לקשיים כלכליים ולא שילמו את חובם. כדוגמא לפשיטות רגל שגרמו נזקים למשרדי הפרסום בתקופה האחרונה ניתן לציין את: חברת הקומסטיקה איל מקיאז' רשת האופנה מתאים לי מותג הרכב החשמלי בטר פלייס, קיקה, רשת 5 נגרים ועוד.

עוד אומרים בבססח כי "לא אחת אנו שומעים על לקוחות ובכלל זה רשתות גדולות שנקלעו לקשיים והגיעו לחדלות פירעון, תוך שהם משאירים חובות כבדים אל מול משרדי הפרסום, כאשר אלו נותרים חשופים באותם סכומים כספיים אל מול אמצעי המדיה. יתרה מזאת, לעיתים אנו עדים למצב בו הלקוח אינו משלם את חובו למשרד הפרסום טרם עליית הקמפיין לאוויר בעודו מותיר למשרד הפרסום לשאת בעלויות שכר העובדים, הפקה, תשלום לספקים חיצוניים ועוד".

חברת הביטוח מציעה בימים אלו פוליסה המיועדת למשרדי הפרסום, שתאפשר להם למקד את גידור סיכוני האשראי ללקוחות פרטיים, שהמידע אודות החוסן הפיננסי שלהם אינו ידוע למשרד, אך עומד לרשות 'בססח'. בנוסף מציעה חברת הביטוח למשרדי הפרסום לקבל מהמערכת הבנקאית מימון נוסף לטובת ההון החוזר של משרד הפרסום, תוך מינוף ביטוח האשראי של בססח למטרה זאת.

לשאלת אייס אומרים נציגי בססח כי החברה עובדת כיום עם מספר משרדי פרסום בסדר גודל בינוני מהעשיריה השנייה ואילך. עם הצגת המסלול החדש בססח תנסה לגייס לשורותיה לקוחות בקליבר גדול יותר.

לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח, "זיהנו את הצורך בשוק לאחר פניות רבות שהתקבלו בנושא והחלטנו לתת לו מענה. ההאטה במשק הישראלי מגדילה באחרונה מאוד את הסיכון לקריסת חברות והדבר עלול להסב למשרדי פרסום נזק כבד. מצאנו גם כי לחלק ממשרדי הפרסום נחוץ מימון נוסף ויש באפשרותנו לסייע גם בכך".

בססח מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי, ומפעילה תכניות מימון בשיתוף בנקים ישראלים ומוסדות מימון חוץ בנקאיים. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ו-EULER HERMES, מבטח האשראי הגדול בעולם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים לוינסון (צילום מסך)חיים לוינסון (צילום מסך)

כמה עולה לקנות עיתונאי?

הפרשן המדיני של "הארץ", חיים לוינסון, פוטר לאחר שהתברר שקיבל כ-200 אלף שקלים מחברת יועץ תקשורת בחקירת "קטאר-גייט" - מבלי לגלות זאת לקוראים. לוינסון דיווח לפני הודעת "הארץ" כי הוא עוזב. בעיתון רצו להדגיש כי פוטר וסיפרו את הסיבה - ואז לוינסון אמר שעבד במקביל בעוד עבודות באישור של העיתון; האם קנו את העיתונאי? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה חיים לוינסון

עיתון "הארץ" הודיע על סיום דרכו של הפרשן המדיני חיים לוינסון, לאחר שנחשף כי קיבל תשלומים בהיקף של כ-200 אלף שקלים מחברת "פרספשן" שבבעלות היועץ האסטרטגי שרוליק איינהורן. העניין, שפרץ כמה שעות לאחר פוסט פרידה שפרסם לוינסון עצמו, מעלה הרבה שאלות עקרוניות על קשר בין עיתונאים לנטשאי הסיקור שלהם, וגם על ההתנהלות של לוינסון בכל השנים האלו ואפילו ביום פיטוריו - הוא רץ להודיע שהוא פורש, אבל הוא פוטר? גם ביום העזיבה הוא רצה להימנע מלספר על הפשלה הענקית? איך נאמין לו אם הוא משקר פעמיים - השקר השני: הניסיון להסתיר את השקר הראשון חמור בפני עצמו.  

בכל מקרה, בעוד "הארץ" מציג את ההחלטה כצעד להגנת אמון הקוראים, לוינסון טוען שפעל בשקיפות מול מערכתו והודה בהמשך בטעותו בחוסר גילוי נאות מלא. הסיפור, שמשתרע על פני חמש שנים הוא נורת אזהרה לתחום העיתונות - דנה וויס, קרן מרציאנו ועשרות עיתונאים בכירים משני הצדדים מקבלים כסף גדול על הנחיית כנסים, כתיבה ועוד. כסף קונה עיתונאים גם אם הם חושבים שלא. כשאתה מקבל מאות אלפי שקלים מגוף מסוים, אתה כבר לא יכול להיות אובייקטיבי לגביו. 

לוינסון יכול להגיד עוד שנים שהוא באמת חושב שאיינהורן ששילם לו הוא זכאי, ויכול להיות שהוא באמת מאמין בזה, אבל אין לו את הזכות לדבר על זה אם הוא מקבל אלפי שקלים מאיינהורן.  


חיים לוינסון, בן 41, הצטרף ל"הארץ" ב-2008, בתחילה ככתב שטחים ולאחר מכן ככתב פוליטי, בעל טור בגלריה ופרשן מדיני. לוינסון ידוע בביקורת על הממשלה הנוכחית, תמיכה בדמוקרטיה מערבית והגנה על ערכי שמאל-מרכז. בפוסט הפרידה שפרסם תיאר את 17 שנותיו בעיתון כ"עיטור הגבורה על החזה". עם זאת, הפוסט הזה, שכלל הודאה בשחיקה אישית, נכתב כמה שעות לפני החשיפה, והפך במהרה לבדיחה ולעג  - "פוטרת ואתה מוכר לנו שאתה גיבור"

שרוליק איינהורן הוא יועץ תקשורת ופוליטיקה ותיק, שמנהל קמפיינים בינלאומיים ומקומיים. חברת "פרספשן" שלו, המתמחה באסטרטגיות השפעה על דעת קהל, עומדת במרכז פרשת "קטאר-גייט", חקירה משטרתית שחשפה חשד לקבלת מימון מקטאר לניהול קמפיינים נגד ישראל. איינהורן נחקר בחשד להדלפת מסמכים רגישים. לוינסון, שמתח ביקורת חריפה על החקירה עצמה, הביע תמיכה פומבית באיינהורן, מבלי לחשוף את הקשר הכלכלי ביניהם.