יו״ר מטה הדיור: ״בעניין פרויקטים של תמ"א 38, אני אומר לראשי הערים, אל תאיימו עליי - יש את יום הקלפי"

ענת דניאלי | 
אביגדור יצחקי, לידר סטודיו לצילום
אביגדור יצחקי, יו״ר מטה הדיור במשרד האוצר, בשיח על סוגיית ההתחדשות העירונית והחסמים שבדרך, במסגרת עיר הנדל״ן באילת.
יצחקי הסביר את עיקר הבעיות שעולות בקידום תמ״א 38: ״התחדשות עירונית לדעתי היא הדבר המורכב ביותר שקיים היום בהווית הנדל״ן. בעצם דבר שמשלב קודם כל דיירים שמאוד רוצים לשפר את רמת חייהם. על ידי ניצול זכויותיהם בקרקע שניתנת על ידי הרשויות השונות. מצד שני, היזמים והקבלנים שצריכים לארגן את כל העניין הזה עם קשיים רבים. בין לבין, יש את הרשות המקומית שהיא הגורם שעומד מול כל הגורמים ומנסה לתמרן. כמו כן, ישנה הממשלה שמוציאה רגולציה שמקווה שיפעלו על פיה, תוך לחצים לא מעטים. כמו התיקון לתמ״א 38 מסוג הריסה ובנייה מחדש שלקח שנה שלמה לאשר״.
״הרשויות המקומיות הגישו נגדנו בג"צ. למה? כדי לעכב. כי אלו שרוצים לעכב, יעכבו עוד יותר את התמ״א 38״
״בסוף צריך לזכור שהזכויות הן של הדיירים. על כן, אני אומר לראשי הערים אל תאיימו עליי, כן תעשו תמ״א 38 או שלא תעשו. אתם עושים לא עושים את זה בשבילי אלא בשביל התושבים שלכם. מי שימנע מתושבים לנצל זכויות, יש את יום הקלפי. זה מאוד מורכב ועדין. בסופו של דבר אין ברירה אלא להפקיד את כלל הסמכויות בידי הרשויות המקומית. אנחנו לא יכולים בלעדי הרשויות המקומיות. לכן סמכויות בעניין התחדשות עירונית יהיו כמעט כולן בידי הרשויות המקומיות. אנו נשתדל לעזור ונלווה תהליכים כאלה. הרשויות המקומיות הן אלה שיובילו את ההתחדשות העירונית ואל תצפו שיקרה משהו אחר בעניין הזה״, אמר יצחקי. 
״תמ״א 38 היא נוסחה ברורה, ככל שהזכויות ניתנות גדולות יותר, כך הסיכון בפרויקט קטן יותר. אבל כשאתה בא לערבב תבשיל בעניין הזה; מצד אחד הממשלה (שלל משרדים) מצד שני יש דיירים וכן יש רשויות מקומיות. עד היום אני לא מבין את ההתנהלות של הרשויות המקומיות בעניין הזה. לא הייתה ברירה והחלטתי עד כאן. נגמר הסיפור. ראשי הרשויות ביקשו שהתמ״א 38 תהיה תואמת לתכנית המתאר שלהם ואיפשרנו זאת״. 
על הגדלת היצע הדירות באמצעות התחדשות עירונית אמר: ״ראינו שהפוטנציאל בדירות הנוספות בתמ״א 38 הוא של מאות אלפי דירות. כולם יודעים שההתחדשות העירונית היא דבר טוב. כי אתה לא פוגע בשטחים הפתוחים. חלק גדול מהתשתיות מצויות בשטח. צריך לבדוק מה הצרכים החדשים במקום כזה, יש לדון ולראות איך מתגברים על הדברים האלה ובתנאי שמשפרים את איכות חיייהם של התושבים. הטענות על סוגיית התשתיות איננה נכונה. ביקרתי ברחוב ברמת גן וראיתי שבנו בניינים יפייפים בתמ״א 38, אז קצת הרחיבו את הכביש, בנו חניונים והוסיפו גנים. לא מדובר בהרבה כסף. התושבים מוכנים לשלם זאת בכדי לשפר את איכות חייהם. לכן, קיבלנו החלטה בתמ״א 38 שמתבססת על המצב הקיים והתוספות במסגרת התמ״א 38 היא על פי המבנה הקיים." 
״הבעיה הגדולה היא שמגיע יזם ומתחילים לדון בחלונות, בכיווני האוויר. אבל אין להם מושג מה הם יקבלו בעירייה. איך אפשר לשאת ולתת על משהו שלא יודעים איך הוא יראה. ישנם משאים ומתנים שהם באמת בין אילם לחירש שבו צריך לשכנע דייר שיחתום לך ותיגשו יחד לפרויקט מבלי שאתה יודע מה תמכור לו. לכן נעקוב ונמליץ שתכניות תמ״א 38 יוחדו על התב״ע המקומית ותהיה תכנית והגדרות לכל עיר - מה ניתן לקבל ומה לא בתמ״א 38״, סיכם יצחקי.
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה