פוטנציאל צמיחה: הגז הישראלי בדרך לאירופה
בחודש שעבר התכנסו שרי האנרגיה של קפריסין, יוון איטליה וישראל למעמד חתימה חגיגי על מזכר הבנות להקמת צינור גז מישראל לאיטליה. השרים הצהירו כי מדובר בפרויקט תשתיות אסטרטגי המייצג אינטרס משותף למדינות השותפות ולאיחוד האירופאי כולו. הצינור העתידי להעברת הגז מהמזרח התיכון אל אירופה יהיה הצינור התת-ימי הארוך בעולם, באורך של 2,100 קילומטר ובעלות מוערכת של 25 מיליארד שקל, ובנייתו צפויה להסתיים עד שנת 2025.
חזון הייצוא לאירופה שמקדם משרד האנרגיה הישראלי בשיתוף עם מדינות האזור הוא התפתחות חיובית עבור תעשיית הגז-נפט הישראלית, שזקוקה לביסוס ערוצי ייצוא לגז הישראלי, אך כדי שהתכנית השאפתנית אכן תצא לפועל, יש צורך ביותר מהזדמנות ל'פוטו-אפ' של שרי האנרגיה, ומתן מענה לסוגיות הטכנולוגיות וההנדסיות שמקשות על מימוש החזון.
מהצד של האיחוד האירופאי האינטרסים ברורים. נציג האיחוד האירופי בפגישה העריך כי אירופה תזדקק לייבא גז טבעי בהיקף הגדול ב-100bcm לשנה מזה שהיא מייבאת היום, כאשר אירופה רואה בישראל ובקפריסין מקור בטוח לאספקת גז בעתיד. אירופה מחפשת זמן רב אחר אופציות לגיוון מקורות האנרגיה של היבשת, מתוך הבנה שהמשך התלות בגז הרוסי שמה את האיחוד בעמדת נחיתות כלכלית ומדינית. כך, ייבוא של גז טבעי מאזור הים התיכון יכול בהחלט לסייע למדינות האיחוד ולהציב אלטרנטיבה מסחרית לדומיננטיות באספקת הגז מצד רוסיה.
אינטרס משותף
גם למדינות השותפות - איטליה, יוון, קפריסין וישראל, יש הרבה מה להרוויח. קפריסין, שבה התגלה מאגר הגז אפרודיטה, לא מצליחה לממש את פוטנציאל הגז שבשטחה, כיוון שצריכת הגז המקומית לא יכולה לתמוך כלכלית בפיתוח מאגרים. יוון משלמת כיום כ-10 דולרים עבור יחידת חום, מחיר כמעט כפול מהמחיר של הגז הישראלי, ומעבר של צינור הגז בשטחה ייצור למדינה חיסכון אדיר ותעסוקה במהלך הפרויקט ולאחריו. ישראל מעוניינת לקדם כל אופציית ייצוא ונהנית גם מהדיבידנד המדיני שנלווה למדינה שמחזיקה במשאבי טבע ומהיכולת לפעול לחיזוק היחסים המדיניים עם מדינות האזור.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברמה המדינית, היתרונות הגיאו-פוליטיים של בניית הצינור לאירופה ברורים. לצד החוזים והמגעים לייצוא גז ממאגרי תמר ולווייתן לשווקים של המדינות השכנות, ירדן מצרים ותורכיה, משרד האנרגיה פועל נכון בייצור התשתית והכנת הקרקע לצעדים ארוכי טווח של ייצוא גז ישירות לאירופה, תוך ביסוס וחיזוק של היחסים המדיניים עם קפריסין, יוון ואיטליה. בנוסף, החתימה על ההסכם עשויה לסייע למשוך לכאן חברות אנרגיה נוספות, שיעזרו לממש את מלוא הפוטנציאל של הגז הטבעי בישראל.
לצד היתרונות הברורים, על התכנית השאפתנית לצלוח מספר מכשולים משמעותיים. מדובר בבנייה של צינור באורך של 2,100 ק"מ, הצינור התת-ימי הארוך ביותר בעולם, בתנאים הנדסיים לא פשוטים המחייבים בדיקת היתכנות הנדסית טכנולוגית ופיננסית, עליה עמלים כרגע הצוותים המשותפים שהוקמו על ידי המדינות השותפות.
עוד לפני תחילת הבנייה, ועל מנת ששיתוף פעולה ייצא אל הפועל, על משרדי האנרגיה והחוץ של ישראל וקפריסין לפתור במהירות את נושא היונטיזציה והסדרת מעמדם של מאגרי גז שחוצים את הגבולות המדיניים. אם מדינות האזור יידעו לפעול במהירות לפתרון של הסוגיות במחלוקת, ויפעלו בשיתוף פעולה מדיני-כלכלי, נוכל לראות בקרוב התקדמות אמתית בתכנית לבניית צינור גז מישראל לאירופה, אך חובת ההוכחה עוד מוטלת עליהן.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
- 5.שט 26/01/2018 12:58הגב לתגובה זוואם תתחיל (בספק גדול) תיתקע באמצע לעשרות שנים. מבצע הנדסי הגדול בעולם שמבוצע על ידי חסרי נסיון -- בדיחה על חשבון משמי המיסים. ולבסוף, צינור תת ימי יכול להיות מפוצץ בקלות על יד טררויסטים ואז פוף הלכו כל המיליארדים שהושקעו ויעלמו במימי הים.
- 4.חיישן10 24/01/2018 08:12הגב לתגובה זוהם קפצו לדרדר את רציו והנה הפט עולה וליוויתן מפותח הם שותקים כעדבי אדון.
- שט 26/01/2018 13:00הגב לתגובה זומה איכפת למעבידים לקבל במתנה תקציבים במיליארדים, הם לא מחוייבים לתוצאות.
- 3.פרופסורכרמונה 23/01/2018 05:48הגב לתגובה זוהאדם שהרס את שוק הגז בישראל ופגעה במניות הגז ובמשקיעים
- 2.משה ראשל"צ 22/01/2018 22:08הגב לתגובה זומהמחיר של ישראל - את פשוט שקרנית מדופלמת
- שט 26/01/2018 13:05הגב לתגובה זורק תושבי ישראל יתבקשו לממן את הפרוייקט האידיוטי והמגלומני, במקום לתקצב מטרות מועילות יותר למשק המדינה. לא יקום ולא יהיה, הממשלה הבאה ללא ביבי תבטל את כל הקישקושים הללו כחסרי תועלת.
- 1.טוב לחלום ולפמפם.. (ל"ת)אך כמה 22/01/2018 17:42הגב לתגובה זו
- אומללים חולמים בעלי מעוף מגשימים... (ל"ת)יעקב 23/01/2018 21:59הגב לתגובה זו
- ממתי פאטא מורגנה זה חזון ? (ל"ת)שט 26/01/2018 13:06

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.