17 מפקחים עם 5 רכבים על יותר מ-13,000 אתרי בנייה: הכתובת המדממת שעל הקיר

 |  (8)
פועל בניין, צילום: Getty images Israel
הכתובת הייתה על הקיר: עוד לפני קריסת התקרה אתמול (ב׳) באתר הבנייה בחניון הברזל, שורה של גופים התריעו על המצב באתרי הבנייה. כבר תקופה שדנים בבעיית הבטיחות בענף הבנייה, ובמסמך שנכתב ע"י ח"כ אלי אלאלוף בחודש מאי הוצגו נתונים שלפיהם בישראל יש 13,000 אתרי בנייה, אך מופקדים עליהם רק 17 פקחי בטיחות, ובעזרת 5 כלי רכב בלבד.
בסוף אוגוסט נהרג פועל כבן 40 לאחר שקיר קרס באתר בנייה בהרצליה ומכבי אש וצוותי מד"א קבעו את מותו במקום. באותו היום באתר בהוד השרון נפל פועל כבן 30 מגובה 6 מטרים ונפצע קשה והוא אושפז בבית החולים בילינסון. 

בדו"ח שפורסם לפני כשבועיים ע"י מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במחצית הראשונה של 2016 (ינואר - יוני) נהרגו 28 עובדים בתאונות עבודה, מתוכם 16 עובדי בניין. באותו המסמך אף הוצג כי הוגברה האכיפה והפעילות המבצעית באתרי הבנייה ברחבי הארץ. בדו"ח צוין כי בשבועות האחרונים במסגרת מבצעי אכיפה ב-34 אתרי חברות 'אורתם סהר ו'אסום', ובעקבות כך נסגרו 13 אתרים וב-4 מתוכם נפתחה חקירה. 

17 מפקחים עם 5 כלי רכב על יותר מ-13,000 אתרים
בחודש מאי במסמך שפרסם ח״כ אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, הוא הראה שכ-50% מההרוגים בתאונות העבודה בישראל הם עובדי בניין, וכ-70% מהפגיעות נובעות מנפילה מגובה או מכה מעצם נע. המצב בענף ידוע -  אך הטיפול נותר זהה. ח"כ אלאלוף מראה במסמך שכאמור, במנהל הבטיחות במשרד הכלכלה מעסיקים כיום 17 מפקחים בלבד, שאמורים להגיע ללמעלה מ-13,000 אתרי בניה ברחבי הארץ,  וזאת בעזרת 5 כלי רכב בלבד. 

הדו"ח של משרד הכלכלה שמסכם את שנת 2015 הראה גם כן שהתאונות הקטלניות לפי ענפי המשק המרכזיים מציגות תמונה מדאיגה בענף הבנייה. ב-2015 נהרגו 35 עובדים באתרי הבנייה. מספר זה מהווה עלייה של יותר מ-10% אחוזים לעומת השנה הקודמת, במהלכה נהרגו 31 עובדים.

מבין העובדים שנהרגו במהלך 2015 בענף הבנייה, 18 עובדים ישראלים ו-17 עובדים זרים ועובדים תושבי הרשות הפלסטינית. במינהל האכיפה מציינים כי ב-5 השנים האחרונות חל גידול של כ-20% במספר אתרי הבנייה הפעילים (מאז 2010 - מכ-11,370 לכ-13,230) אתרי בנייה, ובהתאמה במספר העובדים המועסקים ופועלים בהם, אך הגידול במספר ההרוגים בענף, מעיד על הצורך בטיפול מערכתי.
תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ד מ ג ו ג י ה !!!!!
    אלפא99 07/09/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך מפקח אחד ! אבל !!! שיכניסו קבלנים לכלא עם קנסות של מיליונים, ואז הכל יראה אחרת, כך צריך לעשות בכל תחום של נותני השירותים, מזון, תקשורת,...... עובדי מדינה שסרחו, לא צריך חוקים חדשים, צריך להפעיל את מה שיש.
    סגור
  • 7.
    ומה הם עושים המפקחים? שחיתות גם כאן?
    חיים 07/09/2016 08:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם שקורה אירוע גדול שכזה קופצים כמה עיתונאים/כתבי טלביזיה ומסבירים לנו שיש רק 18 מפקחים ו5 רכבים. ואני שואל האם אי פעם נכתב בתקשורת על אתר שניסגר בגלל בעית בטיחות או קנס דרקוני על אי עמידה בדרישות? אני לא שמעתי. שווה לבדוק כמה עמוק מגיעה השחיתות גם כאן והאם מפקחי הבטיחות של משרד העבודה משולמים כדי להסתיר ו/או לא לדווח. רק מניח את זה כאן. למה נדמה לי שגם כאן חורבן הבית ה3 כבר מתקרב תרתי משמע.
    סגור
  • 6.
    אילו המנכ"ל היה מתעקש על בטיחות כמו על הבונוס האישי....
    אורלגויים 06/09/2016 22:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המנכ"ל אחראי. הוא זה שמקבל שכר אסטרונומי והוא זה גוזר קופונים בלי הכרה. אם היה מתאמץ לוודא שהתיכנון נכון ולא שרלטני והפיקוח על הבנאים הדוק ומקצועי, בדיוק כפי שהוא דואג להעלאת שכרו ולבונוסים השמנים שהוא מקבל, לא היה קורה אסון!! לכן המנכ"ל אשם וצריך לעצור אותו מייד !!! אילו ידעו המנכ"לים שהם עצמם ידרשו לתת את הדין, שום אסון לא היה קורה באתרי הבנייה הם היו דואגים לזה אישית !!!
    סגור
  • 5.
    17 מפקחים עם 5 רכבים
    בנימין 06/09/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא מתפקידם של מפקחי משרד העבודה לפקח על אתרי עבודה, יש מינוי לחברות פיקוח לפקח בצמידות מלאה או חלקית על העבודה , הגיע הזמן שהעיתונאים יבדקו את תפקיד המפקחים ולא יפלו למלכודת הטמונה בשמם של ה״מפקחים״ ,היה לי מקרה לפני מספר שנים שהתרעתי מס׳ פעמים להגעת מפקח איזורי כשצפיתי קריסת משאית מנוף בהרמת למנטרים טרומיים וזאת לאחר שמיציתי את כל האפשרויות להפסיק עבודת הקבלן בשטח, מס׳ ימים לאחר מכן במהלך העבודה קרסה המשאית, למזל כולם לא היו נפגעים, המפקח האיזורי הגיע רק לאחר קרות המקרה וכצפוי לא עשה דבר, הקבלן הביא לשטח משאית שנייה והמשיך בעבודה.
    סגור
  • 4.
    17 מפקחים עם 5 רכבים
    בנימין 06/09/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא מתפקידם של מפקחי משרד העבודה לפקח על אתרי עבודה, יש מינוי לחברות פיקוח לפקח בצמידות מלאה או חלקית על העבודה , הגיע הזמן שהעיתונאים יבדקו את תפקיד המפקחים ולא יפלו למלכודת הטמונה בשמם של ה״מפקחים״ ,היה לי מקרה לפני מספר שנים שהתרעתי מס׳ פעמים להגעת מפקח איזורי כשצפיתי קריסת משאית מנוף בהרמת למנטרים טרומיים וזאת לאחר שמיציתי את כל האפשרויות להפסיק עבודת הקבלן בשטח, מס׳ ימים לאחר מכן במהלך העבודה קרסה המשאית, למזל כולם לא היו נפגעים, המפקח האיזורי הגיע רק לאחר קרות המקרה וכצפוי לא עשה דבר, הקבלן הביא לשטח משאית שנייה והמשיך בעבודה.
    סגור
  • 3.
    כל עוד זה סינים והחברות מרויחות זה בסדר
    עמורה 06/09/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזאת האמת. כל עוד חברות ההון הישראליות מרוויחות להמתין הם סינים או ערבים,כולם עוצמים עיניים. עניינו רשעים כסדום
    סגור
  • 2.
    איזו חברה עשתה בדיקות איכות בנייה באתר ?
    יניב 06/09/2016 10:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש חברות שמבצעות בדיקת איכות באתרי בניה מי עשה באתר זה את בדיקות האיכות ?
    סגור
  • 1.
    כך זה במדינת "מאכרים" - מפקחים במקום מקצועייות בעבודה
    007 06/09/2016 09:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חלם אמיתי - במקום מפקחים שיתחילו לשלול לבעלי מקצוע רשיונות ביצוע רק אז נראה תוצאות. אותו הדין גם לנהגי אוטובוסים, רכבות משאייות ושאר כלים כבדים ובעצם לכל מי שבידיו השררה וסיכון אפשרי לנזק מהותי בייחוד אם מדובר בחיי אדם.
    סגור