ריבית המשכנתא בכיוון מטה; הביקוש לדירות בירידה

ריבית המשכנתא ירדה בדצמבר; נתוני הלמ"ס מצביעים על ירידה משמעותית בביקוש לדירות חדשות המסתכם ב-10.4 אלף דירות

 |  (25)
בנייה, צילום: Getty images Israel
ריבית המשכנתא היא סנטימנט חשוב לשוק הדירות, סוג של נייר לקמוס - כאשר הביקושים לדירות עולים, אז הבנקים מעלים בהתאמה את הריבית וההיפך - כאשר הביקוש לדירות קטן ובהתאמה הביקוש למשכנתאות קטן, אזי הבנקים מפחיתים את ריבית המשכנתא.
אז נכון שריבית המשכנתא מושפעת גם מפרמטרים נוספים, אך בהחלט ניתן לקבל ממנה רמז על שוק הדירות. ריבית המשכנתא בחודשים האחרונים נוטה לרדת (בשיעור קל). הסיבה היא ככל הנראה ירידה משמעותית בעסקאות - בהמשך לתכנית מחיר למשתכן של משה כחלון, שר האוצר, רבבות רוכשים פוטנציאלים ואפילו יותר, יושבים על הגדר. כחלון בעצם הוציא אותם מהמשוואה של הביקוש והיצע בשוק הדירות. 
כשהביקוש לדירות יורד, הריבית משכנתא בהתאמה אמורה לרדת. זאת ועוד - כשהביקוש יורד, גם המחירים אמורים לרדת  זה עדיין לא קרה. למעשה, רבים חוששים מההיפך, שאלו שיושבים על הגדר יתאכזבו בסופו ל דבר ויחזרו לשוק הדירות, ואז הביקוש הגדול יחזיר את עליות המחירים.        
כך או אחרת, ריבית המשכנתא בחודש דצמבר ירדה בשיעור קל. על פי נתוני בנק ישראל, הריבית הצמודה הממוצעת בחודש דצמבר עומדת על 3.57%, לעומת 3.6% בחודש שעבר. הריבית ירדה לאורך כל הקו – כלומר לכל התקופות (משכנתאות קצרות וארוכות), אבל הירידה היתה בולטת יותר בריבית לטווח ארוך.
הריבית הצמודה על משכנתא לטווח של מעל 25 שנה עומדת על 3.97%, לעומת 4.04% בחודש הקודם. השפל אגב היה לפני שנתיים וחצי עם ריבית  של 2.6%. הריבית הצמודה לטווח של 20 עד 25 שנה עומדת גם על 3.97%, בהשוואה ל-4.12% בחודש הקודם. לכאורה זה לא הגיוני שהריביות לתקופות שונות יהיו זהות – אחרי הכל, ככל שהתקופה ארוכה יותר אז הסיכון גדל ובהתאמה הריבית שהבנק דורש גבוה יותר.
עם זאת, יש מצבים שתלויים בביקוש והיצע – ביקוש למשכנתאות לתקופות מסוימות והיצע לתקופות מסוימות שיוצרות שינויים במחיר. למשל, אם לבנקים יש מקורות מימון בסכום משמעותי ביחס לעבר, לתקופה של 20 עד 25 שנה, הם מן הסתם, ינסו להקטין אותו, גם דרך הקטנת הריבית על המשכנתאות לתקופה זו. ובכלל, ככל שהתקופה יותר פופולארית, יותר מבוקשת, ויש בה יותר פעילות, אז צפוי שהריבית בה תהיה יותר נמוכה.
 
ריבית משכנתא שקלית – ירידה קלה בדצמבר
ריבית המשכנתא השקלית, ירדה בחודש דצמבר מ-3.03% ל-3.01%. גם כאן הירידות בולטות לאורך כל התקופות. חשוב להזכיר בהקשר זה, כי הריבית הממוצעת מערבבת ריביות משתנו וריביות קבועות שמראש הן גבוהות יותר. אין בנתוני בנק ישראל הפרדה בין הריביות האלו וחבל.
 
כך או אחרת, הירידה בריבית היא סנטימנט נוסף לקיפאון בשוק הדירות. הקיפאון הזה מיוחס בעיקר לירידה בביקושים לדירות כתוצאה מתכנית מחיר למשתכן. השאלה אם מאוכזבי התכנית לא יחזרו לשוק ואז הביקושים יחזרו לעלות?
בכל מקרה, בשנה האחרונה קיימים ויכוחים גדולים בין שר האוצר משה כחלון שמסביר שהתכנית תצליח ותגרום לרבבות ומאות אלפי משפחות דירה לרכוש דירה במחיר נוח, בעוד שמומחי נדל"ן למיניהם, טוענים שהתכנית פונה לקבוצה מסוימת ואין בכוחה להשפיע על מחירי הדירות.
הכמות המבוקשת של דירות חדשות בירידה
הלמ"ס מדווח על כך שבשלושת החודשים האחרונים אוגוסט-אוקטובר 2017 עמדה הכמות המבוקשת של דירות חדשות (דירות חדשות ודירות שלא למכירה שהחלה בנייתן) על כ-10,370 יחידות, מתוכן כ-55% דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב והיתרה, כ-45%, דירות שלא למכירה שהחלה בנייתן (לשימוש עצמי של בעל זכויות הבנייה בקרקע, לקבוצות רכישה, להשכרה ועוד). לפיכך, נרשמה בכמות המבוקשת של הדירות החדשות ירידה של 2.6% לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי-יולי 2017). לאחר ניכוי הגורמים העונתיים, מסתמנת באותה תקופה, ירידה של 0.9%.
ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2016- אוקטובר 2017) נרשמה ירידה של 13.7% בכמות המבוקשת של הדירות החדשות בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים (נובמבר 2015- אוקטובר 2016).
ב-12 החודשים האחרונים, נובמבר 2016-אוקטובר 2017, כ-26% מסך כל הכמות המבוקשת של דירות חדשות (דירות חדשות שנמכרו ודירות שלא למכירה שהחלה בנייתן) היו במחוז המרכז וכ-8% בלבד במחוז ירושלים.
תגובות לכתבה(25):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הציבור קונה פחות דירות ולכן ריבית המשכנתאות בירידה
    עובדות 22/12/2017 07:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שחכם, עכשיו ירוץ לקנות דירה ... בגלל צימצום ההיצע, זמן הקרוב מחירי הדירות במרכז יעלו בחדות ... בגלל צימצום במספר הדירות להשכרה, בזמן הקרוב שכ"ד יעלה מאד
    סגור
  • 5.
    חוסר התאמה - אם לפני שנתיים וחצי, בשיא הביקוש, היה השפל
    רן 17/12/2017 12:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשיעור הריבית- אז בהתאם לכך- איך הסקתם שירידה בשיעור העסקאות גרמה לירידה בשיעור הריבית?...
    סגור
  • 4.
    ביקוש יורד? פירסמתי בראשלצ דירה ישנה במרכז, בלי מעלית
    חבל שמכרתי 13/12/2017 16:02
    הגב לתגובה זו
    9 39
    ותוך שבועעים מחטפה במחיר שביקשתי 1.55 מיליון. חבל שלא ביקשתי יותר. אסור להאמים לתעמולה בתקשורת.
    סגור
  • אל תשקר אני מכיר את האזור טוב אין מכירות כרגע
    אנדרומדה 15/12/2017 17:10
    הגב לתגובה זו
    9 1
    לא יודע מה האינטרס הקיפאון בדירות אמיתי ואדון חבל שמכרתי יותר מתאים חבל ששיקרתי
    סגור
  • יש מכירות והרבה . כנס לאתר רשות המיסים
    חושף 18/12/2017 04:32
    הגב לתגובה זו
    2 2
    בוצעה עסקה גוש 3928 חלקה 248 תת חלקה 4 . נמכרה 4 חדרים קטנה ללא מעלית בשכונת אברמוביץ. ב1.52.גוש 3928 חלקה 776 תת חלקה 24 נמכרה ב1.69 שפירא צבי הרמן 16 גם בשכונת אברמוביץ. בוצעה בנובמבר 2017.יש עוד עסקאות באתר רשות המיסים. אל תאמינו לדמגוגיה וסיסמאות , בידקו עובדות באתר רשות המיסים.
    סגור
  • זה מה שיש למשקיעים ובעלי דירות כיום
    תומי 17/12/2017 15:20
    הגב לתגובה זו
    9 0
    לשקר בטוקבקים שהשוק "חי ובועט".
    סגור
  • מכרת במחיר אמא של הבועה ואתה מתלונן?
    תומי 18/12/2017 16:37
    הגב לתגובה זו
    18 0
    איך יכולת לסחוט עוד? בשכונה החדשה בראשון כחלון מוכר ב 1.2 דירות 100 מ"ר, אין לך מה להתלונן, מי שקנה ממך אכל פה עושק רציני. יש עדיין פראיירים, לא הצלחנו להגיע לכולם.. זה אומר שנעבוד יותר קשה עד שכולם ידעו על הבועה שמתחוללת אצלנו.
    סגור
  • אפשר קישור לאתר המיסים לצפות בעסקה?
    תומי 14/12/2017 08:30
    הגב לתגובה זו
    29 0
    או רק בדמגוגיה זולה אתה טוב?
    סגור
  • פרטים: גוש 3928 חלקה 248 תת חלקה 4
    חושף 18/12/2017 04:25
    הגב לתגובה זו
    0 7
    עסקה ב1.52 בה יש 4 חדרים ללא מעלית וחנייה . הדירה לא משופצת ברחוב גיסין 1 בראשלצ מרכז העיר , שכונת אברמוביץ. העסקה בוצעה ב1.11.17.קפיש ? אל תכפיש סתם...
    סגור
  • לא הבנת, המחיר הוא שהיה זול מידי (ל"ת)
    חבל שמכרתי 15/12/2017 07:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • תוך מספר חודשים יופיע,ולא תהיה לך בעיה לראות הכול (ל"ת)
    חבל שמכרתי 15/12/2017 07:02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    איך ירידה שהריבית היום עולה בארהב (ל"ת)
    מני 13/12/2017 15:58
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 2.
    לא קונים עד שהמחירים מתרסקים
    רועי 13/12/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
    29 7
    70 אחוז
    סגור
  • רועי זה בסדר גמור שאתה לא תקנה אף פעם, ישאר לנו יותר... (ל"ת)
    זוג צעיר 13/12/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
    8 12
    סגור
  • תמשיך לחכות (ל"ת)
    ללוזר 15/12/2017 15:18
    הגב לתגובה זו
    1 6
    סגור
  • כן, ממש תגובה של "זוג צעיר"
    תומי 14/12/2017 08:31
    הגב לתגובה זו
    28 3
    המשקיעים השוקעים פה אמינים..
    סגור
  • הרבה זוגות צעירים קלטו את האינטרסנטיות וקנו כבר דירה 2. (ל"ת)
    זוג צעיר 15/12/2017 07:04
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • תמשיך להישאר בלי דירה...מחירים עולים
    אל תקנה 13/12/2017 15:43
    הגב לתגובה זו
    8 21
    מחירים עולים ואף פעם לא תקנה ...גם ב2010 המחירים היו גבוהים..זה עניין של אופי: בכיין נשאר בכייןיש עסקאות ובמחירים גבוהים אש ולכן המחירים לא יירדו ולא ייתרסקו.
    סגור
  • אין פה שום אופי
    תומי 14/12/2017 08:32
    הגב לתגובה זו
    20 0
    יש פה ציבור שהאכילו אותו לוקשים שהמחירים רק יעלו ותמיד כדאי לקנות.. כנראה אתה אחד מהאנשים שרץ לקנות. לא נורא, הציבור השפוי ירסק פה את המחירים ואז נראה את כל החוכמולוגים שדחקו בכולם לקנות.
    סגור
  • אכן אתה מודה שאין לך שום אופי.
    תומתום 18/12/2017 04:36
    הגב לתגובה זו
    0 6
    לפחות אל תשלה אחרים ותהרוס להם...את מי ייתבעו אם המחירים יעלו בעוד 100000 שח, אותך ? וכשסיפרת לפני שנה שהנה אוטוטו המחירים קורסים וקונה הפסיד 200000 שח כי לא קנה וחיכה...אתה תפצה אותו ?
    סגור
  • אני משלה אחרים?
    תומי 22/12/2017 12:38
    הגב לתגובה זו
    16 0
    אני טוען שיש לנהוג בתבונה כלכלית ולא לרוץ כמו עדר לקנות דירה רק מתוך הציפייה שהיא תעלה. כשאנשים חדלי פרעון יתחילו להחזיר דירות לבנקים וכשהריבית תעלה ותנפץ פה אשליות של אנשים, מי יחזיר כסף על אובדן של מאות אלפי שקלים, אתה?
    סגור
  • מה שמצחיק- זה שכולם צחכים לקריסה של מחירים בשביל מה?- ב
    רן 17/12/2017 12:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בשביל לרוץ לקנות- אז אתה מבין שהביקושים מאוד מאוד קבועים והמחירים לא יתרסקו. מתי הם באמת יתרסקו- כשלא ירצו לקנות דירות...מצב שהוא שנות אור מהמצב היום שכולם כולל כולם רוצים שרק המחירים ירדו קצת בשביל לקנות
    סגור
  • תומי מהמחאה הוא דוגמא לבכיין של נורברט
    תומתום 14/12/2017 22:24
    הגב לתגובה זו
    1 6
    דוגמא לבכיין שכל היום מפקסם תגובות אבל בחיים לא ייקנה. אופי אמרנו? לוזר קיבלנו!!
    סגור
  • ואתה?
    תומי 15/12/2017 10:24
    הגב לתגובה זו
    15 0
    עוד טמבל שבפוקס רכש דירה לפני כמה שנים ורוצה לשמור את המחירים גבוהים ככל הניתן.. נפוצץ לך את השוק בפרצוף אדיוט.
    סגור
  • 1.
    רמה חובבנית עם נתונים לא נכונים
    דניאל 13/12/2017 12:23
    הגב לתגובה זו
    10 0
    הריבית אינה של דצמבר אלא של נובמבר (דצמבר טרם הסתיים) והממוצע לא אומר כלום. תיכנסו לאתר של משכנתאמן ותיראו את כל הנתונים האמיתיים והמלאים
    סגור