21:03 סגירה יציבה בוול סטריט: המשקיעים מחכים להתפתחויות בסין, נטפליקס איב... >>

19:51 וול סטריט:מניית גולדמן זאקס נופלת 2.5% לאחר פרסום הדו"חות

18:08 התמונה העגומה על השווקים העולה מהדו"חות של הבנקים הגדולים בארה"ב >>

16:24 בני ברק: עשרות עצורים בהפגנות החרדים נגד מעצר העריקים

15:22 המאבק נמשך: ארגוני הנכים מפגינים כעת ליד ביתו של רה"מ בירושלים

14:40 השר בנט: אין לנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שנשענת על חמאס >>

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

הסיבה האמיתית לזינוק במחירי הדיור, והאם יש לכחלון סיכוי להילחם במגמה?

 |  125
שוק הדיור
Share
שוק הדיור בישראל מהווה בעשור האחרון את הבעיה המרכזית עבור מעמד הביניים והנמוך, מחירי הדירות בישראל זינקו מעל 100% מאז המשבר הפיננסי הגדול ב-2008, הנתון האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הראה כי קצב העלייה השנתית עומד כעת על 4.4%. ברקע לזינוקים החדים במחירים צצות אינספור תוכניות ממשלתיות- "מע"מ אפס", "מחיר למשתכן", "מס דירה שלישית" והרשימה עוד ארוכה. תוכניות אלו נכשלות (למרות המאמצים של שר האוצר הנוכחי להראות שאכן מתרחשת ירידה, נתוני הלמ"ס מראים אחרת) מהסיבה הפשוטה שכל התוכניות האלו לא מטפלות בגורם המרכזי לבעיה, ולכן, כמה שהדבר ירתיח אוכלוסייה מסוימת- מחירי הדיור (ושאר הנכסים) צפויים לעלות בשיטה הנוכחית.

אבל לפני ההסבר מדוע המחירים ימשיכו לעלות, נשווה תחילה את מצבנו לעומת העולם, להלן מספר דוגמאות מהעולם והרשימה עוד ארוכה, למעשה כל שוקי הדיור חווים את אותה עליית מחירים מטאורית, והמסקנה היא אחת: מדובר בבעיה רחבה הרבה יותר.
מחירי הדירות בשטוקלהום, זינוק אדיר בעשור האחרון:
 
מדד שילר למחירי הדירות בארצות הברית, עקפנו את הפיק של משבר הסאב-פריים ב-2008
אבל לא רק שם: מחירי הדיור מזנקים בכל העולם

למה זה קורה?
על מנת לענות על השאלה צריך להבין איך כסף בעולם של בנקאות ברזרבה חלקית. כסף בעולם המודרני נוצר ע"י הלוואות, בכל פעם שמישהו לוקח הלוואה הוא יוצר כסף חדש "יש מאין". בעיקרון, לבנקים אמורה להיות מגבלה על כמות ההלוואות שהם יכולים לתת לציבור- יחס הרזרבה שמוכתב להם ע"י הבנק המרכזי. בפועל מיטב הכלכלנים המונטאריים בעולם הראו שהגבלה זו לא קיימת. התפתחות סקטור הבנקאות בעולם בעשורים האחרונים הביא לזינוק בכמות ההלוואות, וכתוצאה מזה גם בכמות הכסף בשוק, ושכמות הכסף עולה בקצב מהיר יותר מהתפתחות התמ"ג, נוצרת אינפלציה שמתבטאת בזינוק בנכסים (מניות וכו').

שימו לב ל-2 הגרפים הבאים: עד שנות ה-70 הכסף היה מוצמד לזהב (תקן הזהב), דבר שהגביל את לקיחת החובות. מאז ביטולו, מדד המחירים בארה"ב בטיסה (ומה שקורה בארה"ב זה משל לכל העולם).
 
האלטרנטיבה? משבר
המושג "Too Big To Fail" נצרב בזיכרון במשבר הכלכלי של 2008. נפילת הבנק להשקעות ליהמן בררדס הוביל לשרשרת של פשיטות רגל עולמית, שיתקה את קווי האשראי בעולם והובילה למיתון שנחשב כמיתון החמור ביותר מאז שנות ה-30. הזעזוע מהדרך שבה נפילה של מוסד אחד עלולה לגרום לתגובת שרשרת, הוביל את ראשי הכלכלות בעולם להציל כמעט כל מוסד פיננסי משמעותי שנקלע לצרה, בעזרת משלם המיסים, מתוך חשש שקריסה תייצר השלכות כלכליות רחבות היקף. אבל האמת היא שאפשר להרחיב את המושג האמור למעגלים כללים יותר: הגידול העצום בחובות הוא למעשה כרית הביטחון הגדולה ביותר להמשך עליות המחירים של הנכסים בעולם. כל צעד של הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות נועדו לאפשר את המשך גלגול וניפוח ההלוואות בעולם, וכל גלגול כזה מביא לזינוק חד יותר במחירים. שימו לב לשינוי המדיניות האחרון בסין שתאפשר עוד יותר ניפוח בועת האשראי (לכתבה המלאה).  חשוב לציין כי למרות הדיבורים הרבים מצד הבנקים המרכזיים על צמצום, 2017 מהווה עד כה שנת שיא מבחינת הזרמת כספים- מעל 2 טריליון דולר הוזרמו השנה לשווקים, פלא שהמחירים ממשיכים לזנק?
 
צמיחה ל"עשירים בלבד"
לתהליך הנ"ל של ניפוח מחירי הנכסים השפעות מרחיקות לכת על החברה: הדבר גורם לגידול חסר תקדים בפערים בין השכבות באוכלוסייה. בשבוע שעבר פרסם הפד' את  הסקר התלת שנתי על הצרכנות הפיננסית בארה"ב, הסקר אסף מידע על הכנסות משפחתיות, שווי נקי, רכיבי מאזן, שימוש באשראי ותוצאות כספיות אחרות. ע"פ הסקר, המשפחות שבראש חלוקת ההכנסות חוו גידול חד יותר בהכנסות בין השנים 2013 ל -2016 בהשוואה למשפחות ממעמד כלכלי נמוך יותר.(לכתבה המלאה).

הגרף המעניין ביותר הוא כיצד הצמיחה כעת משפיעה על שכבות האוכלוסייה השונות, בעוד שב-1980 הצמיחה הביאה לגידול בהכנסה בעיקר בשכבות הנמוכות,  בשנים האחרונות המאיון העליון חווה את הזינוק החד ביותר, והצפי שזה רק ילך ויחריף.
לסיכום,  הסיבה המרכזית לניפוח המחירים היא אופן ייצור הכסף בעולם המודרני והמדיניות של הבנקים המרכזיים על מנת לשמור על המערכת. ייתכן באמת כי לשרי האוצר האחרונים הייתה באמת כוונה להוריד מחירים, אבל הם חסרי יכולת מול כללי המשחק המונטאריים בעולם, בדיוק כמו שהסיסמא "לא קונים במחירי בועה" לא באמת יכולה להשפיע על המחירים. רק שינוי מדיניות מצד הבנקים המרכזיים יכולים לעשות זאת.
 
 
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

125 תגובות ב-66 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
66 זיו 16/10/2017 16:37 לפני כשנה מחירי דירות היוקרה במנהטן ירדו ב- 25 אחוז. (ל"ת)
65 טליה 16/10/2017 09:20 העלאת הריבית
כחלון לא צריך להלחם פשוט צריך להעלות את הריבית והכל יסתדר. אבל החזירים ששולטים במדינה לא יתנו להעלות את הריבית ואת רואה כאזרח ההמעמד הביניים איך העשירונים התתחתונים ביותר מהשכבות הסוציו אקונומיות נדרסים ברגל גסה. מעמדה הבניים התחתון נאנק תחת המשא הכבד של מדכנתא או שכ"ד כבד.
64 קבלן סיני 15/10/2017 22:49 אכן בשנים האחרונות המחירים זינקו,אבל מה קורה בחצי שנה
האחרונה? יש עליה ? אני רואה הרבה מודעות בלוח יד2 ויש מודעות שהרבה זמן בלוח - קרוב לחצי שנה ויש גם שנה. מה שכן - ברגע שמורידים 10% ממחיר המבוקש-אחרי שבוע שבועיים מורידים זה מודעה. יש מודעות שחוזרות ללוח אבל הרוב - לא. אז כרגע זה המצב.
63 ד 15/10/2017 19:43 רגע, למה הייתה קריסה ב-2008?
הכותב אומר שהמחירים תמיד עולים, אבל הוא מתעלם משכר שגם עולה. ובכל זאת היו לא מעט משברים וירידות משמעוטיות של מחירי נדל"ן ריאליים בתקופות הללו.
62 תוהה 12/10/2017 12:01 נניח ששר האוצר לא מבין כלום בכלכלה, אבל יועציו מהאוצר
גם לא מבינים את מה שנכתב פה? ואולי בכלל הבעיה לא בחוסר ההבנה אלא בשיקולים זרים לגמרי...
בן אהרון 12/10/2017 15:03 הבעיה שאנשי האוצר כנראה חוששים לצאת נגד השר.
מבחינה מקצועית, ההסברים שהם מספקים לציבור בתקשורת לא עומדים במבחן השכל הישר והתורות הכלכליות המוכרות שאותן הם למדו באוניברסיטאות בארץ. להציג ירידה בעסקאות בשוק הדיור וצמצום הבנייה לשוק החופשי כהצלחה כלכלית זה פשוט גובל באיוולת מוחלטת. שיקום כלכלן רציני ויוכיח שאני טועה. !!!
61 ממי 12/10/2017 11:11 בלבולי מוח מאדם שההבנה שלו בנדל"ן שאופת לאפס.
הם הראשונים להיפגע ממשבר הדיור שיגיע בקרוב, כל עליה של אחוז במשכנתא אצלם זה אלפי ש"ח לחודש. גם ההחזקה של בתים כאלה, ארנונה וחברת ניהול, זה סכומים גבוהים מאוד, שקשה לעמוד בהם. לך לכל קבלן והוא מיד יציע לכם את דירת הפנטאוז שלא נמכרות. לכו לשכונות יוקרה תראו כל 20 מטר שלט למכירה. הם הראשונים שנפגעים ובורחים מהשוק. בגלל זה רואים מכירות במחירים יותר גבוהים. אבל זה רק מסמן את הבאות. ירידה בכל המשק של 20-30 אחוז והמון משפחות בפשיטת רגל.
60 בן אהרון 11/10/2017 22:37 איך יכול להיות שבונים פחות דירות וזה נחשב להישג גדול?
זה יכול להיות רק בגן עדן של שוטים !!! ציבור גדול ורב שמובל על ידי שר אוצר פופוליסט לתהום שממנה יהיה מאד קשה לצאת.
59 והרשימה? עוד ארוכה 09/10/2017 23:31 העליה היא לא באחוזים!
לא מדובר במסטיק בזוקה עליה של 100 אחוז ויותר...העלתה את המחירים לרמות לא הגיוניות דירת שיכונים שעלתה 300-400 אלף שקל עולה היום מעל מיליון שקל! דירות רגילות עולות היום שני מיליון וחצי במקום מיליון ופחות מזה לפני עשר שנים.. שוב לא עליה של 100 אחוז במחיר השוקו ממחיר של 2₪ ל4₪ מדובר בעליה של מחצי מיליון למיליון או מיליון וחצי זה סדר גודל אחר ההון עצמי ניום זה דירה שלמה לפני עשור
58 גיל 09/10/2017 11:41 במדינות האלה אין לממשלה יכולת לשווק מסה של דירות בהנחה,
ובישראל יש. מחיר למשתכן. זה בעצם לא שוק חופשי ולא חלים עליו כללים של שוק חופשי. המחירים יכולים לרדת, ואת עודפי הביקוש למחיר למשתכן פותרים על ידי הגרלות
57 חזי 08/10/2017 13:59 יש לזה סוף
והוא בלתי נמנע , ככל שהעליה קיצונית יותר כך הירידה אחר כך כואבת יותר . מי בדיוק קונה דירה היום ? אחרי עליה של 10 שנים לא קונים דירה . בדיוק כמו שלא קונים מניה בשיא .
כלכלן 14/10/2017 11:56 מי קונה? כול מי שיש לו כסף, או שכל (ל"ת)
אחד 09/10/2017 07:05 זה מה שאומרים בקבוצת החרם אבל המציאות מוכיחה אחרת
גם היום עדיין יש חוסר אדיר בדירות וגם היום למרות ירידה של 15% במכירות עדיין הביקוש קשיח ומי שיכול לקנות קונה דירות . לאט לאט ההיציא מתאים את עצמו לביקוש החדש והשוק ממשיך לפעול. אם אתה מתיימר לדעת מתי מניה היא בשיא כנראה שאתה אדם עשיר מאוד .
ממי 12/10/2017 11:03 רק מעניין אותי איפה יהיו היועצים האלה עוד שנתיים
כשאנשים יתחננו להתפטר מהנכסים שלהם, כי הם לא עומדים במשכנתא וכל ההכנסה שלהם הולכת לדיור. כבר עכשיו יש ירידה של 10% במחיר של נדל"ן מסחרי וירידה של 40% בעסקאות. לך תראה מה קורה במתחם בסר. בסר 4 בניין רפאים. וזו רק הסנונית הראשונה.
56 מאיר פ 08/10/2017 09:14 רוב משרי הבית לא רוצים להשקיע בשוק ההון
השקעה סולידית בבנק לא כדאית הריביות אפס נשאר שוק הדיור ( נכס מנשי הנותן ביטחון למשקיע ) הריביות היו נמוכות על משכנתאהיה כדאי לזוגות ויחידים להשקיע בגירה במקום לשלם שכירותגידול טבעי של אוכלוסית ישראל
55 משה ראשל"צ 08/10/2017 06:37 בכתבה זו : מה הקשר בין ישראל לנורבגיה כאן זה ארץ הקודש
ושם זה הערב רב כתבה מלא שטויות והבלים כאן ההיצע לא מספק את הביקוש לכל השאר שטויות
54 מקס 08/10/2017 00:35 הסיבה האמיתית ובקיצור
הסיבה בקיצור היא - המשכנתאות שהבנקים נותנים לכל אחד, במקום למלא כתבה שלמה עם גרפים ודוגמאות מסובכות אפשר לכתוב את הכל בפשטות ובקיצור, האפשרות שיש לכל אחד לקחת הלוואה בריבית סבירה על סכומים גדולים כמו מיליון שקל זה הסיבה שמחירי הדירות עולים
53 עצמאי 07/10/2017 20:27 המחירים ייחתכו 40% וזה לא הסוף
אין ספק שמס דירה שלישית ,הוזיל מחירים בוודאות ,הבריח משקיעים שתדלקו מחירים. מחיר למשתכן,משך את כל זוגות הצעירים . לכן אצל הקבלנים ,משרדי מכירה שוממים.
איש 08/10/2017 10:07 איזה נקודת מבט נאיבית ופשטנית של המציאות.
אתה ניזון מסיסמאות ריקות שאתה קורא באינטרנט. הגיע הזמן שתפתח ראיה עצמאית ותבין שהמציאות הרבה יותר מורכבת מסיסמאות מפגרות של קבוצה אינטרסנטית.
אדי 08/10/2017 07:52 אתה לא עצמאי.
אתה פשוט ידיוט.
ממי 12/10/2017 11:19 ואתה אמא של המפגרים שכנראה עשה טעות של חיים.
ושם כסף על שוק מתומחר אובר אובר, על ידי חבורת נוכלים ורמאים שענבל אור ועוד כמה זו רק דוגמה קיצונית אבל על כל אחד כמוה יש עוד מאות שלא תפסו עדיין. גם מחיר למשתכן, גם מס דירה שלישית, גם בנייה מסיבית בכל הארץ, גם עליית ריבית בארה"ב שתוביל לעלייה בארץ. גם אם נניח ואין שום סיכוי, כי זה לא יעבוד, אז אתה יכול לסגור את המדינה וללכת הביתה . אנשים פשוט לא יקנו דירות, הערים המרכזיות יהפכו לריכוז של אוכלוסייה זקנה ושמנה שלא יכולה להזיז גרגיר בעיר.
קבלן סיני 08/10/2017 18:29 אדינקה,הפעם זה לא היה יפה,לא מתאים לך...
בידידות
52 שלום 07/10/2017 20:19 תגובות אובססביות של טוקבקסטים מטעם יזמי נדלן
זה מראה שכחלון הצליח בגדול ,המחירים ממשיכים לרדת ,אני מציע לקבלנים שתקועים עם עשרות אלפי דירות ,לתת לכחלון הבגרלה אחת מעיף להם את כל הדירות ,600 אלף פחות ממחיר השוק,מחירון של מחיר למשתכן. נגמרה החגיגה ,אין מחירי בועה.
קבלן סיני 08/10/2017 18:30 אם משלמים-אז עושים עבודה...
גם רופא מרפא את העבריינים, משלמים לו.
51 אחד העם 07/10/2017 16:41 תנסו למכור דירה ותגלו שאם לא תורידו מחיר לא תמכרו (ל"ת)
קפה ולימונדה 14/10/2017 13:33 דירה יד2 באשל"צ שעלתה 350,000 היום 1,200,000
מי יקנה דירה ישנה במחיר כזה? רק משקיעים שרוצים להרוויח 2.5% - על הכסף שלהם ולא מבינים שהגלגל התהפך ווהוא יחזור לכיוון 350,000 אולי לא מדוייק 350 עבל הדירה תעלה 400-420 אלף ש"ח. וכבר גם אם יעשו הנחה 15% אנשים לא יקנו כי מבינים שלא כדאי. מי שרוצה לקנות במחיר 900 או מיליון - יש מחיר למשתכן - דירה חדשה - אז למה לקנות ישנה במחיר יותר גבוה מהחדשה ? אני יודע שיש פראיירים אבל כמה כאלה יש ??
יצחק 14/10/2017 12:56 מה ההגדרה של ישראלי?אחד שתמיד יודע הכי טוב, במיוחד כשזה
לא התחום שלו.... נראה לך שבעלי נכסים לא יודעים מה לעשות עם נדלן? ובינתיים המחירים עולים ועולים באזורי הביקוש
כלכלן 14/10/2017 11:57 ניסיתי ולאור הביקוש החלטתי להמתין עוד (ל"ת)
50 תמיר 07/10/2017 16:34 כתבה גרועה ביותר
בלי שום ביסוס לטענות הכתב, ממש מאכזב שכתבה כזו עולה על הכתב.
49 דוקטור 07/10/2017 15:51 אדון כתב
את הדבר הכי מעניין לא הסברת: מה גורם לך לחשוב שהמשפט האחרון בכתבה (שאני מסכים איתו אגב) לא יתממש? כי הרי אם הוא יתממש, את המסקנה שלך (שהמחירים ימשיכו לעלות) אפשר לזרוק לפח
48 זוג צעיר חסר דירה 07/10/2017 15:21 כחלון הינו הסיבה לעליית מחירי השכירות
מי שהעלה את שכר הדירה מחשש למס דירה שלישית, לא יוריד את שכר הדירה אם המס לא יבוצע.
47 עלתה לי 4.4% הבחירה 07/10/2017 11:03 בכחלון, מפחד מהבנקים!
אם באמת היה בונה, המחירים היו יורדים
בן אהרון 07/10/2017 15:15 הוא מתגאה שצמצם את הבנייה והקפיא את שוק הדיור !!!
חוסר הבנה מוחלט של שר האוצר. השר מוקף ביועצים שלא מעיזים לחלוק על הרעיונות ההזויים שלו. בגלל המהלכים המתוחכמים שלו בונים פחות. פשוט בלי שכל.
46 בן אהרון 07/10/2017 08:58 במקום לקחת את ההון של המשקיעים לבנות יותר דירות
הוציאו אותם מהשוק ובונים פחות דירות. זה הפטנט של שר האוצר. אין עוד כזה פטנט בכל העולם.
45 בן אהרון 07/10/2017 08:57 אין מי שיקום ויזהיר בקול רם את הציבור מפני ההגרלות.
מוכרים דירות בהגרלות לעוד חמש ושש שנים והציבור עומד בתור לקנות ולא מבין שזה מאד יקר ולא מדובר במציאה. פשוט חוסר הבנה מוחלט על הגב של חלשים ביותר. עוד חמש ושש שנים אולי יבינו את הטעות שעשו. ושיבוא מישהו ויוכיח שאני טועה.
צדוק 07/10/2017 20:36 נחכה 4 שנים ונחסוך מאות אלפי שקלים
זמן כמו יזם השוק פרטי,ונחסוך 600 אלף שקל . זה סכום עצום ,בטח לזוג צעיר בתחילת דרכו.
אחד 10/10/2017 09:39 600 אלף. אולי על דירה בהרצליה שעולה2.5 מליון אחרי ההנחה
הרוב המוחלט של הדירות הם בפריפריה וההנחה היא בסדר גודל של 70-200 אלף שקלץ סכום קטן בהרבה משכירות ל 5 שנים. שלא לדבר על זה שבמשך 5 שנים תשלם שכירות ומשכנתא ביחד הוצעה ממוצעת של 9000 שקל בחודש לזוג צעיר.
בן ציון 07/10/2017 20:22 נרכוש פחות חצי מליון שקל
הכסף יישאר אצלנו,ולא ילך ליזם או לקבלן שאתה עובד אצלו,המצב יחמיר ולא תמכרו בכלל דירות ,לא נרכוש 4 דירות במחיר בועה. מחיר למשתכן ,בא לנו בזמן ונקח משכנתא יותר קטנה ,כחלון המלך שלנו ושל כל זוגות צעירים
44 אברשה 07/10/2017 08:51 לכל ההומלסים שמחכים לירידת מחירי
גל אנטישמיות גדול בארצות הברית וארפה צפויה עלייה מסיבית של יהודים מחירי הדירות לא רק שיירדו אלא יעלו בחדות
בוריס 16/10/2017 09:27 איזה שטויות (ל"ת)
ארשלה 07/10/2017 20:34 פמפומי בועה לא עובד על הציבור המחירים קורסים
נגמרו הסיפורים "היצע קטן" "ביקושים כבושים" "עליה מסיבית " הבועה ה-ת-פ-ו-צ-צ-ה. ואיתה קריסת מחירים ,מחאת הדיור וכחלון . יחד עם קבניט הדיור ,הוזילו מחירי דיור.
אדי 08/10/2017 07:57 הראש שלך קורס.
לא המחירים. ידיוט. תן לי מקום אחד נורמלי בישראל איפה ירדו מחירי דירות? אפילו בקצת. ידיוט. אותו דבר אמרתם לפני 3 שנים וגם לפני 6 שנים וגם לפני 10 שנים. אתה פשוט טיפוס "לוזר".
אדי 08/10/2017 10:55 אבא שלך אדיוט
לך תלמד קצת יותר יא דביל
43 בן אהרון 07/10/2017 08:45 הסבר יותר פשוט: שנתיים שמוכרים קרקעות רק לתוכנית.
שנתיים שלא הוסיפו קרקעות לבנייה ורק הגדילו את המחסור. שיווקו קרקעות רק לתוכנית למשתכן. הזוכים קונים את הדירות כמשקיעים חדשים כי הם לא מקבלים את הדירות שהם באמת צריכים במקום שהם באמת רוצים. זו הגרלה אקראית. והתוצאה זה מחסור חסר תקדים בקרקעות לשוק החופשי. רוב השוק לא מקבל קרקע לבנייה כבר שנתיים. אז איך המחירים אמורים לרדת עם מייצרים מחסור כל כך גדול??? תשובות אצל שר האוצר וחבורת המומחים שמקיפה אותו.
42 יוזיפוביץ 07/10/2017 08:34 בליל של שטויות... ריבית נמוכה - זו הסיבה (ל"ת)
41 דן 07/10/2017 08:30 היצע וביקוש
כל התרגילים של כחלון לא יעזרו כל זמן שהוא לא יבין מה שלומדים בכיתה א בכלכלה. כשההיצע נמוך והביקוש גבוה המחירים עולים! אם אתה רוצה להוריד המחיר - הגבר את ההיצע! ומה פחלון עושה מכל זה? מאומה! לו היה רוצה באמת להוריד את המחירים היה משחרר קרקעות וגורם לכך שהממשלה תבנה בעצמה! (בדיוק כמו שעשו הממשלות בשנות המדינה הראשונות) פתרון זה בדוק וידוע אבל מי אמר שכחלון באמת רוצה שהמחירים ירדו?! הוא רק רוצה שנחשוב - או יותר נכון הזוגות הצעירים שייחשבו (בדיוק כמו במערכון של הגשש) ש-כ-א-י-ל-ו ! הוא מנסה להוריד המחירים! האמת היא שהוא מאחז עיניים ונוכל פוליטי פופוליסט שמנסה רק להיבנות מהמצוקה של הזוגות הצעירים שהוא מנסה להופיע כמלאך המושיע שלהם ובו זמנית לא לעשות כלום. כי להטיל מיסים זו חוכמה קטנה מאוד וזה הדבר היחידי שהוא עושה. והמצחיק הוא שבשעה שהוא מתנכל למעמד הבינוני הוא מלקק טייקונים ולסוּפר-עשירים להם הוא דווקא נותן צ'ופרים... אוי לנו שזהו שר האוצר שלנו
40 קחLOAN 07/10/2017 08:27 מחירי הנדלן עלו מ-2 סיבות: 1. ריבית נמוכה שואפת ל-0. 2.
הכמות המבוקשת של דירות גבוהה משמעותית מהכמות המוצעת. שנה ראשונה בכלכלה. 3. ציפיות לעליית מחירי הנדלן. כל היתר - בולשיט
39 דן 07/10/2017 07:50 היצע וביקוש
כל התרגילים של כחלון לא יעזרו כל זמן שהוא לא יבין מה שלומדים בכיתה א בכלכלה. כשההיצע נמוך והביקוש גבוה המחירים עולים! אם אתה רוצה להוריד המחיר - הגבר את ההיצע! ומה פחלון עושה מכל זה? מאומה! לו היה רוצה באמת להוריד את המחירים היה משחרר קרקעות וגורם לכך שהממשלה תבנה בעצמה! (בדיוק כמו שעשו הממשלות בשנות המדינה הראשונות) פתרון זה בדוק וידוע אבל מי אמר שכחלון באמת רוצה שהמחירים ירדו?! הוא רק רוצה שנחשוב - או יותר נכון הזוגות הצעירים שייחשבו (בדיוק כמו במערכון של הגשש) ש-כ-א-י-ל-ו ! הוא מנסה להוריד המחירים! האמת היא שהוא מאחז עיניים ונוכל פוליטי פופוליסט שמנסה רק להיבנות מהמצוקה של הזוגות הצעירים שהוא מנסה להופיע כמלאך המושיע שלהם ובו זמנית לא לעשות כלום. כי להטיל מיסים זו חוכמה קטנה מאוד וזה הדבר היחידי שהוא עושה. והמצחיק הוא שבשעה שהוא מתנכל למעמד הבינוני הוא מלקק טייקונים ולסוּפר-עשירים להם הוא דווקא נותן צ'ופרים... אוי לנו שזהו שר האוצר שלנו
38 דני 07/10/2017 01:22 הסיבה האמיתית היא הריבית האפסית!
כתבה לא מספיק מקצועית! כדאי להקשיב למקצוענים לכלכלה כמו ירון זליכה כדי להבין את הסיבות לעליית המחירים המטורפת!
37 אזרח 06/10/2017 21:43 קשקושים ללא תועלת
מר עמית היקר כל הנאמר בכתבה נכון אך לא מחייב את התוצאה העגומה שמחירי הדירות בארץ גבוהים יותר מהרבה מדינות באירופה וגם ארה"ב ,כחלון עושה עבודה מצויינת ואם תזדיינו בסבלנות (לכל המלעיגים) ב-2018 תראו תוצאות ובכל זאת כל אחד יודע שהמחירים נקבעים ע"י הצע וביקוש וחייב להגדיל את ההצע ומהר חג שמח לכל עם ישראל
36 אהרון 06/10/2017 21:37 רוב המגיבים לא הבינו
המאמר עוסק בכסף הזול יותר נכון הזיל הזול שמתדלק את הבועה . אם רק יעלו את ריבית המשכנתאות ל6 אחוז ויטילו מס רכישה של 50 אחוז על תושבי חוץ הכל ישתנה .
35 דייר בשכירות 06/10/2017 18:52 כחלון ניכשל רק מדבר
אדון כחלון קיבל ארגז כלים כדי להוריד את מחירי הדיור ע"י בנית כמות גדולה של דירות במקום זאת הוא מצא פטנט לכישלון מס דירה שניה וחצי ע"ח מעמד הבינים .....כחלון מיסים לא מייצרים דירות אתה משקיע את הכוח בבילבול ביצים
34 יש ר א לי 06/10/2017 15:36 כשבונים פחות מהגידול הטבעי המחירים יעלו, כמה פשוט.
כחלון לא בונה יותר מקודמיו, כשלון!!!
תם 10/10/2017 16:09 100 אלף דירות בבנייה פעילה ברחבי הארץ (ל"ת)
כלכלן 14/10/2017 12:00 כמה דירות מחיר למשתכן קיבלו היתר בניה? מפחיד (ל"ת)
נכון 06/10/2017 22:07 מעוד, הוא מפחד מהנגידה ומביבי (ל"ת)
33 jkh 06/10/2017 14:33 כחלון פופוליסט זול,מצטער שהצבעתי עבורו. (ל"ת)
32 תאמת, לא אמרת כלום 06/10/2017 11:10 מאמר חמוד, אבל לא אומר הרבה על הסיבות לעליות
הסיבות העיקריות הן שלוש: 1. גידול אוכלוסין מטורף בעולם, שהופך את העולם לצפוף כמות השטחים נתונה ואילו אנשים משריצים ילדים בלא חשבון, בעיקר באפריקה, ובמדינות ערב, וכן בישראל, לא נעים לומר אבל זו האמת. 2. עלייה ברמת החיים, פעם גרו הורים וחמשת ילדיהם בדירה של 3 חדרים, כיום זוג צעיר קונה דירה ראשונה של 4-5 חדרים. 3. האלטרנטיבה לכסף: כחלון וחברי הכנסת הדביליים נבהלו מהמחאה החברתית ואצו רצו להעלות את המס על הבורסה. התוצאה: נוצר מצב בו השקעה בדירת מגורים הפכה עדיפה על השקעה מנכסים פיננסיים דבר שהביא לרכישת דירות השקעה. משקיעים אלו אינם אוייב הציבור (בניגוד לכחלון שהוא כן אוייב הציבור), אלא אנשים מכל שדרות האוכלוסיה שעושים מה שכל אדם נורמלי עושה, קרי משקיע איפה שהתשואה גבוהה יותר. וטיפשי האוצר איך הם מתמודדים עם הבעיה? האם הם לא יודעים זאת? בוודאי שהם יודעים, אלא שהפופוליזים והדמגוגיה חוגגת, במקום זאת מטילים מס על דירות. אז צא ולמד על סיבות בסיסיות, ולא התפתחות מוניטרית כזו או אחרת. ואגב התפתחות מוניטרית או הלוואות משכנתא, בישראל הריבית רק הולכת ועולה, דבר שמפחית מהלחץ על הדיור
אזרח 06/10/2017 19:17 הבעיה בישראל שמי שלא משריץ כמו מטורף מממן את אלה שכן
למה מי שמביא ילד אחד או שניים או אפילו שלושה, צריך לממן את אלה שמביאים ששה ושבעה ושמונה? השאלה רטורית כמובן. מדובר בשוחד פוליטי על ידי מפלגת השלטון שממומן על ידי משלמי המיסים. בכל מדינה שפויה, חפצת חיים , שעומדת על סף התפוצצות אוכלוסין לא היו קצבאות ילדים כלל. הפוליטיקאים של הליכוד, בגלל תאוות השלטון שלהם מעניקים למפלגות החרדיות את כל מבוקשן, ומכוונים את המדינה לנתיב של התאבדות בטוחה.
כל מילה בסלע 07/10/2017 10:14 הליכוד מפלגה מושחתת שהורסת את המדינה ומשחדת חרדים
הליכוד=חרדים=כפיה דתית=גזל האדם העובד=שוחד תמורת ידיים בכנסת=חוסר שיויון=כיבוי הדת=ניתוק מערכי התורה ומיהודי התפוצות. ראו דברי הרמב"מ:"מי שהופך את התורה קרדום לחפור בה הוא ליסטים ומכבה מאור הדת." החרדים הם מכבה מאור הדת וליסטים והליכוד עוזר להם ללסטם את הבריות
דייר בשכירות 06/10/2017 18:55 כמה נכון
כחלון מטיל מס כדי שיהיו דירות....רוב הדירות לשכירות אינם מתאימים לזוגות צעירים ...לדוגמה דירה ברחוב פרישמן בתא או דירת חדר בשכונת התקווה...
31 ברגר 06/10/2017 10:36 כחלון האחרון המעונין בירידת מחירים
אם המחירים ירדו מי ירשם לתכנית למסכן המסתכן ? למי כחלון יחלק את הניירות? חלום הבלהות של כחלון זה ירידת מחירי הדירות. הוא יעשה כל מאמץ למנוע את ירידת המחירים, או לפחות להפיץ פייק ניוז כאילו המחירים לא יורדים כמו הכתבה הזו.
30 גיל 06/10/2017 10:34 עוד אינטרסנט
שאלה לכותב שכנראה מזדהה עם הקפיטליזם החזירי של הליכוד המושחת: אם יביאו לפה סינים יבנו 150,000יחידות דיור כל שנה! האם גם אז תגיד את אותו דבר? תמשיך להצביע כמו בבון זבל
כלכלן 14/10/2017 12:02 כשאין מה לכתוב,מייד מפנים את תשומת הלב לפוליטיקה מסכסכת
בציבור, אולי לא ישימו לב לפשלות מגבוה...
דב 06/10/2017 16:09 גיל
הבט במראה. הפוסל במומו פוסל. אתה וחבריך מושחתים, בולשביקים, ופשיסטים. לשלטון תגיעו כשהמשיח יבוא.
שמואל 06/10/2017 13:04 קומוניסט שכמוך (ל"ת)
29 מומחה לקנוניות 06/10/2017 08:20 זו הסיבה האמיתית באמת
ההוכחה יש הרבה דירות שלא גרים בהם. אם היינו רואים הרבה אנשים ברחוב ואצל ההורים זה היה מוכיח שאין מספיק דירות. אבל יש מספיק דירות אולי חסר קצת אבל לא משמעותי. זו הסיבה האמיתית שהכלכלה בעולם במצב קשה בגלל שיטת כסף כחוב. כל חוב חדש שנלקח מגדיל את כמות הכסף בעולם. כל הגדלה של כמות הכסף יוצרת אינפלציה. בגלל שכמות האוכלוסיה בעולם עולה ודירות לא מיוצרות במהירות אז אין הרבה יותר מידי היצע של דירות. בקיצור כמו שמחיר המזון והאנרגיה עולים כי זה דברים שחייבים אותם כך דיור עולה כי חייבים אותו. אי אפשר לקצץ אותו מהצריכה. לכן עד שלא תבחרו לכנסת אנשים שישנו את השיטה הכלכלית תמשיכו לסבול(אלא אם אתם מעשירון התשיעי ומעלה). דרך אגב גם אנשים עשירים סובלים שהם רואים את כל המסכנים כועסים עליהם ומקנאים אבל לפחות יש להם את העושר להתנחם בו וזה נחמה גדולה.
28 אא 06/10/2017 07:27 היצע וביקוש
היצע וביקוש זה שם המשחק. כל עוד התחלות הבניה לא יהיו 70000 יח"ד כל שנה המחירים יעלו. על מנת שהמחיר יירד ההיצע צריך להיות גבוה מהביקוש !!!
27 התם 06/10/2017 07:02 מכרתי דירה
חיכיתי עשרה חודשים ,הורדתי את המחיר,וכמוני יש עוד אלפים. המחירים יעלו הכותרת אומרת?אז לא הם כבר יורדים ,בונים המון וכמות הבניה רק תגבר,חיים במינוסים אין סופיים ,יום דרישת החזר התשלום בוא יבוא.וזה עוד לפני סיכוי רב למלחמה מול חיזבללה.
26 שוקה 06/10/2017 04:11 בוקר טוב אליהו
אז סופסוף גילית איך השוק של הכסף עובד... יפה... עכשיו נתקדם. אז אין בעיה של קרקעות, ידיים עובדות, בירוקרטיה, היצע ושאר ירקות, נכון? ולסיום, האשראי הוא זה שגורם למחזוריות בכלכלה, כי כסף אקסטרה שאתה צורך היום, זה אותו כסף שתצטרך לקצץ מהצריכה בעתיד. זו המחזורית.
25 אורי... . 06/10/2017 00:41 מהרגע שהסינים יגיעו התחלות הבניה יהיו מעבר לביקוש.
בעוד כעשרה ימים אמורים להגיע 250 סינים ראשונים מתוך 20 אלף שבהסכם. בכל שבוע יגיעו 250 וכאשר מספרם יצטבר לכ 6000 ירגישו זאת היטב בהתחלות הבניה המתגברות. 6 אלף סינים יכולים להגדיל את התחלות הבניה בכ 15 אלף יחידות ואם לוקחים בחשבון שמחירי השכירות כבר במגמת ירידה במקומות מסיומים ובמקומות אחרים קפאו העליות, אזי לתוספת של 15 אלף התחלות בניה יכול להיות אפקט חזק בבריחה מהשקעה בדיור דבר שיביא גם לגלגול חזק כלפי מטה במחירי הדיור.
24 נתי 05/10/2017 23:12 כל הזמן שאומרים לכם למכור תקנו (ל"ת)
23 דיקשטיין 05/10/2017 23:07 יש היצע ענק יד שניה ודירות קבלן חדשות
יש היצע ענק ,ואין עיסקאות משקיעים וזוגות צעירים וגם משפרי דיור, ייצאו מהשוק ביד 2 חצו את רף 90,000 דירות . מלאי קבלנים מעל 45,000 דירות חדשות . שלטים על בנינים,משרדי תיווך ולוחות מודעות. יש מלאי עצום ,יקח כמה שנים עד שימכרו. והפחד מירידות ערך ,30% -40% .
אני 08/10/2017 10:13 כמה שהנתונוים שלך מנותקים מהמציאות
אף אחד כולל אתה לא יודע כמה דירות יש על המדף כל מה שיודעים הוא שהכמות הזו בירידה חדה בשנה האחרונה. ביד 2 היו לפני 3 חודשים 88 אלף דירות והיום יש קצת יותר מ 86 אלף שזה בערך הממוצא של ה 3 שנים האחרונות וגם הנתון הזה בירידה. .
א א א 06/10/2017 16:45 נתונים שלך שגויים ומטעים.
נתון דירות על המדף לא פורסם מתחילת 2017 כנראה כי הוא מאוד נמוך...מעניין מאיפה אתה המצאת את הנתון. הי למה לדייק בעןבדות אם אפשר פשוט לשקר, נכון ?
חבשוש 07/10/2017 13:28 איך זה יכול להיות?
הפרסום האחרון היה באזור ה 30K דירות לא מכורות. מאז, השוק בקיפאון ויש נתונים על כמות הדירות החדשות שיצאו לשוק (טופס 4) אל מול כמות הדירות שנמכרו. מכיוון שיש חובת דיווח בתוך 45 ימים מיום הרכישה, הנתונים די עדכניים. בחצי שנה האחרונה יש תנועה שלילית בשוק. יותר דירות עם טופס 4 מאשר נמכרו ולכן, כמות הדירות הלא מכורות רק גדל מאז הפרסום בתחילת 2017. הנה, דייקתי בעובדות ולא שיקרתי. אני לא יודע אם אתה משקר או פשוט מדבר מחוסר ידיעה. הנתונים מפורסמים ברשת ובאתר הלמ"ס ונגישים לכולם. צאו וראו במו עיניכם!
שמטוב 06/10/2017 07:56 יד2 חבורה של רמאים, אם אתה לא מבין זאת תפסיד כסף
יד2 אינה מכירה ישירה מקונה למוכר. יד שניה היא בעיקר לוח מודעות של מתווכים, ומווכים מספרים שקרים כדי להרוויח יותר. אם תיקח את מספר ההצעות של מכירה ותחלק ב- 3 תקבל הערכה יותר נורמלית כי כל הצעה מתפרסמת (נאמר) בשלוש הודעות שונות. תוציא לך מהראש. לרוב בעלע הדירות אעין שום עניין למכור את הדירה שברשותם. שווה להם להחזיק בדירה בכל מחיר סביר. חוקעי המס האידיוטיים שלך משה כשלון הופכים את מכירת הדירה לנזק קשה למוכר. מוכר רק מי שמוכרח, וגם נכירה כזו לא חייבת להעשות בצורה פשוטה אלא על ידי "קומבינה" שמתחמקת מתשלומי מס בזמן המכירה, לא תמצא מכירה כזו בלוחות מכירה גלויים.
22 איציק 05/10/2017 22:06 הסברים יפים, מסקנה מוטעית
ריבית אפס, מחיר הכסף ירד, הביקוש לאשראי נסק, היפר אינפלציה במחירי נכסים, בנק ישראל לא מסתכל על זה בקובעו את מדיניות הריבית אלא על סל מוצרים אחר שקבעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הריבית נשארת אפסית, מגיעים לתקרת חוב שכבר אי אפשר לתחזק, סייקל האשראי נגמר ופתאום מבינים שצרכנו בהווה על חשבון העתיד. עכשיו מוגש החשבון. הבנקים כבר ערוכים לירידה דרסטית במחירי הדירות. ואתם?
שמטוב 06/10/2017 07:59 תתכונן זמן רב עד שהמשיח יגיע,עד אז מחירי הדירות לא ירדו
מספיק לחיות על אשליות, אולי בגלל האשליות הגעת למצב שאין לך דירה.
דייב 06/10/2017 10:32 האשליה היא לחשוב שברשותך דירות כשהן שייכות לבנק
ולחשוב שאתה חכם,רק כי פעלת כמו העדר. העדר תמיד מפסיד בסוף. והגענו לסוף.
21 נו באמת 05/10/2017 21:17 השוק לא חופשי, הממשלה שולטת בהצע, דרושות 25K דירות בשנה
לפני כמה שבועות פרסמתם גרף, הגרף הראה מכירות שנתיות של כ- 25K דירות חדשות בשנה וזה כולל הגירה, לידות לפני 25-30 שנים אל מול פטירות. בסה"כ יש צורך ב- 25K דירות חדשות בשנה. ירידת הריבית שפגשה תכנון בחסר בימי אלמרט ניפחה כאן את המחירים ב- 100-200% תלוי אזור. הבעיה שכל זה נכון לעבר. דירה שעלות בנייתה 300K נמכרת ב- 1.7M ומחייבת את 90% מהמשפחות בישראל לשדוד את ההורים, חסכונות, הלוואת לכל מטרה + 1M ש"ח חוב ל- 30 שנה שזה אומר 8000 ש"ח החזר חודשי. המצב לא בר קיימא ל- 90% מהמשפחות בישראל. לאחרונה המדינה משווקת כ- 60K דירות בשנה דרך מחיר למשתכן כאשר ההנחה במחיר המוצר הסופי מחזירה את המחיר לאזור 2011 בלבד - כך שגם בתוכנית הזאת המחירים יקרים אבל טובים ממחיר השוק. הצעירים ממתינים למחיר למשתכן, ליזמים 50K דירות לא מכורות ואג"ח וחוב בנקאי לשלם - אתה באמת חושב שהם יכולים כעת שנתיים למכור בקצב של חצי או שליש למה שהם מכרו בשנים האחרונות? המחיר יתרסק כי המשכורות בישראל לא מאפשרות את המחירים הללו. השאלה היא האם תאוות הבצע תגרום להתמוטטות של עשרות חברות בניה או שהמחירים ירדו במדרגות זו השאלה.
שמטוב 06/10/2017 08:02 חברות בניה יכולות למכור בקצב איטי מספר שנים.
הבנקים לא יפילו את הקבלנים שיש להם חוב מסיבה פשןטה: להפיל קבלן זה לשחוט תרנגולת שמטילה ביצי זהב. אם יהיה צורך הבנקים יפרשו את החוב של חברות בניה כך שיוכלו למכור מספר שנים באיטיות ובמחיר גבוה כמו עכשיו.
נו באמת 06/10/2017 12:04 שמטוב, ומה עושים עם חוב אג"חי - זה חוב פומבי?
אתה טוען שהבנקים יכולים לתמוך שנים בחברות הקבלניות. יש נעלם אחד מאוד גדול במשוואה שלך והוא שלא תמיד קבלן עומד מול בנק אחד ולא פעם יש חוב אג"חי - כאשר החברה היא בורסאית ונתוני המכירות גלויים לכולם אתה רואה את המוסדיים רצים לחדש אשראי או הבנקים על מנת להפרע אחרי נושים אחרונים? וגם אם כן, החוב מתחיל ללמחוץ וגיוס הכסף לטווח של כמה שנים הופך לריבית של 6-7% - אתה באמת חושב שהם יכולים לדגור על קרקעות, להשתמש בדירות שהחלו להבנות שנה ושנתיים אחורה - מה הלאה? מה יעשו הקבלנים שיושבות להם במאזן 56K דירות בנויות כאשר הצעירים קונים ב- 700K ש"ח פחות ממחיר השוק במרכז ו- 3000K פחות בפריפריה? יחד איתם כ- 90K דירות של יד שניה שזה משקיעים ומשפרי דיור מחכים לאותם הקונים ואל תשכח באמת צריך רק 25K דירות נוספות בשנה. אז אפשר עוד רבעון, עוד רבעון להקדים מסירה ולקבל תזרים ולפרוע אג"ח. מה הלאה? לטעמי, יש כעת מלחמת תודעה בין השר כחלון שהעלה את הצעירים לגדר של הנחה ב- 500K ש"ח וכל חודשיים יש הגרלה של 10-15K דירות. מה שיקרה וכבר קורה שהחכמים שבהם מציעים הנחות בצורת 10% תוספות בחינם - 10% רחוק ממה שדרוש וזה 35%.
שמטוב 06/10/2017 21:27 חובות בין גופים גדולים ניתנים להעברה כאשר קשה לעקוב
אחר ההעברה. הפרטים של העברת חוב לא ידועים לי אבל הפומביות של חברות אינה מגלה בקלות שנעשתה עיסקה להעברת חוב (כלומר מימון בנקאי תמורת זכויות בבעלות על החברה חייבת אם העיסקה תיתקע שנים רבות מחוסר קונים של דירות). לבנקים יש נשימה ארוכה לגבי מימון והם עצמם יכולים לקבל מימון מטעם הממשלה אם יקלעו לצרות: כלומר יש שותפות אינטרסים משולשת: מדינה-בנקים-חברות בניה. השותפות היא הרצון של שלושת הגופים למכור דירות בצורה מסודרת (כולל מכירה איטית במשך מספר שנים אם אי אפשר למכור מהר). שבירת השותפות פוגעת בשותפים לכן הם ימנעו מהשבירה ככל האפשר.
נו באמת 07/10/2017 04:13 חסל סדר קונספירציות - האשראי הגיע למקסימום המותר
לאחר עשור של הכפלה פי 3 בכמות האשראי לתחום הנדלן דבר שגרר עליית מחירים של כ- 100-200% ויותר תלוי אזור כבר לפני שנה הבנקים הגיעו להיקף המותר של אשראי לתחום הנדלן. שים לב, ההון העצמי ממנף פי כמה את האשראי לתחום הנדלן. העצירה היתה כאשר הבנקים העלו ריבית לרמה של 5% לאשראי ל- 30 שנה. התשואה על השכרת דירה במרכז 2% מה שיוצא שמי שמחזיק נכס להשכרה מפסיד כסף כל חודש. בארה"ב בתים מניבים 12% לאחר חברת הניהול. שלוב של יציאת המשקיעים + עליית ריבית משכנתאות + מחיר למשתכן סגרה פחות או יותר את האפשרות של הקבלנים והיזמים לתמרן. נותר להם למכור במחירי מחיר למשתכן שמניבים 15-20% רווח גולמי מכובד והקבלנים של המכרז הראשון בעפולה פונים ומבקשים פרויקטים נוספים - כאשר ברור שניתן להרוויח והרבה מלשווק דירות ב- 600K ש"ח. הבנקים לא מגדילים את האשראי אלא מגלגלים אשראי שנפדה. הבנקים לא באמת יכולים לעשות מה שבא להם כי בנק ישראל יושב להם על הזנב. הקבלנים קנו קרקעות ביוקר + 46,000 דירות לא מכורות. טוב מרחו רבעון, שניים, מה הלאה? הבנקים לא יכולים לתת אשראי עד אינסוף. האג"ח דורש את הכסף והבנקים לא ישארו אחרונים בתור.
20 חכם מה הוא אומר 05/10/2017 21:03 אני לא מגיב.. סייג לתוכנה שתיקה
זה רק אומר שכל דברי צדק!
19 אדם 05/10/2017 20:37 עלבון לאינטלגנציה! פמפום במיטבו! שוק מת המחירים יורדים!
קצת עובדות: א.מלאי הדירות הלא מכורות עולה ,האשראי לוחץ והקבלנים חיים על זמן שאול. ב. עלות המימון המשכנתא מעל 4.5% ואילו התשואה באזור המרכז כ2-2.5% כלומר עלות מימון גבוהה מהתשואה! ג.נדרשות מעל 200 משכורות חציוניות לרכישת דירה חציונית! זה האמא שלהבועה.
שמטוב 06/10/2017 08:08 החירים הדירות לא יורדים, השאר זה רק התצפלסות שלך.
ימשיכו למכור למי שיש לו כסף. למי שאין כסף, לא יקבל דירה במחירי הפסד לחברות הבניה. תוצי לך מהראש שלחברות הבניה יש מרווחי רווח גדולים. מרווחי הרווח שלהם צנועים. מחירי הדירות גבוהים כי עלויות הבניה של חברות הבניה הן גבוהות. עיקר העלויות הם מיסים של ביבי שקרניהו ורווחים של הבנקים.
18 פורד 05/10/2017 20:34 כתבה לא לעניין
הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדיור היא מחסור בהציע. אם ייבנו עוד 10 אלף דירות בשנה אז המחירים ירדו. לפי ההגיון של הכתבה האינפלציה הייתה צריכה להיות בשמיים אבל זה לא כך.
חכם מה הוא אומר 05/10/2017 21:04 אבל כדי לבנות עוד 10 אלף יחידות צריך קרקע
וכמובן חומרים... הראשון עולה המון כסף... השני פחות...
17 בני 05/10/2017 20:33 סוף סוף האמת לפנים
כל הכבוד.
16 עמית 05/10/2017 19:58 לא מאמינים לכם המחירים כבר שנה בנפילות
יזמים מנסים להראות עסקים כרגיל . בפועל משקשקים מכחלון ,ומתוכנית מחיר למשתכן,חברות גדולות מכירות נחתכו50%. בחברות קטנות יותר ,המצב הרבה יותר גרוע. נחכה עד שנתיים ,700 אלף שקל תעלה דירה.
גו 05/10/2017 21:28 תמשיך לחכות (ל"ת)
15 עינב 05/10/2017 19:54 מחאת הדיור יחד עם כחלון הפכו את שוק הדיור
אין עוד מדד שמאים ,שיקרי עם מחירי בועה. חברות בניה זרות בדרך ,ייבנו מאות אלפי דירות. במחירים מוזלים ,גם מי שלא זכאי מחיר למשתכן. מייבש את השוק הפרטי,מחכים לסינים נחסוך מאות אלפי שקלים.
גו 05/10/2017 21:29 תמשיך לחכות לסינים (ל"ת)
חכם מה הוא אומר 05/10/2017 21:06 תהיה דירה באיכות סינית ודירה באיכות מקומית (ל"ת)
אופיר 16/10/2017 11:07 מקומית כמו של גינדי ?
עם מרפסות נופלות והכל ?
סרגיי 06/10/2017 10:04 איכות מקומית זה הכי חרא שיש. תסתכל
על בבונים שעובדים כאן.
14 דודו 05/10/2017 19:51 כתבה מתוזמנת של קבלנים לחוצים מנפיל מחיר
הכל חירטוט אחד גדול ,המחירים צונחים. המלאי עצום ואין רוכשים ,מס דירה שלישית . הבריח משקיעים ,אלפים מכרו דירות . מחיר למשתכן ,שבר מחירי שוק . זוגות צעירים ומשפרי דיור ,כולם רק מחיר למשתכן ,בגלל זה הקבלנים בלחץ עצום.
בן אהרון 11/10/2017 22:34 דווקא הציבור צריך להיות בלחץ אבל הציבור לא מבין כלום.
מנוע הצמיחה המרכזי והחשוב מתקרר, זה אומר מיתון שכולם צריכים להיות מודאגים ממנו. אבל אנחנו חיים בגן עדן של שוטים. ומי שמוביל את השוטים זה שר האוצר. אבל בסוף כולם יצטרכו לשלם את המחיר כי לבורות יש מחיר גבוה !!!
13 בקצרה 05/10/2017 19:44 בול!
שיט!
12 איציק 05/10/2017 19:39 100 אחוז פיפום
בולשיט בפיתה , הבועה מתפוצצתץ ושלא יבלבלו אותכם , בזמן הקרוב אנחנו צפויים למלא כתבוץ "חכמות" כאלה שהם בסך הכל נסניונות החייאה כושלים לשוק מת.
11 אבי 05/10/2017 19:35 הסיבה האמיתית והפשוטה לעליית מחירי הדירות !
הסיבה האמיתית היא כי כל זב וכל מצורע, כל גנב וכל נוכל, מגיעים לארץ עם שקי יורו ודולר מזומנים וקונים דירות בכל הבא ליד בלי להתמקח [בשבילם בדולרים או יורו מדובר במחירי מציאה] והממשלה, לא מגבילה אותם לחלוטין, כי היא רוצה את זרימת הכסף לארץ, וכך מעמד הביניים ומטה עומד פעור פה וחסר אונים, כי איננו יכול להתחרות עם כל אלה ! חייבת לבוא מיד הגבלה של רכישת דירות ונכסים מצד אלה שאינם אזרחי המדינה !
להיפך 05/10/2017 21:26 הרבה יותר זול למי שיש לו שקלים להשקיע בחו"ל!
הדולר והיורו נחלשו מול השקל (=ולא מהיום). לכן מי שיש לו שקל, מקבל יותר דולר או יורו עבורו (=נכון שהממשלה עושה מאמצים רבים למנוע התהליך ההרסני הזה ליצוא הישראלי). יהודי צרפת קנו הרבה נכסים (=בשחור?), אבל הגל הסתיים.
מט 05/10/2017 20:26 זה כבר נגמר
המשקיעים עם השקים כבר לא מגיעים, בגלל השקל החזק והידוק הרגולציה בארצותיהם ובישראל, שמקשה על כסף שחור למצוא מקלט כאן
10 ערן 05/10/2017 19:30 איזה גיבוב של קשקושים
מי שילם על הכתבה הזאת?
9 משה 05/10/2017 19:09 הסיבה היחידה היא הדולר הנמוך (ל"ת)
8 אייל 05/10/2017 19:04 כמה שטויות בכתבה אחת
האמת היא כזאת- העלאת המס על רווחי הון הסיטה מליארדים מהבורסה לנדל״ן. הוכחה? לפניי העלאת המס ל 25 אחוז המחזורים בבורסה היו מליארדי שקלים ביום. ומה קרה אחריי העלאת המס ל 25? המחזורים ירדו למאות מליונים בודדים. לאן נעלם הכסף? קנו דירות כי לא שווה להשקיע בבורסה עם מס כזה הזוי. יש מחקר בינלאומי שהמס האופטימלי לכולם זה 10 אחוז בלבד
חכם מה הוא אומר 05/10/2017 21:07 יפה אייל.... (ל"ת)
יניב 05/10/2017 19:33 מי שכותב שטויות זה אתה. עובדה שעליית מחירי הנדלן היא
כלל עולמית. גם בכל שאר המדינות הטילו מס גדול יותר על הבורסה ?
אייל 06/10/2017 06:34 שלום יניב
אתה מערבב בין דברים שלא קשורים . מחירי הדירות עלו בארה''ב עקב התאוששות ממשבר 2008. במדינות אחרות מחירי הדירות עלו בהתאם למשכורות שעלו. הרצון לקשר למה שקורה בישראל הוא אבסורד. אתה יכול לנסות להמשי להתנגח/ להתנצח אבל העובדות מדברות בעד עצמן. המחזורים בבורסה לפניי העלאת המס היו במליאקדים וירדו באופן חד לאחר העלאת המס. איפה כל המליארדים שהושקעו בבורסה? עניתי לך ,הוסטו לרכישת דירות . מי שבעיניו בראשו יבין שרק הורדת המס ל 10 אחוז יביא לבלימה של מחירי הדירות . מה גם שיביא להתאוששות הבורסה (גיוס כסף) מה שייתרום רבות לשיקום המשק הישראלי . ויוריד את הלהבות של מחירי הדירות.כמובן שצריכים להתבצע עוד מהלכים במקביל .הבאת סינים שייבנו במהירות וכו'. אבל בלי הורדת המס ל 10 אחוזים ,מחירי הדירות שוב יינסקו כי אין אלטרנטיבה ראויה לכסף. אז קונים דירות. מי המטומטם שייסחור /ישקיע בבורסה עם מס כזה גבוה ? אנשים לא מטומטמים.הוציאו את כספם ורכשו דירות
חחח טיפשון 06/10/2017 14:00 בשוודיה השכר עלה 400% ?? (ל"ת)
7 עמי 05/10/2017 19:03 לא הסיסמאות הם מה שיגרמו למחירים לרדת
העובדה שהשוק קפוא ואין קונים - זה מה שיגרום למחירים לרדת
דב 05/10/2017 20:33 עמי
אין קונים כי אנשים מבולבלים. כשיגלו את התוכניות היו לריק - יקנו, לצערי הרב (גם אני באותה ביצה) במחירים גבוהים יותר.
מבולבלים? ממש לא 06/10/2017 12:15 הקבנים מפנטזים על "מבולבלים" ותיכף ירוצו לקנות ב- 2M שח
מנכל של חברת בנייה גדולה התיחחס לירידה של 50% במכירות בתגובה: שהקונים מבולבלים ממחיר למשתכן. איזו מחשבה אוטופית הוא עד כדי כך מזלזל באינטלגנציה של הקונים שלו. הקונים לא מבולבלים הם מבינים שמחיר למשתכן נותן להם הנחה של 300K בפריפריה הרחוקה ועד 700K במרכז הארץ. מדובר בהרבה מאוד כסף או עשרות שנות חסכון של משפחה לחסוך כזה סכום. כל חודשיים יש הגרלה חדשה ובחלק מהמקומות כבר מציעים יותר דירות מקונים. לפני סוף השנה יסגרו את סדרא ב' ויפתחו ג'. בקצב השווקים דרך מחיר למשתכן סדרא ב' יקבלו חוזה עם הנחה של 30% על מחיר השוק עד סוף 2018. למי ימכרו הקבלנים והיזמים? משפרי הדיור לא יכולים לקנות ולגלגל את הדירה הישנה לצעירים שמבינים שדירת יד שניה בת 10 עולה 40% יותר מדירה חדשה במחיר למשתכן. חבר שלי עבר לחוף המזרחי בארה"ב לעבודה - תשואת השכירות שם היא 12%. במחיר שהוא יכול לקבל בארץ דירה בפריפריה הרחוקה הוא יקבל צמוד קרקע על 2 דונם ו- 6 חדרים. המשקיעים מוכרים את הדירה שלהם בבת ים או חיפה וקונים 3 בארה"ב. הכסף החכם כבר החליף תשואה של 2-3% בישראל בתשואה של 12% בארה"ב. גם המשקיעים מתחרים בקבלנים ובגדול.
6 שגיא 05/10/2017 18:51 עמית בוא נשב על חומוס (ל"ת)
5 משקיע שלא מצליח למכ 05/10/2017 18:42 מעניין מתוך איזה אינטרס אתה כותב עמית טל
מכירת הדירות לא רק נעצרה גם המחירים יורדים
4 כלכלן 05/10/2017 18:34 תאוריה נחמדה אבל לא מספיק חדה
כדי לבחון את התופעה הרחבה של מחירי הדיור וכן גם של הנכסים הריאליים. צריך להתייחס בעיקר לשיעור הריבית בעולם בו הריבית היא אפסית הגוררת אחריה עלייה ברורה של מחירי סחורות, נכסים ריאלים ובניהם גם מחירי הדיור. כחלון מנסה להשפיע על צפיות המחירים דבר היכול להשפיע רק בטווח הקצר ולכן לא רלוונטי. לסיכום תהליך העלאת הריבית יחל שכן גם הפד מבין שהריבית הנמוכה לא מצליחה להשיג את היעדים. הערה קטנה- אם היית רוצה להשוות את שינוי הרגולציה לעליית המחירים הייתי מצפה לראות נטרול של כל כך הרבה גורמים מסבירים שינויים פוליטיים, מהפכות טכנולוגיות ומלחמות שונות. אחרת הסברה שאתה טוען היא לא יותר מאשר פופליזם זול.
יהודה 08/10/2017 22:46 העלאת ריבית
ברגע שיעלו ריבית יצתרחו להדפיס כסף בעיה
3 חיים ברו 05/10/2017 18:08 יבנו הרבה יורידו מחיר ,לא יבנו יעלו המחירים.השאלה הגדול
ה בסיפור העצוב של הנדלן בישראל ,למה לעזזאל חיכו 10 שנים ?
2 מוריס אטינגר 05/10/2017 17:44 היזמים והעסקנים במדינתנו יחד עם בעלי עניין וגורמי תקשור
היזמים והעסקנים במדינתנו יחד עם בעלי עניין וגורמי תקשורת הם אלה שבעיקר מובילים את המגמה ע"י פרסום (ושיווק אגרסיבי) מה שגורם לציבור להבין שאכן יש עליית מחירים. ההתחלה זה פיקטיבי אבל בהמשך זה נתפס. הציבור צריך להאט ולהמתין ולא לרוץ לקנות ואז נראה את היזמים
1 המחירים בירידה 05/10/2017 17:41 כתב שחוזה עתיד לפי העבר.ייכנסו לפה 50 חברות בנייה זרות
אם המחירים ימשיכו לעלות כדבריך יינקטו צעדים יותר דרסטיים. כיום אין שוק חופשי כי לא נותנים לבנות חופשי על מנת לשמור על המחסור בדירות. בעתיד יכניסו לארץ את הפתרון האולטימטיבי 50 חברות בנייה זרות שייבנו הכל בחצי מחיר בחצי זמן
קבלן סיני 05/10/2017 20:24 אין שוק חופשי,יש רגולציה-לכן,הימין לא יתן לזה לקרות-ביב
אמר בעצמו כששאלו אותו לגבי דיור סוציאלי האם מתכוונים לבנות - אמר: "אנחנו לא ממשלה סוציאלית". מה שמעניין - הם נהנים מתנאי רווחה סוציאליים שמעמד הביניים משלם. ככה זה, לא יהיה שינוי במדינה מהבחינה הזאת כי אנחנו יהודים ואין לנו דרך אחרת מאשר לבנות שרשרת ארוכה של מתווכים בכל עניין כדי שלכולם תהיה פרנסה - אנחנו לא אוהבים לייצר. אנחנו מוכנים לא לישון 24 שעות ביממה ולעשות הכל - רק לא לייצר כלום.
יניב 05/10/2017 19:37 75 אחוז ממחיר דירה הם עלות הקרקע, מיסים והיטלים.
גם אם יביאו פועלים מסין שיעבדו בהתנדבות זה כמעט לא ישפיע על מחירי הדיור. שני גורמים בלבד ישפיעו. הריבית על הפיקדונות ועל המשכנתאות. כמות הקרקע שהמדינה תשווק. הכל בידי המדינה.
קבלן קטן 05/10/2017 17:49 לא יקרה
לעולם
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש