רינה דגני: "תקרת הזכוכית בשוק הדיור לא נפרצה - והביקוש הכבוש מושך מעלה"

כך אומרת מנכ"לית גיאוקרטוגרפיה בתגובה למדד מחירי הדיור שפורסם ביום שישי. הפרדוקס החריף בשוק הדיור
בנייה, צילום: גטי אימג'ס ישראל
ביום שישי האחרון פורסם מדד מחירי הדירות ולפיו מבחינת העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל-מאי השנה לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים מארס-אפריל השנה  עולה כי מחירי הדירות רשמו עלייה של 0.1% ובכך השלימו חודש רביעי רצוף של עליית מחירים. הנתון מהחודש הקודם עודכן ללא שינוי לעלייה מחירים של 0.5%, זאת בהמשך לעלייה חודשית של 0.6% קודם לכן ועלייה חודשית של 0.2% בעדכון הראשון ל-2017 (ינואר-פברואר).
כלומר קצב עליית המחירים אמנם הואט להתייקרות של 4.5% ב-12 החודשים האחרונים, אבל לפי הלמ"ס שינוי מגמה עדיין לא רואים - ואפילו לא התייצבות. כל זאת בשעה שהפעילות בשוק הדיור מתכווצת למצב של קיפאון של ממש. כך לדוגמה, היקף מכירת הדירות של שיכון ובינוי שהינה חברת הנדל"ן למגורים הגדולה בישראל מצביע על ירידה של למעלה מ-50% בקצב המכירות החודשי - ראו כתבה.
ד"ר רינה דגני מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה: "במהלך הרבעונים האחרונים קיימת אמנם מגמה ברורה של ירידה במספר העסקאות בשוק הדיור, אולם בעיית ההיצע הדליל לא נפתרה כלל ועיקר. הן מחיר למשתכן והן הסכמי הגג ייצרו בשנה האחרונה תמונה מטעה של "הרבה התחלות בנייה", כביכול, אולם בפועל מספר ההתחלות לא השכיל לשבור את תקרת הזכוכית של 50 אלף, זאת שעה שהשוק זקוק להרבה יותר התחלות, ובראש וראשונה התחדשות עירונית בערים ותיקות, שם קיים הפוטנציאל הגדול. כל עוד מצב זה לא ישתנה, ימשיכו ביקושים כבושים למשוך את שוק הדיור כלפי מעלה".
ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "מי שסבר שמחירי הדיור שינו פאזה כלפי מטה, התבדה, בדיוק כפי שקרה בעקבות המחאה החברתית של 2011 או חוק מע"מ אפס של 2014. אני רואה כאן בעיה חמורה מאוד של "מעט עסקאות במחירי שיא", כלומר שוק דיור מכווץ, כשיותר ויותר ישראלים נמצאים מחוץ למעגל רכישת דירה ואף על פי כן רמות המחירים נותרות גבוהות. זוהי בעיה אינהרנטית כלכלית כמו גם חברתית, שעלולה אף לפגוע בתחזית הצמיחה של המשק ויש לתת לכך את הדעת וככל המוקדם כך גם ייטב!"  
נציין כי סקירה שפרסם לאחרונה יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, הציגה ירידה של 0.6% במחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה. לדברי דנוס, "ניתן לומר כי עליית מחירי הדירות הפכה להיות סלקטיבית ואינה גורפת כבעבר לכל חלקי המדינה. האופטימיים יאמרו כי עליית מחירי הדיור בבלימה אך הרוב מסכימים כי הרבעון הראשון אינו חייב להעיד על שיתרחש בהמשך". מהסקירה עולה כי נרשמה ירידה של 6% בירושלים, 5% בתל אביב ו-5% בחיפה. עליות מחירים בשיעור של 4% בערי הדרום אשקלון ורחובות, עליות של 3% ו-2% בערים רמלה ובאר שבע בהתאמה, קיפאון במחיר במודיעין.
תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    מסכנים חסרי הדיור והצעירים שללא הורים הם גמורים (ל"ת)
    רענן 22/07/2017 12:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    וניראה הרבה בום טארח למטה..חכו חכו (ל"ת)
    רענן 22/07/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    חכו שהריבית תעלה עשרות אלפים לא ישלמו משכנתא (ל"ת)
    רענן 22/07/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 26.
    אני מנהל מכירות
    אהרון 17/07/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    6 5
    לצערי אני יכול לומר שאכן יש קיפאון ואין שום ירידה במחירים אלא להפך, המחירים עלו וממשיכים לעלות כמעט על בסיס חודשי. ירידת מחירים תשרת אותי פעמיים, פעם ראשונה אוכל לרכוש דירה ופעם שניה אוכל למכור הרבה יותר. לא רואה באופק ירידת מחירים...
    סגור
  • 25.
    כלכלה זה מיקצוע, לא עסק פוליטי.
    בן אהרון 16/07/2017 19:25
    הגב לתגובה זו
    3 7
    אלה התוצאות כאשר הכישורים למינוי המנהל הם כישורים פוליטיים ולא מיקצועיים. הכוונה לשר האוצר. כלכלן לא היה עושה טעויות שהוא עושה. את המחיר הציבור משלם. לוקח זמן לראות את התוצאות אבל התוצאות לא מתחשבות בלהקות התומכים או המבקרים. הן נקבעות על ידי המהלכים הכלכליים בלבד. הציבור משלם ומקבל בדיוק מה שבחר. שיהיה בתאבון לכולם, גם לאלה שבטוחים שהכל דבש וככל שיריעו יותר ההצלחה תגיע מהר יותר. מזכיר אנשים שנעזרים ברופאי אליל.
    סגור
  • 24.
    כולם מומחים גדולים כולל אוצר שעושה לטעמי כל טעות אפשרית (ל"ת)
    בן אהרון 16/07/2017 19:19
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • כמובן שאת המחיר כל הציבור משלם ובגדול.
    בן אהרון. 17/07/2017 05:10
    הגב לתגובה זו
    4 1
    גם אלה שבטוחים שיש כאן הצלחה אדירה.
    סגור
  • 23.
    למה הדף מתרענן באמצע הכתיבה והכל נמחק !!! (ל"ת)
    בן אהרון 16/07/2017 19:18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 22.
    אני התייאשתי מלחכות לירידות
    ישראלי 16/07/2017 19:01
    הגב לתגובה זו
    7 9
    הולך לקנות דירה
    סגור
  • 21.
    יכול ליהיות שמרוב שלטים לא רואים שכל המדינה למכירה (ל"ת)
    איציק 16/07/2017 17:29
    הגב לתגובה זו
    13 2
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    תביעה יצוגית נגד
    אופטימוס 16/07/2017 15:55
    הגב לתגובה זו
    5 5
    שר האוצר כחלון על הונאת הציבור הישראלי הונאה ביודעין ובמתכוון ובאופן ממושך ! ובגרימת נזק חמור ביותר לכל החיים ! לרבבות בני אדם ,משפחות וילדים !!!
    סגור
  • 19.
    היא דר' לשקשוקה??? (ל"ת)
    פרופסור 16/07/2017 13:52
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • צודקים הספקנים
    יוסי 16/07/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
    9 2
    היא כמו רבים מאוכלי החינם כמוהה במגדלי השן מברברים על סמך סקרים שקריים ומכוןנים אין לסמוך לא על מילה וגם לא על אות מטעמם
    סגור
  • 18.
    הביקושים קורסים חודד אחרי חודש...אין כסף. אין כסף.
    ך 16/07/2017 13:16
    הגב לתגובה זו
    20 9
    זה שבן אדם חולם על פרארי לא אומר שהוא חלק מהביקוש כי אין לו כסף.
    סגור
  • 17.
    סוף סוף מישהו מדבר על הבעיה האמיתית - לא בונים מספיק
    כחלון עוזר רק לזוכים 16/07/2017 12:54
    הגב לתגובה זו
    10 8
    צריך לבנות יותר דירות ואת זה כחלון לא עושה. הוא רק המיר דירות שהיו נבנות ממילא בדירות של מחיר למשתכן בסיבסוד מטורף של משלמי המיסים (אנחנו עוד נשלם את החשבון הזה מתישהו) כולם מדברים על הקבלנים אבל הם רק חוליה בשרשרת שבעיקר מבצעת, מי שמתכנן זו המדינה והיא פשוט לא מאפשרת בניה, ראשי ערים תוקעים פרויקטים, מינהל מקרקעי ישראל גורר רגלים, תשתיות מתוכננות בקצב איטי. כשכחלון הבטיח לעשות לדיור את מה שעשה לסלולר חלמנו על חצי מיליון דירות ב4 שנים שיפתרו את המצוקה האמיתית של השוק. אבל הוא בחר במקום להתמודד עם הבעיה פשוט לזרוק את הכסף שלנו בהגרלות. באופן הכי פחות סביר שיוריד מחירים אלא יעזור רק למי שזכה.
    סגור
  • חוליה מאוד שמנה שישבה על קרקע ופמפמה מחיר במכרזים (ל"ת)
    פרופסור 16/07/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • פרופסר לכלום ושום דבר (ל"ת)
    כנראה 16/07/2017 14:56
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 16.
    מה הקשר בין הכותרת למה שרשום בכתבה
    Fake News 16/07/2017 12:48
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כלומר קצב עליית המחירים אמנם הואט להתייקרות של 4.5% ב-12 החודשים האחרונים, אבל לפי הלמ"ס שינוי מגמה עדיין לא רואים - ואפילו לא התייצבות. כל זאת בשעה שהפעילות בשוק הדיור מתכווצת למצב של קיפאון של ממש. כך לדוגמה, היקף מכירת הדירות של שיכון ובינוי שהינה חברת הנדל"ן למגורים הגדולה בישראל מצביע על ירידה של למעלה מ-50% בקצב המכירות החודשי - ראו כתבה.
    סגור
  • 15.
    חחחחחח איזה מגוכחת
    האמת 16/07/2017 12:46
    הגב לתגובה זו
    20 7
    88 אלף דירות ביד 2 למכירה 44 אלף להשכרה 22 אלך מיידית 46 אלף דירות על המדף ללא קונה 112 אלף דירות בתחילת בניה 30 אלף דירות על הנייר במחיר למשתכן מה שכבוש הוא ההיצע האדיר התשואה ברצפה והמשקיעים בורחים ושום כתבה לא תשנה זאת
    סגור
  • 14.
    טוב אם רינה דגני אמרה כנראה שזה נכון
    בן 16/07/2017 12:23
    הגב לתגובה זו
    22 5
    NOT! FAKE NEWS :D
    סגור
  • 13.
    "תקרת הזכוכית בשוק הדיור לא נפרצה - והביקוש הכבוש מושך
    רבאק ביזפורטל 16/07/2017 12:17
    הגב לתגובה זו
    10 3
    מעלה" דבר והיפוכו
    סגור
  • 12.
    מול ביקוש כבוש יש גם את ההיצע הכבוש
    הומלס 16/07/2017 12:11
    הגב לתגובה זו
    43 1
    הקבלנים מנסים למשוך זמן אבל בסופו של דבר התזרים יכריע והם יהיו חייבים לתת הנחות יש ק-י-פ-א-ו-ן ועם זה לא ניתן להתווכח ...עכשיו זה עניין של מי יישבר ראשון - צד הביקוש או צד ההיצע ככל שצד הביקוש יהיה משוכנע בכוונת האוצר לפתור את בעיית הדיור כך ילך ויגבר אורך הרוח שלו ואותו כנ״ל לגבי צד ההיצע רק ההיפך - ככל שהוא יבין שהפעם זה רציני הוא יראה סימני שבירה
    סגור
  • מספיק עם הכיבוש
    המחנכל 25/07/2017 17:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא היה ואין כיבוש. הטעות בשם היא במקור
    סגור
  • מאיפה הבאת את השטות הזאת?התחלות הבנייה פחות הגידול טבעי
    יש ר א לי 16/07/2017 13:34
    הגב לתגובה זו
    0 10
    זקוק לשיעור בהבנת הנקרא?
    סגור
  • אז למה בעזה דירה לא עולה מיליונים? ביקוש מטורף אך
    פרופסור 16/07/2017 13:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אזל הכסף.
    סגור
  • מאיפה אתה יודע כמה משכורות צריך לדירה בעזה.
    איש 17/07/2017 07:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם שם רוב האנשים לא יכולים להרשות לעצמם דירה.
    סגור
  • 11.
    הגברת מדברת שטויות. אני לא קונה דירה במחיר בועה. (ל"ת)
    אדי 16/07/2017 12:01
    הגב לתגובה זו
    36 4
    סגור
  • 10.
    את הנתון החשוב ביותר רושמים כהערת אגב
    מני 16/07/2017 11:59
    הגב לתגובה זו
    31 1
    וזה הקיפאון. כולם מזכירים שיש קיפאון אבל כהערה קטנה בשולי הכתבה.
    סגור
  • 9.
    כשהריבית תעלה כל מי שלקח משכנתא של 700 אלף ויותר
    דריה 16/07/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
    32 0
    ירגיש כאב עז כמו לקבל פטיש בראש. בהצלחה.
    סגור
  • 8.
    תמשיכו לפמפם
    נועם 16/07/2017 11:56
    הגב לתגובה זו
    30 2
    אולי באמת נשארו עוד כמה פראיירים שיקחו משכנתא של מיליון ומעלה
    סגור
  • 7.
    צריך ללמד את המקרה של מחירי הנדלן בבתי ספר לעיתונות
    לירון 16/07/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    29 1
    שימו לב - באפריל מאי המדד עלה ב0.1 שזה פשוט אפסי. עם זאת, העיתונאות יוצאת בהכרזות שהמחירים ממשיכים לעלות. כשברור לכולם שיש קיפאון והנתון של הלמס רק מדגיש את זה. ועדיין, איכשהו כל עיתון ממשיך לשכנע את הקוראים שמחירים הנדלן יעלו לנצח. לא משנה שזוג צעיר היום צריך להבין חצי מיליון כדי לקנות בית. למי אכפת? :)
    סגור
  • א
    שלום 16/07/2017 13:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בבית ספר לעיתונות מלמדים שמי שמשלם יותר עבור כתבה זה מה שצריך לפרסם. כמו בסקר שקר הנ"ל
    סגור
  • 6.
    הם פשוט לא מבינים
    זוג צעיר 16/07/2017 11:53
    הגב לתגובה זו
    29 0
    אני ורבים מחבריי בחיים לא נקנה דירה שלא שווה את המחיר שלה. אז המחירים יכולים להמשיך לעלות עוד 10 שנים מצידי.
    סגור
  • סבבה, תשלם שכירות, בינתיים הריביות יעלו ומחירי הדירות
    יש ר א לי 16/07/2017 13:33
    הגב לתגובה זו
    2 10
    לא ירדו. רבים מצטערים שלא קנו לפני 10 או 5 או 3 שנים, כי שרי שיכון פופוליסטים הבטיחו להם ירידת מחירים. מקווה שלא תצטער גם אתה עוד מס' שנים.
    סגור
  • 5.
    לא קונים ולא שוכרים דירה במחיר בועה
    איציק 16/07/2017 11:26
    הגב לתגובה זו
    31 4
    רב העיסקאות שנעשות כיום, הן עיסקאות של אנשים עם כסף נזיל, ואם הם כבר רוכשים, אז מדובר בעיקר בבתים חדשים ויקרים. כמובן שמדובר ב״שינוי בתמהיל״ שמשמר את הממוצע הגבוה של המחירים, במיוחד שאת העיסקאות של מחיר למשתכן האינטרסנטים הצליחו להוציא מהמדד... אבל כאשר מרבית האוכלוסיה יודעת שההשתעבדות תהרוג את כל התקוות שלהם לעתיד, הכיוון של ירידות מחיר בשוק הנדל״ן הוא ברור. זה לא יעזור להם ואת הירידות יראו כבר בקרוב מאוד.
    סגור
  • אשליות - מחירי הדיור לא יורדים. (ל"ת)
    שמטוב 16/07/2017 12:47
    הגב לתגובה זו
    4 15
    סגור
  • איציק מגלובס את מעייף (ל"ת)
    :) 16/07/2017 11:46
    הגב לתגובה זו
    8 13
    סגור
  • 4.
    יש עליית מחירי הדיור של 5% -7% השנה (ל"ת)
    נתנאל כהן 16/07/2017 11:25
    הגב לתגובה זו
    7 24
    סגור
  • 3.
    הדירות מתרסקות
    777 16/07/2017 11:22
    הגב לתגובה זו
    55 6
    לאור העובדה שהריבית העולמית מגמת עליה אזי המשכנתאות מתייקרות לכן הביקוש לדירות יורד כמו כן החזר על המשכנתא עולה ביחד עם הריבית בנוסף מיסוי דירה שלישית . כל המדינה בשלטים למכירה כי המשקיעים רוצים למכור את הדירות לפני כניסת המס לתוקף בנוסף 120000 התחלות בניה בכל הארץ ומכיר למשתן 40000 משקי בית רשומים ...... בום הבועה התפוצצה ולכל הזוגות הצעירים לא לקנות לייבש את המשקיעים והקבלנים שיורידו מכירים
    סגור
  • אתה מנותק מהמציאות, פיזור תגובות שגויות לא יועיל (ל"ת)
    יש ר א לי 16/07/2017 11:54
    הגב לתגובה זו
    4 27
    סגור
  • 2.
    כותרות
    Avi 16/07/2017 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל יום כתבה חדשה המחירים יורדים, לא ! המחירים עולים ! . לא יש מגמת ירידה. לא ! זה מגמת עלייה. אולי אפשר לקבל כיוון קצת יותר החלטי?
    סגור
  • לא תקבל זה שוק של אינטרסנטים בפאניקה
    אדי 16/07/2017 12:00
    הגב לתגובה זו
    66 2
    הכיוון הוא כרגע פיצוף בועה שתביא התרסקות מחירים.
    סגור
  • אבל ממש סתום.
    אתה ממש 16/07/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
    1 45
    הרבה מאוד זמן כבר מחכים לירידת מחירים והעובדה שלמרות ירידה חדה במכירות המחירים לא עוצרים.הגענו לשלב של אנשים שבקרוב מאוד יתחילו להשבר כי באמת המצב אינו משתנה כלל ולהיכנס חזרה לשוק ואז עלית מחירים ממש גדולה.חכו ראו החכימו ולימדו ולא להקשיב לאנשים הזויים .
    סגור
  • 1.
    כסף
    כסף 16/07/2017 11:05
    הגב לתגובה זו
    80 3
    כשחסר כסף ויש ירידות בכמות העיסקאות, כול שרשרת המזון של הנדלן בלחץ. המדינה, הקבלנים, המתווכים, הבנקים, כולם בלחץ ומגרדים אנשים עם תואר כלשהוא להצהיר שהמציאות היא אחרת ותמשיכו לקנות כרגיל, אתם לא מפסידים אם תקנו נדלן. אין למה לחכות ולצפות. עלוב. גינדי בקשיים, שיכון ובינוי מוכרים פחות מחצי דירות בתקופה זו, הריביות למשכנתאות גבוהות, יש חוק שתולי בבגץ למיסוי משקיעים... זאת המציאות ולא פייקניוז.
    סגור
  • כל הסימנים למיתון קרוב, אומנם המחירים ירדו אבל אין כסף
    בן אהרון 17/07/2017 05:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כי אין עבודה, אז מה זה שווה שהמחירים ירדו אם אין עבודה ואי אפשר לקנות?????
    סגור