הפצצה שהטיל גילה: דו"ח מצב והתאריך שהמשקיעים צריכים לסמן - זה מתקרב

ב-23 בדצמבר הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים על כוונתו לפרק את מונופול הגז של דלק ונובל, Bizportal עושה סדר בלו"ז הנוכחי
 | 
(31)
אסדה, צילום: אלבטרוס
סקטור הנפט-גז נמצא כיום בחוסר ודאות אדירה - אולי ברמה הגבוהה ביותר מאז התגלה מאגר 'לוויתן'. לפני פחות מחודש (ב-23 בדצמבר) - היה זה הממונה על ההגבלים העסקיים שטלטל את הענף. דיוויד גילה החליט שלא להגיש לבית המשפט את ההסדר שהתגבש מול דלק ונובל (מכירת המאגרים של 'תנין' ו'כריש') במטרה ברורה: לפרק את המונופול של דלק ונובל על תגליות הגז.

מבחינת המשקיעים - בבת אחת נפתחו שאלות רבות שהמרכזית שבהם היא: מתי 'לוויתן' יפותח? לכל שנה של עיכוב בפיתוח המאגר ישנן השלכות מרחיקות לכת על שווי המאגר העצום. הסיבה לכך היא שיעור ההיוון שנלקח בחשבון שהוא למעשה הפרמטר המייצג את רמת הסיכון.

אם עד היום הניחו המשקיעים כי הגז יזרום החל מ-2018 - דחייה של שנה אחת באספקת הגז תכווץ את שווי המאגר הפוטנציאלי ב-12%. דחייה של שנתיים תכווץ את השווי בכ-20%. האנליסטית אלה פריד מלאומי התייחסה לאחרונה לסקטור הגז-נפט ולעיכוב הצפוי בפיתוח 'לוויתן' - לכתבה המלאה

תמונת המצב הנוכחית

אז לאן הולכים כעת? Bizportal מנסה עושה סדר בלוחות הזמנים הצפויים. מבחינת הדד-ליין - האירוע המכונן הבא שבו עלול המשבר בין דלק ונובל לבין הממונה על ההגבלים העסקיים להחריף יתרחש ב-28-29 בינואר. אז ייערך לדלק ולנובל שימוע אצל הממונה על ההגבלים העסקיים. השימוע ייערך לחברות בעל פה, ולא יינתן לחברות אפשרות להגיש מסמכים. ההחלטה של הממונה צפויה להתקבל זמן קצר לאחר מכן.

מבדיקת Bizportal עולה כי אף אחד מן הצדדים לא רוצה להגיע למצב של שימוע ולכן מנסים לגבש הסדר עוד לפני כן. מי שעושה זאת היא וועדת קנדל שמונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ופועלת במרץ בצורה של פגישות עם הצדדים הרלוונטים בניסיון לפתור את התסבוכת שנוצרה.

מבחינת דלק - נעשה מאמץ ניכר להגיע להסכם. דלק נפגשים באופן שוטף עם הממונה על ההגבלים העסקיים בניסיון לייצר הסכם מקובל. אחת מההצעות שהועלו על ידה הייתה כי המדינה תיקח לידיה 15% ממאגר 'לוויתן' ותמכור אותו לצרכנים במחיר שהיא רוצה ולמעשה תהיה הכוח המאזן בענף. בדלק היתנו זאת בקיזוז בשיעור התמלוגים למדינה על היתרה.

ההצעה של דלק נדחתה על הסף על ידי המדינה. גם הממונה על ההגבלים העסקיים וגם משרד האוצר לא אהבו את הרעיון. מעבר לכך, נובל אנרג'י - השותפה הבכירה במאגר כלל לא הביעה את עמדתה בנושא וכלל לא בטוח האם היא תומכת בהצעה.

נובל מצידה - כלל לא נפגשה עם הממונה על ההגבלים העסקיים בכדי לדון איתו בפשרה. מצד שני, נובל משתפת פעולה עם הוועדה של יוג'ין קנדל. גם נובל רוצה למצוא פתרון לבעיה אך הדרישה של נובל היא כי יימצא פתרון כולל, לא רק לסוגיית ההחזקה במאגרים אלא גם פתרון של מיסוי הייצוא, נקודת קליטה צפונית ופיתוח תעשיית הגז כולה.

בנובל כועסים על כך שלא ניתן לדבר עם הממשלה, ותוהים, "מי אומר שלא יפתחו שוב את ההסכם בעוד שנה?". בנובל רוצים לסגור את כל הסוגיות לטווח ארוך וכאן נכנסת הבעיה החדשה שעומדת כעת - הבחירות למשק.

