פוטנציאל צמיחה: הגז הישראלי בדרך לאירופה
בחודש שעבר התכנסו שרי האנרגיה של קפריסין, יוון איטליה וישראל למעמד חתימה חגיגי על מזכר הבנות להקמת צינור גז מישראל לאיטליה. השרים הצהירו כי מדובר בפרויקט תשתיות אסטרטגי המייצג אינטרס משותף למדינות השותפות ולאיחוד האירופאי כולו. הצינור העתידי להעברת הגז מהמזרח התיכון אל אירופה יהיה הצינור התת-ימי הארוך בעולם, באורך של 2,100 קילומטר ובעלות מוערכת של 25 מיליארד שקל, ובנייתו צפויה להסתיים עד שנת 2025.
חזון הייצוא לאירופה שמקדם משרד האנרגיה הישראלי בשיתוף עם מדינות האזור הוא התפתחות חיובית עבור תעשיית הגז-נפט הישראלית, שזקוקה לביסוס ערוצי ייצוא לגז הישראלי, אך כדי שהתכנית השאפתנית אכן תצא לפועל, יש צורך ביותר מהזדמנות ל'פוטו-אפ' של שרי האנרגיה, ומתן מענה לסוגיות הטכנולוגיות וההנדסיות שמקשות על מימוש החזון.
מהצד של האיחוד האירופאי האינטרסים ברורים. נציג האיחוד האירופי בפגישה העריך כי אירופה תזדקק לייבא גז טבעי בהיקף הגדול ב-100bcm לשנה מזה שהיא מייבאת היום, כאשר אירופה רואה בישראל ובקפריסין מקור בטוח לאספקת גז בעתיד. אירופה מחפשת זמן רב אחר אופציות לגיוון מקורות האנרגיה של היבשת, מתוך הבנה שהמשך התלות בגז הרוסי שמה את האיחוד בעמדת נחיתות כלכלית ומדינית. כך, ייבוא של גז טבעי מאזור הים התיכון יכול בהחלט לסייע למדינות האיחוד ולהציב אלטרנטיבה מסחרית לדומיננטיות באספקת הגז מצד רוסיה.
אינטרס משותף
גם למדינות השותפות - איטליה, יוון, קפריסין וישראל, יש הרבה מה להרוויח. קפריסין, שבה התגלה מאגר הגז אפרודיטה, לא מצליחה לממש את פוטנציאל הגז שבשטחה, כיוון שצריכת הגז המקומית לא יכולה לתמוך כלכלית בפיתוח מאגרים. יוון משלמת כיום כ-10 דולרים עבור יחידת חום, מחיר כמעט כפול מהמחיר של הגז הישראלי, ומעבר של צינור הגז בשטחה ייצור למדינה חיסכון אדיר ותעסוקה במהלך הפרויקט ולאחריו. ישראל מעוניינת לקדם כל אופציית ייצוא ונהנית גם מהדיבידנד המדיני שנלווה למדינה שמחזיקה במשאבי טבע ומהיכולת לפעול לחיזוק היחסים המדיניים עם מדינות האזור.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברמה המדינית, היתרונות הגיאו-פוליטיים של בניית הצינור לאירופה ברורים. לצד החוזים והמגעים לייצוא גז ממאגרי תמר ולווייתן לשווקים של המדינות השכנות, ירדן מצרים ותורכיה, משרד האנרגיה פועל נכון בייצור התשתית והכנת הקרקע לצעדים ארוכי טווח של ייצוא גז ישירות לאירופה, תוך ביסוס וחיזוק של היחסים המדיניים עם קפריסין, יוון ואיטליה. בנוסף, החתימה על ההסכם עשויה לסייע למשוך לכאן חברות אנרגיה נוספות, שיעזרו לממש את מלוא הפוטנציאל של הגז הטבעי בישראל.
לצד היתרונות הברורים, על התכנית השאפתנית לצלוח מספר מכשולים משמעותיים. מדובר בבנייה של צינור באורך של 2,100 ק"מ, הצינור התת-ימי הארוך ביותר בעולם, בתנאים הנדסיים לא פשוטים המחייבים בדיקת היתכנות הנדסית טכנולוגית ופיננסית, עליה עמלים כרגע הצוותים המשותפים שהוקמו על ידי המדינות השותפות.
עוד לפני תחילת הבנייה, ועל מנת ששיתוף פעולה ייצא אל הפועל, על משרדי האנרגיה והחוץ של ישראל וקפריסין לפתור במהירות את נושא היונטיזציה והסדרת מעמדם של מאגרי גז שחוצים את הגבולות המדיניים. אם מדינות האזור יידעו לפעול במהירות לפתרון של הסוגיות במחלוקת, ויפעלו בשיתוף פעולה מדיני-כלכלי, נוכל לראות בקרוב התקדמות אמתית בתכנית לבניית צינור גז מישראל לאירופה, אך חובת ההוכחה עוד מוטלת עליהן.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
- 5.שט 26/01/2018 12:58הגב לתגובה זוואם תתחיל (בספק גדול) תיתקע באמצע לעשרות שנים. מבצע הנדסי הגדול בעולם שמבוצע על ידי חסרי נסיון -- בדיחה על חשבון משמי המיסים. ולבסוף, צינור תת ימי יכול להיות מפוצץ בקלות על יד טררויסטים ואז פוף הלכו כל המיליארדים שהושקעו ויעלמו במימי הים.
- 4.חיישן10 24/01/2018 08:12הגב לתגובה זוהם קפצו לדרדר את רציו והנה הפט עולה וליוויתן מפותח הם שותקים כעדבי אדון.
- שט 26/01/2018 13:00הגב לתגובה זומה איכפת למעבידים לקבל במתנה תקציבים במיליארדים, הם לא מחוייבים לתוצאות.
- 3.פרופסורכרמונה 23/01/2018 05:48הגב לתגובה זוהאדם שהרס את שוק הגז בישראל ופגעה במניות הגז ובמשקיעים
- 2.משה ראשל"צ 22/01/2018 22:08הגב לתגובה זומהמחיר של ישראל - את פשוט שקרנית מדופלמת
- שט 26/01/2018 13:05הגב לתגובה זורק תושבי ישראל יתבקשו לממן את הפרוייקט האידיוטי והמגלומני, במקום לתקצב מטרות מועילות יותר למשק המדינה. לא יקום ולא יהיה, הממשלה הבאה ללא ביבי תבטל את כל הקישקושים הללו כחסרי תועלת.
- 1.טוב לחלום ולפמפם.. (ל"ת)אך כמה 22/01/2018 17:42הגב לתגובה זו
- אומללים חולמים בעלי מעוף מגשימים... (ל"ת)יעקב 23/01/2018 21:59הגב לתגובה זו
- ממתי פאטא מורגנה זה חזון ? (ל"ת)שט 26/01/2018 13:06

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.