שימו לב: המקום בו שוק הדיור הלוהט נכנס לקיפאון - והצפי לגבי מחירי הדירות קודר

בזמן שבשוק המקומי ממתינים כעת בדריכות לפרסום הנתון הקריטי ב-14 במארס, הנה חומר למחשבה
 |  (32)
נכנסים לדירה, צילום: גטי אימג'ס ישראל
שוק הדיור בישראל נמצא כעת במצב לא מוכר. עד לאחרונה הנתונים שזרמו מצד הלמ"ס הצביעו על האטה משמעותית בקצב המכירות מקבלן וגידול במלאי הדירות הלא מכורת, לכאורה סימנים שמעידים על התקררות השוק. עם זאת, בשבוע שעבר עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי ישנה בעיה עם הנתונים וכעת נערכת בחינה מחדש של מצב העניינים. כל זה קורה במקביל להמשיך עליית מחירי הדירות בקצב גבוה של כ-8% בשנה האחרונה. ל-Bizportal נודע כי בלמ"ס נערכים לפרסם סקירה עדכנית ומתוקנת ב-14 במארס, ואז נדע אם שוק הדיור המקומי אכן נמצא בהאטה, או שטירוף הרכישות נמשך.

רגע לפני פרסום הלמ"ס, מעניין לראות מה קורה כיום בצד השני של כדור הארץ. שוק הנדל"ן שבמחוז ונקובר קנדה, בית לכ-2.5 מיליון תושבים, היה החמים ביותר מסביב לעולם בשנים האחרונות. למעשה, בחודש ספטמבר האחרון פרסם הבנק UBS סקירה לפיה מחירי הדירות בונקובר רשמו ב-5 השנים האחרונות על העלייה החדה ביותר מבין 18 ערים שמוגדרות כמרכזים פיננסיים מסביב לעולם. בדומה למצב בישראל, מחירי הדירות בונקובר יותר מהכפילו את עצמם בעשור האחרון למחירי שיא. אבל בחודשים האחרונים נראה שהשוק נכנס למצב של שינוי כיוון.

בחודש אוגוסט האחרון, הודיע ממשלת הפרובינציה הקנדית על הטלת מס בגובה 15% על משקיעים זרים שיירכשו נדל"ן למגורים בתחומי העיר ונקובר. חודש לאחר מכן פרסם משרד האוצר הקנדי הודעה על הקשחת התנאים לקבלת משכנתא. הצעדים הללו גרמו להיעלמות המשקיעים הזרים וככל הנראה גם העבירו את המסר לפיו הממשלה המקומית נחושה לרסן את עליית מחירי הדירות. כעת שימו לב לנתון הבא שפורסם לפני מספר ימים מצד מקור רשמי בוונקובר: מספר הדירות שנמכרו בחודש ינואר 2017 היה נמוך ב-39.5% לעומת מספר הדירות שנמכרו בינואר 2016. רק 1,523 דירות החליפו ידיים, כלומר חריקת בלמים של ממש בשוק הדיור של ונקובר שכאמור היה הרותח ביותר בעולם. ביחס לחודש דצמבר הירידה מסתכמת ב-11.5%. 

ומה לגבי המחירים? ממוצע מחירי הדירות בונקובר רשם ירידה של 3.7% בחצי השנה האחרונה ל-900 אלף דולר. ב-Royal LePage פרסמו לאחרונה תחזיות לפיהן הצפי הוא לירידה של 8.5% במחירי הדירות במחוז ונקובר השנה. ב-TD Economics צופים נפילה של 9% בקולומביה הבריטית, הפרובינציה שונקובר היא בירתה. הסיבה שמחירי הדירות לא צוללים לפי שעה כפי שהיקף המכירות נחתך היא משום שההיצע הולך ומתכווץ. בישראל לפי שעה לא ראינו אפילו ירידה מינורית במחירי הדירות והמומנטום הוא המשך עליית מחירים. בעדכון האחרון של הלמ"ס נרשמה עלייה חודשית של 0.4%, בפרסום שלפניו עלייה של 0.9% ובהסתכלות שנתית עלייה של 8.1%.
תגובות לכתבה(32):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    מכרתי דירה אחת לפני חצי שנה ונשארתי עם 1,סה"כ אני רוצה
    משקיע צנוע 20/02/2017 00:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לומר שזה לא משתלם נדלן למגורים- 0.018 כלומר אחוז ושמינית יצא לי בברוטו, ובעיות של נדלן למגורים. יש כיוונים אחרים,מזל שנמכר במחיר יותר גבוה-לא קל למכור נדלן. צריך לצאת בזמן.
    סגור
  • 19.
    כחלון הרסת את חלום הפנסיה לקשישים גנבת כסף מאנשים ישרים
    h 12/02/2017 21:59
    הגב לתגובה זו
    3 7
    גנב! אתה גורם לאנשים למכור במחיר הפסד הברחת משקעים קבלנים יפשטו רגל הרסת את הכלכלה נדלן לידיעתך זה מנוע הצמיחה העולמי מדיני הרסת אותו כמו דיקטטור בהחלטה חפוזה איש רע לא יפה להעניש קשישים שעבדו כל החיים ותרמו למדינה עינייך צרות מידי
    סגור
  • 18.
    יפה, אבל כאן הממשלה ופלוג (ל"ת)
    לא מעוניינים בירידת 11/02/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    אבל אצלנו לא יעשו צעדים כאלו ..
    המיואשת 10/02/2017 14:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אצלנו חברות נדלן "מוכרות" ליהודים בעולם שזה מעשה ציוני לקנות נדל"ן בישראל כך שהביקוש כל הזמן יעלה. יש ורך דחוף להגביל רכישת נדלן בארץ על ידי יהודי העולם,ולפנות את הדרך לצברים שחיים כך או שירדו בשנים האחרונות ורוצים הביתה
    סגור
  • 16.
    השקט שלפני הסערה, זה מגיע גם אלינו (ל"ת)
    דוד 09/02/2017 14:10
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 15.
    בזכות מחיר למשתכן גם כשמחירים ירדו ההיצע ימשיך לגדול
    אנונימי 09/02/2017 12:38
    הגב לתגובה זו
    8 2
    בזכות התכנון של המדינה והורדת המחיר מלכתחילה, גם כשהמחירים של הדירות ירדו הקבלנים ימשיכו לבנות בקצבים גבוהים.
    סגור
  • 14.
    כחלון מס דירה 3 מהלך מסוכן יפיל את הכלכלה ויזרוק אותך
    כ 08/02/2017 19:09
    הגב לתגובה זו
    4 15
    קיבינימאט יש לך עיניים צרות על המעמד הבינוני שתרם המון למדינה ולכן תענש כל הבוחרים שלך ברחו נשארת לבד
    סגור
  • 13.
    משבר הדיור בגלל מדיניות מיסוי ממשלתית שגויה לאורך שנים
    אור לגויים 08/02/2017 18:31
    הגב לתגובה זו
    9 2
    הממשלה שרצתה לתמרץ יזמים לבנות עוד ויעוד שירות לעולים מחבר העמים בתחילת שנות ה-90, נתנה הקלות משמעותיות במס הן על מכיראת דירות והן על השכרת נכסים. העדפת שוק הנדל"ן על פני כל השקעה אחרת גרמה למשקיעים לרוץ ולרכוש עוד ועוד נכסים. מה שנדרש היום הוא לבטל את כל הפטורים, כל ההעדפות ולמסות את ההכנסות והרווחים מנדל"ן החל מן השקל הראשון, כלך שלהשקעה בנדל"ן לא יהייה יתרון על פני השקעה אחרת. את המשקיעים מחו"ל יש למסות כפליים כמו בוונקובר.
    סגור
  • 12.
    שום דבר לא עומד בפני רצון
    אלכס 08/02/2017 17:50
    הגב לתגובה זו
    11 2
    אני טוען כבר 5-6 שנים לכל הסביבה שרק אם ממשלה הייתה רוצה לרסן מחירי נדל"ן , היא הייתה עושה זאת בשני שלושה צעדים מנהלתיים ללא צורך בחקיקה, המה מה ? לא יאירקה ולא מוישלה לא רצו את זה. למה? כי הם מייצגים אינטרסים של כוחות חזקים שלא מעוניינים בריסון ולא בבטיך.
    סגור
  • 11.
    כמו מחיר דירת 3 חדרים בת"א
    קטן עלינו ונקובר 08/02/2017 17:41
    הגב לתגובה זו
    8 0
    לוקחים את מנהטן בהליכה
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    הנתון שיתקבל ב14 במארס לא מעניין ובטח שלא מציין מגמה. (ל"ת)
    גלאי חזרזירים 08/02/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • נראה לך שהלשכה הממשלתית לא מצליחה ל"לתקן שגיאות" עד
    שמאי 10/02/2017 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    14/3????? אתה לא מרגיש את הלחץ באוצר שהנתונים לא מתאימים לפמפומים שלהם, וןעכשיו בתירוצים של גן ילדים מסתירים אותם?
    סגור
  • מדאיג אותך, מה? שימשיכו להסתיר נתונים בממשלה, השוק רותח
    שמאי 08/02/2017 20:49
    הגב לתגובה זו
    2 5
    פחות עיסקאות וביקושים גבוהים שמרוסנים מלאכותית, מתכון לזינוק במחירים במרץ..... בדיוק כמו הטיפשות של מעמ ס, אבל הפעם טיפשות בליגה עולמית.
    סגור
  • 9.
    אם היו מטילים בארץ מגבלות כמו בקנדה הבכי היה מציף פה
    משקיע מעפן 08/02/2017 16:32
    הגב לתגובה זו
    18 2
    את המדינה . כל הטמעים היו מתבכיינים לקחו את הפנסיה ועוד בולשיט
    סגור
  • המס הוא על משקיעי חוץ (ל"ת)
    תקרא 08/02/2017 17:41
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • כי שם האויב היה מבחוץ
    איציק 08/02/2017 18:01
    הגב לתגובה זו
    9 3
    אצלנו האויב הינו מבית
    סגור
  • ולחשוב עוד שאנחנו עזרנו בסל קליטה ל-3 סוציומטים שעכשיו
    שמאי 08/02/2017 20:51
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מנסים לחבל מבפנים, ועם שנאה אנטישמית שהם מתקשים להסתיר.
    סגור
  • 8.
    איזה כותרת מטעה ומניפולטיבית!!!! (ל"ת)
    לא יאומן!!! 08/02/2017 16:32
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 7.
    את ההשפעה של מס אספני דירות יהיה אפשר לקבוע רק בתקופה..
    נדלניסט בדימוס 08/02/2017 16:30
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שלאחר תשלום המס.
    סגור
  • חח,עוד תירוצים לאחר טירפוד נתוני השמאי הלאומי ו"טעויות"
    שמאי 10/02/2017 15:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנתוני הלמ"ס ש"לא יצליחו לתקן" אלא עד 14/3.... פחחחחחחלון
    סגור
  • 6.
    אחרי הגבלת המשכנתא ל 25% המשקיעים יעלמו!
    יניב 08/02/2017 16:28
    הגב לתגובה זו
    20 3
    והמחירים יתחילו להיחתך יפה. פה בונים הרבה מאוד כך שברגע שהמשקיעים יעלמו יהיו כ"כ הרבה דירות בשוק בלי קונים שמחירי דירות החדשות ירדו משמעותית ויגררו גם את שוק יד שניה לירידות.
    סגור
  • המשקיעים פה להשאר הרבה זמן,ויודעים להתארגן מחדש (ל"ת)
    משקיע 10/02/2017 15:06
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 5.
    כתבה של כחלון
    שמעון 08/02/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    1 13
    כחלון משלם לכתבים.כדי ליכתוב כתבות כאלו
    סגור
  • וגם לטוקבקיסטים מתחזים להגיב, לא ממש משכנע אף אחד (ל"ת)
    שמאי 08/02/2017 20:52
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 4.
    איפה כל הבכיינים שטוענים שמס על משקיעים זה קומוניזם?
    קר 08/02/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    22 2
    תראו מה הולך בקנדה, שם אף אחד לא מתבכיין, מוכרים וזהו. ירידת מחירי הדיור בקנדה היא עוד כלום לעומת מה שיקרה כאן וזאת עקב ההפרש העצום בין השכר לרמות המחירים ההזויות בישראל.
    סגור
  • 3.
    פה זה לא קנדה
    אבי 08/02/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    4 9
    כל חודש כתבה כדי להפחיד.לבינתייים המחירים עולים כל חודש
    סגור
  • ומה כל כך מיוחד כאן?
    טדי 08/02/2017 18:26
    הגב לתגובה זו
    8 3
    הרי גם כאן המחירים ירדו בשנים 1998-2008 ריאלית ב 40%.. למ שזה לכ יקרה עוד פעם?
    סגור
  • 2.
    ברגע שיבינו שהקבלנים שיקרו ואין מחסור- יעצרו ביקוש ואז
    אמי 08/02/2017 15:56
    הגב לתגובה זו
    15 3
    המחירים בישראל יקרסו כי לראשונה יטפלו בבעיה האמיתית.
    סגור
  • הביקוש כבר נעצר..,
    טדי 08/02/2017 18:25
    הגב לתגובה זו
    10 3
    מספר העיסקאות בקריסה המחירים בשוק הולכים להתרסק
    סגור
  • יש עיסקאות ורוב העיסקאות נסגרות מעל 2 מיליון.רק זוגות
    משרד תיווך 10/02/2017 15:08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    צעירים ותמימים מחכים לירידת מחירים.....
    סגור
  • 1.
    מה שהולך בקשר לפרסום הנתונים זו בושה וחרפה לדמוקרטיה
    המוכיח 08/02/2017 15:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מנסים להסתיר את הכשלון של הממשלה ע"י איסור פרסום הנתונים.
    סגור
  • מעניין כמה זמן ימשיכו לשפץ את הנתונים,חבורת אפסים.הביתה (ל"ת)
    שמאי 08/02/2017 20:53
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור