זוכה פרס נובל לכלכלה: "זה הרגע המסוכן ביותר בחיינו, ושוקי המניות אדישים"

לאחר שהוכיח כי אנשים אינם פועלים רציונלית כפי שטוענות התיאוריות הכלכליות, מזהיר חתן פרס נובל הטרי מהשאננות בשווקים
ריצ'ארד תאלר, צילום: גטי אימג'ס
כאשר המדדים בוול סטריט ממשיכים לשבור שיאים תוך תנודתיות נמוכה, נראה כי הקולות המזהירים מפני התנהגות לא רציונאלית בשווקים רק מתגברים. מי שמצטרף היום לשורת המזהירים הוא לא אחר מריצ'ארד תיילר, זוכה פרס נובל הטרי לכלכלה שהוכיח במחקריו  כיצד אנשים אינם פועלים רציונלית כפי שחוזות התיאוריות כלכליות. בראיון טלפוני לרשת החדשות בלומברג טען תיילר כי "נדמה שאנחנו חיים ברגע הכי מסוכן של חיינו, ולמרות זאת שוק המניות נראה מנומנם",והוסיף "אני מודה שאני לא מבין את זה".
מאז שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נבחר לתפקידו המדדים בעולם לא מפסיקים לעלות: מדד הדאו ג'ונס (הוותיק מבין המדדים בוול סטריט) הוסיף 28% מתחילת נובמבר, מדד הנאסד"ק המרכז את מניות הטכנולוגיה הגדולות זינק גם הוא ב-32%. המיוחד בגל העליות הנוכחי הוא שהשווקים ביצעו זאת ללא תיקון כלל (כאשר כל ירידה מובילה לקנייה של משקיעים/בנקים מרכזיים), ונראה שזה מדאיג את חתן הפרס הטרי.
 מדד ה-S&P500 רושם  ב-2017 את הירידה המאקסימלית הנמוכה ביותר בכל ההיסטוריה- האם השווקים כעת במצב לא רציונאלי?
"אני לא יודע מה איתך, אבל אני חרד, ונדמה שכאשר המשקיעים עצבניים, קל להם יותר להיבהל", טען תיילר. תיילר הוסיף כי אם העליות בשווקים הם בגלל רפורמת המיסים אז "הוא אינו מבין מאיפה כולם שואבים את הבטחון שלהם" כי הרפורמה במס אכן תתרחש".
"מנהיגות במפלגה הרפובליקאית לא נראית מעוניינת בכל תהליך דו-מפלגתי, והם צריכים להגיע לאחדות דעים בתוך שורותיהם, דבר שהם לא מצליחים לעשות מזה תקופה", אמר תיילר.
תיילר, יליד ניו ג'רזי בן 72, וחבר סגל בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת שיקאגו, זכה בתחילת השבוע בפרס נובל לכלכלה לאור מחקריו בנושא כלכלה התנהגותית. ועדת הפרס כתבה על ממצאיו כי: "ריצ'רד תיילר שילב הנחות פסיכולוגיות ריאליסטיות עם ניתוחים של קבלת החלטות כלכליות, באמצעות בחינת ההשלכות של רציונליות מוגבלת, העדפות חברתיות והיעדר שליטה עצמית, הוא הראה כיצד התכונות האנושיות האלה משפיעות באופן סיסטמטי על החלטות אינדווידואליות כמו גם על תוצאות בשווקים"
תגובות לכתבה(34):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    רוצה לזרוק מליונים (ל"ת)
    שומיגגו 12/10/2017 21:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    רוצה לזרוק מליונים (ל"ת)
    שומיגגו 12/10/2017 21:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    פרס נובל להזוי (ל"ת)
    יוסי 12/10/2017 15:14
    הגב לתגובה זו
    3 9
    סגור
  • ליוסי
    מרקו 12/10/2017 17:47
    הגב לתגובה זו
    7 2
    אתה חזוי והזוי ומקשקש עצמך לאבדון מבלי להבין בכלל מה אתה מקשקש.
    סגור
  • 24.
    השוק לא עולה
    איש אחד 12/10/2017 13:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכסף שווה פחות. זה כל הסיפור. הדולר ירד. מדד המחירים לצרכן לא מספר את הסיפור האמיתי. לאחר הדפסה של טריליוני דולרים בשנים האחרונות הדולר פשוט שווה פחות. זה הכל.
