אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

המציאות משנה את מנהלי השיווק: ערכי המותג חשובים- אבל בעיקר הכנסות ורווח

אבי זיתן, שותף בקודקס, על מנהל השיווק החדש, שלא רק מוודע שערכי המותג מובעים נכון, הרי שגם מצפים ממנו גם לאתר ולפתח מקורות הכנסה חדשים
אבי זיתן | (3)

האקסל פתוח והאצבע רושמת. מחשבון תמיד היה מונח על השולחן של מנהל השיווק. פעם הוא היה משמש אותו לחישוב הגודל של המודעות בעיתון, לבדוק כמה אחוזי הנחה קיבל מהמדיה, אחר כך לחישוב העלויות של המדיה האינטרנטית, עלות לקליק. כולם עובדים עם אקסל, אבל לפעמים צריך להרגיש את המקשים האלה מתחת לאצבעות כדי להיות בטוח שהמספרים מתכנסים.

לאחרונה המחשבון הזה עובד קשה מתמיד. בנוסף לכל החישובים הרגילים, הוא מתחיל גם לבדוק רווחים ממוצרים חדשים שהושקו, עלויות של לידים, כמות מכירות יומית. אם פעם האקסל היה נפתח פעם ביום כדי לבדוק קובץ או שניים, הרי שהיום האקסל פתוח ורושם כל הזמן. מה קרה למנהל השיווק? המציאות.

מציאות חדשה - מנהל ישן-חדש. הזירה הקמעונאית מעולם לא הייתה יותר מוכוונת ערך ומחיר, ואנשי השיווק ניצבים מול צרכנים מפוכחים ושקולים מאד. בזירה כזו, קשה להצדיק מהלכים שיווקיים שאינם תורמים לשורת ההכנסות, שאינם מייצרים ערך בהיר עבור הארגון. המציאות הזו משנה את מנהלי השיווק: הם מכוונים גם אל ערכי המותג, גם אל הנראות והמסרים, אבל החץ מכוון אל לב המטרה: הכנסות ורווחיות החברה.

המציאות הזו שינתה לא רק את התחומים בהם מנהל השיווק נדרש להבנה מעמיקה, היא גם שינתה את אופן ההתנהלות שלו בארגון. רבים מאיתנו זוכרים שהיו מתייחסים אל אנשי שיווק כמי שיושב אי שם בהנהלה, "במגדל השן". לא עוד. כדי לדחוף מהלכים שיווקיים המייצרים שינוי בקרב הצרכנים - צריך לדחוף את הארגון כולו. מנהל שיווק טוב מדבר ביום רגיל עם נציגי שירות, אנשי מכירות, מפתחים במערכות מידע, כלכלנים באגף הכספים: עם כולם. המהלכים של השיווק משפיעים על כל עובד בארגון, ולכן מנהל השיווק חייב להיות מסונכרן עם כולם, לקבל מכולם את המידע האמיתי המגיע מהשטח, כדי לבחון את מידת ההצלחה של המהלכים הקיימים ופוטנציאל ההצלחה של המהלכים המצויים בתכנון.

פעם היה קהל יעד, היום יש פרופיל צרכן. מגמה משמעותית נוספת שהובילה להוספת תחומי אחריות למנהל השיווק, מצויה דווקא במערכות המידע. היום, מנהל השיווק מכיר את הלקוח הסופי בצורה כמעט אופטימלית: הרגלי הצריכה, העדפותיו וה-wallet share שלו. מידע זה מאפשר למנהל שיווק לייצר פעילויות הגברת הכנסות בבית, ופעילויות אלו הן אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של כל ארגון. מנהלי שיווק שזיהו את הפוטנציאל, שינו את מעמדם בארגון בין לילה. השיווק הפסיק להיות עוד מרכיב בשורת ההוצאות של הארגון, והפך להיות מרכיב משמעותי בשורת ההכנסות שלו.

השינוי. השינוי במנהל השיווק אינו מורגש רק על ידי העובדים. אולי המהפך המשמעותי ביותר הוא בתפיסה של מנהל השיווק בהנהלה. ניכר שלכולם "ירד האסימון". אם בשנים האחרונות התבססה ההבנה כי מנהל השיווק הוא בעל תרומה לכל התחומים בארגון, כדי לוודא שערכי המותג מובעים נכון על ידי כל חלקי המערכת, הרי שכיום מנהל השיווק נתפס גם כמוביל עסקי. מצפים ממנו לא רק להתאים את ההתנהלות היומית של הארגון לערכי המותג, אלא גם להוביל את הארגון, לאתר ולפתח מקורות הכנסה חדשים ולמצות את הפוטנציאל במקורות ההכנסה הקיימים.

אין שינוי בלי כאב. השינוי בתפקיד מנהל השיווק ובתפיסה של הארגון לגבי תפקידו הוא שינוי טבעי ומתבקש. אבל, כמו בכל תהליך שינוי, הוא לא קורה בקלילות ובטבעיות. מעבר לקושי של חלק ממנהלי השיווק לצמוח לתוך הגדרת התפקיד החדשה, קיים גם קושי בחלק מהארגונים לקבל את מנהל השיווק כמנהיג עסקי. בעוד שארגונים רבים פועלים כך במשך שנים, יש ארגונים המתקשים להתמודד עם מנהל שיווק חדש שיש לו השפעה עוצמתית על ביצועי הארגון. אבל, ארגונים שהשלימו את מהלך השינוי, נהנים מתוצאות, מאירגון גמיש ויצירתי יותר. השינוי אולי כואב - אך הכרחי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אבי זיתן הוא שותף בחברת 'קודקס שיווק' העוסקת בהשמה בתחומי שיווק, דיגיטל, פרסום ויח"צ

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 17/10/2014 01:15
    הגב לתגובה זו
    איזה שינוי? זה תמיד היה תפקיד מנהל השיווק. שמח שהבנת את זה עכשיו.
  • 1.
    זבי איתן 07/10/2014 20:54
    הגב לתגובה זו
    פחחחח...
  • סשה דנילוביץ' 09/10/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    מי שכתב לו, זה הכלבלב שלו, אסף בורדה!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.