תימור גורדון
צילום: גל אלי
ראיון

"מעטים, אם בכלל מרוויחים בדיגיטל; עשינו לעצמנו חרקירי עם הפייסבוק"

תימור גורדון, מבעלי ארק אינטראקטיב לשעבר, כבר בטוח במותו של שוק הדיגיטל, ויודע מאיפה הכל התחיל. "אני לא צדיק, נפלתי כמו כולם לפייסבוק, למרות שאת השנה האחרונה במשרד ביליתי בלשכנע לקוחות לצאת משם"
משה בנימין | (25)

מסיבות רבות, דווקא תימור גורדון, שלפני כחצי שנה סיים את דרכו בקבוצת פובליסיס לאחר שמיזג את ארק אינטראקטיב לתוך אידיאולוג'יק הוא האיש הנכון לקבל ממנו את תמונת המצב האמיתית על שוק הדיגיטל בישראל.

גורדון עומד כיום בראש 'דיגיטי' - חברה שמתמחה בדיגיטל בנקודות המכירה ומציעה לחברות אפשרות ליצור נאמנות בין הלקוחות שלהם למותגים באמצעים דיגיטליים. מעמדתו כאיש פרסום דיגיטלי ב-12 השנים האחרונות וכמי שפנה לעבודה ישירה יותר עם לקוחות הוא יכול להרשות לעצמו לדבר על נושאים שלאנשי דיגיטל אחרים עוד קשה להוציא לאוויר העולם.

אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר - לפרטים לחצו כאן

"קשה להימנע מההספדים על שוק הדיגיטל" אומר גורדון, שעוצר שנייה לפני התחזית האפורה כדי להחמיא לקולגות שלו. "לאנשים שייסדו ומובילים את שוק הדיגיטל בישראל יש נפש של יזמים: יולביץ' (תמיר מ-DSAY אינטראקטיב, מ"ב), ארדן (ערן, לשעבר גריי אינטראקטיב וכיום גריי גרופ, מ"ב) ברקו (רן, נקסט-אין, מ"ב) ינון (לנדנברג, אידיאולוג'יק, מ"ב) כמובן ומוליאן (אלון, טוויסטד, מ"ב) וכל החבר'ה במקאן. אני זוכר איך בכל ביקור שלי בחו"ל הייתי מקבל מחמאות חמות על שוק הדיגיטל בישראל. החברים פה הקימו תחום באיכויות שלא היו קיימות לפני - הם לא נשברים מכלום וזכו ליותר 'לא' ממה שגדעון עמיחי סיפר עליו בספרו".

"עשינו לעצמנו חרקירי באמצעות הפייסבוק; מעטים משרדי הדיגיטל שמרוויחים"

"אבל מה קרה?", שואל ומסביר גורדון, "בשורה התחתונה, עולם הדיגיטל כמו שהכרנו אותו כבר מת, או לפחות גוסס. התוצאה היא שמעטים, אם בכלל, מצליחים להרוויח כסף בתחום. כמו לכל דבר יש כמה סיבות ובראשן, וגם לי יש חלק מזה, היא שאנחנו כאנשי דיגיטל עשינו לעצמנו חרקירי באמצעות הפייסבוק. ממש כך, וזה לא כמו לירות לעצמך ברגל שאז אתה עוד יכול לצלוע אלא ממש מצב שאיתו כבר אי אפשר להתקיים".

"כמובן, יש יוצאים מהכלל אבל כבר אפשר לקרוא לזה תופעה" אומר גורדון ומסייג, "כמובן שיש משרדים גדולים כמו למשל מקאן שיודעים איך להרוויח כסף מהדיגיטל באמצעים עסקיים יצירתיים, אבל אין ספק שאנחנו בדעיכה". החרקירי הפייסבוקי כפי שגורדון מגדיר אותו התחיל כש"רוב אנשי הדיגיטל קפצו יחד על הפייסבוק". גורדון לא פוטר את עצמו מאחריות ואומר "ישבנו ללקוחות על הראש והסברנו שפייסבוק זה הדבר הבא ואמרנו ששיווק דיגיטלי בעולם המודרני שווה פייסבוק. ואני לא צדיק, נפלתי כמו כולם לתוך זה, למרות שאת השנה האחרונה של המשרד ביליתי בלשכנע לקוחות לצאת משם", הוא מודה ומוסיף "אתה יודע, את העבודה הכי טובה בפייסבוק עושה סלקום, ולמה? כי הם מעולם לא פתחו לעצמם עמוד וכל המלחמות שלהם מנוהלות מאחורי הקלעים".

