ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
ן"לדנ רודמ

מדור נדל"ן

מדור נדל"ן

תויגתב יכה
הכי בתגיות

האם יש בועת נדל"ן בישראל? הנה נתון שמספק תשובה ברורה לשאלה

הכלכלן גיא יהודה מפסגות מתייחס בשיחה עם Bizportal לשאלה האם קיימת בועת נדל"ן במחירי הדירות בישראל, ובעניין זה בוחן את מספר המשכורות לצורך רכישת דירה
 |  75
עשו חישוב פשוט
Share
מחירי הדירות רשמו מאז 2008 מהלך עליות מסחרר של מעל 100%, מהלך שהוביל לשיח בלתי פוסק בדבר האפשרות כי נוצרה בועת נדל"ן במחירי הדירות בישראל. אלו שסבורים שאכן נוצרה בועה, מצביעים על הניתוק שבין עליית השכר הממוצע לבין עליית מחירי הדירות. כיום בישראל צריך מעל 140 משכורות כדי לרכוש דירה, זאת לעומת 89 משכורות בלבד ב-2003. אז האם מחירי הדירות התנתקו מהשכר ואכן נוצרה בועה? הכלכלן גיא יהודה מבית ההשקעות פסגות לא ממש מסכים עם קביעה זו.


"שוק הנדל"ן רחוק מלהיות בועתי, משקי הבית לא ממונפים, ובניגוד למה שמקובל לחשוב - לא חל ניתוק בין מחירי הנדל"ן לבין ההכנסה של משקי הבית ובטח שאין בנייה מאסיבית שתביא לכך שדירות יישארו ריקות לאחר 'התפוצצות הבועה'. נהיה אמיצים ונאמר שאנו לא רואים בועה שמתנפחת ובטח לא כזו שעשויה להסב נזק כלכלי מהותי למשק" כך כותב היום יהודה בסקירה שפרסם.

בשיחה עם Bizportal אומר כך: "כשמסתכלים על סך החוב של משקי הבית ביחס לתוצר רואים שמשקי הבית בישראל הם בין הפחות ממונפים במערב. כלומר אין מינוף, וזה עניין שמהווה תנאי לקיומה של בועה פיננסית".עוד אומר יהודה כי "לא חל ניתוק בין ההכנסות של משקי הבית לבין המחירים. התקשורת מדברת על מצב שבו לוקחים מחיר ממוצע של דירה אל מול השכר הממוצע, אבל זו הסתכלות מאוד בעייתית. נכון יותר להסתכל על ההכנסה נטו למשק בית מאשר על המשכורת למשרת שכיר וזאת מ-2 סיבות עיקריות – האחת היא שהמשכורת הממוצעת למשרת שכיר היא ברוטו ולא נטו (והרי חלה ירידה משמעותית בנטל המס משנת 2003 ועד היום) והשנייה היא שחל שינוי גדול בשוק העבודה והיום חלק גדול יותר מהאוכלוסייה עובד (שיעור התעסוקה עלה מ-67% ל-77% באותה תקופה) ולכן יש יותר מפרנסים למשק בית (מספר המפרנסים עלה מ-1.2 ל-1.5 למשק בית). כלומר, הסתכלות על 'הכנסה נטו למשק בית' היא נכונה יותר". הדוגמה שמביא יהודה: בשנת 2003 המחיר הממוצע של דירה לפי הלמ"ס עמד על 647.5 אלף שקלים והשכר הממוצע עמד על 7,271 שקלים, כלומר צריך 89 משכורות לצורך רכישת דירה. בשנת 2015 מחיר הדירה הממוצע זינק לפי הלמ"ס ל-1.37 מיליון שקלים והשכר הממוצע טיפס ל-9,877 שקלים, כלומר צריך 141 משכורות. לכאורה הרעה דרמטית עבור הרוכשים. עם זאת, יהודה מציין כי ב-2003 ההכנסה נטו למשק בית עמדה על 8,710 שקלים וזה אומר 74 חודשי הכנסה נטו למשק בית לצורך רכישת דירה ואילו ב-2015 ההכנסה נטו למשק בית כבר עמדה על 15,427 שקלים, וזה אומר שצריך 90 חודשי הכנסה נטו לצורך רכישת דירה. לפתע הגידול במספר המשכורות לצורך רכישת דירה לא נראה כזה מאיים. חלה הרעה, אבל לא נוצר ניתוק של ממש בין השכר למחירי הדירות. והנה הטבלה:
 
שנהמחיר דירה ממוצעתמשכורת ממוצעת למשרת שכירמספר משכורות שכיר ברוטוהכנסה נטו למשק ביתמספר חודשי הכנסה למשק בית נטו
2003              647,500                                   7,271                                        89                     8,71074
2004              686,800                                   7,820                                        88                     8,95377
2005              724,800                                   7,691                                        94                     9,43877
2006              755,700                                   7,913                                        95                   10,07475
2007              746,600                                   8,254                                        90                   10,46371
2008              774,000                                   8,259                                        94                   10,96571
2009              887,500                                   8,395                                      106                   11,35478
2010           1,040,100                                   8,796                                      118                   12,01087
2011           1,113,000                                   9,082                                      123                   12,34590
2012           1,142,000                                   9,464                                      121                   13,82983
2013           1,233,200                                   9,573                                      129                   14,62284
2014           1,308,700                                   9,710                                      135                   15,14986
2015           1,392,300                                   9,877                                      141                   15,42790

יהודה: "יש לשאול את עצמנו מה צריך כדי לומר שישנה בועה? צריך שיהיה מינוף וכתוצאה מכך יבנו הרבה מאוד יח"ד ועדיין המחירים ימשיכו לעלות. האומדן לכך לרוב הוא על פי שכר ושכ"ד. בישראל היום אין מינוף מוגבר וגם לא בונים כרגע מספיק. אם נסתכל על מה שקרה בארה"ב, במשבר הסאב פריים, היה מינוף גדול מאוד ובגלל זה בנו הרבה מאוד דירות. כך המחיר שהשתקף היה בועתי ובבת אחת זה ירד ודירות נותרו ריקות. זה לא יכול לקרות כאן. לא נראה כמו תרחיש אפשרי". 

ועדיין בנק ישראל טוענים - שוק הדיור הגורם הכי מסוכן למשק?
"אם עוקבים אחרי הדו"חות של בנק ישראל מדובר כבר ב-4 שנים שאומרים זאת. במיפוי כלל הסכנות, אפשר לומר שזה הסיכון הגדול ביותר. אך זה לא אומר שהוא קרוב להתממשות. הרבה מהאשראי במערכת הפיננסית מופנה לשוק הזה, ואם הוא יקלע לבעיה זה יכול ליצור בעיה במערכת הפיננסית".

"הסיכון למערכת הפיננסית הוא מזעזוע חיצוני שיגרור מיתון במשק, שיגרום לכך ששיעור האבטלה יעלה לכדי 8%-10% וכתוצאה מכך, משקי הבית יתקשו להחזיר משכנתאות. בגלל שחלק גדול מתיק האשראי של הבנקים הוא משכנתאות הם יכולים להיות חשופים לכך. לכן זוהי סכנה ותמשיך להיות סכנה אבל זה לא אומר שישנה בועה".


אז המחירים לא בועתיים. האם צפויים לרדת? 
"הנתונים מראים שקצב עליית המחירים צפוי להתמתן משמעותית. הקצב היום הוא קצת יותר מ-8% השנה וזה לא קצב שלדעתנו יימשך. אנחנו לא חושבים שתהיה ירידות מחירים, ממש לא, אלא צופים עלייה בקצב של 3%-4% בשנה".

