הקמתם עסק קטן? עם בנייה דיגיטלית נכונה תוכלו גם לשרוד
יציאה לעצמאות תעסוקתית טומנת בחובה הזדמנויות רבות אך גם לא מעט סיכונים. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה: קרוב ל-90% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים תוך פחות משנה אחת. בצד זה, כ-50% מכלל העסקים בישראל לא מעסיקים עובדים: משמע, מדובר בעסק של אדם אחד. למעשה, המספרים עושים חסד עם המציאות. בכל שנה נכנסים למעגל הקושי עשרות אלפים המוצאים עצמם מהר מאוד בתוך כישלון אישי, מקצועי וכלכלי.
שוברים את הסטטיסטיקה
על אף הסטטיסטיקה המדאיגה, ההיסטוריה חוזרת ובגדול שנה אחר שנה. ישראלים רבים מנסים את מזלם וחורצים את גורלם בזה של מרבית קודמיהם. מבט מן הצד על מקבלי ההחלטות, כאמור, מחציתם עצמאיים במלוא מובן המילה, מסב לכל אחד ואחת מאיתנו סוג של חוסר נחת או פער ידע: מה מביא את האדם לחזור על טעותם של אחרים?
קרוב לוודאי, שלמידה מניסיונם של אחרים הייתה מסייעת לחלק גדול מהעצמאיים לפסוע בדרך הסיכון אך בצורה מחושבת ושקולה. זהו המקום להמליץ על התכנית הלאומית לקידום עסקים קטנים (מעו"ף) מטעם משרד הכלכלה והתעשייה - אשר לוקחת אחריות ומייצרת הדרכות ליוצאים לדרך חדשה לרבות ליווי ופיקוח בתהליך. לא מן הנמנע, שלמידה עצמית, שיח מקצועי, שיתוף רעיונות וליווי מתמשך יכולים לצמצם את סגירת העסקים ולתרום לצמיחתם של העסקים החדשים.
מתחילים מהתחלה
תכניות ייעוץ מגוונות, מנטורים, קואצ'רים, יועצים עסקיים, ספרים עבי-כרס וכמובן גם הדרכות און-ליין: אחד הנושאים המרכזיים שחוזר ועולה לסדר היום הוא ניתוח הסיבות ל'מדוע עסקים נכשלים?'. אמנם שכך, אכן קיימות מגוון סיבות, חלקן אובייקטיביות וחלקן סובייקטיביות. אין ספק שליווי מקצועי של בעל מקצוע וניסיון עשוי לתרום, והרבה. בצד זה, הרעיון המרכזי שעלינו לזקק מתוך מגוון הסיבות לכישלון הוא הצורך האמיתי בלהבין כיצד יצירת תשתית עסקית ותכנית עבודה מגובה בעובדות יכולה להצעיד את העסק אל עבר ההצלחה.
התשתית העסקית היא תרכובת של מגוון מאפיינים, לרבות תקציב ותזרים מזומנים, ניהול פיננסי, כח-אדם, מקצועיות ומיומנות, ניהול מלאי, ניהול לקוחות, שיווק וקידום העסק, ניהול סיכונים, הגדרת יעדים, בקרה ומעקב ועוד. ראוי ונכון לעסק, שבעליו ייקח אחריות על התחום בו הוא מתמחה וישתף אנשי מקצוע בתחומים זרים לו. מקובל לחשוב, כך גם שגור, כי תחום הפיננסיים בעסק מופקד בדרך קבע בידי איש מקצוע (רואה חשבון) האמון על הנושא התקציבי בעסק. אם כך הדבר, מדוע תחום השיווק, לדוגמא, אינו מופקד בידי בעל מקצוע?
המשווקים הדיגיטליים
תפיסת שיווק שכיחה בקרב בעלי עסקים קטנים היא ש"כדי להוציא כסף - צריך להכניס כסף". רציונלית, יש הרבה הגיון באמירה הזו. חשבו על כך לעומק. שהרי, הקמת העסק יחד עם ההוצאות הקבועות "מכריחות" לקמץ ולצמצם הוצאות. שכיח שהוצאות השיווק על העסק הן אלו שעולות בראש הטור אל עבר הגרדום. לא מן הנמנע, שבמידה והתשתית השיווקית בעסק הייתה מתוכננת ומוגדרת בצורה נכונה - ניתן היה לכמת ולהגדיר יעדים ברורים ומדידים לתוצאות השיווק ואז סיפור "הביצה והתרנגולת" היה עשוי להתהפך בין לילה.
מיותר להרחיב על ההתפתחות הטכנולוגית בעשור האחרון וכלי המדיה שהפכו למפלצות שיווק המייצרות תוצאות, לפעמים גם 'יש מאין'. יחד עם זאת, חשוב להדגיש את תפקידיו ויכולותיו של המשווק הדיגיטלי החדש: בעל ידע באסטרטגיה, בתכנון מדיה, הבנה טכנולוגית וכמובן עיבוד וניתוח נתונים. אלו הן יכולות המהוות בעת הזו הכרח כדי לנהל פעילות שיווק דיגיטלית לארגון.
אחד היתרונות הבולטים בהלימה לתפקיד המשווק הוא היכולת בהתבוננות פנימה אל תוך העסק במטרה לבחון את יעדיו וביצועיו. היכולת לייצר תפיסה הוליסטית על העסק בהסתמך על פעילות דיגיטלית היא גבוהה: מלבד ניתוח מצב ראשוני של הנכסים הדיגיטליים ובירור היעדים העסקיים מתקיימת הזדמנות לחשיבה מחודשת ובחינת עומק של היעדים העסקיים. הניסיון מלמד שאנשים נוטים לפעול בצורה תבניתית ורפיטטיבית עד אוטומטית. ניסוי וטעייה דיגיטליים הם כלי יוצא מן הכלל כדי לבסס יעדים עסקיים או לדרוש
בחינה מחודשת שלהם.
הגנום הדיגיטלי: פורמולת ההצלחה
בין אם התחלתם לטפל בעסק ללא נוכחות דיגיטלית ובין אם מדובר בעסק עם נוכחות קיימת, אחת מן הפעולות החשובות ביותר שישפיעו בצורה דרמטית על התובנות שתקבלו בהמשך מהפעילות, מעלויות המדיה ומההתקדמות הטכנולוגית הינה ניתוח ובנייה של תשתית דיגיטלית בעסק.
1. המוצר / שירות: עליכם להכיר את המוצר / שירות ברמה גבוהה ומקצועית ביותר. זהו מפתח עיקרי להצלחה השיווקית. ניתן להכין שאלון לבעל העסק עם שאלות רקע על החברה ועל המוצר / שירות וכמובן שאלות טכניות ופרקטיות כאילו שמדובר בכם כלקוחות פוטנציאליים בעסק. הגדרת קהלי יעד.
2. השוק: היכרות עם מעגלי השוק בו פועל העסק: ניתוח וניטור מתחרים, היכרות עם הפעילות השיווקית שלהם בכלל הזירות, איומים והזדמנויות.
3. יעדים עסקיים: יש להתחבר ליעדים העסקיים של החברה ולהגדיר תיאום ציפיות. האם המאמץ השיווקי תומך ביעדים שהוגדרו? האם מדובר ביעדים ריאליים לדעתכם בהסתמך על הרקע המקצועי שלכם?
4. אסטרטגיה דיגיטלית: סיעור מוחות: מסרים, קהלי יעד, פלטפורמות, כלי פרסום, יעדים ומדדים (טווח קצר, בינוני וארוך). יש לייצר תכנית עבודה מתמשכת המשקפת שיפור מתמיד של המאמץ השיווקי האורגני והממומן לרבות טיפול ושימור נכסים דיגיטליים, הגדרת פוטנציאל צמיחה וצעדים נדרשים בכדי לעמוד ביעדים ולייצר 'קפיצת מדרגה' עסקית.
5. נכסים דיגיטליים: יש למפות את הנכסים הדיגיטליים הקיימים; לתעד יתרונות וחסרונות והכנת תכנית להתאמות ועדכונים נדרשים. יצירת נכסים דיגיטליים נדרשים. הטמעת כלי מדידה, בקרה ומעקב. שילוב טכנולוגיות פרסום למיקסום המאמץ השיווקי.