"הפייסבוק הפך אותנו לאנשי שירות לקוחות" גורדון מתאר את מעגל הקסמים הפייסבוקי שלדבריו הכריע את סוכנוית הדיגיטל ואומר: "האינטרנט - דיגיטל הפך לפייסבוק, מה שהוביל לכך שכולם נכנסו והשקיעו משאבי ענק, מטורפים. פעם אחת מצד אנשי הדיגיטל שהשקיעו בכח אדם - עלויות אדירות ששאבו את כל המערכת, מאחרונת המזכירות ועד המנכ"לים שעסקו בפייסבוק 24 שעות. פתאום היו גם דברים חדשים שצריך לייצר כמו תוכן, כמו שירות לקוחות ואנחנו בכלל לא אנשי שירות לקוחות". לדבריו, "המקומות החדשים אליהם פסע השוק היו כאלו שההתמודדות איתם קשה מאוד וזה סחט מהמשרדים את כל הכסף והאנרגיה ומצד שני גם יצרה תסכולים לא קלים אצל הלקוח שטען כי הוא משקיע בעצמו המון משאבים - "הנה יש לנו מישהו שהוא מנהל מדיה חברתית", מי חשב שזה יקרה.

כמו רבים בשוק הדיגיטל שאולי לא יודו בכך בפה מלא, גורדון נזכר בשולי הרווח הנאים ופשטות עולם הדיגיטל טרום עידן הפייסבוק, "אין עוררין על המקום הקודם של הדיגיטל, אין ספק שזה ידע לתת עבודה, גם בערכים שמדדנו והיה צפי שגם הפייסבוק ייתן את זה וזה לא".

מנקודת המבט של המפרסם אומר גורדון: "בקרב הלקוח, שספר אלפי חברים בפייסבוק אבל לא הבין איך מתרגמים את זה לרווח עלתה השאלה, מה אני צריך את חברת הדיגיטל הזו ובמשרד שאלו את עצמם איך מממנים את העלויות של כל העובדים. ואז התחיל הפיצוץ שהחל ב-2010 ונכנס לסחרור ב-2011. מכאן לעשות רוורס היה כבר מאוחר מדי כי פייסבוק זה כמו 'הוטל קליפורניה', אתה נכנס אבל אתה לא יכול לצאת".

ספירלת הדכדוך על פי גורדון

בזמן שאנשי הדיגיטל מלקקים את הפצעים מול הלקוחות שקיצצו תקציבי פרסום, ההתפתחות הטכנולוגית לא עצרה מעולם. גורדון מסביר כי ריבוי ערוצי המידע והפעילות הדיגיטליים קידם את ההתפתחות של צרכן התקשורת הדיגיטלית ששינה את דפוסי השימוש. "מ-2 או 3 אתרים כמו YNET ווואלה הוא עבר לעשרות כלים דיגיטליים שהוא לא משקיע בהם יותר מ-5 דקות באינסטגרם, ועוד 5 דקות שם וכו'. מה שפעם עשינו ב-2 מקומות צריך לעשות היום ב-10 מקומות ולמי יש את הכסף להיות ב-10 מקומות. אז או שאתה עושה דברים גדולים בכסף ענק, וזה יצליח, או שלא כי פשוט אין כסף".

הוא מוסיף: "2011 היא שנת הקיצוצים ו-2012 עוד יותר, וכל תקציב פרסום שאינו מכירתי קוצץ, חוץ מלידים שזה תחום שתמיד מתפתח אבל הוא כבר לא פרסום אלא מכירות, הכל ירד ולכן אי אפשר לייצר אימפקט פרסומי ללקוח, ואז אתה ממשיך להתרסק כי אתה משקיע כסף קטן, ואתה בתור פרסומאי כבר נטחן עד דק. זאת ספירלת הדכדוך".

גורדון, שבימיו היפים יותר עמד בראש ארק אינטראקטיב שהייתה מחלוצות ומובילות שוק הדיגיטל אומר שארק הייתה תמיד "הברומטר של השוק". לדבריו, הביצועים של סוכנות הדיגיטל שלו הייתה תמיד תמונת הראי של הנעשה בענף, ומכאן, השנה האחרונה של ארק מלמדת על מצב הענף. "לי יצא לפחות בשנה האחרונה להגיד ללקוח 10 פעמים שבתקציב שהוא מציב בפניי עדיף שלא יעשה קמפיין". הייתי אומר להם, אין מה לעשות, זה נורא נחמד אבל עדיף שתשחרר. מהלך ב-80 או 100 אלף שקל עדיף שתשים בלידים".

גורדון מגלה עוד על הניסיונות להשאיר את הראש מעל המים: "מה לא עשינו, חוץ משינוי שיטת התשלום, כדי לשמור על הרווחיות. לקוח שלא היה לו תקציב גדול מספיק, הוריד ממני חלק מהעבודה כדי להישאר במשרד. במקביל, והבאנו עובדים חדשים וצעירים בעלויות נמוכות יותר וניסינו הכול, והנה ארק שהייתה חברה יחסית קטנה של 17-18 אנשים לא שרדה. אני חושב שהמצב הזה מאפיין את הענף, למרות שאני בטוח שיהיה מי שיצחק ויגיד על מה הוא מדבר, לקחתי השנה מיליון שקל לכיס ואני רץ קדימה, ועדיין - הוא החריג והיוצא מן הכלל". -ומה בינתיים? איך חוזרים לנקודה בה המשרדים לא מגיעים למשבר והלקוח מצד שני שבע רצון?

"קשה לעצור ולחשוב על איך משנים את זה, כי יש כאן תנועה מטורפת ובלתי פוסקת, אבל כן צריך לנסות ולפצח את השיטה - איך הלקוח יוצא מרוצה ואיך המשרד מרוויח, לא באופן חזירי, אלא ריאלי, לפחות כמו משרד פרסום גדול, ברמת שולי הרווח. צריך להבין שתהליך של הפקת סרט פרסומת הוא קל בהרבה מקמפיין דיגיטל. קמפיין דיגיטל לוקח מינימום חודש ותחשוב כמה אנשים עובדים על זה. למשל בחו"ל, יש מחירון שעות עבודה מוסכם. יש פרויקט שמוגדר מראש עם שעות עבודה ואם יש חריגה מודיעים ללקוח וזה מעודכן ומשוכלל לתגמול".

חילול הקודש? "חברות צריכות להקים לעצמן מיני משרדי דיגיטל"

במבט לעתיד, גורדון מציג תפיסה שחבריו לשוק הדיגיטל לא ישמחו לשמוע, ולמען האמת, כזו שהוא מן הסתם לא היה מעלה בדעתו, במסגרת כובעו הקודם כבעלים של משרד אינטראקטיב. לדבריו, "החברות הגדולות, המפרסמים הגדולים יצטרכו לייצר לעצמם מיני משרדי דיגיטל קטנים שיפעלו מתוך הארגון. כרגע יש להם הכל וחסר להם רק איש קריאייטיב ומדיה. יש להם כבר איש מדיה חברתית וכמובן מנהלי לקוחות ומכירות. בסוף היום אתה שואל את עצמך מה משרד פרסום יודע לתת ללקוח שהוא באמת צריך ממנו.

עקרון שאני עובד לפיו ואפשר להלביש על הענף הוא מודל תגמול של עלויות פלוס אחוזים וחלק מהרווחים לפי עמידה ביעדים. מודל כזה יכול לעבוד נפלא בענף אבל אין עדיין כזה או דומה לו בענף ואנחנו עדיין עוסקים בהישרדות - כל אחד ואיך שהוא מצליח להוציא דברים מהצד השני. אם אפשר להגדיר מהו משא ומתן מוצלח בין פרסומאי ללקוח זה כששניהם לא מרוצים באותה המידה - כל אחד חושב שהשני דפק אותו וזה יוצר מתיחות לא נעימה. יכול להיות שהמפץ הגדול הבא יהיה המעבר ממשרד פרסום לחברות שיווק".

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אלי עמר - 11/06/2012 14:19
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה יצא לי לפגוש מנהל בכיר במשרד פרסום מוביל - אחרי שייבש אותי שעה בהמתנה הוא הכניס אותי לפגישה. הצגתי את ההתמחות שלנו בתחום הדיגיטל תובנות מהנסיון. הוא אמר לי "כל אחד שמעסיק מתכנת רוסי חושב שהוא דיגיטל" אני יצאתי מבועס מהפגישה בעיקר בגלל חוסר ההקשבה בתחום....להבין איך יוצרים ערך ועסקים מהתחום החדש אלי עמר מנהל פרומרקטינג וויזרד
  • 17.
    רק למעלה. 10/06/2012 10:17
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה!
  • 16.
    הוג 09/06/2012 02:28
    הגב לתגובה זו
    מצחיק שבסופו של דבר מי שעושה בכל המשרדים את רוב עבודת האינטראקטיב הם פרילאנסים. כיום מספיק שני אנשים מוכשרים בשביל להרים קמפיין מטורף בדיגיטל. אין זכות קיום לכל החברות מדיה האלו.
  • 15.
    מהתחום 09/06/2012 01:33
    הגב לתגובה זו
    שינון סידר לשילת לנהל את המכירות של פייסבוק ולכן היה חייב להעביר תקציבים לשם ובגלל זה שנה שעברה החברה המרכזית לא פירסמה . בעייה נוספת היא שעל כל שקל ששמים באתר המשרדים גונבים 2 ובפייסבוק הם לא יכולים לעשות את זה . בקיצור הדיגיטל היום הוא תחום של רודפי בצע ושקרנים וגנבים . צריך להטמיע את מודל ה-CPM ללא התחייבות לתוצאות ובעיקר לסגור את מקאן אמיר וייס והיינט
  • 14.
    גפן תחזור לניו יורק כבר לא נשאר מה להציל פה (ל"ת)
    חבל 08/06/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
  • תימור וגפן יצאו מהשוק המגעי הזה כי הם בני אדם (ל"ת)
    איילת 10/06/2012 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    בור מירן 07/06/2012 21:18
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מגיע מישהו ומדבר בכנות, וכולם פה מחפשים להתלהם/להשוויץ/לעשות לייקים לחברים שלהם. פשוט תקשיבו, איף.
  • 12.
    חדש בביצה 07/06/2012 18:31
    הגב לתגובה זו
    לך לחדר הבא - אבל ברצינות ובלי סיסמאות קלושות.לא למדתי שום דבר חוץ מכמה 'כאילו' הכאות על חטא
  • 11.
    אחד ומיוחד 07/06/2012 18:16
    הגב לתגובה זו
    אופוס מדיה, חברת תוכן ודיגטל. כנסו ללינק כדי לצפות בקמפיין שהופק ממש בימים אלו לרשת BBB. איכות, מיקוד כמו שאפשר רק ברשת, תוכן למסעדות עצמן ועליות??....נו טוב פני שהכרנו אותם יכולנו רק לחלום: http://youtu.be/Wzm1DGzun9A
  • 10.
    חיים 07/06/2012 17:58
    הגב לתגובה זו
    אמרת הכל!!!!! לנדנברג הלך לפייסבוק ובסוף הלך עם פייסבוק לשום מקום. איפה הוא היום?
  • 9.
    ערקע 07/06/2012 17:25
    הגב לתגובה זו
    למה הלקוחות קיצצו ומזלזלים בדיגיטל? בגלל הסיפורים שלכם על "החשיפה הוירלית שתאפשר להגיע למיליונים בכלום עלות". אבל אף אחד לא טרח להתעמק ולהניח שאולי פייסבוק היא לא עוד אתר שצריך לפוצץ אותו באנרים וסלוגנים שחוקים. סיפרתם ללקוחות שהפייסבוק זה "פרסום חינם", שבסוף הלקוחות (ורוב עובדי תחום הדיגיטל) רואים בפייסבוק מקום שאפשר לתקוע כל זבל שיווקי בחינם. "מה פוסט בפייסבוק זה כמו באנר חינמי...." אז זהו שלא. אתם לקחתם את זירה המאוד אפקטיבית הזאת והפכתם אותה לדבר הכי פרימיטיבי שיש – עמודי מותג שנראים כמו קיא של באנר ומוקד שירות לקוחות. והלקוחות עדיין חיים באשליה שהזבל שעולה בעמודי המותג בפייסבוק מחליף פרסום דיגיטלי אמיתי (שעבודת פייסבוק נכונה היא חלק מאד חשוב ממנו).
  • מזהה דבילים 08/06/2012 00:12
    הגב לתגובה זו
    ולא מבין על מה אתה מדבר
  • ערקע 10/06/2012 22:46
    אין כמו ביקורת בונה.
  • 8.
    אלון 07/06/2012 17:08
    הגב לתגובה זו
    ותעשו את מה שאתם יודעים לעשות כדי להציל את הענף
  • ערון 07/06/2012 17:59
    הגב לתגובה זו
    ההקמות נהפכו לעסק של מכירת ציפיות
  • 7.
    07/06/2012 15:08
    הגב לתגובה זו
    זה התחיל במודל עמלות שגמר את רוב האתרים ולכן נשארתם רק בחמישה שישה אתרים גדולים, המשיך בגוגל שפירק לכם את העצמאות ונגמר בפייסבוק שבסופו של דבר שווה שקל למפרסם. לקוחות חכמים פונים לבד לאתרים ומדלגים על סוכנויות הדיגיטל כי אתם בעצמכם ובחזירות שלכם הרגתם את השוק
  • מפרסמים לכו תמכרו פלאפל, תרויחו יותר (ל"ת)
    שאולי 08/06/2012 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אסי 07/06/2012 15:04
    הגב לתגובה זו
    מעט מאוד אנשים מעיזים לקרוא לילד בשמו ולהודות שעם כל ה"סקסיות" הדיגיטל הוא מדיה לא ברורה שקשה מאוד להפיק ממנה תוצאות מוצקות. כמו כל מדיה חדשה ומוצלחת יש תהליך של התלהבות יתר, שקיעה ואז איזון בריא. תודה על ראיון מעניין.
  • 5.
    הדיגיטל של מקאן מרווחים פרסים (ל"ת)
    3.0 07/06/2012 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    O-o 07/06/2012 14:18
    הגב לתגובה זו
    הרוויחו אולי פוזה'בטח שלא כסף.
  • 3.
    07/06/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    היא תקרוס למרות ינון ודורון. כי לשם זה הולך עם כמה שזה עצוב
  • מוכרי קרח. גוגל ופייסבוק חיסלו אתכם אתם מיותר (ל"ת)
    מבין 08/06/2012 00:58
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק 08/06/2012 16:03
    ורוח גדול
  • 2.
    07/06/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    את כל מלאי המדיה באונלליין ותוקע פופ אנדרים כמו באייטיז. איכשהו הכסף יזרום
  • 1.
    האריתראי 07/06/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    אחר וזאת הבעיה שלכם. לא מדובר בפלפורמה אלא בתוכן, באיכות הרעיון ובאנשים. הכל אנשים