על פניו, כל הסוגיה יכולה להיסגר בין דלק ונובל לבין הממונה על ההגבלים העסקיים, ללא התערבות של הממשלה. מצד שני, החשש של נובל ודלק הוא שהממשלה החדשה שתוקם שוב תטרפד את ההסכם עליו יוחלט.

אז אמנם השימוע צפוי להתרחש רק בסוף החודש - אך נראה שאף אחד מן הצדדים (כולל הממונה על ההגבלים העסקיים) לא רוצה להגיע אליו. מבחינתו, אם יתברר כי ועדת קנדל מצליחה לגשר ולמצוא פתרון כולל - הוא יכול לדחות את מועד השימוע. במקרה שכזה, ייתכן שההסדר יאושר כבר על ידי הממשלה הנוכחית.

נשק יום הדין

בד בבד עם הניסיונות למצוא פתרון, נראה שבדלק ונובל עדיין מאמינים כי יימצא פתרון. עדות לכך ניתן לראות מההסכם שהתגבש לאספקת גז לירדן. אמנם בירדן כבר התבטאו בכירים על השעיית המו"מ לרכישת גז מ'לוויתן' אך רק לאחרונה בכירי דלק אנרגיה טסו לשם במטרה להסביר את הסיטואציה בישראל ובניסיון להרגיע.

במקביל, כל אחד מן הצדדים שומר לעצמו את 'נשק יום הדין' - שבו כל אחד מן הצדדים מקווה שהשני לא ישתמש. נשק יום הדין של נובל ודלק הוא ההיערכות להגשת תביעה בינלאומית לבין הדין הבינלאומי בהאג. מהלך שכזה עלול לתקוע את פיתוח 'לוויתן' שנים ארוכות - והמשק הישראלי יפסיד עשרות רבות של מיליארדי שקלים.

מצד שני, הממונה על ההגבלים העסקיים עלול לאחר השימוע להכריז על הסדר כובל. המשמעות תהיה כי לאחר מכן הוא יפנה לבית הדין בארץ כדי לבקש פתרון שיעזור לתחרות בשוק. גם בממונה על ההגבלים העסקיים מעדיפים למצוא פתרון כלל ממשלתי ולא ללכת לבית המשפט.

נפילת המניות מאז ה-22 דצמבר:
רציו יהש 0% רציו יהש 263.9 0% רציו יהש בסיס:263.9 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: איבדה כ-23% מערכה.
{אבנר יהש} צללה 17.5%.
דלק קבוצה 0% דלק קבוצה 46,470 0% דלק קבוצה בסיס:46,470 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: צללה כ-19%.
ישראמקו יהש 0% ישראמקו יהש 64.2 0% ישראמקו יהש בסיס:64.2 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: השילה 9.5% (כולל עלייה של כ-5% בימים האחרונים).
ב-UBS פרסמו היום עדכון המלצות למניות הגז בת"א, וגם התייחסות לגבי התרחיש החיובי ביותר בתסבוכת מול הממונה - לכתבה המלאה

תגובות לכתבה(31):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    כאשר יש מטומטמים (ל"ת)
    עופר 11/01/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 24.
    די למשחקים. על נובל לפנות לבין דין בינלאומי (ל"ת)
    פול 11/01/2015 16:59
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 23.
    הגיע הזמן להירגע קצת
    רפי 11/01/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
    2 1
    נכון הרוב ירד והרבה אבל ייצא רק טוב כי יהיה הסכם שיחיש את הרגולציה ויסדר לוח זמנים כפי שתוכנן כדי שהמדינה לא תפסידכולם יתיישרו ואז פתאום כל הנביאים יחזרו ויעניקו מחירי יעד הגיוניים למניות לוויתן למשל רציו 0.8 ואז יגיע הנפט
    סגור
  • 22.
    אלהים נותן אגוזים למי שאין שיניים
    למה זה מגיע לנו ? 11/01/2015 16:53
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ולמי שאין שכל ... פעם בדורי דורות נופל נס כמו נס הגז אלא שמישהו דואג שלא נהנה מזה כפי שאפשר היה .
    סגור
  • 21.
    כלנו צריכים לעשות תביעה ייצוגית כל העם הזה שאינו מבין ש
    אר 11/01/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שההסתה הזו מיותרת לחלוטין ורק פוגעת בעתיד שלנו כי אנחנו שותפים מלאים למונופול לכאורה ככל שהמונופול ירויח יותר כך גם אזרחי המדינה הזו ירויחו מה לא ברור כאן פיתחו את ההסכמים אידיוטים הבעייה הכי קשה כאן שאין על מי לסמוך מבחינת הסכמים וזה יביא לתוצאות הרות אסון מבחינת השקעות עתידיות טיפשה מטופשת השלי יחמוביץ הזאת בידקו אותי היא הצביעה למען חוק המלט בעד דנקנר בזמנו אז מה כל ההתחסדות הזו שלה
    סגור
  • 20.
    כמה טיפשות יוהרה והרס יכולים להביא כמות מצומצת של אנשים
    אא 11/01/2015 16:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרוצים להגיע לשלטון בכל דרך אבל במחיר הרס העתיד שלנו
    סגור
  • 19.
    מטומטמים תנו כבר הזדמנות לפתח את ליוויתן
    ברור 100 11/01/2015 16:19
    הגב לתגובה זו
    28 3
    פשוט לא יאומן פשוט קרקס של אפסים
    סגור
  • 18.
    במקום להפוך למעצמת גז נפט עסוקים בהרס ושנאה בלתי פוסקת
    מבין 100 11/01/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
    26 2
    כל כך טיפשי ואדיוטי . ממשלה של טיפשים , אופוזיציה של אפסים שונאי אדם . פקידות ורגולטורים אדיוטים.
    סגור
  • 17.
    לא יתכן שישאירו את הענין בידיו !
    לא יאומן !!! 11/01/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    21 2
    הממונה נרדם בשמירה וההחלטה שקיבל באיחור של שנים עשתה נזק ענק! לא יתכן שישאירו בידי אדם כזה החלטות כל כך חשובות וגורליות לעתיד כולנו בבלעדיותו .
    סגור
  • 16.
    כל אחד רוצה לתפוס תרמפ תקשורתי על חשבוננו
    אנונימי 11/01/2015 14:38
    הגב לתגובה זו
    14 2
    הם מרווחים פרסום תקשורת ורעש וקידום אינטרסים ומינוי תפקידים למקורבים ואילו האזרח הפשוט נוחל הפסדים מיסים והתקפי לב.. מדינויות פושעת.
    סגור
  • 15.
    תביעה בוא תבוא. רק כך נובל תבטיח שלא יגעו במאגרים (ל"ת)
    אלי 11/01/2015 14:28
    הגב לתגובה זו
    15 4
    סגור
  • 14.
    נובל רוצה וודאות לכל אורך חיי המאגר!!! ללא חתימת הממשלה
    טלטל 11/01/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
    18 2
    לא יהיה פיתוח!!!לא יתכן שכל כמה חודשים יצוץ משהוא חדש!נמאס מהתנהלות הממשלה!!!מה שידוע נכון לרגע חתימת ההסכם זה מה יהיה לאורך כל חיי המאגר עד שיתכלה!!!
    סגור
  • 13.
    המשך
    פתרון 11/01/2015 13:54
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ככה כולם מרויחים .הציבור המדינה והיזמים
    סגור
  • זה משבר יזום לפני הבחירות. להראות לציבור שמישהו
    לפתרון 11/01/2015 14:23
    הגב לתגובה זו
    7 2
    שם דואג לו להורדת יוקר המחיה. כמובן ביבי. אבל למעשה תוקם רשות כמו רשות השידור או רשות הגביה והאכיפה או רשעות כלשהי שתפקידה לקחת מיסים. ולספק תפקידים למקורבים . כמובן הכל יוסכם סמוך לבחירות או מיד אחרי הבחירות כמובן אם ביבי ימשיך למלוך. רק מטומטמים מאמינים לגילה ורק תמימים חושבים שהגז יהיה זול להפך. אחרי הקמת הרשות יהיה יותר יקר לכן. שהמדינה תיחנק עם הגז שלה. אני לא קונה מניות גז
    סגור
  • 12.
    החברות ימשכו בפיתוח המאגרים
    פתרון 11/01/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    14 2
    המדינה תמשיך בפיתוח ובהכנת תחנות קבלה נוספות וכן פריסה ארצית למפעלים הכוונה צנרת . ובעוד 10 שנים יצתרכו החברות למכור את אחד המאגרים במחיר שוק המקובל
    סגור
  • 11.
    כשיגיעו לבית משפט המניות יתרסקו
    איומי סרק 11/01/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
    16 3
    נובל צריכה ללמד לקח את הפופוליסטים. כי הישראלים לא מסוגלים אבל נובל צריכה להעניש את המדינה על התנהלותה .
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    לא יהיה שום גז. הקנאים וצרי העין לא יתנו. (ל"ת)
    נובל יעזבו 11/01/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    13 5
    סגור
  • 9.
    את הרעיון של קניית 15 אחוז מהמאגרים
    אם המדינה לא אוהבת 11/01/2015 12:56
    הגב לתגובה זו
    16 1
    זה אומר שהיא מתנהלת שלא בתום לב.אם כל כך חשוב שהגז יהיה שייך לאזרחי מדינת ישראל ויכולה להיות מתחרה מבלי אפילו שזה לא יעלה בתקציב הנוכחי,קופות הפנסיה יכולות לממן על ידי שהמדינה תנפיק אג"ח,זה אומר שהרגולטור הוא סתם כוחני,שיגרום נזק עתידי לאזרחים. ואנחנו כולנו שבויים של רגולטורים שמתנהלים לטעמי גרוע.
    סגור
  • לא צריכה גיבנת . בינתיים הם לא מצליחים לשלוט בחב
    המדינה 11/01/2015 13:24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    החשמל והנמלים. וזה לא יהיה יותר זול. העונש של המדינה זה לתת לה חלק מהמאגר . וזה לא יעלה לנו יותר זול. חכה שהמדינה תתחיל למנות מנהלים ממצביעי הליכוד וזה יעלה לנו.
    סגור
  • 8.
    סוף מעשה במחשבה תחילה
    משה 11/01/2015 12:54
    הגב לתגובה זו
    22 1
    אבל אנחנו יהודים ולכן פועלים על פי המשפט "נעשה ונשמע" קודם עושים (נזק) ואחר כך מתחילים לחשוב על התוצאות ומשמעותם.
    סגור
  • 7.
    הממונה על ההגבלים העיסקיים חסר אחריות!!!
    שפוי 11/01/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
    36 5
    לך הביתה כמה שיותר מוקדם ותפסיק לתקוע את הגעת הגז לארץ
    סגור
  • למה כי אתה שקוע במניות הגז???
    ביובי 11/01/2015 15:40
    הגב לתגובה זו
    1 6
    תמכור אותן מהר גם פה ביבי נרדם בשמירה והכל בגללו
    סגור
  • 6.
    אלוהים שמור עלינו מהרגולטורים
    akiwiner 11/01/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    41 4
    טיפשת חוגגת במקום לפתח את המאגר כך שיזרום כסף למדינה זורם הכסף לעורכי הדין , לחברי הכנסת יש על מה לדבר וכולם חוגגים חוץ מהאזרח הקטן שהפסיד - כלום לכולם סיסמת הרגולטורים
    סגור
  • 5.
    גילה
    aילה 11/01/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    19 4
    אנשי השמאל שמדברים כביכול סוציאליזם ושיוויון רק בתקופת שילטונם הכלכלה היתה גרועה מיתון אבטלה היתה הזדמנות אחרי 65 שנות חיפושי נפט וגז להפוך למעצמה המון כסף היה נכנס למדינה גם את זה הם הכשילו טימטום מבריחים אנשי הון מהמדינה נישאר עם האריתריים
    סגור
  • גם לגנבים היה נכנס הרבה לכיס....ומהר (ל"ת)
    ביאליק 11/01/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • ירוויחו או שהשניים יפסידו
    האם עדיף שהשניים 11/01/2015 22:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אתה קורא גנבים לאנשים שעובדים בשביל הכסף שלהם.אם אתה יודע ליזום חוץ מדיבורים אז נראה אותך.
    סגור
  • 4.
    מה אכפת לגילה ולכל הפופוליסטים זה לא מזיז להם בכיס (ל"ת)
    אא 11/01/2015 12:20
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • ומהגרועים ביותר. בתקופתו שטייניץ יזם את שישינסקי
    גם ביבי פופוליסט 11/01/2015 13:13
    הגב לתגובה זו
    13 0
    בתקופתו לפיד יזם את שישינסקי ב. שלי יחימוביץ מעולם לא יצאה נגד מדיניות ביבי היא קומוניסטית מתנחלת. ביבי לא התערב כי הרג 2 ציפורים גם הפנה את חיצי הביקורת לאחרים וגם מרויח מכספים שיכנסו לאוצר. את טרכטנברג והמס על הבורסה הוא יזם. אל תאשימו רק את הזבלה מהעבודה . חכו לכחלון יהרוס לכם את מניות הבנקים והמזון
    סגור
  • 3.
    אל תדאגו על כל החלטה שתתקבל שלי תגיש בג"ץ (ל"ת)
    בית משפט 11/01/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
    22 1
    סגור
  • 2.
    מההפצצות של גילה לא נשאר כבר הרבה מהגז. עוד הפצצה
    הבה נגילה 11/01/2015 11:59
    הגב לתגובה זו
    25 3
    אחת ויחסלו פה הכל. כל הכבוד לגילה. מהרסיך ומחריבך ממך יצאו
    סגור
  • 1.
    לא ידעתי אם לצחוק או לבכות הממשלה תקח 15% מהמאגר
    גז בלוף 11/01/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    25 3
    ותמכור במחיר שהיא רוצה? קודם שהמדינה תדאג לבטל את תאגידי המים שהיא הקימה רק לסחוט את הציבור וגם לקבל מע"מ על המים. מה פתאום המדינה דואגת שנשלם פחות? זה חשוד בעיניי. זה שוחד בחירות?
    סגור