    סגור
  • 23.
    מימוש? הצחקתם אותי! לא בדורנו חברים....!
    אבשלום 12/10/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מי שיעצום עיניים ויתמיד ויוסיף כל חודש מני מזומני לתיק יראה ברכה עושר ואהבת בצע כסף לרוב. אני זוכר שגם 1928 הזהירו ולא קרה כלום
    סגור
  • 22.
    צפירת הרגעה...
    המרגיע הלאומי 12/10/2017 05:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לדברי וורן באפט, מתוך אמונה שהשוק עומד לפני משבר, הוא צבר מיליארד שקל במזומן ומצפה להזדמנויות השקעה. לכן הוא ינצל כל ירידה צפויה שתביא עלינו נחיתה רכה....
    סגור
  • 21.
    ואני שאלה: האם אלה שמפחידים אותנו אין להם אג'נדה...?
    התוהה ובוהה 12/10/2017 05:39
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אולי הם מצפים שהציבור ייכנס לפאניקה ויפיל את השוק והם, האורבים בפתח (כמו זוכה פרס נובל שפתאום יש לו 1.3 מיליון דולר במזומן ביד) יוכלו לרכוש סחורה ובזול ולעשות רווחים על הכסף הטיפש.....?
    סגור
  • ל 21
    מרקו 12/10/2017 17:48
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אתה פסיכי.
    סגור
  • 20.
    לא יעזור
    הצלף 12/10/2017 04:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברגע שההיסטריה תתחיל תקבל גאפ דאון של 10% במניה , רק אם אתה מורווח יותר מזה אולי תהיה מוגן
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    פקודת סטופ .......
    לישון בשקט.... 11/10/2017 22:39
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט...לשים פקודת סטופ לכל מניה .שקונים...או קיימת ברווח....כל אחד לפי הסכום שהוא מוכן להפסיד.....וככה תישנו בשקט...
    סגור
  • 18.
    מוכרים היום
    קרן פלולה 11/10/2017 18:39
    הגב לתגובה זו
    2 4
    159 מליון דולר של 3M. הרגשה לא טובה עם החברה. מקווים שלא טועים.
    סגור
  • 17.
    סותר את עצמו
    פרופסור בוזגלו 11/10/2017 17:58
    הגב לתגובה זו
    6 16
    לאחר שזכה בפרס נובל על התיאוריה שלו שאומרת שהצרכנים בעצם לא מתנהגים בהכרח בצוה רצינולית ובתחום קבלת החלטות במישור הכלכלי הוא כבר חוטא בהכוונה פסיכולוגית של ציבור המשקיעים זורע פניקה וסופו שיקצו סופה רק כדי לבא ולארמ לכולם אחרי-אמרתי לכם??? למה...למה..לפעמים השתיקה שוה זהב
    סגור
  • ובגלל זה צריך לקנות זהב... (ל"ת)
    גיא 12/10/2017 01:00
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 16.
    תיראו יא שפנים
    וקנין 11/10/2017 17:19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    באיזה טיסות התחיל אסאנדיפו באמריקה ותיזכרו בסוף לבדוק שהשווקים באמריקה ירימו היום שתיים וחתי אחוז
    סגור
  • 15.
    הכל נכון
    ישראלי 11/10/2017 16:58
    הגב לתגובה זו
    6 4
    השוק צופה את העתיד וכל החכמים נשארים בחוץ וגם הרבה נכנסים יוצאים אבל מי שנשאר בסופו של דבר מתקדם
    סגור
  • 14.
    לחברי איציק. אבירם. ניר. מה שרואים מכאן לא רואים משם.
    ד"ר אברטון ברקלי. 11/10/2017 16:55
    הגב לתגובה זו
    16 3
    אך בכל זאת כדאי להציץ בהארץ העיתון "השנוי במחלוקת"מהיום ..אך נקרא פה על ידי רוב הישראלים או ישראלים לשעבר ובו כתוב היום שעברו תשעה חודשים מאז פגע טורנדו דונלד טראמפ בוושינגטון. ומוסיף העיתון הדונלד מסכן את העולם..ועוד מוסיף על דרמות יומיות וציוצי מחץ על בכירים מתפטרים או מפוטרים..ועוד כהנה וכהנה. לפי ידיעתי 80 אחוז ממש לא מרוצים מהנשיא המכהן ומאמינים שזאת פארסה חולפת..
    סגור
  • מעניין את הישבן
    דר טיכו 12/10/2017 08:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי אהדת הנדיא מענינת כמו קליפת השום. הכלכלה עובדת? אנשים יושבים בבתי קפה? הפייסבוק חוגג? הואטסטפ לוהט? מי שלא מרוצה שיעבור לארץ אחרת. הכל דבש. טראמפ לא מעניין
    סגור
  • 13.
    נו באמת.. פרס נובל ומדבר לא לעניין (ל"ת)
    מישהו 11/10/2017 16:47
    הגב לתגובה זו
    3 6
    סגור
  • 12.
    לחברי ניר ואבירם.
    100 11/10/2017 16:29
    הגב לתגובה זו
    21 1
    הבחור שאתם מהללים ומשבחים הוא פרופסור לכלכלה התנהגותית ובאמת מהווה חוד ושפיץ יחיד בדורו עם הידע והמסרים שהוא יודע באמת יותר טוב מכולם. למעשה כל עמיתיו מגדירים אותו ככזה ואני שלא באתי מתחום השכלתכם גם שמעתי רבות על האיש.
    סגור
  • 11.
    השוק יעלה עוד שנים רבות
    Dartony 11/10/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ו כאשר יבואו הנפילות העולם יתגעגייע לשפל של 1929 איש את רעהו חיים ייבלע
    סגור
  • 10.
    תשמעו ותאמינו
    שימי נונימי 11/10/2017 16:00
    הגב לתגובה זו
    0 14
    טבע הולכת לטוס ל25.500 בארץ או ל 73 דולר באמריקה זה על בטוח נככון שזה פע 5 לעלות אבל איכות החברה הטובה בעולם למוצרי תרופות והנהלה פנטסטית יעשו את מה שנראה לא יתכן אני מציעה בכייף שתיכנסו יש מספיק ריווחי ענק לכולם
    סגור
  • שימי מטעה
    שימי דבילי 11/10/2017 22:21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שימי דבילי, כנראה מופסד המון ומחפש שותפים לנפילה.
    סגור
  • 9.
    הכל עולה ויעלה כי אובמה ופישר הדפיסו 3.5 טריליון ולא וא
    תואר שני 11/10/2017 15:53
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ואם לא נוצר פיחות ממשי בדולר אז יש עודף כסף בשוק . אילו נתנו ל3 הבנקים הבלתי אחראיים למשבר ליפול וקונים חלק גדול מהנכסים שיצרו את הסכנה בסאבפריים הכל היה שונה וגם לא היו גדלות ההתחייבויות של הממשל . כך גם היו יכולים לעצור איום כלכלי מצד סין שאין ברצוני להרחיב כאן
    סגור
  • 8.
    אנו ניצבים עם בורסות ארצות הברית
    ד"ר ניר(איצ100) 11/10/2017 15:05
    הגב לתגובה זו
    20 2
    בפני הפלופ הגדול מאז ומעולם. העולם יתקל בכח הרס אדיר שיגיע מצד ארצות הברית ההזויה ..שידחוף מטה בעוצמות שטרם חווינו את העולם שנמצא כבר מזמן בתוך מצב זה.רק אזכיר את בורסת פריז ה CAC שעומדת במחיר זהה לזה שעמדה לפני 17 שנים.
    סגור
  • 7.
    לביז
    שלמה 11/10/2017 14:59
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מהיכן אתם מביאים את כל המומחים אעלק שרק אוצמרים פיצוץ בועה ומפולת ולא מבינים מהחיים שלהם עם שלל התוארים עם שמות מפוצצים ואני אומר לכם כאחד שאפילו לא השלים תיכון שהכל למעלה ואני אומר לכם שאמריקה תעלה עוד איזה 35 אחוז בריצה לפני שיבוא מימוש קטן של חמש אחוז שמשם ימשיכו להפציץ מעלה אני הולך למכור הבית ואשיג איזה כמעט מליון שקל וזורק הכל לתוך הבורסה למניות הכי ספקולנטיות ואני בטוח שאצא עם ארבע חמש מליון ואקנה דירת פנטהאאוס במרכז או צפון תל אביב היוקרתי או מגדלי רוטשילד או משהוא כזה תיזכרו מה שלמה המכונה מומו הגדול מנסה לעזור לכם להתעשר
    סגור
  • 6.
    איני זוכר את התואר שנושא החבר ריצ'ארד
    פרופ' אבירם(איצ100) 11/10/2017 14:45
    הגב לתגובה זו
    58 3
    אם פרופ' או דוקטור או אולי פחות. אולם...נחשב לפנומן בתחומו וכן בית מידרשו אוניברסיטת שיקאגו היוקרתית. יצא לי להכירו בעבר וכבר אז נחשב לעילוי בתחומים בם התעסק..אתאכזב מאד אם גם לגביו יהיה עליהום על ה"שטויות" שהוא מדבר שמגיעים מכל שדרות העם מן הכותב התמים וחסר נסיון ועד לבכירים בארץ בעיקר שקוטלים כל אחד שלא מתאים לדעתם ובעולם נחשבים כמובילים..לצערי לאחרונה קראתי כאן על לפחות 10 מומחים בינלאומיים שניטחנו עד דק על ידי כוחות ישראלים חכמים או שלא. אני/אנו מצטרפים לקול הקורא גם על נשיא פרובלמטי בארצות הברית ועד כלכלה חולה מאד ברחבי העולם שלא משפיעה על שוק המניות בארצות הברית שיגיע לדעתנו לשיא התהומות. בורסות רבות בעולם כולל שלנו בישראל עושות את הדרך מטה כבר תקופה ארוכה..יציאת האוויר או התפוצצות הבלוף האמריקאי תהיה קשה ואכזרית..חג טוב.
    סגור
  • 5.
    אם הדאו ג'ונס יגיע לשלושים אלף הוא יחזיר את הפרס (ל"ת)
    יויו 11/10/2017 14:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    בבורסה או בלאס ווגאס לא מהמרים לפי פרופסורים לכלכלה
    חוני המעגל 11/10/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
    7 0
    חמש פעמים מאז 1929 קרסו הבורסות בעולם . הפעם האחרונה לפני 10 שנים . כל פעם זה היה בהפתעה רבתי למשקיעים ולאנליסטים ושאר המומחים שלא היו מסוגלים לחזות מראש את המועד המדויק ואת הטריגרים שגרמו למפולות . הרבה אנשים הפסידו תמיד המון כסף . כך זה יקרה גם הפעם במוקדם או במאוחר . יחד עם זאת כולם יודעים שכל מה שנופל עולה בסוף מחדש וחוזר לנקודת האפס ויותר , כמובן אחרי 10 או 15 שנה כפי שקרה עד היום . למי שיש עצבים ורוק מספיק ללקק את הפצעים במקרה שייתפס עם המכנסיים למטה , שלא ידאג מדי וימשיך להמר .
    סגור
  • 3.
    הפד מנפח בועה
    משקיע 11/10/2017 13:38
    הגב לתגובה זו
    9 4
    השווקים נשארים למעלה כי הפד קונה שיש ירידות יש לא כמות לא מוגבלת של דולרים. אם הפד ימשיך להתערב לא יהיה אף פעם שוק דובי. אבל בסוף הדולר לא יהיה שווה כלום
    סגור
  • 2.
    לא צריך להיות חכם גדול השוק עולה כתוצאה מרפורמת המס usa (ל"ת)
    ט 11/10/2017 13:05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    התיקון יבוא רק למשך שעתיים שלאחר מכה גרעינית מפה או מפה
    Fisherking 11/10/2017 12:53
    הגב לתגובה זו
    6 2
    אם העולם ישרוד יחזרו העליות לצערי.
    סגור
  • לא צריך אירוע דרמטי כ"כ, העצבנות תגרום למפולת על אירוע
    A 11/10/2017 13:13
    הגב לתגובה זו
    7 6
    הרבה יותר חלש.
    סגור
  • צודק בהחלט A (ל"ת)
    B 11/10/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור