ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

הריבית במשק לא זזה אבל ריבית המשכנתאות מטפסת - בנק ישראל מנסה להסביר

וטוענים שייתכן ועליית הריבית על המשכנתאות לאורך זמן תתרום למיתון הביקושים ,לעצירת המחירים ואף לירידתם 

 |  52
שוק הדיור
Share
בנק ישראל פרסם היום (ד') קטע מתוך סקירת מערכת הבנקאות החצי שנתית (שתתפרסם במלואה בקרוב), העוסק בעיקר בהתפתחויות הריבית על המשכנתאות שהתייקרו, וזאת על אף שהריבית במשק נותרת על 0.1% ממרץ 2015. מה שעוד בולט בקטע שפורסם זו הנחת בנק ישראל כי "לאורך זמן, ייתכן שעליית הריבית תתרום למיתון הביקושים בשוק הדיור, ובמקביל למאמצים שעושה הממשלה להגדיל את ההיצע, גם לעצירת עליית המחירים ואף לירידתם". 


הניתוח שבנק ישראל הציג במסמך הצביע על כך שלעליית ריבית המשכנתאות סיבות רבות, אך במיוחד הסיכונים מחשיפה לנדל"ן: "חלקה מוסבר בעלייה במחיר המקורות של הבנקים וחלקה מוסבר על ידי תמחור הולם יותר של עליית הסיכונים הגלומה באשראי לדיור. מכיוון שלא השתנו המאפיינים המבניים של שוק המשכנתאות שמשפיעים על מידת התחרות הגבוהה במגזר זה - אשראי מגובה בבטוחה, התנהגות צרכנית נבונה ופעילותם של שלושה שחקנים גדולים, סביר להניח שעלית הריביות בשוק המשכנתאות אינה משקפת ירידה בתחרות במגזר זה".

לטענת בנק ישראל, כתוצאה מעליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, הציבור הגדיל משמעותית את היקף המשכנתאות שנטל, את גובה המשכנתה הממוצע ואת משך המשכנתה הממוצע. מערכת הבנקאות בישראל הגדילה את החשיפה לענף הדיור והבניה מכ-35% לכ-45% מהנכסים מ-2008 ועד היום. בתוך כך, הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל פעל בשנים האחרונות להטלת מגבלות שיצמצמו את הסיכון במשכנתאות – הסיכון של הלווים ושל הבנקים, ובכך "יצמצמו את ההשלכות של סביבת הריבית העולמית והמקומית הנמוכה על שוק האשראי לדיור. הריבית אותה משלמים נוטלי המשכנתאות מושפעת מעלות גיוס המקורות של הבנקים, מהסיכון הגלום בהלוואה וממידת התחרות בשוק המשכנתאות".לפי בנק ישראל, עליית הסיכונים בשוק האשראי לדיור ומדיניות הפיקוח על הבנקים שפעלה לאחרונה להפנמת סיכונים אלו על ידי הבנקים גרמו לכך שנרשמה עליה נוספת בריבית על המשכנתאות. שוק המשכנתאות מתאפיין בתחרות גבוהה, המתבטאת במרווחי ריבית נמוכים של כ- 1.6% על המשכנתאות. בראיה ארוכת טווח, הריבית על המשכנתאות נמוכה מזו ששררה במשק בשנים האחרונות, גם לאחר עלייתה. עוד נטען בסקירה כי "יתכן שעליית הריבית תתרום למיתון הביקושים בשוק הדיור, תעצור את עליית המחירים ואף תגרום לירידתם".

על רקע עליית הסיכונים בתחום הדיור והמשכנתאות הפיקוח על הבנקים נקט בשנים האחרונות שורה של צעדים בתחום האשראי לדיור: "הפיקוח הגביל את שיעור ההחזר החודשי למשכנתה מההכנסה של הלקוח, הגביל את שיעור המימון להלוואת משכנתה משווי הנכס, דרש מהבנקים להגדיל את כריות ההון וההפרשה כנגד הסיכונים שבמשכנתאות ועוד. צעדים אלה נועדו לצמצם את חשיפתם של הלווים ושל הבנקים לסיכונים הגלומים בהתפתחויות בשוק הדיור ולצמצם את הסיכון לתרחיש של קשיים ביכולתם של הלווים לעמוד בהחזרי התשלום, כמו גם לחזק את יכולת הבנקים לספוג הפסדים עם התממשות הסיכון", נכתב בסקירה.


הציבור נטל בחודש יולי משכנתאות בהיקף של 5.35 מיליארד שקל, ההיקף השני בגודלו מתחילת השנה ונמוך רק במעט מחודש יוני, אז נטל הציבור משכנתאות בהיקף של 5.57 מיליארד שקל. מבחינת מספר הלווים, נרשמה עלייה מתונה בחודש יולי ל-8,041 משכנתאות לעומת 7,996 ביוני. 

משכנתאות - כל הכתבות 
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

52 תגובות ב-38 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
38 דנה , רמת השרון 04/09/2016 12:42 לדעתי מי שלא יכול לקנות דירה אז שישכור דירה. מה דעתכם? (ל"ת)
37 שמרמה ומוריד מחיר!!! 01/09/2016 23:23 אין סיכון לבנק שנותן בקושי 50% מהערכת השמאי שלו
בפועל הקונה מביא 60% והבנק מביא 40%. אין פה שום סיכון לבנק אלא רק רצון לגרוף עוד ועוד רווחים..
36 ממש קשקוש בלבוש 01/09/2016 23:20 מרוב "דאגה" לסיכונים שלנו - הם מעלים לנו את הריבית... (ל"ת)
35 קבלן,בנק,ממשל=גנבים 01/09/2016 16:42 סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת פסיכו-הרצה עם טיפש!
שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל ושעושק את אזרחיה לעבדות, לטובת הלוביסטים,הבנקים והטייקונים =זה סיכון קיום המדינה
34 מתי תבינו 01/09/2016 15:06 לממשלה אין אינטרס להוריד את מחירי הדירות מכמה סיבות
1. הם עושים מאות מיליוני שקלים במיסים על דירות יקרות. 2. הם בעלי דירות להשכרה בעצמם לרוב השרים יותר מדירה אחת. 3. הם רואים במחיר הדירה הגבוה חיסכון לעת זיקנה ואם חלילה זקן בעל דירה יהפוך לסיעודי ויצטרך עזרת מדינה, קודם כל ימכור את דירתו היקרה וישלם לסיעוד, ככה המדינה משלמת פחות.
33 דני 01/09/2016 12:53 הסיבה
האמתית שמההלוואות עם ריבית גבוהה הם יכולים לגייס עוד כסף להלוואות שניתנות לפראיירים החדשים.....וכך הלאה.
32 ארגון מפני אשפה 01/09/2016 11:12 מסריח
שהנגידה תוריד את הריבית למינוס . עדיף לשלם מס על יתרות עו"ש מאשר על המשכנתאות .
31 ללא דירה 01/09/2016 08:17 אז מי יוכל לקנות דירה? רק בעלי הון והנה ושב הסיבה
שהמדינה וכחלון מסובבים אותנו. לא באמת אכפת מהציבור אלא המדינה מנוהלת על ידי בעלי הון וכחלון והמשלה הם רק שחקנים בזירה פוליטית שנמעסה על הציבור.
30 אורן 31/08/2016 23:26 בנק מיותר ומדושן
תקציב סודי סביב המיליארד שכולו משכורות עתק לחבורה אליטיסטית סנובית ומיותרת לגמרי לא תורמת כלום ,המחקרים שלהם ברמה של שנה ב' בכלכלה הגיע הזמן לשלוח אותם הביתה!!
29 ריבית דריבית 31/08/2016 23:14 היא עולה עולה עולה עולה !!! נדלניסטים IN YOUR FACE !!!
ריביות המשכנתא יעלו לשחקים !!! עוד שנה גם בנק ישראל יצטרף לחגיגה ויתחיל להעלות את ריבית הפריים !!! עולה עולה עולה עולה !!!
28 קובי 31/08/2016 22:21 קנו דסקש.קנו פועלים דלק רכב וקבוצה. ד.קידוחים (ל"ת)
27 קובי 31/08/2016 22:19 לא טועה לעולם שמתי היום חמש מאות אלף באלוני חץ (ל"ת)
26 קובי 31/08/2016 22:19 קנו מה שאני ממליץ לא טועה לעולם אלוני פרוטרום .רציו.ד.ק (ל"ת)
25 אבי 31/08/2016 21:42 מחרטטים עלינו .שודדים אותנו. הפגנה!!!!! (ל"ת)
24 שאפיק 31/08/2016 20:14 בקיצור הבנקים מצאו סיבה למסיבה לחגוג עלינו
והמדינה לא עושה שומדבר
סטנלי פישר 31/08/2016 23:10 כמו שאתה חוגג על השוכרים שלך
ככה הבנקים חוגגים עליך עם ריביות המשכנתא.
שאפיק 04/09/2016 13:24 הלוואי ויהיו לי דירות להשכיר כמו שאתה חושב!!! אמן!!!
כניראה שלך יש הרבה דירות...
23 זה ממש לא מקצועי 31/08/2016 18:40 למה בנק ישראל מרשה להם לקחת מרווח על סיכון וירטואלי
כשיהיה מיתון ואנשים לא יוכלו להחזיר כסף ולבנק ינבעו הפסדים אז שיקח על סיכון . אבל למה מראש.העלאת הריבית הזו היא בדיוק מה שיוצרת סיכון ופוגעת בצמיחה שבנק ישראל לא התכוון איליו, אז איך הוא יכול להגיד שזה מה שירסן את הביקושים. זה פוגע בכל מי שכבר לקח משכנתא שלא בריבית קבועה .
22 מלווה בריבית 31/08/2016 18:30 כלומר המנוולים בבנק ישראל הם גם השופטים וגם התליינים (ל"ת)
21 תום 31/08/2016 18:21 במקום מטוב וארמון הייתי נותן לביבי קייק שישוו לירדן (ל"ת)
20 תום 31/08/2016 18:19 חבורת גנבים כשבנק ישראל יעלה הריבית הם ימשיכו בעליות (ל"ת)
19 יהודי 31/08/2016 17:38 הפתרון פשוט!
התחלתם בצעד מבורך של מיסוי דירה שלישית, הלאה לא לעצור רק להחריף. מס על כל דירה שנייה. אדם בישראל יוכל להחזיק רק בדירה 1 בבעלותו. וכל מי שירשום על מכריו שיקח בחשבון שהם יבואו לקנות דירה המס שישלמו יהיה גבוה. במקביל להכניס לפיקוח את שוק השכירות ממש כמו בחו"ל.
גדי 31/08/2016 18:39 יש פתרון יותר פשוט-אסור להחזיק דירה בכלל. הממשלה תבנה
ותשכן כל אחד היכן שהיא רוצה. אפשר גם להכניס כמה משפחות לתוך אותה דירה. אפשר גם להוריד את יוקר המזון. לאסור יבוא ולהלאים את כל שוק המזון וכל משפחה תקבל פנקס תלושים. קוראים לזה בריה"מ.
ציון 01/09/2016 07:07 מעליך
ההוא מעליך צודק במאה אחוז
18 למימון המעברות 31/08/2016 16:45 חייבים לשים מס על כל הלוואה למשכנתא
שבהן ישכנו את אלה שיאבדו את דירותיהם עם פיצוץ בועת הנדל'ן
17 איתן 31/08/2016 16:32 ירושלים
ארץ אוכלת יושביה מדינה רק לעשירים ולא לצעירים בנק ישראל מתנהג כמו גנב ועשק את הציבור בחסות הבנקים ניראה לי שהגיע הזמן לסגור את כיכר המדינה בכדי שיבינו שלצעירים שנתנו למדינה יש גם זכויות
16 אלי 31/08/2016 16:22 איך ביבי יממן את הארמון והמטוס אם לא ע"י עושק הציבור. (ל"ת)
15 אלי 31/08/2016 16:20 הממשלה הדפוקה הזאת גוזלת מאיתנו כספים בכל דרך אפשרית. (ל"ת)
14 אלי 31/08/2016 16:05 יש לנו את הנגידה הכי טיפשה בתבל. (ל"ת)
דני 31/08/2016 16:22 לא בטוח שהיא טפשה
אבל ללא ספק משתפת פעולה עם גורמים ספקולטיבים שטובת המשק שלנו לא ממש בראשם
אלי 31/08/2016 16:33 תאמין לי שהיא טיפשה. (ל"ת)
דני 01/09/2016 07:57 היא פולניה - תיזהר ממנה (ל"ת)
13 כחלון הליצן 31/08/2016 15:53 לפני בחירות - להילחם בבנקים; אחרי בחירות - הידד לבנקים
כחלון, כחלון... לא אשכח שלפני הבחירות "הרבצת" הופעה באחד הפאבים בתל אביב וצעקת: "אני אלחם בבנקים! לא יכול להיות שהם ירוויחו מיליארדים על חשבון הציבור המסכן". והנה, שנה וחצי לאחר הבחירות הבנת שאין ברירה ורק הבנקים הם אלה שיכולים לסייע לך במלחמה במחירי הדיור. למעשה, עדיף שריבית המשכנתאות תעלה בזמן שהריבית של בנק ישראל נשארת ברמות של 0.1% וללא ציפייה להעלאת ריבית קרובה. ככל הנראה הבנת - עדיף שהבנקים יחגגו עם הרווחים ויהנו מהעלאת הריבית ללא כל הפרעה - אבל העיקר להילחם במחירי הדיור באמצעות הקטנת הביקושים (ריביות גבוהות במשכנתאות). ליצנות פוליטית, כבר אמרנו?
12 אריק 31/08/2016 15:27 אולי במקום להעלות את הריבית פשוט
תורידו את מחירי הדירות? אם אתם מודאגים שלוקחים יותר מדי כסף ליותר מדי זמן טפלו בסימפום לא בתוצר, תורידו מחירי דירות ואז לא יהיה צורך לקחת כל-כך הרבה כסף. זה התירוץ הכי עלוב ששמעתי שמטרתה היא לעצור את עליית המחירים ואף לגרום לירידתם. - עושקים בכל דרך אפשרית. את מעמד הביניים.
סטנלי פישר 31/08/2016 16:42 רק עליית ריבית תביא לירידת מחירי הדירות!
שתעלה הריבית עוד ועוד! שהפריים יחזור להיות 10% כמו ב-2003 ואז מחירי הדירות יקרסו ב-70%.
יוסף 31/08/2016 19:03 מספיק עלייה של 3.5 אחוז ברבית שתגרום...
למעבר הכסף מנדל"ן לפיקדונות בנקיים ואפקט הדומינו יגרום לקריסת למחירי הדירות המופקעים ופיצוץ הבועה
אריק 31/08/2016 18:54 מחירי הדירות לא ירדו כל כך מהר, מה שיקרה זה
שמחירי הדירות יישארו בשמיים וגם המשכנתא תהיה בלתי אפשרית. אם אתה חושב שזאת הדרך לקניית דירה אתה טועה. מה שיקרה זה שהשכירויות יעלו למחירים יותר הזויים ממה שהיום ואז לא רק שהזוגות הצעירים שלקחו משכנתאות מהכסף של אבאל'ה יזרקו לרחובות גם השוכרים לא יהיה להם יותם כסף לממן בעלי דירות וגם הם ימצאו את עצמם גרים באוהל.
יוסף 31/08/2016 20:51 נכון יכול להיות שהם לא ירדו מהר.............
אבל לא לעולם חוסן אין בעולם דבר שעולה לנצח וככל שזמן לפיצוץ היה ארוך יותר הפיצוץ היה עז יותר
11 חברים 31/08/2016 15:25 כך זה עובד הבנקים רצים אחרחה לקחת משכנתה לאחר מיכן לו מ
לאחר לקיחת המשכנתה הוא לו מכיר אותך כמה שיותר לנצל אותך הוא אומר מצווה למה כי הם צריכים לתת בנסים למנהלים על חשבון הציבור המשכן שבקשי מבי משכורת הבית והם לו אכפת להם שתיקח אוכל מהזבל
10 דברו אמת 31/08/2016 15:14 לפחות דברו אמת
כשחשבתם שהדירות יעלו לא היתה לכם בעיה לפמפם משכנתאות במרווח נמוך כי חשבתם בצדק שאם יקלע הלווה לבעיה בגלל עליית הריבית תוכלו תמיד למכור את הדירה וישאר לכם בשר מכיוון שהנכס התייקר, עכשיו שהכיוון של מחירי הדירות במקרה הטוב ישאר אתם מעלים את המרווח שלכם כדי למזער נזקים כאשר הריביות יעלו.
9 אוללה 31/08/2016 15:02 העוקץ של המאה
הריבית במשק לא זזה והריבית על המשכנתאות מטפסת . מה , יש להם לבנקים נזילה בצנרת שלא מאתרים ???? ממש תופעה פלילית מאורגנת . איפוא הרגולטורים ? איפוה המשטרה ? מה זה צריך לעניין ההסברים של בנק ישראל את זה שחתום על משכנתא וצריך לשלם כל חודש ???? אם לא ישנו מיד ויחזרו לנוהל הוגן וחוקי , כולם לצאת לרחובות !!
8 יצחקי 31/08/2016 15:00 עליה הרבית למשכנתאות בעזרה בנק ישראל,מעלה הרווחים של הב
הבנקים למשכאנתאות,כאשר לוווים מי בנק ישראל בריבית נמוכה. הבנקים מבוטחים או מוכרים תיקים למוסדים כדי להפחית את הסיכונים.
7 מאיר פ 31/08/2016 14:55 לא לשכוח מחירי הדירות רק עולים
ערך הנכס עולה מול המשכנתא שלקח לווה, כך רמת הביטחונות של הבנק טובה יותר.... בקיצור אני מניח כי הבנקים מצאו מקור לרווחים קלים ( הסטוריה של הציבור לקניית דירות ) יש להניח כי ריבית גבוהה תנתן את הרכישות ... אבל אני מתפלא כי כחלון לא מתערב לטובת הזוכים בתוכנית למשתכן.... לזוגות הצעירים אשר זאת דירתם היחידה אין לעלות את הריבית על המשכנתא..
6 מאיר פ 31/08/2016 14:50 בולשיט
כחלון נותן הנחה של300-400 אלף לדירה מחיר למשתכן בא הבנקים בהובלת בנק ישראל ולוקחים את ההנחה בריבית מזג צעיר, אם היה אינטרס לבנק ישראל להקטין סיכונים היה מעלה את הריבית לכלל הרוכשים לא כולל זוגות צעירים מחיר למשתכן ( אולי 60,000 זוכים בסוף ) ... אז כרגיל בנק ישראל מבלף את הציבור בישראל... משקיעים יכולים לקבל רק 50% משכנתה, משפרי דיור והיתר יכולים לקלחת רק 75% משכנתה.. הביטחון של הבנקים נשמר... ראה רווח בנק מזרחי ברבעון האחרון ... מיליארד שקל , או ואלה אחלה רווח נתן בנק ישראל לבנקים... בנק ישראל לבנקים נקודה...
5 קובי 31/08/2016 14:38 בנק ישראל מנסה להסביר
לראשות בנק ישראל מונתה דחלילה על תקן של נגידה. מי שעוקב אחר התנהלותה של הגברת יכול בקלות לאבחין שתוצאות בשטח היא מביאה כמו דחליל בגן הירק...הספקולנטים חוגגים על שער הדולר ואת הפגיעה ביצוא ובכלכלה נשלם כולנו האזרחים התמימים
רותי 31/08/2016 14:52 כמה שזה נכון
שבא לי לבכות
4 מפוצץ הבועות 31/08/2016 14:24 אבל אמרו שהנדל"ן רק עולה
ואם הנדל"ן רק עולה אז דירה בירוחם תלה עוד שנה 10 מיליון שקל לא? פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח פיצוץ הבועה בדרך.
3 דוד 31/08/2016 14:22 הבנקים אפו למצצוץ כסף מהציבור בלי מפריעה כך זה עבד במדי
אפו כחלון שאמר אני יתפל נבחרתה אז ברחתה כחלון יהיהה עוד בחירות אם אתה חשב על פעם אחד אז תעשה מה שאתה חשב אבל אים אתה חשב שב תחשוב פעמיים כי אני תמחתי בך על זה שאמרתה אני יתפל בבנקים
2 לא לקנות 31/08/2016 14:21 בנק מזרחי בהיסטריה, מפמפם נדל"ן בראיונות וידאו ב YNET (ל"ת)
1 דוד 31/08/2016 14:18 אני יסביר לכם עים יעלו רבית הבורסה תיפול לכם הם מעלים א
לכן הם מעלים את המשכנתה בלי לעלות רבית כי הם בבוץ חזק בבורסה בגלל זה הבורסה רק עולה בלי אפסקה ואין להם מי שישגיח עליהם לכן כך זה עובד על הציבור
זמבורה 31/08/2016 14:57 לפני שנתח את הכלכלה בישראל ,תלמד קודם לכתוב עברית (ל"ת)
יוסף 31/08/2016 19:10 חבל שאנשים כמוך הם רפי שכל .....
ומסתכלים על התפל ולא על העיקר אולי הבן אדם עולה חדש אולי יש לו דיסגרפיה ובטח הוא יותר אינטליגנטי ממך ששופט אנשים בתוך החשכה להרבה גאוני הדור היה שגיאות כתיב
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש