ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

ניתוח חדש חושף את עומק הקיפאון בשוק הדיור - ומנפץ את אחד המיתוסים הגדולים

בחינת היקף העסקאות בערים השונות מעלה תמונה ברורה לגבי מצב השוק - צפו בטבלת הערים המלאה
נדל"ן, צילום: GettyImages IL
נתוני הלמ"ס וסקירות האוצר שפורסמו בחודשים האחרונים מצביעים על האטה משמעותית בשוק הדיור, ואף סוג של קיפאון. ניתוח שביצע השמאי אוהד דנוס מספק מספר תובנות וגם מנפץ את אחד המיתוסים הגדולים כעת בשוק הדיור. 

ראשית, לפי הסקירה של דנוס נרשמה ירידה של 33.8% במכירת הדירות ברבעון השני של 2017 לעומת הרבעון השני אשתקד. בהרצליה נרשמה הירידה החדה ביותר בהיקף העסקאות, ירידה של כמעט 70%. אחרי רמת השרון עם ירידה של כ-63%, אחריה לוד וגדה עם ירידה של כ-60% כ"א וסוגרת את החמישייה זו נתניה עם ירידה של כ-57%. אבל מחוץ לחמישייה, התרסקות של ממש בהיקף המכירות ניתן גם למצוא בערים כמו גבעתיים, חולון, כפר סבא, קריית אונו, ת"א, הוד השרון, רחובות וכו'. 

הנתון המעניין בסקירה של דנוס הוא שלפיה אין כל קשר בין הימצאות פרויקטים של מחיר למשתכן לבין קיפאון בעסקאות. לכאורה, בעיר כמו גבעתיים שבה אין (וגם לא יהיה) שום פרויקט של מחיר למשתכן, ניתן היה לחשוב שתכנית מחיר למשתכן פחות תשפיע. אלא שבפועל היקף העסקאות בעיר נחתך בכמעט 50% לעומת הרבעון השני אשתקד, והדבר נכון גם לגבי ערים רבות אחרות.  

אחת הטענות (בעיקר של הקבלנים) היא שמחיר למשתכן משפיע רק על דירות בחתך מסוים (דירות במחירים של סביב 1.5 מיליון שקלים), אבל בפועל אנחנו רואים שהקיפאון הכה במיוחד דווקא באזורים שבהם מחירי הדירות גבוהים בהרבה - כמו רמת השרון, כפר סבא, קריית אונו, פ"ת, בני ברק ואפילו ת"א (שבה היקף העסקאות נחתך ב-47%).

דנוס סבור כי המסקנה היא שמה שעצר את העסקאות זה מחירי הדירות והבטחות הממשלה, ומהבחינה הזו אומר דנוס כי אם הבטחות הממשלה לא ימומשו - השחקנים יחזרו לשוק. מעבר לכך, ההנחה היא שמשהו בציפיות בשוק הדיור השתנה בכל הקשור למחירי הדירות וזו אחת הסיבות המרכזיות לכך שהרוכשים עלו על הגדר וממתינים לראות לאן נושבת הרוח.




 
 
תגובות לכתבה(48):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    הסבר: הצעירים קונים מחיר למשתכן בעיר אחרת מזו שגרים
    אלי 16/09/2017 22:18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני מכיר המון צעירים שקנו מחיר למשתכן בעיר שהם בכלל לא מתכוונים לגור בה. הם שוכרים בעיר שלהם וישכירו את מחיר למשתכן בה הם זכו. לכן הם לא קונים בעיר בה הם גרים. כך מחיר למשתכן משפיע גם על ערים שבהן אין מחיר למשתכן! קפיש????
    סגור
  • 30.
    נתונים שקריים על אקסל, עלוב מאוד (ל"ת)
    א 16/09/2017 13:17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 29.
    שליטה צולבת ב בנק ובחברת בניה הם אסון לציבור
    YL 15/09/2017 15:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השליטה במוקדי הכח הן בבנק והן ב אחת מ חברות הבניה הגדולות בארץ נותנת כח ל אי הורדת מחיר ב בניה החדשה
    סגור
  • 28.
    הקבלנים בונים עם כסף של הפתאים וזה נגמר - אין כסף !
    אדם 14/09/2017 22:17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הקבלנים לעולם לא בונים עם כסף שלהם כי אם רק עם כסף של הקונים ( שחלקו הגדול משכנתא מהבנק) , ולכן כשאין יותר כסף גם אין יותר בנייה ולא מכירות . הקבלנים לעולם לא מפסידים ,אין מה לדאוג להם- רק ציבור הצעירים מפסיד את עתידו בגלל כחלון
    סגור
  • לא רק צעירים. גם משפרי דיור (ל"ת)
    ג 15/09/2017 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    מס ריבוי נכסים הוזיל מחירים בוודאות
    מיטל 14/09/2017 19:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מס דירה שלישית ,הוזיל מחירי דיור ושכירות. תודה לכחלון ולמחאת הדיור ,נחכה להגרלה . הבאה במחירי שכירות נמוכים .
    סגור
  • 26.
    הקבלנים מאמינים ב"שוק חופשי" רק כשזה נוח להם
    אחד 14/09/2017 18:24
    הגב לתגובה זו
    15 1
    שוק חופשי זה היצע וביקוש, כשיש עודף ביקוש המחיר עולה , כשיש עודף היצע ופחות ביקוש המחיר יורד, כך זה עובד בכל מקום שפוי. משום מה בישראל החחלק השני של המשוואה חסר. בפרט בתחום הדיור. הקבלנים יודעים לדבר גבוה גבוה בזכות השוק החופשי רק אם זה עובד לטובתם. עכשיו כשנגמרו הביקושים הם מסרבים להוריד את המחיר, ולכן כמות העסקאות ירדו. הם מעדיפים לאגור קרקעות ודירות ולא להוריד מחיר. בזה המדינה צריכה לטפל - פשוט להפקיע מקבלנים קרקעות ובניינים אם אלה דוגרים עליהם.
    סגור
  • 25.
    כל עוד המסיתים והמדיחים בראש האוצר, הכלכלה והשיכון
    תל אביבי 14/09/2017 17:47
    הגב לתגובה זו
    0 3
    ישרור קפאון בביקוש לדירות. מי בכלל רוצה להתעסק עם הטיפוסים האלה?
    סגור
  • 24.
    בסוף המציאות מנצחת
    איתן 14/09/2017 15:43
    הגב לתגובה זו
    32 1
    את המציאות לא ניתן לשנות, עליית מחירי הדירות בנויה על כסף שאין , אין שינוי בהכנסה של האנשים , עליית מחירים שמבוססת על חוב מוגדל (100 אחוז משכנתא של 1000000 שח ) בסוף תעצר , ושהריביות יעלו זה יכאב להרבה אנשים מצחיק לדעת שלפני עשור ,משכנתא של 600000 היתה נחשבת להרבה והיום זה מאוד נמוך למרות ששום דבר לא ישתנה , נקווה לטוב
    סגור
  • הקרובים שלי לקחו 500000משכנתא-4500החזר
    קפה ולימון 14/09/2017 17:59
    הגב לתגובה זו
    6 1
    זה באמת הרבה - הם לא מנכלים אבל גם לא עובדי קבלן בניקיון - הם לא בוכים בפומבי אבל יש להם כסף בול - למור את החודש.
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    להביא חברות בנייה סיניות,ופועלים סינים לבנייה מתועשת
    אנונימי 14/09/2017 15:35
    הגב לתגובה זו
    26 3
    שהקבלנים הישראלים תאווי הבצע , יפשטו את הרגל אחד אחד. מ -2008 הם רק הכפילו את הרווחים שלהם. מחירי הקרקע נשארו כמו לפני 10 שנים כל הכסף הלך לקבלנים ולבנקים. בואו נשבור אותם שיתרסקו !! לא קונים דירה במחירי בועה !!
    סגור
  • חייבים הסברה סינית למטומטמים שאנחנו בבועת נדל"ן (ל"ת)
    h 14/09/2017 21:27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הם לא יפשטו רגל-יש להם שיטה לא לפשוט רגל.אבל
    קפה ולימון 14/09/2017 18:02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הקבלנים סיניים מתבקשים פה. ממתינים להופעתם אבל הם לא מגיעים ,
    סגור
  • 22.
    המחירים יעלו ב 100% תוך שנה
    מחמודי 14/09/2017 14:56
    הגב לתגובה זו
    34 3
    רוצו לקנות!!! בעצם... נגמרו הפראיירים, או לכל הפחות נותרו מעטים. תפסיקו להאמין לאינטרסנטים ותחשבו עם שכל ישר ובלי רגש, תקבלו תמונה נהדרת של סוף בועה. בהצלחה
    סגור
  • 21.
    דירות קטנות ישנות יירדו חזק.ומוצקין על המפה
    רפי 14/09/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
    6 3
    הכי טוב לקנות במוצקין שם יד גידול של 67 אחוז.טבל באמת מי שייפלו חזק אלו הם דירות קטנות שתפסו תחת.תירשמו מה אמרתי
    סגור
  • במוצקין גר מהנדס שיודע לבנות בית ב25,000$
    קפה ולימון 14/09/2017 18:07
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הוא בנה יותר מ1000 יחידות דיור בזמנו, אבל איכשהו הוא לא פופולרי וכולם שכחו ממנו. עצוב ומוזר. יש לו מח - חבל על הזמן. 25,000$ ומשפחה גרה בבית קרקע משלהם. מה רק הקבלנים הקרימינלים לא עשו לו - תקפו את השומר באתר בניה - הלכו לפוליטיקאים ימניים....חבל שלא זוכרים אותו אבל הוא עדיין קיים
    סגור
  • אבל
    עמי 14/09/2017 18:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא אמרת כלום
    סגור
  • 20.
    80,000 בדף המחאה עושים את העבודה לכולם
    נועם 14/09/2017 14:20
    הגב לתגובה זו
    53 0
    המלחמה הצרכנית של היום היא ברשת החברתית - המחאה הגדולה יחד נוריד את מחירי הדיור
    סגור
  • 19.
    לא יעזור לכם לא קונים את דירות הגזל שלכם גם עוד 10 שנים (ל"ת)
    רונן 14/09/2017 14:19
    הגב לתגובה זו
    35 0
    סגור
  • 18.
    עוד לא קלטתם
    משה 14/09/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    24 5
    כל עוד שהמחירים נשארו גבוהים ולא נחתכו בחצי אז כל הסיפורים בכתבה זה חרטה אחת גדולה
    סגור
  • 17.
    שחקנים יחזרו?? מה זה מונופול?
    קשקשן 14/09/2017 13:53
    הגב לתגובה זו
    40 0
    גם אני יושב על הגדר. חסרים לי רק 2 מליון שקל לקנות את הדירה שסימנתי.
    סגור
  • 16.
    מיתון
    אבאב 14/09/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
    5 22
    אולי מחירי הדיור ירדו,אבל עכשיו יהיה מיתון כזה שלא תשכחו,כך שלא תחשבו שזה כל כך טוב,ענף זה מעסיק מליוני אנשים מה יהיה איתם
    סגור
  • לא דואג לפועלים
    אלכס 14/09/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אותם מיליוני אנשים לא נהנים ממרווחי הרווח העצומיים של הקבלנים וספסרי קרקעות , מתווכים ומשקיעים ספקולטיביים, הם הפועלים ימשיכו לקבל את המשכורת על השעות העבודה שלהם.
    סגור
  • עפת קצת רחוק לא?
    באבא 14/09/2017 14:44
    הגב לתגובה זו
    19 0
    נדלן מעסיק מליוני אנשים? בישראל שבה יש 8 מליון תושבים? איפה המורות ועובדי ההייטק ומוסכניקים, וקופאיות בסופר? נהגי משאיות? בעלי ועובדי עסקים קטנים? עובדי עיריה? עיתונאים? חברי כנסת? בעצם אלה כן מתפרנסים מנדלן. בקיצור לא מליונים ולא מאות אלפים וגם לא עשרות אלפים. לא יהיה מיתון כי כסף שנחסך מתשלום לדירה/משכנתא יכול ללכת לצריכה ו/או לבורסה/חסכון.
    סגור
  • איך תחסוך? שכר הדירה יעלה
    ג 15/09/2017 15:03
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אם לא בונים אז אין דירות, ואין מה להשכיר. רק כמות מחפשי הדירות להשכרה עולה בכל שנה כשחוזרים מהטיול בחו"ל ולא רוצים לגור אצל אמא. או שהמצאת חוקי כלכלה כמו כחלון שאומרים בוא נייבש את שוק הבניה ונראה איך שכר הדירה יורד.
    סגור
  • 15.
    ניתוח זה בשביל קוראים אנחנו בשטח יודעים..
    גיא 14/09/2017 13:24
    הגב לתגובה זו
    26 0
    השוק מת. אין עסקאות. כל מתווך מבקש ממך לזרוק הצעה, מגוחכת או לא זה בעיני המתבונן..
    סגור
  • 14.
    אכן שבירת מיתוס שקונים בכל מחיר.
    צביה 14/09/2017 12:48
    הגב לתגובה זו
    29 0
    לא קונים במחירי בועה. הצטרפו לדף הפייסבוק המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור
    סגור
  • 13.
    דנוס אין לך חיים
    דוד 14/09/2017 12:38
    הגב לתגובה זו
    12 0
    אאאא
    סגור
  • 12.
    מה שעלה ב130% בעיקר מסיבות ספקולטיביות ירד לערך הכלכלי
    אדם 14/09/2017 12:02
    הגב לתגובה זו
    43 0
    זה מוכיח שכל בועה דינה פיצוץ!
    סגור
  • 11.
    אינני בטוח שמספר העיסקאות הן מדד מייצג.
    קורמורן 14/09/2017 11:43
    הגב לתגובה זו
    1 11
    אם הטבלאות היו מציגות היצע מול ביקוש של דירות ע"פ קבוצות גודל, התמונה היתה ניראית אמינה יותר. כמו"כ הצגת מחירי העיסקאות בפועל.
    סגור
  • מה יותר מייצג ביקוש במחיר מסוים מאשר עסקאות בפועל?
    רון 14/09/2017 12:22
    הגב לתגובה זו
    18 0
    זה לא בורסה, אתה לא יכול לראות מה מצב הקונים בכל רגע נתון... העסקאות זה הביקוש למוצר במחיר הזה בזמן הזה.
    סגור
  • 10.
    מחסור הדיור=מכוון=בהוראה=ונומק:בנימוק דאגה לעמידות הבנק
    כותבי תרחישים 14/09/2017 11:41
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מחסור הדיור=מכוון בהוראה ובנימוקו של בובו והנגיד פישר הנימוק : דאגה לעמידות הבנקים- לא דאגה לאזרח = אלה דאגה לבנקי ולשירקההה ראו פרשת הצוללות ופרש מנהלי הבנקים-ומפולת מניות בנקים בש 2011 התח הבניה היו 46800 דירות יתרה מכך שר השיכון אריאל-טען שב 2012 יבנו 53000 דירו וראו אין זה פלא לאור ההוראה ההזויה- הבניה ירדה- בשנית הבניה ירדה להלן ב 4 השנים 2012-2015- התח הבניה ירדו ל 44000 בממוצע להמחשה בשנים 1997-8 בנו כל שנה 81000 דירות כל זאת כאשר הבניההיתה רק ל 4-6 קומות בלבד בו בזמן נכון להיום יש אישורי בניה ל 24 קומות וגם יותר יש מחסור מכוון של 50-60000 דירות כל שלא יספרו לכם סיפורי בדים זה פגיעה בדור שלם של צעירים וחסרי דיור זה מחייב וועדת חקירה וועדות חקירה כמות-רק בעקב הפגנות המוניות פירסום זה פירסמנו משנת 2013 ראו היכן קראתם
    סגור
  • 9.
    מחיר
    רגב 14/09/2017 11:37
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הכי טוב זה לבנות בית על הגדר...
    סגור
  • 8.
    בונה בית על הגדר וזהו... (ל"ת)
    רגב 14/09/2017 11:36
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 7.
    שאתם מציינים
    אנונימי 14/09/2017 11:33
    הגב לתגובה זו
    11 2
    שאתם מציינים רבעון שני צריך לדייק זה לא רק רבעון שני זה מתחילת השנה כלומר שני רבעונים =חצי שנתי . גם הנתונים שלכם לא מדויקים כמהיד ראשונה וכמה יד שנייה . העסקאות זה לפי רשות המסים באשדוד למשל צריך לציין בגלל חוק דירה שלישית הרבה אזרחים העבירו את הדירות על שם בני משפחה זו לא עסקה זו העברה משם לשם . זו בועה שתתרסק נגמר לאנשים הכסף רוב אזרחי המדינה משועבדים לבנק . מחירי הדירות ויוקר המחייה בארץ זה לא נורמלי .בתור אדם שגר בחו"ל הרוב גרים בשכירות ברמה יותר גבוהה ומשכורת יותר גבוהה ויוקר מחייה בהרבה יותר נמוך .החשיבה.כאן הפוכה וחבל .
    סגור
  • 6.
    הגיון פשוט . לא משהו מסעיר במיוחד.
    ג'קי 14/09/2017 11:24
    הגב לתגובה זו
    31 0
    מחיר למשתכן מוריד מחירים גם בערים שהוא לא שם. מדינה קטנטנה אתם יודעים... בנו בהרצליה משפיע גם בהוד השרון...
    סגור
  • 5.
    אז מנכ"ל אשדר שיקר?
    גיא 14/09/2017 11:24
    הגב לתגובה זו
    15 0
    לא יכול להיות, הוא נראה כל כך אמין...
    סגור
  • לא שיקר, סתם טיפש חסר מודעות
    עוקב 14/09/2017 12:54
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מקריאת ראיונות איתו, מיד מבינים שהוא לא העיפרון הכי מחודד בקלמר. אולי הוא מבין בהנדסת בניין,וגם זה לא בטוח
    סגור
  • 4.
    תמשיכו לחיות בסרטים
    Asi635 14/09/2017 10:36
    הגב לתגובה זו
    2 40
    כחלוניהו מנסה להראות משהו וזה בלוף למה שאני אשלם על דירת 4 חדרים 2.3 ויבוא כחלון ויוריד אותה ל 1.8 ? הבנקים יאכלו את האנשים חבורה של טיפשים
    סגור
  • כי אתה פראייר? (ל"ת)
    פקיד של כחלון 14/09/2017 11:48
    הגב לתגובה זו
    22 0
    סגור
  • מישהו פה לחוץץץץ
    ארז 14/09/2017 11:28
    הגב לתגובה זו
    35 0
    ככה בדיוק נראית תגובה של מישהו שקלט שקנה ביוקר כי חשב שיכול רק לעלות. ותגיד תודה לכחלון שמוריד לך ל1.8ת כי בלעדיו לא בכלל מכירות ובמחירים היו מתרסקים הרבה יותר. עד כדי כך אין לך מושג באיזו בועה אתה.
    סגור
  • 3.
    ניתוח מעניין, נקוה שהירידה במכירות תוביל לירידה במחירים (ל"ת)
    אלי 14/09/2017 10:24
    הגב לתגובה זו
    32 1
    סגור
  • 2.
    זו טעות להתייחס למחיר למשתכן כמו מעמ 0 בזמנו
    רון 14/09/2017 10:01
    הגב לתגובה זו
    42 2
    במעמ 0 השוק נעצר, אבל אף אחד לא קיבל דירה. לעומת זאת במחיר למשתכן השוק נעצר, אבל עשרות אלפים למעשה ירדו מהגדר, הביקוש מתכווץ.
    סגור
  • וכמה אחרים נוספו כי לא בונים להם?
    ג 15/09/2017 15:07
    הגב לתגובה זו
    0 6
    במדינה יש יותר מבקשי דיור שלא זכו בהגרלות כחלון כי למשל הם כבר לא בקריטריון. מה יהיה גורלם? ברלין?
    סגור
  • 1.
    סבלנות היא שם המשחק
    ג'קי 14/09/2017 10:01
    הגב לתגובה זו
    46 2
    הקבלנים הכניסו את הראש מתחת למים ומחכים לנס. מי מהם שלא יוציא ראשו החוצה ויוריד מחירים דה -פקטו בחוזה (לא רק רהוט,מיזוג,מעלית וכו') יטבע. לרוכשים יש אויר צלול בשכירות בתשואת שכירות מהנמוכות בעולם.
    סגור
  • נכון מ-2008 הסבלנות השתלמה (ל"ת)
    ליאור 14/09/2017 13:20
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • לא שמתי את הכסף בביטקוין
    ג'קי 14/09/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    עשיתי מליונים
    סגור
  • חישוב פשוט
    ג'קי 14/09/2017 13:47
    הגב לתגובה זו
    16 1
    לא שמעתי מישהו שהמתין ב2008 כאשר היו מחיר שפל. אבל עדיין גם מי שלא קנה והחליט "לייבש" את הכסף שלו בבורסה עשה מאז כמעט 200% במדד הכי כללי בעולם S&P500.... לכל אלה שחושבים שיש בבטון זהב... וזה היה בתור הזהב של הנדל"ן ועכשיו?!
    סגור