בעניין הסיבות להתמתנות הצפויה אומר יהודה כך: "הריבית למשכנתאות עלתה בחדות ואני מצפה שזה יחלחל ורואים שזה כבר כעת קצת מחלחל. יש ירידה בעסקאות חדשות, מלאי גבוה ועלייה בחודשי ההיצע. אנחנו רחוקים מלדבר על ירידות מחירים כי יש צורך לבנות הרבה יותר משבונים עכשיו. אבל נראה את הקצב חוזר לעליות מחירים מתונות. אנחנו בשורה התחתונה חושבים כי המחירים יעלו פחות או יותר כמו השכר שעולה או הצמיחה שעולה ושאר ההתרחבות שרואים במשק".
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

75 תגובות ב-53 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
53 ירדן 30/08/2017 17:02 זה שיותר אנשים עובדים זה לא תירוץ
עדיין דרושות יותר שעות עבודה לקניית דירה. אבל הייתי רוצה להוסיף ולאמר שאיכות הבנייה, התשתיות, המעליות החניות הממדים המרפסות זה משהו שהשתפר. אנשים דורשים חדר לכל ילד בניגוד לבעבר, לכן זה אפילו קצת הגיוני שתהיה קצת עלייה...
52 בילבי 12/04/2017 23:03 מדהים! לפני 14 שנים היה מפרנס יחיד וכיום יש שניים! (ל"ת)
51 יואל 13/02/2017 21:30 רק בשנים האחרונות החוב על המשכנתאות בישראל
יותר מהכפיל את עצמו ומתחיל כבר לגרד את הטריליון שקל. על זה "הכלכלן" אומר שהאזרחים לא ממונפים... איך אמרו פעם הגשש: "אנחנו אולי נראים ככה, אבל אנחנו לא מטומטמים..."
חחחחחח 29/03/2017 18:30 חשפת את ערוות הטמבל! (ל"ת)
50 טוני 01/02/2017 09:23 עוד "כלכלן" בגרוש המדבר מתוך אינטרס (ל"ת)
זיזי 12/04/2017 23:06 האינטרס שלו דווקא הפוך אבל הוא אויל (ל"ת)
49 איתן 31/01/2017 14:33 סיפור אמיתי
לפני כ 10 שנים , חברי לעבודה לקח משכנתא של 650 אלף שח כל חברי לעבודה חשבו שזה לא נורמלי לקחת הלוואה כה גדולה היום עשר שנים 650 אלף שח משכנתה ניראת לכאורה הלוואה לא גדולה , מיותר לציין שכל חברי לעבודה נישארו עם שכר זהה אני חושב שזה שורש הבעיה , אנשים לא מבינים את הלוואות שהם לוקחים , מה גם שיש הורים שישעבדו את הפנסיות שלהם , רק שלילד יהיה בית
48 נו באמת 31/01/2017 11:44 משקי הבית בישראל לא ממונפים? שיבדוק איזה ענף צמח הכי
הרבה השנה... ענף האשראי (בעיקר דרך חברות האשראי). אין היום רכב, בית או נעל שלא נרכשה דרך מימון כזה או אחר. משקי הבית מסתמכים באופן מובהק על מימון קצר טווח בדמות כרטיסי אשראי ומשיכת יתר בחשבון, ובנוסף להלוואות לכל מטרה ולרכב.
47 בא 30/01/2017 12:49 שאלה לביבי,מי זאת האמא החורגת של המדינה . (ל"ת)
שאלה ל 47 מי זה הבת 30/01/2017 14:21 החורגת של המדינה?
ויש לי עוד הרבה שאלות....
46 בא 30/01/2017 12:18 אפשר לכתוב הכול והמסך לא ניסדק . אין בועה לא היתה ,וגם
לא תהיה לעולם , גם עם דירה תעלה 4 מיליארד שקל ,אני רץ להצביע לביבי ,גם אם אין בחירות .
מוצי 30/01/2017 17:03 זה כבר לא קבלן, שמאי, משקיע חו"ל שמתראיין מפוזיציה, זו
האמת פצצות לגבות, אבל זה בסדר, אף אחד לא יבלבל אותך עם עובדות,,,, איזה קולות עושה בת יענה? תעשה ותקשיב......
45 בא 30/01/2017 12:12 מחר הם יבדקו אם המים רטובים . ספרו את הבדיחות שלכם
לזוגות צעירים וסתם אנשים שצריכים לקנות דירה בישראל בניהול ביבי ושרה .
44 סטיב 30/01/2017 10:18 מי זה הצ׳יקמוק הזה? איפה למד כלכלה? ברליץ? (ל"ת)
מוצי 30/01/2017 17:04 ובכלל איך הוא מעיז להצהיר אחרת ממה שאני מצהיר?! (ל"ת)
43 אינטרסנט 30/01/2017 10:09 אין בועה מחירי הנדל"ן תמיד עולים וימשיכו לעלות
הכותב הינו משקיעה
42 יוסי ווייט 30/01/2017 10:00 מזכיר לי בדיחה
אחד מגיע עצבני למשרד בבוקר, המזכירה הבלונדינית שואלת "מה קרה?" הוא עונה בכעס שעוד פעם העלו את המחיר של הדלק. המזכירה עונה "מה אכפת לי, אני תמיד מבקשת שישימו לי דלק במאה ש"ח". . . אדון אנליסט, אתה כשרון מבוזבז, היית יכול להיות אחלה מזכירה בלונדינית...
eli 30/01/2017 13:06 זה לא הוא האידיוט אלא האנשים שקונים דירות במחירים כאלה (ל"ת)
שרית 30/01/2017 17:05 ואולי האדיוט זה מי שמבלה פה שנים ומנסה עם טוקבקים
לשכנע שהמחירים יורדים, כמעט אפשר לחשוב שהוא עובד במשרד האוצר........
המוכיח 31/01/2017 10:13 הוא עובד במשרד האוצר. של סוריה. (ל"ת)
41 אהליבמה 30/01/2017 09:13 טעות בחישוב
עם כל הכבוד,יש טעות יסודית אחת בחישוב.. כל רוכשי הדירות הם משפחות או זוגות. מה שמלמד שהתחשיב צריך להתבסס על שתי משכורות ולא על אחת.יש מדינות בעולם שרק הגבר עובד ואז התחשיב שונה.וגם המחיר. נא להשקיע יותר מחשבה לפני הפירסום.
40 משה+ 30/01/2017 08:35 בהתחשב בהפרשות נטו לקופות גמל, השתלמות, נטו גדול יותר
שמחשבים את משכורות נטו, לא לוקחים בחשבון את הכספים שעובד ומעביד מעבירים לקופות גמל, השתלמות (למי שיש), ופיצויים שכולם פטורים ממס. יש גם ירושה וכספי עזרה מהורים שגדלים מכוון שלרוב המשפחות יש פחות ילדים לכן בהתחשב בנתונים אלה, מספר המשכורות לרכישת דירה אף ירדה כמו כן הדירות היום הרבה יותר גדולות ומפוארות שעלות הבניה שלהן גדול יותר מדירות לפני עשור או שניים
39 שלום שרלי 30/01/2017 08:26 בועת הנדלן
כמה בורות לא מיתקרב לשום נתון..כתבה מבישה.אני במקומך מוחק את השם רואים שאתה לא בעינין.רמה של גן ילדים כבל עידכון 2017.7 הקריסה תיתבהר לכולם.2019 כריסה בכול המשק שתוביל לקריסה משולשת.בורסות נדלן ענף הרכב
רוני ב' 30/01/2017 11:20 כמה שגיאות כתיב.. לך תלמד עברית לפני שאתה מגיב (ל"ת)
38 אחד 30/01/2017 05:17 הגיון מוזר
מה שהוא אומר למעשה שאם המחירים יקפצו בעוד 50% אז אין בעיה מוציאים את הילד מהבית"ס ושולחים אותו לעבוד ההכנסה המשפחתית עולה והכל בסדר...מתץי שהמחירים עולים שוב שולחים את הנערה לצומת ושוב הכל בסדר... המחירים שוב עלו? משתשמשים בחיתולים רב פעמיים לתינוק....בועתיות נמדדת ביחס בין שכ"ד למחיר הדירה ושם יש פער עצום כי תשואת השכירות בישראל היא הגבוההה בעולם.
37 א 30/01/2017 01:51 יש פה סתירה בגוף הכתבה- מביך
יש ירידה בעסקאות חדשות, מלאי גבוה ועלייה בחודשי ההיצע = התהפכות מגמה ואת זה איש לא יכול לחזות
מתווך 30/01/2017 17:08 השוק עבר ליד 2 -דירות קטנות במרכז, ביקוש גדול (ל"ת)
36 צדוק 30/01/2017 00:56 שכר ממוצע = שכר ברוטו
ומה יאכלו פינוקיו ישתעבדו לריביות בבנקים עבדים לדירה בועה שמנפחת הנגידה בשמירה על ריווחי הבנקים במיליארדים לשנה אין. לכם. לב ביבי תתעורר שרה הפסיכולוגית -דברי איתו
35 לא נביא 30/01/2017 00:20 מיתוס בועת הנדל"ן
שנת 2003: הכנסה נטו למשק בית: 8,710 ש"ח מחיר דירה: 600,000 ריבית משכנאות צמודה לטווח ארוך: 6.11% סכום החזר חודשי ל-30 שנה: 3,639.85 ש"ח סכום החזר כחלק מההכנסה: 41.78% שנת 2015: הכנסה נטו למשק בית: 15,427 ש"ח מחיר דירה: 1,095,854 ש"ח (מדד מחירי הדירות) ריבית משכנתאות צמודה לטווח ארוך: 2.71% סכום החזר חודשי ל-30 שנה: 4,447.07 ש"ח סכום החזר כחלק מההכנסה: 28.82% נתונים רשמיים של הלמ"ס ובנק ישראל.
אדי 30/01/2017 10:12 בתור אחד שמלווה זוגות בדרך למשכון אני לא מכיר אחד שקיבל
המינימום שראיתי זה 3.4וזה היה מזמן היום זה עומד על 4.
34 ר 30/01/2017 00:01 החברה האלה המליצו על פישמן וחברותיו שנים רבות בעבר .
בושה לשרלטנות . חבורה של מוצצי דם.
בא 30/01/2017 12:14 בישראל אחד מתוך שישה אנשים חווה חוויה חיובית במוות קלינ
י , זה אומר שיש כאן בעיה .
33 בבב 29/01/2017 23:53 הילד שבתמונה זה הכלכלן? איזה בועות ומשברים הוא הספיק
לחוות בחייו המקצועיים? תעשו לי טובה. לכו תקראו את חוות הדעת של ה-IMF.
32 א 29/01/2017 23:42 הבועה כבר פה שנים, אבל יש להורים כסף אז היא ממשיכה (ל"ת)
31 לו הייתי רוטשילד 29/01/2017 22:48 גם אני הייתי קונה כתבות (ל"ת)
30 נון 29/01/2017 22:36 מפרנסי "משקי הבית" רוצעים אוזניהם למשקוף הבית
הכתבה היא דוגמה מצוינת לכלכלנות עיוורת הסיבה שההכנסה למשק בית עלתה היא שהרבה אנשים (נשים?) נאלצו לחזור לשוק העבודה ב ג ל ל המשכנתא היקרה הוא מסתכל על התוצאה כגורם ועל הגורם כתוצאה ומתאר, בלי הינד עפעף, מצב שבו רמת החיים המשפחתית ירדה משמעותית (עוד שליש משרה למשק בית = 15 שעות שבועיות שמשפחה ממוצעת העבירה מזמן המוקדש למנוחה או טיפול בבני הבית לעבודה בחוץ) יכול מאוד להיות שהוא צודק לגבי המינוף, אבל הוא מפספס את המינוף העבדותי של בני האדם במשקי הבית את העובדה שהרבה יותר אנשים עובדים בעבודה שאינם מעוניינים בה רק בשביל שיוכלו לממן את הדירה שבה יוכלו - בקושי רב - להסתפק
29 יונתן 29/01/2017 22:29 ניתוח חובבני למדי. מה עם העליה ביוקר המחיה ?
כמה נקודות למחשבה - בגלל הפערים בשכר , נכון יותר להסתכל על השכר החציוני , שהוא יותר באזור ה6000 ש״ח . - יוקר המחיה נוגס בנטו הזה שאתה מדבר עליו . כל הרכיבים במדד המחירים התייקרו מאז 2003 בעשרות אחוזים . ולכן, הניתוק של מחירי הדירות אכן גבוהה מאוד .
28 איתן 29/01/2017 22:24 פסגות מחפשים פרסום
פסגות מחפשים פרסום על ידי הקרבה של קלקלן בשקל וחצי שסיים מכללה. העובדות הן, שבמשך עשור הריבית האפסית ברמה פנומנלית עולמית יצרה בועת ענק בארץ. יותר מכך הושארה על כנה כבר שנתיים ברציפות. הכלכלה היא כמו פיזיקה - בריבית אפסית ממושכת המערכת הכלכלית מתאימה עצמה, כך שלכל שינוי קטן בריבית, יש השפעה גדולה על פרמטרים אחרים ובעיקר מחיר, גם אם זה לא מידי. חוק כלים שלובים. לראייה - רק ריבית המשכנתאות החלה לעלות בשנה האחרונה וכבר רואים שהשוק נתקע. אם תמשיך לעלות - הלחץ יגבר והמחיר יהיה חייב לרדת. זאת מבלי שהתממשו כל סיכונים אחרים (פנימיים וחיצוניים שיש לומר בהסתברות גבוהה עשויים להתממש).
27 גיא 29/01/2017 22:21 כנראה קרנית פלוג בתחפושת לפורים, ממשיכה את
דרכו של סטנלי פישר בהגנה על הבנקים
26 Palti 29/01/2017 22:15 בועת נדל"ן? מה פתאום!
הפער בין מספר המשכורות לשכיר לבין מספר משכורות למשק בית מ2003 ל2015 גדל בטרוף או שרק אני רואה את זה? מה קורה למשק בית בעל נפש אחת? אין חיה כזו?
25 סאקו -בעל אזרחות זרה 29/01/2017 21:18 לא קונים דירה במחירי בועה
שיחפשו את החברים שלהם כל המושחתים ואם המחירים ימשיכו לעלות - נצביע ברגליים...
24 אזרח 29/01/2017 21:06 כמה דירות להשקעה יש לך? (ל"ת)
23 / 29/01/2017 21:03 ה-IMF אמר שיש בועה , אז הילד הזה יגיד שאין? הנתונים-
בישראל דרושות 170 משכורות ממוצעות במשק לרכישת דירה ממוצעת וכ-228 משכורות חציוניות ממוצעות , מדובר ביחס שהוא פי 2 כמעט מכל מדינה מערבית כולל ארה"ב וגרמניה , פי 2 ! אין שום אלמנט של תמחור סיכון בשוק הדיור. בנוסף השורה התחתונה של חובות משקי הבית מעוותת בגלל שמדינת ישראל היא המדינה המערבית עם הכי הרבה אי שוויון , זאת אומרת מיעוט מחזיק בנכסים ונהנה מהצמיחה בעוד הרוב מחזיק בחובות - לכן התמונה הרבה יותר קשה מאשר משתקף בנתון היבש זאת בעוד השכר קפוא וחובות משקי הבית מזנקים עוד ועוד בכל שנה. הריבית במשק אינה תואמת את ביצועיו , 4% צמיחה , פחות מ-5% אבטלה וריבית אפס? חוסר פרופורציה ענק , זה למעשה לרמות את עצמך , זה כמו לקחת סמים ממריצים לאדם נמרץ בסוף תגיע הקריסה.
22 אדם 29/01/2017 20:46 מעל 200 משכורות חציוניות לדירה חציונית-זה לא בועה?
זה האמא וסבתא של הבועות!
21 אבי 29/01/2017 20:23 הפסקתי לקרוא כאמר שמשקי הבית לא ממונפנים (ל"ת)
20 רונן 29/01/2017 20:21 נחמד - אבל כעת תחשב עם הערכים הבאים....
תציג את הנתון החציוני של כל מה שעשית. גם את ההכנסה נטו וגם את ההתחייבות ורמת המינוף בהתאם. מבטיח לך שתקבל נתונים מפחידים !!!
19 רוני 29/01/2017 20:11 עכשיו אני יודע בוודאות לא לרכוש דירה
משהו קורה בשוק , כולם מרגישים את זה והתחילו שוב כתבות לשכנע אנשים דיי שחררו אותנו לא רוצים לרכוש במחירי בועה
18 איציק100 29/01/2017 19:40 אין שום בועה המחירים עוד יעלו (ל"ת)
17 בנקאי 29/01/2017 19:40 זלזול באנשים
חבל שאתם בוחרים להציג דעה בסך הכל כ"תשובה ברורה" אנחנו בדרך (לפי בנק ישראל ועוד גורמים) של סכנה ממשית לכלכלה ליציבות הבנקים ולכך שמשפחות רבות ייזרקו לרחוב.
16 ניסן 29/01/2017 18:59 לא נראה שהוא יודע הרבה על הנושא (ל"ת)
15 אבי 29/01/2017 18:58 חיי בסרט (ל"ת)
14 אלכס 29/01/2017 18:40 ריביות משכנתה
רק בשנה האחרונה התייקרו המשכנתאות עבור דירה ממוצעת ב400-500 ש"ח וזה לא הסוף.זה לפני העלאות ריבית ע"י בנק ישראל.כמה משפחות אתם מכירים ש 400-500 ש"ח זה משהו זניח שמתגברים עליו. בועה או לא בועה אבל בכל המדינות התחשיב להשוואה מתייחס למשכורת ממוצעת במשק ולא משחקי הכנסה פר משפחה לכן 141 משכורות זה נתון שלא יכול להשאר הרבה זמן.
13 שינוי בו מבטל אותו 29/01/2017 18:33 משכורות לדירה הוא מדד השוואתי גלובלי ומוגדר היטב (ל"ת)
12 גיא 29/01/2017 18:33 הוא פשוט גאון..
בשלב הבא אנשים יוציאו את הילדים שלהם מבית ספר וישלחו אותם לעבוד כדי לשלם את המשכנתא. מה יגיד אז האנליסט? שההכנסה המשפחתית עלתה?
11 איציק 29/01/2017 18:12 לגמרי טועה לדעתי
המחירים יצאו מכלל שליטה ופרופורציה. יש הבדל עצום בין מחיר הבניה למחיר הדירה. ברגע שהריבית תעלה באופן משמעותי, אנישם לא יוכלו לשלם יותר משכנתאות ואותם דירות ימכרו בזול והמחירי ירדו.
10 חחחח 29/01/2017 17:46 כמה כסף בוזגלו (ביבי) שילם לך? ובאיזה מטבע? (ל"ת)
9 יוסי 29/01/2017 17:17 ניתוח לא רציני וחסר (ל"ת)
8 תום 29/01/2017 17:12 אין שום סיבה לעליות מ 2008 חוץ ממשלות מושחתות שגונבות (ל"ת)
הכל בסדר 30/01/2017 08:41 משנת 1999 ועד 2007 מחירי הדירות ירדו (ל"ת)
7 אייל 29/01/2017 16:43 איזן רמה נמוכה של ניתוח...
אם כבר היה צריך לעשות את הניתוח ללא עשירון עליון שמטים את כל עקומת ההכנסה נטו למשפחה, ב - 2003 הפערים לא היו כמו היום הין העשירון העליון לשאר...
אייל ב 29/01/2017 17:09 משתתף בצערך שהנתונים לא מתאימים לשאיפות שלך, אבל פערים
היו ויהיו תמיד, וגם עליית מחירי הנדלן תמשיך....
6 בודאי שיש בועה 29/01/2017 16:39 הוא אמיתי? הוא לוקח 2 משכורות במקום משכורת אחת? שיקח 3! (ל"ת)
פריצל 14/03/2017 21:49 הוא לא העיפרון הכי מחודד בקלמר (ל"ת)
5 ראם 29/01/2017 16:24 עוד אחד מנותק מהקרקע
שכחת לציין שגם יוקר המחיה עלה
רוני 29/01/2017 22:18 יוקר המחיה עולה? אתה בטוח?
ראית את האינפלציה בארץ? ראית את מחירי המזון? הם מעל שנה בירידה !
4 כלכלן יותר טוב 29/01/2017 16:23 אמאמא של הבועה
המחירים יירדו ועוד איך. אם הכל היה מתנהג בדיוק לפי הציפיות של האנליסטים אז מה החוכמה. מספר חודשי ההיצע בשיא. ריבית המשכנתאות עולה. ההיצע ימשיך לגדול והמחירים יירדו ויירדו משמעותית גם אם זה יהיה על פני זמן.
רוני 29/01/2017 22:19 חחחח דביל..
אתה לא שם לב שאתה סותר את עצמך?
אייל ב 29/01/2017 17:10 איזה יופי שאתה לא נותן לעובדות לבלבל אותך, (ל"ת)
כלכלן יותר טוב 29/01/2017 19:17 אייל ב
העובדות הן שריבית המשכנתאות עולה כבר למעלה משנה וחודשי ההיצע של דירות גמורות נמצא בשיא. אתה מוזמן לקרוא את הסקירות של בנק ישראל ושל הכלכלן הראשי באוצר. אז זה אני שלא נותן לעובדות לבלבל או שאתה עוד מגיב מטעם?
3 היו זמנים 29/01/2017 16:23 קוראים לזה אינפלציה מופרעת בלתי נמדדת
פעם היו פיחותים שהיו מווסתים את הקטסטרופה , ביחד עם תוספת יוקר מחייה לכלל השכירים במשק שהייתה מתאמת מעט את השכר לשחיקה המטורפת . היום מתחמקים בנימוק של אין כביכול אינפלציה- מה שהוא הונאה גמורה! ותגידו תודה לפיפי
2 סרגיי 29/01/2017 16:14 אפילו נניח שהוא צודק הוש שוכח דבר מאוד מהותי שנוצר
אי שווין ענק רג בגלל עובדה שמישהוא כיום בן 25-30 ולא בן 40-45 ולא הייתה לו הזדמנות לקנות בית. וזה עוול שנגרם לדור של צעירים ומתישהוא זה לא יעבור בשתיקה.
אייל ב 29/01/2017 17:12 הזדמנויות יש לרוב, צריך רק רצון ומוטיבציה להתקדם בחיים
ולא רק לקטר ולקנא במי שיש לו, שלרוב עבד ועובד קשה יותר משאי פעם תהיה מוכן להשקיע בשביל להגיע להשגים כלכליים של נדלן.
מוטי 29/01/2017 22:43 אייל אתה נשמע לחוץ (ל"ת)
סרגיי 29/01/2017 18:13 אתא רק כותב או לפעמים גם קורא את מה שכתבת?
לא קשור לכמה קשה מישהו יעבוד. עכשיו מישהו צריך לעבוד פי 2 בשביל להגיע לאותם הישגים כמוך למה כי יותר צעיר וזה כל החטא. הוא לא עצלן ולא לוזר ולא מפונק, פשוט יותר צעיר. זה פשוט מפתיע עד כמה אנשים פרימיטיבים בדעות שלהם.
1 חח 29/01/2017 16:09 עוד הזוי
עוד הזוי
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש