האזהרה שמסתתרת בפרוטוקול דיוני הריבית - לגבי המסתמן בשוק הדיור המקומי

 |  (68)
נדל"ן, צילום: Getty images Israel
זה כבר למעלה משנה ששוק הדיור נמצא במצב של האטה, ויש שיגידו (משרד האוצר למשל) - קיפאון. מדובר במצב של ירידה משמעותית בהיקף מכירת הדירות, בדגש על דירות חדשות. כך לדוגמה, קצב מכירת הדירות החודשי של שיכון ובינוי שהינה חברת הנדל"ן למגורים הגדול בארץ ירד מאזור ה-100 לאזור ה-50 ואף פחות מכך. הדבר משקף את המגמה בענף. לפי הלמ"ס, בחודשים יוני-אוגוסט האחרונים נרשמה ירידה של מעל 15% במספר הדירות החדשות שנמכרו לעומת התקופה המקביל אשתקד.
ההנחה בציבור שמקבלת רוח גבית חזקה ממשרד האוצר היא שההאטה הזו במכירות עשויה להוביל להיפוך המגמה למצב של ירידה במחירי הדירות, זאת כאשר הקבלנים ינסו להוריד את הציבור מהגדר. פסקה קצרה בפרוטוקול דיוני הריבית של בנק ישראל מבהירה כי להאטה הזו במכירת הדירות עשויה להיות השפעה נוספת, שדווקא עלולה להוביל למצב של תמיכה בהמשך עליית הדירות.  
וכך נכתב בסיכום דיוני הריבית של בנק ישראל מה-19 באוקטובר: "חברי הוועדה ציינו שהנתונים משוק הדיור ממשיכים להצביע על התמתנות הביקושים, ובפרט חלה ירידה בהיקף המשכנתאות החדשות ובמספר העסקאות. אולם עלה חשש שהנתונים על התחלות הבנייה ועל ההשקעות בענף הבנייה מעידים כי ההאטה מחלחלת גם אל צד ההיצע".
לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון השני הוחל בבנייתן של 50,330 דירות בישראל, מספר שנמוך בכ-4.6% מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. בתוך כך, לפי נתוני המגמה, בשלושת הרבעונים האחרונים (אוקטובר 2016 עד יוני 2017) חלה ירידה של כ-6.9% בממוצע לרבעון (רמה ממוצעת של כ-12,350 דירות). זאת, לאחר שבשלושת הרבעים הקודמים, ינואר עד ספטמבר 2016, נרשמה עלייה של כ-2.9% בממוצע לרבע (רמה ממוצעת של כ-13,480 דירות לרבע שנה). לפיכך נראה שנתון התחלות הבניה לרבעון השלישי שיפורסם בחודש הבא (19 בדצמבר) צפוי לרכז עניין רב.
נזכיר כי מעבר לעניין הריבית האפסית, אחד הגורמים המרכזיים שתידלקו את מהלך עליית מחירי הדירות בישראל היה ההיקף הנמוך של התחלות הבניה. ב-2007 הגיע הנתון לשפל של 30 אלף דירות שהוחל בבנייתן בלבד (ראו גרף). בעשור האחרון טיפסו התחלות הבניה עד מעל 50 אלף דירות אך כעת, נוכח הקיפאון בשוק, החשש הוא שהקבלנים יורידו את הרגל מהגז, התחלות הבניה יתכווצו ושוב תיווצר דינמיקה של מחסור בהיצע.  
מתוך מצגת של הלמ"ס, המצב בשנים שעד 2016:
תגובות לכתבה(68):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    היא לא רוצה שיבנו כי אז המחירים ירדו
    כחלון, מפחד מהנגידה 05/11/2017 22:33
    הגב לתגובה זו
    7 2
    לה אכפת רק מהבנקים, הם ממונפים על נדלן כמו שלא היו אי פעם, מה עדיף? כמה שנים בלי רווחים של מיליארדים לבנקים או שהאזרחים יוכלו לחיות ולגור בכבוד? אני בחרתי בכחלון כי חשבתי שהוא רואה אותי, כולנו כחלון לא? אבל לצערי הוא בדיוק כמו ביבי וממש לא כמו כולנו.שבוע טוב והצלחה לכולנו...
    סגור
  • 37.
    הגדלת יצע
    פבל 05/11/2017 21:17
    הגב לתגובה זו
    6 1
    יש פתרון מצויין להלחם בהקטנת היצע מצד הקבלנים - לחייב אותם תוך חצי שנה מיום הזכיה במכרזי קרקע להגיש בקשה להיתר. ולחייב אותם באופן מידי לבנות על קרקעות שהם מחזיקים במלאי
    סגור
  • כיום לוקח כשנתיים לקבל היתר בניה
    ביוקרטיה מטורפת 10/11/2017 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלק גדול מהקרקעות שמשווק ר"מי הם ללא תשתיות והעיריות מסרבות לקבל בקשות להיתר בניה
    סגור
  • 36.
    עכשיו דווקא זו תקופה טובה לקנות
    ישראלי חסר דירה 05/11/2017 19:59
    הגב לתגובה זו
    1 10
    השוק מאפשר לקנות דירה במחיר טוב כאשר ריביות המשכנתא נמוכות מאוד יחיסת (לפעמיים זה שווה כמה מאות אלפיים)
    סגור
  • נכון מאד (ל"ת)
    איש נבון 10/11/2017 15:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה צוחק?
    חיים 06/11/2017 08:05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עכשיו זה שיא של כל השיאים! מי שקנה עכשיו, לפני שנתיים ואפילו לפני 4 שנים יאכל את הכובע. בן אדם שלקח משכנתא של 800 אלף ומעלה . לא מבין כמה ריבית הוא בכלל מחזיר לבנק ויש גם הצמדה למדד. זה בור ללא תחתית וזה בכלל לא צחוק.
    סגור
  • 35.
    השוק בקפאון
    אני 05/11/2017 17:59
    הגב לתגובה זו
    4 4
    השוק נכנס לקפאון. החלטות שר האוצר לגבי דירה שלישית ומחיר למשתכן גורמת לרוכשים להמתין. ובעקבות זאת גם הקבלנים נעצרים... זוגות צעירים לא יכולים למצוא ולהרשות לעצמם רכישת דירה במרכז הארץ. במקרים אלה עדיף כרגע לחפש דירה להשקעה, כמו פרי ברחובות, ובתשואה להשתמש על מנת לשכור דירה במיקום המבוקש.
    סגור
  • 34.
    קניתה דירה בכחלון 40% כסף פחות נשאר כסף ארזו
    ממוקה 05/11/2017 16:29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני לא קונה בקבלן,מחיר משתכן 1/2 מליון הנחה,בית חדש לארזו נשאר כסף אצל ממוקה . פחות משכנתא ,גם מחכה שכירות 4 שנים . נשאר כסף 300-400 אלף ,אני אוהבת כחלון. זה גבר אמת ,נגמר בלון אוויר בית חצי מחיר.
    סגור
  • 33.
    50 אלף דירות מעלו אבק על המדף
    הצדיק מסדום 05/11/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
    19 0
    לקנות דירה הים זו ההשקעה הגרועה ביותר..זה לזרוק כסף לפח
    סגור
  • 32.
    שכר דירה ומחיר למשתכן עולה יותר ממחיר דירה מקבלן
    אורח 05/11/2017 15:32
    הגב לתגובה זו
    6 5
    מי שימתין לדירה ממחיר למשתכן בעוד כמה שנים ואין לו איפה לגור ויצטרך לשלם שכר דירה ישלם בסופו של עניין הרבה יותר על דירה במחיר למשתכן בהשוואה אילו קנה דירה מוכנה מקבלן או דירה יד שניה. מי שלא עושה את החישוב הנכון בסוף יפסיד
    סגור
  • טען עוד
  • צודק
    איש עם ניסיון 05/11/2017 21:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צודק! צודק! צודק! עם מילים כמו שרבים כותבים מראה כמה הם לא מבינים את העתיד
    סגור
  • על מה אתה מדבר
    אורח 05/11/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
    11 2
    למה אני יכול לקנות דירה מקבלן ?? במחיר למשתכן אני שם 100 אלף וקונה בית לוקח משכנתא בגרייס של שנתיים ונכנס לדירה מרוויח המוןןן כמה שטויות ...
    סגור
  • תתפקח ... שכר דירה במשך 5 שנים יעלה לך כ- 300,000 שקל (ל"ת)
    לאורח 10/11/2017 15:34
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • בשנתיים האלו משלם שכר דירה וריבית על המשכנתא
    אני 06/11/2017 06:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וכבר סגרו לך את רוב ההנחה ובסוף מקבל דירה פח שצריכה שיפוץ יקר רק כדי להביא אותה לסטנדרט קבלן מינימלי. בקיצור ממש לא שווה וזה עוד בהנחה לא מציאותית שתקבל את הדירה תוך שנתיים . ברוב הפרויקטים בהגרלות האחרונות מדובר יותר בכיוון של 5 שנים. ואז בכלל מדובר בהפסד עצום ביחס לדירה יד שניה.
    סגור
  • 31.
    גם אנחנו נכנסים להגרלות המחירים ימשיכו לרדת
    משפר דיור 05/11/2017 15:22
    הגב לתגובה זו
    16 0
    בלי משקיעים או משפרי דיור,ואחרי שזוגות צעירים כולם במחיר למשתכן,מצב השוק הפרטי ימשיך לרדת ,לפי דוחות המכירות האחרונות. המצב יותר מגרוע ,המלאי מצטבר והחובות טופחיםלכל הממונפים.
    סגור
  • 30.
    וואו לפי הכתבה צפויה עלייה במחיר הדירות... אני רץ לקנות
    פחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 05/11/2017 15:04
    הגב לתגובה זו
    19 1
    ושלא יעבדו עליכם החזירים האינטרסנטים שמממנים כתבות מהסוג הזה! ואם איזשהו חזיר אינטרסנט קורא את התגובה שלי, ברצוני לומר לו: תשמע יא אהבל - הציבור הרבה יותר חכם מכפי שאתה חושב!
    סגור
  • 29.
    מחיר למשתכן עד 2019 חולה על כחלון אתמול בראיון
    מיטל 05/11/2017 14:03
    הגב לתגובה זו
    23 3
    דיבר על מחיר למשתכן,מעל 100 אלף זכאים הביעו אמון מלא בתוכנית ,מייבשים את הקבלנים הם בלחץ אין להם מכירות ,מס דירה שלישית חוזר,ישלמו מס על דירות כל אספני דירות שמשתכרים ,45,000 ותדלקו מחירים . מעל 3000 כבר מכרו דירות ואלפים מנסים. נמשיך בהגרלה הבאה ,בבחירות נחזק את כחלון הכסף חוזר לציבור ,לא כמו לפיד ,חזק בסיסמאות אפס מעשים,עם לפיד אין עתיד כחלון מנהיג אמיתי ,היחיד שעובד למען הציבור .
    סגור
  • מסכים על כל מילה (ל"ת)
    ג'קי 05/11/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    ודירה קקמאיקה בגודל חדר בכפר סבא עולה 1.3 מ שח (ל"ת)
    פראיירים 05/11/2017 13:47
    הגב לתגובה זו
    12 0
    סגור
  • 27.
    זו הגדרה לפייק ניוז - כתבה שקבלנים לחוצים דחפו (ל"ת)
    שי 05/11/2017 13:25
    הגב לתגובה זו
    22 2
    סגור
  • 26.
    כחלון כשלון.היצע לא גדל.מחירים ממשיכים לעלות במתינות
    יש ר א לי 05/11/2017 13:08
    הגב לתגובה זו
    3 17
    איפה הירידות שהובטחו? חחח קוני מחיר למשתכן הם הראשונים שיפסידו אם תהיה ירידת מחירים-תהיה להם משכנתא גבוהה ממחיר הדירה בסטנדרט נמוך בשיכוני פחלון.
    סגור
  • תשאל את הקבלן שאתה עובד אצלו איך הם משקשקים מכחלון
    אושרי 05/11/2017 15:18
    הגב לתגובה זו
    19 3
    החגיגה נגמרה,אין יותר מדד שמאים שיקרי. גם למס יעבור תיקון,אין משקל יתר לתל אביב. כל אזור יפורסם ,והקריסה תהיה 50%-60% יפרסמו כמה מלאי יש אצל קבלנים,40 אלף? 50 אלף ? אולי עברו את 60....
    סגור
  • 25.
    שינוי השיח פשוט מדהים
    מדהים 05/11/2017 12:03
    הגב לתגובה זו
    25 0
    אנגליה מעלה ריבית!!! להחזיק חזק!
    סגור
  • זהירות- הפאונד ניסחר בין 131-134-פריצה לכל כיון ??!!
    כותבי תרחישים 05/11/2017 12:53
    הגב לתגובה זו
    5 1
    - אחרי זינוק מ 122- יתכן תיקון (127-8?)
    סגור
  • גבר, זה לא תרחיש
    מדהים 05/11/2017 15:18
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לפני כמה ימים העלו הריבית, וכידוע לכל בר דעת המשקיעים נוהרים לריבית הגבוהה, משמע בנק ישראל לא יוכל להשאיר הריבית על כנה לאורך זמן, אלא אם ביבי יחליט לעשות אותנו דיקטטורה מוחלטת ולקבוע גם את הריבית, זה תרחיש למשל...
    סגור
  • 24.
    כתבה של יזמים לחוצים הבועה התפוצצה מחירים ייחתכו 50%
    דודו 05/11/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    36 4
    לא יעזור כל כתבות הפמפום,כחלון הצליח לפוצץ את הבועה,קבלנים תקועים עם 48,000 דירות חדשות ,משקיעים ברחו מהשוק ומוכרים דירות מס דירה שלישית חוזר,משפרי דיור נכנסו להגרלות ,98,000 זכאי מחיר למשתכן מסתערים על ההגרלות ,הנחות ממוצעות 400-600 אלף שקל ,לא פלא שוק פרטי מיובש משרדי מכירה שוממים ,מחירים ייחתכו 50%
    סגור
  • לצערינו- יש לך טעות- מחסור הדיור = מכוון= בהוראה=
    כותבי תרחישים 05/11/2017 12:58
    הגב לתגובה זו
    1 10
    טרם התפרסם- אבל השירקההה של בובו הקטינו התח הבניה, לקבלנים יש רווח מאזני גדול - יכולים לעצור מכירות כדי לדחות מס= יש מחסור מכוון של 50-60000 דירות הנמוק שניתן - דאגה לעמדיות הבנקים יתכן ושר האוצר יוריד מס בורסה - כדי לשנות מסלול הכסף
    סגור
  • 99% מהקבלנים בארץ לא יוכלו לממן קוטג' במכולת עוד שנה
    ממי 05/11/2017 16:02
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הקבלנים ממונפים מעל לאוזניים. נכון מחזורים גדולים, אבל כסף בסוף לא נשאר מי יודע מה וגם לא מדובר על אנשים שיודעים לשים שקל בצד.
    סגור
  • 23.
    כחלון לא באמת רוצה להוריד את מחירי הדירות
    כחלון לא רוצה 05/11/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    10 8
    אם היה רוצה היה מביא חברות זרות מסין שיבנו על אדמות מדינה ולא מאפשר לקבלנים לווסת את כמות הדירות כדי ליצור מחסור. הוא דופק את הצעירים ומחיר למשתכן זה בלוף אחד גדול עם דירות בעוד 6 שנים כשההנחה לא מכסה את דמי השכירות שצריך לשלם 4 שנים נוספות.
    סגור
  • 22.
    איזה חפירות...יותר גרוע מהמנהרות בעזה !!@@@@
    עולה יורד קפוא 05/11/2017 11:39
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמה אפשר לחפור ולבלבל את השכל לאנשים כל יום כתבה אחרת
    סגור
  • 21.
    האינטרס של המדינה לסחוט את הלימון עד הגבול
    יגאל 05/11/2017 11:32
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לכן לא מפשירים קרקעות , לכן נותנים משכנתאות ברמות סכון גבוהות, לכן אי הבהירות של בדיווחים על הביקושים כנל הסחיטה של הצבור במחירי הדלק והצורך בהחזקת רכב . המדינה עושה הכל על מנת שלכל אחד מאתנו יהיה צורך ברכב וכך יזרימו לקופת האוצר את כספי המסים האגרות הביטוחים והבלו.לכן אין תחבורה ציבורית בשבת ובחגים , לכן בניית תחנות הרכבות מחוץ לערים ובמרחק המבטיח צורך בנסיעה ברכב, לכן חוסר במקומות חניה ,כדי שנחשוב פעמים אם לא עדיף כבר לנסוע ברכב הפרטי .מרגע שהבנתי הלוגיקה הזו מכרתי את הבית והרכבים , קניתי בארהב דירות אשר לאחר הוצאות מקבל כ6% ,שוכר בתל אביב ועדין נשארים כ3% מההשכרה .עובד מהבית כך שלרוב לא צריך רכב ואם כן לוקח מוניות או שוכר רכב במחירים מצחיקים !!!!עם הזמן כאשר יותר ויותר אנשים יעבדו מן הבית או ממשרדים משותפים קרובים למגורים ,ועם הרכבת הקלה ירד הצורך במספר כלי הרכב , ירד הצורך במגורים במרכז ויבוא לציון הגואל !!!
    סגור
  • 20.
    נשואים טריים,משקיעים,יחידים שמתגרשים-כולם משוועים לדירה
    יאיר 05/11/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    3 20
    אין "המונים" או "בועה". יש אנשים רגילים, זוגות שזה עתה נישאו, נשואים שמעוניינים לשפר תנאי דיור ולעבור לדירה חדשה וגדולה יותר, נשואים לשעברשהתגרשו וכל אחד משווה לדירה...מה אתם סבורים, למה הם אמורים להמתין? שכירות זה פשע משווע וזריקת אלפי שקלים לריק בכל חודש ( דהיינו רבבות ש"ח לשנה...9. כולם חייבים דירות, והרבה. ההתדיינות בין המוכרים והקונים היא אישית ואינדיבידואלית לחלוטין, והמחיר הוא התוצאה. זה הכל. מי שמעוניין בדירה אל יתמהמה וימתין לירידה, כי זה אוטופיה וחלום דמיוני. תמשיכו לפמפם על ירידות מחירי דירות, ולהמשיך לשלם לשכירות ערימות של כסף לבעלי הדירות שיסחט הון מכם.....
    סגור
  • וכולם ימתינו בנינוחות בשכירות עד הקריסה המלאה.
    ג'קי 05/11/2017 13:00
    הגב לתגובה זו
    22 1
    אגב מה קורה עם גרושים שמתחתנים מחדש?! הם כבר לא צריכים עוד דירה, נכון?! להפך הם צריכים להפרד מאחת... אבל אופס ספרת אותם ככאלה שצריכים...חחחח
    סגור
  • 19.
    אין מחסור בדירות , יש מחסור בפראיירים! השוק מת! (ל"ת)
    אדם 05/11/2017 11:20
    הגב לתגובה זו
    33 1
    סגור
  • 18.
    האם סופרים גם את פרויקטי התמ"א 38 ? (ל"ת)
    טובה 05/11/2017 11:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    רק פראריירים
    אלדד 05/11/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
    28 2
    קונים דירה במחירים הזויים, מאכילים את כולם קש, הצעירים נכנסים לחובות, המשקיעים כבר הבינו והתחילו לברוח. סבלנות משתלמת, חכו ותראו.
    סגור
  • 16.
    השוק מת (ל"ת)
    מתווך 05/11/2017 10:54
    הגב לתגובה זו
    36 2
    סגור
  • 15.
    מעולם לא היה מחסור בהיצע, הייתה התקפת ספקולנטים !!!!
    שמואל 05/11/2017 10:43
    הגב לתגובה זו
    44 3
    הספקולנטים או כמו שקוראים להם "משקיעים" נהרו לשוק שהיה בשיווי משקל מבחינת היצע וביקוש, ויצרו מחסור מלאכותי- עכשיו הם באותה צורה עוזבים, לכן מעולם לא היה מחסור אלא החלפת ידיים ולחץ מלאכותי ועכשיו נוצר עודף ענק בהיצע דירות!!!!!
    סגור
  • 14.
    מחירי הדיור על סף קריסה - לא קונה במחירי שקר!
    שרון 05/11/2017 10:36
    הגב לתגובה זו
    47 6
    בקרוב הכל עומד להשתנות. נמאס מהספינים השירים של חברות הנדלן ובנק ישראל. קיים היצע דירות אדיר בכל רחבי הארץ כולל במרכז. יש ירידות בכל רחבי הארץ בקרוב הכל יקרוס מטה, שקר של עשור שלם שמאכילים את הציבור!
    סגור
  • 13.
    אין מחסור פיזי בדירות למגורים בישראל
    אנניטו 05/11/2017 10:35
    הגב לתגובה זו
    41 3
    הכל סיפורי פוגי... שקודם יפרסמו את המלאי הלא מכור ואחרכך ידברו על מחסור. פרשקובסקי מדווחת על 1329 דירות במלאי וזו רק חברה אחת... ויחסית בינונית בנוף הנדלן.
    סגור
  • 12.
    חוסר הגיון כלכלי מוחלט של כותב המאמר
    ג'קי 05/11/2017 10:30
    הגב לתגובה זו
    25 1
    עד 2007 התחלות הבנייה הלכו וירדו עד שהגיעו ב207 ל30K בשנה. מ2007 ועד היום הם הלכו וגדלו ומגיעות כיום ל50K בשנה. מ1998 עד 2007 מחירי הדירות ירדו עד לשפל באותה שנה ומאז רק עלו. מה המסקנה המתבקשת מהנתונים?! שיש גורמים אחרים וחזקים יותר האחראים למחירים!! הנושאים הם : משבר עולמי, ריבית שצנחה ותיעדוף מס לנדל"ן. כל אלה חברו והביאו את כל הספקולנטים ותופעת העדר לידיי ביטוי ע"י כך שקנייה מרובה של מיעוט מרביי הדירות יצרה מחסור מלאכותי - למרות שקצב הבנייה גבר דוקא!! מה הכותב טוען?!שמיעוט הבנייה ב2007 נתן אותותיו ב2015?! אז מדוע כאשר התחלות הבנייה ב2016 היו גדולות משמעותית מאשר ב2005 ב2016 המחירים עלו וב2005 המחירים ירדו?! לכותב הפתרונות.
    סגור
  • 11.
    הונאת הצעירים
    איש 05/11/2017 10:29
    הגב לתגובה זו
    12 19
    חבל שאנשים צעירים מחכים לנפילה אמיתית , ככל הנראה זה לא יקרה. אפשר לקנות באיזורים זולים יותר כל אחד לפי יכולתו. ככל הנראה פרוייקטים חדשים יתעכבו
    סגור
  • מסכים לגמרי אבל לקנות בחול
    יגאל 05/11/2017 11:35
    הגב לתגובה זו
    8 0
    שם התשואה ברוב המקומות גבוהה משמעותית ומאפשרת שכירת דירה בארץ במיקום טוב ומן הסתם תשאיר מעט כסף לחשבונות.
    סגור
  • ככל הנראה זה יקרה (ל"ת)
    ג'קי 05/11/2017 10:53
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 10.
    שטויות
    חזאי 05/11/2017 10:26
    הגב לתגובה זו
    31 1
    יש הצטמצמות עוד יותר משמעותית במכירות יד 2 מאשר דירות מקבלן. כתבה מגמתית.אין מחסור מדירות למגורים.
    סגור
  • 9.
    להטיל מס כבד על קרקעות לבנייה רוויה שלא מנוצלות (ל"ת)
    דן 05/11/2017 10:26
    הגב לתגובה זו
    23 1
    סגור
  • 8.
    בנק ישראל הוא הראשון שמתנגד לירידת מחירי הדיור
    סטנלי פישר 05/11/2017 10:22
    הגב לתגובה זו
    41 2
    ירידה במחירי הדיור, תכניס את המע' הבנקאית לסחרור, ברגע שהבנקים יצטרכו לממש חוב בעמצעות עיקול דירות של חייבי משכנתא, שלא יכולים לעמוד בהחזרים.
    סגור
  • חדווה בר אישרה שגם בתרחיש קריסת מחירים הבנקים מכוסים
    קרנית פלוג 05/11/2017 12:16
    הגב לתגובה זו
    13 1
    הם צפו את פיצוץ הבועה,לכן העלו ריבית משכנתא ומכרו תיקי משכנתא ,לחברות ביטוח הבנקים ,מכוסים פשוט הקבלנים ירוויחו פחות . במידה ויצליחו למכור,אחרת יביאו כסף מהבית . כגודל הבועה גודל הנפילה.
    סגור
  • אז הבנקים יעשו תספורת ואנחנו נשלם המחיר !! כמו שכבר קרה (ל"ת)
    יגאל 05/11/2017 11:37
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • לא תספורת הוצאה לפועל יש עשרות אלפי דירות
    ארז 05/11/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אתן תשלמו הקבלנים עם המליונים בבנקים. לא הציבור ישלם ,יש לכם 50 אלף דירות לא מכורות יש מה למכור ,כחלון יקנה את כולם תמורת 600 אלף הגרלה אחת מעיף הכול. אין תספורת בחלומות הלילה,רק הקבלנים והיזמים ישלמו על כל הבועה שהתפוצצה להם בפרצוף ,הציבור בצד של כחלון פעם אחת עבד לכם ההפחדות על מיתון ,היום הציבור לא סופר אותכם ,תתמודדו עם הבנקים והוצאה לפועל. אנחנו נחכה למחירי סוף עונה .
    סגור
  • 7.
    50 אלף זה מחסור? אני לא קונה דירה במחיר בועה! (ל"ת)
    אדי 05/11/2017 10:19
    הגב לתגובה זו
    36 1
    סגור
  • 6.
    כמה שטויות בכתבה, הקבלנים בפאניקה
    סמי 05/11/2017 10:18
    הגב לתגובה זו
    44 1
    יש עודף עצום של דירות, כולל התחלות בניה. מספר ההתחלות שגוי ומבוסס על הנחות שונות, והוא תמעדכן רק אחרי רבעון למספר הנכון. גם התחלות של 50 אלף זה עצום, כי צריך רק 35 אלף. מי יקנה את המלאי של מעל 40 אלף דירות גמורות, 115 אלף בבניה, 88 אלף ביד 2? הרי כ-100 אלף דירות במחיר למתשכן פשוט מוציאות 100 אלף זוכים ממעגל הביקוש, זה 100 אלף פחות בביקושים, רק זה מכת מוות למחירים. הריבית תלויה בדבר אחד - ארה"ב. כשבארה"ב היא תתחיל לעלות זה יקרה גם כאן, כל השאר בולשיט. נגידת בנק ישראל ובנק ישראל עצמו זה פשוט ביזיון, גוף ממשלתי שדואג שהבנקים ירוויחו, ושעובדיו עוברים לעבוד בהם, כלומר פועלים בניגוד עניינים. וזה במקום לדאוג לטובת הציבור. נדמה כאילו בנק ישראל קובע את הריבית, אבל הוא לא קובע כלום, רק עושה נזקים.
    סגור
  • מחכה הרבה זמן עם פופקורן
    אא 05/11/2017 21:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למען האמת אנחנו היום משייטים ללא בנק מרכזי .. פשוט נסחפים , הורדת הריבית לאפס הייתה אסון קולוסאלי ובכייה לדורות , בנק ישראל נמצא במילכוד שאי אפשר לצאת ממנו. מצד אחד הוא משולל יכולת לבסס את יציבות של המערכת הפיננסית ולקרר את שוק האשראי - עלייה בריבית עלולה להפעיל לחצים שסופם חדלויות פרעון ופשיטות רגל. מצד שני אין לו שום תחמושת להתמודד עם עולם שמשתנה כל הזמן ושסביבת הריביות בו כרגע אפסית .הוא לא יכול להוריד ולא יכול לעלות את הריבית . הספינה ללא קברניט. אם וכאשר יהיה משבר לא תהיה שום תרופת מנע.
    סגור
  • כל מילה בסלע
    יגאל 05/11/2017 11:43
    הגב לתגובה זו
    15 3
    רק להעצים את הסכוי לנפילת המחירים . אם התרחישים של אופן הלחימה במלחמה הבאה ,קרי התקפת טילים מסיבית ללב הארץ האמן לי לא ישאר צרפתי אחד בארץ ועשרות אלפי דירות יזרקו לשוק!!!
    סגור
  • 5.
    די עם שקר "חוסר היצע"
    כלכלן 05/11/2017 10:15
    הגב לתגובה זו
    39 2
    יש היצע מטורף על פי כל המדדים, מספיק לתדלק!!!
    סגור
  • 4.
    אף פעם לא היה מחסור
    אלון 05/11/2017 10:12
    הגב לתגובה זו
    45 2
    זה שאנשים מאמינים לכל כותרת בעיתון לא אומר שזה נכון
    סגור
  • היו תקופות שמחירי הדירות בארץ נפלו דרמטית
    יגאל 05/11/2017 11:48
    הגב לתגובה זו
    19 2
    ולא היו קונים!! לולא היתה העליה האחרונה המסיבית מרוסיה המחירים היו באדמה. וכך גם עם המשקיעים הצרפתים ,אילו לא היתה האנטישמיות גוברת בצרפת והללו לא היו מחפשים מקלט בארץ המחירים לא היו עולים כפי שעלו בשנים האחרונות.
    סגור
  • 3.
    אין מחסור בדירות
    עמי 05/11/2017 10:09
    הגב לתגובה זו
    40 2
    יש לקבלנים מספיק דירות לשנה שלמה גם אם יפסיקו לבנות לחלוטין. אף אחד לא ירוץ לקנות דירה, אם הוא יבין שהמגמה השתנתה וכרגע הוא מרוויח כסף אם הוא לא קונה. מה שמצחיק הוא שאין שום האטה בבנייה. מה הקבלנים יעשו חוץ מלבנות? מה יש לקבלנים להציע חוץ מדירות?
    סגור
  • למה שיבנו לדיור ? יבנו למטרות אחרות או יבנו בחו"ל
    שמטוב 05/11/2017 10:50
    הגב לתגובה זו
    3 18
    אם אתה מצפה להורדה גדולה במחירי הדיור תתאכזב קשות. מתח הרווחים של חברות הבניה קטן ואם יחתכו מחירים הן תפשוטנה את הרגל. כל המערכת (ממשלה, בנקים, חברות בניה) בנויה על המחירים הקיימים כרגע והוריד מחירים שניתמכים על ידי כל המערכת זה כמו לעצור רכבת על ידי שמעלים משאיות עלח המסילה, הרכבת לא יכולה לעצור אלא תעיף את המשאיות הצידה.
    סגור
  • אתה אומר דברים נכונים
    עמי 05/11/2017 12:56
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אבל מתעלם מהצריכה הלא הגיונית שהייתה כאן בשנים האחרונות, וממנגנון המימון. המחיר הוא תוצאה של הביקוש+יכולת. ברגע שלציבור לא יתאפשר להמשיך ולמנף את עצמם (תהליך שהחל מסוף 2016) אז לא יהיה אפשר לקנות במחירים האלה והביקוש ירד. כשהביקוש ירד, המחיר ירד
    סגור
  • עד שתעוף בעצמה ותרד מהמסילה !!! להזכיר לך משבר הבנקים
    יגאל 05/11/2017 11:52
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בשנות ה80 . עשו תספורת ואנחנו שלמנו!! אגב ברגע שלא תהיה בניה בארץ תהיה אנרכיה!! אנשים יבנו כמו הבדווים, בכל מקום שרק אפשר.המדינה תמכור הקרקעות במחירים מוזלים ראשית כדי לפתות הקבלנים ואם לא הם חזרה לקבוצות הרכישה!!!
    סגור
  • 2.
    אין דבר שאני רוצה יותר מש.....
    נכה מחוסר דיור 05/11/2017 10:05
    הגב לתגובה זו
    9 23
    מחירי הדירות ירדו למחירים של 2008 או לפחות 2010 לצערי אני לא רואה את זה קורה האינטרסנטים חזקים מידי הדבר היחידי שיעזור לנו זה התערבות חיצונית כלשהי אם יהיה איזה ארוע עולמי שישפיע או שהריבית במדינות משפיעות תעלה
    סגור
  • אמרו את זה קודם!!
    יגאל 05/11/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    19 0
    ומה קרה בסאבפריים לפני מספר שנים??!! שכחת!! ושוב, ברגע שיווצר הסדק בסכר ההמשך ידוע!! פשיטות רגל של קבלנים , וכתוצאה מכירה בכל מחיר עי נאמנים , עם ירידת ערך הנכסים הבנקים יעלו את הרביות על המשכנתאות מתוך מחשבה שאלו שישלמו יותר יכסו ההפרשות לחובות דבר שיחמיר את חוסר היציבות ,משקיעים יזרקו את דירותיהם לשוק וזה יוסיף שמן למדורה....תוסיף מלחמה קטנה פה ומלחמה קטנה עם קוריאה .....תוסיף עליית הריבית ואבטלה גוברת והנה לך מתכון של ירידת מחירים לפחות ב50%. אגב היו כבר מצבים כאלה בארץ.
    סגור
  • מחירים קורסים קבלנים בלחץ
    צנחן נכה מלחמה 05/11/2017 12:00
    הגב לתגובה זו
    14 3
    אף פעם לא היה מחסור,זה הכל היה אינטרסנטים שגרפו רווחי עתק,שמאים וקבלנים ואספני דירות ,כל הילדים במחיר למשתכן חסכו חצי מליון שקל ,סכום עתק לזוג צעיר הציבור מאמין לכחלון,הצליח לשבור את קרטל הדיור.
    סגור
  • הלוואי ואתה צודק, כרגע אף אחד לא ממצמץ
    נכה מחוסר דיור 05/11/2017 12:31
    הגב לתגובה זו
    3 3
    עד שאין ירידה בפועל של מינימום מינימום מינימום 10% זה רק דיבורים וכתבות יחצ
    סגור
  • 1.
    לא קונים במחירי בועה. הרגולטור הטוב ביותר הוא הצרכן ! (ל"ת)
    גבי 05/11/2017 09:56
    הגב לתגובה זו
    50 2
    סגור
  • לצערי, זה לא יכול לעבוד
    איש אחד 05/11/2017 10:29
    הגב לתגובה זו
    5 13
    אין "הצרכן", אלא מאות אלפי צרכנים, ורובם המכריע אינו "חלק מתנועה" אלא אנשים רגילים שרוצים למקסם את הרווחים וההנאה האישית שלהם מן העולם. אני מסכים שהמחירים עכשיו הם אכן בועה, אבל לחשוב שתהיה תנועה צרכנית שתשנה אותם, זהו, לדעתי, חלום באספמיה.
    סגור
  • אין מאות אלפי צרכנים מדובר בעשרות אלפים בודדים לכל היות
    יגאל 05/11/2017 13:24
    הגב לתגובה זו
    6 0
    וחזרה למה שכתבת, תנועה צרכנית ??!! לצרכנים עינים בראשם , לצרכנים מגבלות ליכולתם הכלכלית ,ואם למשקיעים אתה מתייחס כנהנתנים ... ובכן גם להם עינים בראשם ולכן מתחילים למכור במחירים נמוכים מעט ממחירי השוק ומפנים השקעותיהם למקומות אחרים .האמן לי , ברגע שהמכירות תתגברנה אף אחד לא יוכל לעצרם . הייתי בארהב בסאב פריים וראיתי איך לא היו קונים לבתים והללו נמכרו בסוף ב20-30 % מערכם לפני פיצוץ הבועה!!!
    סגור