הקמתם עסק קטן? עם בנייה דיגיטלית נכונה תוכלו גם לשרוד
יציאה לעצמאות תעסוקתית טומנת בחובה הזדמנויות רבות אך גם לא מעט סיכונים. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה: קרוב ל-90% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים תוך פחות משנה אחת. בצד זה, כ-50% מכלל העסקים בישראל לא מעסיקים עובדים: משמע, מדובר בעסק של אדם אחד. למעשה, המספרים עושים חסד עם המציאות. בכל שנה נכנסים למעגל הקושי עשרות אלפים המוצאים עצמם מהר מאוד בתוך כישלון אישי, מקצועי וכלכלי.
שוברים את הסטטיסטיקה
על אף הסטטיסטיקה המדאיגה, ההיסטוריה חוזרת ובגדול שנה אחר שנה. ישראלים רבים מנסים את מזלם וחורצים את גורלם בזה של מרבית קודמיהם. מבט מן הצד על מקבלי ההחלטות, כאמור, מחציתם עצמאיים במלוא מובן המילה, מסב לכל אחד ואחת מאיתנו סוג של חוסר נחת או פער ידע: מה מביא את האדם לחזור על טעותם של אחרים?
קרוב לוודאי, שלמידה מניסיונם של אחרים הייתה מסייעת לחלק גדול מהעצמאיים לפסוע בדרך הסיכון אך בצורה מחושבת ושקולה. זהו המקום להמליץ על התכנית הלאומית לקידום עסקים קטנים (מעו"ף) מטעם משרד הכלכלה והתעשייה - אשר לוקחת אחריות ומייצרת הדרכות ליוצאים לדרך חדשה לרבות ליווי ופיקוח בתהליך. לא מן הנמנע, שלמידה עצמית, שיח מקצועי, שיתוף רעיונות וליווי מתמשך יכולים לצמצם את סגירת העסקים ולתרום לצמיחתם של העסקים החדשים.
מתחילים מהתחלה
תכניות ייעוץ מגוונות, מנטורים, קואצ'רים, יועצים עסקיים, ספרים עבי-כרס וכמובן גם הדרכות און-ליין: אחד הנושאים המרכזיים שחוזר ועולה לסדר היום הוא ניתוח הסיבות ל'מדוע עסקים נכשלים?'. אמנם שכך, אכן קיימות מגוון סיבות, חלקן אובייקטיביות וחלקן סובייקטיביות. אין ספק שליווי מקצועי של בעל מקצוע וניסיון עשוי לתרום, והרבה. בצד זה, הרעיון המרכזי שעלינו לזקק מתוך מגוון הסיבות לכישלון הוא הצורך האמיתי בלהבין כיצד יצירת תשתית עסקית ותכנית עבודה מגובה בעובדות יכולה להצעיד את העסק אל עבר ההצלחה.
התשתית העסקית היא תרכובת של מגוון מאפיינים, לרבות תקציב ותזרים מזומנים, ניהול פיננסי, כח-אדם, מקצועיות ומיומנות, ניהול מלאי, ניהול לקוחות, שיווק וקידום העסק, ניהול סיכונים, הגדרת יעדים, בקרה ומעקב ועוד. ראוי ונכון לעסק, שבעליו ייקח אחריות על התחום בו הוא מתמחה וישתף אנשי מקצוע בתחומים זרים לו. מקובל לחשוב, כך גם שגור, כי תחום הפיננסיים בעסק מופקד בדרך קבע בידי איש מקצוע (רואה חשבון) האמון על הנושא התקציבי בעסק. אם כך הדבר, מדוע תחום השיווק, לדוגמא, אינו מופקד בידי בעל מקצוע?
המשווקים הדיגיטליים
תפיסת שיווק שכיחה בקרב בעלי עסקים קטנים היא ש"כדי להוציא כסף - צריך להכניס כסף". רציונלית, יש הרבה הגיון באמירה הזו. חשבו על כך לעומק. שהרי, הקמת העסק יחד עם ההוצאות הקבועות "מכריחות" לקמץ ולצמצם הוצאות. שכיח שהוצאות השיווק על העסק הן אלו שעולות בראש הטור אל עבר הגרדום. לא מן הנמנע, שבמידה והתשתית השיווקית בעסק הייתה מתוכננת ומוגדרת בצורה נכונה - ניתן היה לכמת ולהגדיר יעדים ברורים ומדידים לתוצאות השיווק ואז סיפור "הביצה והתרנגולת" היה עשוי להתהפך בין לילה.
מיותר להרחיב על ההתפתחות הטכנולוגית בעשור האחרון וכלי המדיה שהפכו למפלצות שיווק המייצרות תוצאות, לפעמים גם 'יש מאין'. יחד עם זאת, חשוב להדגיש את תפקידיו ויכולותיו של המשווק הדיגיטלי החדש: בעל ידע באסטרטגיה, בתכנון מדיה, הבנה טכנולוגית וכמובן עיבוד וניתוח נתונים. אלו הן יכולות המהוות בעת הזו הכרח כדי לנהל פעילות שיווק דיגיטלית לארגון.
אחד היתרונות הבולטים בהלימה לתפקיד המשווק הוא היכולת בהתבוננות פנימה אל תוך העסק במטרה לבחון את יעדיו וביצועיו. היכולת לייצר תפיסה הוליסטית על העסק בהסתמך על פעילות דיגיטלית היא גבוהה: מלבד ניתוח מצב ראשוני של הנכסים הדיגיטליים ובירור היעדים העסקיים מתקיימת הזדמנות לחשיבה מחודשת ובחינת עומק של היעדים העסקיים. הניסיון מלמד שאנשים נוטים לפעול בצורה תבניתית ורפיטטיבית עד אוטומטית. ניסוי וטעייה דיגיטליים הם כלי יוצא מן הכלל כדי לבסס יעדים עסקיים או לדרוש
בחינה מחודשת שלהם.
הגנום הדיגיטלי: פורמולת ההצלחה
בין אם התחלתם לטפל בעסק ללא נוכחות דיגיטלית ובין אם מדובר בעסק עם נוכחות קיימת, אחת מן הפעולות החשובות ביותר שישפיעו בצורה דרמטית על התובנות שתקבלו בהמשך מהפעילות, מעלויות המדיה ומההתקדמות הטכנולוגית הינה ניתוח ובנייה של תשתית דיגיטלית בעסק.
1. המוצר / שירות: עליכם להכיר את המוצר / שירות ברמה גבוהה ומקצועית ביותר. זהו מפתח עיקרי להצלחה השיווקית. ניתן להכין שאלון לבעל העסק עם שאלות רקע על החברה ועל המוצר / שירות וכמובן שאלות טכניות ופרקטיות כאילו שמדובר בכם כלקוחות פוטנציאליים בעסק. הגדרת קהלי יעד.
2. השוק: היכרות עם מעגלי השוק בו פועל העסק: ניתוח וניטור מתחרים, היכרות עם הפעילות השיווקית שלהם בכלל הזירות, איומים והזדמנויות.
3. יעדים עסקיים: יש להתחבר ליעדים העסקיים של החברה ולהגדיר תיאום ציפיות. האם המאמץ השיווקי תומך ביעדים שהוגדרו? האם מדובר ביעדים ריאליים לדעתכם בהסתמך על הרקע המקצועי שלכם?
4. אסטרטגיה דיגיטלית: סיעור מוחות: מסרים, קהלי יעד, פלטפורמות, כלי פרסום, יעדים ומדדים (טווח קצר, בינוני וארוך). יש לייצר תכנית עבודה מתמשכת המשקפת שיפור מתמיד של המאמץ השיווקי האורגני והממומן לרבות טיפול ושימור נכסים דיגיטליים, הגדרת פוטנציאל צמיחה וצעדים נדרשים בכדי לעמוד ביעדים ולייצר 'קפיצת מדרגה' עסקית.
5. נכסים דיגיטליים: יש למפות את הנכסים הדיגיטליים הקיימים; לתעד יתרונות וחסרונות והכנת תכנית להתאמות ועדכונים נדרשים. יצירת נכסים דיגיטליים נדרשים. הטמעת כלי מדידה, בקרה ומעקב. שילוב טכנולוגיות פרסום למיקסום המאמץ השיווקי.
6. דאטה: איסוף הדאטה הקיים בעסק (במידה ויש) או יצירת תשתית לאיסוף דאטה עתידי. יש להגדיר מתודת איסוף, ניהול רשומות, תכנית ניהול והפצת ידע, כלים לשימוש בדאטה ויצירת קהלים בפלטפורמות הפרסום ע"ב התנהגות בנכסים הדיגיטליים.
7. ניהול ידע: יש לשאוף לארגן ולסדר את הידע הקיים באמצעות כלים דיגיטליים לנוחות הנראות ולאפשרות לבקרה ומעקב אחר המאמץ השיווקי. קיימים מגוון כלים דיגיטליים המאפשרים חיבור למערכות פרסום (חלקם הגדול בתשלום); יצירת דאשבורדים, ניתוחים, הצגה ויזואלית, כלי שרת בידי מנהלי העסק, שיפור שקיפות.
8. תובנות והמלצות: התבוננות כוללנית וירידה לפרטים: ניתוח מספרים ותוצאות במטרה להגיע למסקנות והמלצות אשר יסייעו בהמשך המאמץ השיווקי וישפיעו, קרוב לוודאי, על עמידה ביעדים העסקיים ואולי גם על המוצר והשירות.
זכרו, מיפוי נכון של התשתית הדיגיטלית בארגון יסייע בהגעה ליעדים העסקים והצלחת העסק ובמקביל הוא יאפשר למידה מתמשכת של ביצועים ותוצאות במטרה להגדיל את העסק ולהשתפר ללא הפסקה. בצד זה, שיתוף ידע יסייע בשבירת 'תקרת זכוכית' בעסק וישחרר את מנהל העסק מהפרקטיקה של עצמו. העמקה באמצעות שיתוף פעולה נותנת הזדמנות להתבוננות 'מלמעלה' ולא רק מן הצד. בהצלחה.
הכותב, אביב כהן הוא יועץ ואסטרטג דיגיטלי בעל ניסיון רב שנים המלווה עסקים בתהליכי הקמה ויצירת אסטרטגיה שיווקית
- 7.בא לישונצלי? 18/09/2019 16:12הגב לתגובה זוכהן בוא לישונצלי
- 6.יאיר 17/09/2019 22:25הגב לתגובה זו85-90 אחוז מהעסקים נסגרים בתוך חמש שנים מהקמתם, לא בשנה הראשונה
- 5.משה 17/09/2019 09:53הגב לתגובה זוזו זכות להיות לקוח שלו
- 4.רועיכ 17/09/2019 07:48הגב לתגובה זוממליץ לבדוק שוב את הנתונים לפני שמציגיל מצג שווא לקוראים: זה לא נכון ש90% מהעסקים נסגרים בשנה הראשונה. כשקוראים את הנתונים של הסוכנות לעסקים ניתן לראות כי אכן מספר העסקים שקמים בשנה פחות מספר העסקים שנסגרים נראה כי נותרו 10% מהעסקים. אבל זו הטעייה ואימרה מאוד לא מקצועית ולא חכמה של מי שמכנה את עצמו אסטרטג. וזאת מכיוון שמספר העסקים שנסגרו הם מכלל העסקים הקיימים. זה אומר שלא מדובר באותם עסקים שקמו באוץה שנה להפך... היה גידול הכמות העסקים הכללית בישראל. פתאום הנתון שונה? כמה אנשים פוטרו או עזבו או החליפו את עבודתם בשנה מסויימת וכמה אנשים גוייסו לעבודה באיתה שנה. אפשר אולי לומר שההפרש בניהם הוא גידול במספר המועסקים. אז אולי המספר של גידול במספר העסקים פתאום נשמע טוב? טבעי והגיוני שעסקים יסגרו, חלקם לא יעילים, לא מתאימים לקדמה, לא.... לא.... לא... כדאי לדייק אם מפרסמים ובטח אם קוראים לעצמך אסטרטג. בהצלחה
- 3.גאווה (ל"ת)מאלי 16/09/2019 21:33הגב לתגובה זו
- 2.נדב 16/09/2019 20:02הגב לתגובה זומעניין לקרוא וכיף לעבוד איתו
- 1.פילי 16/09/2019 18:51הגב לתגובה זודברים נכונים, אין מה להגיד
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.25% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