6. דאטה: איסוף הדאטה הקיים בעסק (במידה ויש) או יצירת תשתית לאיסוף דאטה עתידי. יש להגדיר מתודת איסוף, ניהול רשומות, תכנית ניהול והפצת ידע, כלים לשימוש בדאטה ויצירת קהלים בפלטפורמות הפרסום ע"ב התנהגות בנכסים הדיגיטליים.
7. ניהול ידע: יש לשאוף לארגן ולסדר את הידע הקיים באמצעות כלים דיגיטליים לנוחות הנראות ולאפשרות לבקרה ומעקב אחר המאמץ השיווקי. קיימים מגוון כלים דיגיטליים המאפשרים חיבור למערכות פרסום (חלקם הגדול בתשלום); יצירת דאשבורדים, ניתוחים, הצגה ויזואלית, כלי שרת בידי מנהלי העסק, שיפור שקיפות.
8. תובנות והמלצות: התבוננות כוללנית וירידה לפרטים: ניתוח מספרים ותוצאות במטרה להגיע למסקנות והמלצות אשר יסייעו בהמשך המאמץ השיווקי וישפיעו, קרוב לוודאי, על עמידה ביעדים העסקיים ואולי גם על המוצר והשירות.
זכרו, מיפוי נכון של התשתית הדיגיטלית בארגון יסייע בהגעה ליעדים העסקים והצלחת העסק ובמקביל הוא יאפשר למידה מתמשכת של ביצועים ותוצאות במטרה להגדיל את העסק ולהשתפר ללא הפסקה. בצד זה, שיתוף ידע יסייע בשבירת 'תקרת זכוכית' בעסק וישחרר את מנהל העסק מהפרקטיקה של עצמו. העמקה באמצעות שיתוף פעולה נותנת הזדמנות להתבוננות 'מלמעלה' ולא רק מן הצד. בהצלחה.
הכותב, אביב כהן הוא יועץ ואסטרטג דיגיטלי בעל ניסיון רב שנים המלווה עסקים בתהליכי הקמה ויצירת אסטרטגיה שיווקית
- 7.בא לישונצלי? 18/09/2019 16:12הגב לתגובה זוכהן בוא לישונצלי
- 6.יאיר 17/09/2019 22:25הגב לתגובה זו85-90 אחוז מהעסקים נסגרים בתוך חמש שנים מהקמתם, לא בשנה הראשונה
- 5.משה 17/09/2019 09:53הגב לתגובה זוזו זכות להיות לקוח שלו
- 4.רועיכ 17/09/2019 07:48הגב לתגובה זוממליץ לבדוק שוב את הנתונים לפני שמציגיל מצג שווא לקוראים: זה לא נכון ש90% מהעסקים נסגרים בשנה הראשונה. כשקוראים את הנתונים של הסוכנות לעסקים ניתן לראות כי אכן מספר העסקים שקמים בשנה פחות מספר העסקים שנסגרים נראה כי נותרו 10% מהעסקים. אבל זו הטעייה ואימרה מאוד לא מקצועית ולא חכמה של מי שמכנה את עצמו אסטרטג. וזאת מכיוון שמספר העסקים שנסגרו הם מכלל העסקים הקיימים. זה אומר שלא מדובר באותם עסקים שקמו באוץה שנה להפך... היה גידול הכמות העסקים הכללית בישראל. פתאום הנתון שונה? כמה אנשים פוטרו או עזבו או החליפו את עבודתם בשנה מסויימת וכמה אנשים גוייסו לעבודה באיתה שנה. אפשר אולי לומר שההפרש בניהם הוא גידול במספר המועסקים. אז אולי המספר של גידול במספר העסקים פתאום נשמע טוב? טבעי והגיוני שעסקים יסגרו, חלקם לא יעילים, לא מתאימים לקדמה, לא.... לא.... לא... כדאי לדייק אם מפרסמים ובטח אם קוראים לעצמך אסטרטג. בהצלחה
- 3.גאווה (ל"ת)מאלי 16/09/2019 21:33הגב לתגובה זו
- 2.נדב 16/09/2019 20:02הגב לתגובה זומעניין לקרוא וכיף לעבוד איתו
- 1.פילי 16/09/2019 18:51הגב לתגובה זודברים נכונים, אין מה להגיד

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.