התחזית של בנק ישראל לגבי מחירי הדירות

קרנית פלוג, צילום: Getty images Israel
דו"ח המדיניות המוניטרית למחצית הראשונה של 2016 שפורסם היום ע"י בנק ישראל מספק הצצה נוספת להערכה של ראשי הבנק לגבי הצפוי במחירי הדירות בישראל. 
וכך נכתב בדו"ח שפורסם היום: "במהלך התקופה הביעו חברי הוועדה דאגה מכך שמחירי הדירות המשיכו לעלות ומכך שהיקפי המשכנתאות החדשות נותרו גבוהים. המשך מגמה זו מטריד היות שהוא מתרחש חרף העליות המתמשכות בריביות על המשכנתאות במרבית המסלולים וחרף העליות המתמשכות בפער בין ריביות אלו לריביות על אג"ח ממשלתיות. אולם עצם העלייה משקף את השפעת הצעדים שהפיקוח על הבנקים נקט במטרה להפחית את הסיכון הנשקף למערכת הבנקאית מהגידול בתיק המשכנתאות. עם זאת, חברי הוועדה העריכו כי התייקרות המשכנתאות מפחיתה את אטרקטיביות ההשקעה בדירות, והם ציינו כי עליית המחירים מתרחשת בד בבד עם התפתחויות שצפויות למתן את קצב עליית המחירים – העלייה במלאי הדירות למכירה ובהתחלות הבנייה".  
בבנק ישראל מתכוונים למלאי הדירות שטיפס במאי ל-28,700 ולהתחלות הבניה שעומדות של 101 אלף דירות בבניה פעילה (המספר הגבוה מאז ספטמבר 1997). לגבי התחלות הבניה, אמנם אלו נמצאות ברמה גבוה מאוד אבל הקבלנים לוחצים על הברקסים ולפי נתוני הלמ"ס מיוני האחרון - ברבעון הראשון הוחל בבנייתן של 11,810 דירות בלבד, ירידה של 8.1% לעומת מספר התחלות הבניה ברבעון המקביל אשתקד. מדובר ברבעון רביעי ברציפות שבו נרשמת ירידה בהיקף התחלות הבניה. לגבי התייקרות המשכנתאות, לניתוח שביצע Bizportal בעניין זה בהסתכלות של חצי השנה האחרונה - לחץ כאן
גם בתדרוך העיתונאים שקיימה הנגידה פלוג אחרי עדכון הריבית בסוף יוני האחרון רוח הדברים הייתה דומה. אז אמרה הנגידה כי "הממשלה עושה מאמצים משמעותיים להגדלת ההיצע, ואכן ראינו רמה גבוהה של התחלות בנייה, מלאי גבוה של דירות לא מכורות, וגידול מתמשך במספר ההיתרים, למרות שלאחרונה יש התמתנות מסוימת בהתחלות הבניה, והתארכות של משך הבניה. ההכרה של המערכת הבנקאית בכך שהסיכון הנובע מהאשראי לדיור מתעצם, שבאה בין השאר כתוצאה מהאפקט המצטבר של הפעולות הרגולטוריות בהן נקט הפיקוח על הבנקים בשנים האחרונות, הביאה לעלייה מסויימת בריבית המשכנתאות, לאחר שזו ירדה בשנים האחרונות לרמות נמוכות מאוד. המאמצים להגדלת ההיצע, מצד אחד, והעייה בריבית המשכנתאות, שתביא לצינון מסויים של הביקושים מצד שני, יתרמו להתייצבות בשוק הדיור".
צפי ל"התייצבות" או צפי ל"התמתנות קצב עליית מחירי הדירות", כך או כך נראה שבבנק ישראל נזהרים מאוד מלתת תחזית מפורשת לעניין כיוון מחירי הדירות, אבל מעריכים כי נוכח ההתפתחויות - המהלך הגדול של עליית המחירים אמור להסתיים. נציין כי גם בדו"ח החצי שנתי הקודם לגבי המדיניות המוניטארית נכתב כי העלייה במלאי הדירות ובהתחלות הבניה אלו התפתחויות "שצפויות למתן את קצב עליית מחירי הדירות". ובינתיים מחירי הדירות ממשיכים לעלות וב-12 החודשים שהסתיימו במאי עלו ב-7.8% (לפי הלמ"ס). בכל אופן בבנק ישראל דבקים בהערכה ששוק הדיור לקראת תקופה של צינון. 
נזכיר כי בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את דו"ח היציבות החצי שנתי ובו נטען כי  "החשיפה של המערכת הפיננסית לשוק הדיור עדיין מהווה את הסיכון העיקרי והמשמעותי ביותר, מפני שהבנקים ממשיכים להיות חשופים מאוד למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן". בדו"ח צוינו 2 התרחישים שיציתו נפילה במחירי הדירות - לכתבה המלאה
בשבוע שעבר התייחס החוקר נועם גרובר לעניין מחירי הדירות בראיון ל-Biztv:
 
תגובות לכתבה(59):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 38.
    חבר שלי בהייטק. ויש לו כבר דירה. בקרוב עוברת לגור אצלו (ל"ת)
    ליהי 12/08/2016 22:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 37.
    למה את לו מעלה את הרבית שקופת הגמל נקבל קצאת לפנסיה (ל"ת)
    דוד 03/08/2016 16:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    בנק ישראל בפניקה
    מיקי 02/08/2016 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בנק ישראל פירסם כי בועת הנדלן עומדת להתפוצץ המשמעות היא פשוטה בנק ישראל הוציא אזהרת מסע לכל המשקיעים בבורסה במישרים או בעקיפין מניות איגרות חוב ...... בנק ישראל בראשות פלוג עוצר את הריבית המוניטרית של 0.1 % בשינים למרות שכל הבנקים המסחרים העלו את הריבית על המשכנתאות בנק ישראל נימצא במילכוד אם יעלה את הריבית הבנקים באופן אוטומטי מעלים ריבית הלווים ספק אם יעמדו בהחזרים ויכניסו את המשק למפולת כלכלית אל תגידו לא ידענו תתחילו להשקיע בחברות ביטוח שם מקבלים לפחות ריבית מסוימת
    סגור
  • 35.
    מי שמחפש מקום טוב לקנייה במרכז הארץ שיקנה בלוד
    לוד עדיין זולה 02/08/2016 11:51
    הגב לתגובה זו
    3 4
    העיר עוברת שיפור משמעותי
    סגור
  • 4 חדרים מעלית וחניה בשכונת גני יער (ל"ת)
    למשפחות 03/08/2016 07:41
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 34.
    קיצר, אין להם מושג...
    מיכאל 02/08/2016 07:30
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הכל זה מכבסת מילים... מתגאים בכך שעליית הריבית "תורמת ליציבות הבנקים ומקטינה את הסיכון למשבר", רק מה - הסיכון עובר על אזרחי ישראל שעדיין ממשיכים לנפח את הבועה.
    סגור
  • 33.
    את הריבית של המשכנתאות בניגוד לשינוי בריבית בנק ישראל
    זה שהבנקים העלו 01/08/2016 21:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו טעות של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. זה משפיע גם על הצמיחה ועל יוקר המחייה ללא תועלת למשק.זה יוצר חלוקה לא שוויונית במשק. המרוויחים זה רק הבנקים וזו שערוריה. איך אפשר לדבר במצב כזה על סיכון לבנקים. לא צפוייה אבטלה בזמן הקרוב. אחרת איך אפשר להסביר את המלצתם לעודד מגזרים שונים להשתלב בשוק העבודה. בנק ישראל צריך לדאוג לנושא הסיכון על ידי מדדים שקשורים לשכר של לוקח המשכנתא . ללא קשר להון מהבית.רק היחס של החזר הלוואה לעומת גובה שכר נטו ולאחר קיזוז הלוואות ארוכות טווח ותו לא.
    סגור
  • 32.
    זורקת אמירות ולא עושה כלום
    גיל 01/08/2016 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שער הדולר כפי שהיה לפני 4 שנים . מחירי הדירות קפצו פי 4
    סגור
  • 31.
    נער היתי וגם זקנתי ומחירי הדירות רק עלו (ל"ת)
    לתקופה ארוכה 01/08/2016 18:19
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • כנראה אתה ממש צעיר אחרת היית זוכר. (ל"ת)
    אחד 03/08/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • אתה בן 10? (ל"ת)
    קלקלן 02/08/2016 01:51
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 30.
    השקל מרקיע שחקים לכן מחירי הדירות בשיא
    דביר 01/08/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פלוג נותנת להר השקלים לגדול מיום ליום
    סגור
  • 29.
    עבדות מודרנית - האדונים הם הבנקים בראשות פלוג
    צדקיהו 01/08/2016 16:57
    הגב לתגובה זו
    10 1
    עבדות מודרנית האדונים הם הבנקים בראשות פלוג העבדים הם עם ישראל כל זוג צעיר שקונה דירה חייב לקחת לפחות 800 עד מליון ש"ח משכנתא ולהביא הון עצמי של 400 אלף עד 500 אלף עלות בניה כולל רווח של קבלן זה 400 אלף ש"ח (ראה הצעה של סין לבנות עיר בלטרון במחיר של 400 אלף לדירה) בגלל משתנתא של מליון כל זוג צעיר משתעבד ביחד למשך 30 שנה שזה כמעט כל חייו הייצרנים שלא לדבר על סיכוני פיטורים (אין היום קביעות) או מצב בריאותי או סיכוני העלאת ריבית שבוודאות תקרה ב30 שנים הקרובות וכל ההשתעבדות הזאת בשביל מה? בשביל כסף שהבנק ממציא , כסף שלא היה שייך לאף אחד ונוצר יש מאין (ראה באינטרנט כסף הוא חוב) הרי זה הרמאות הכי גדולה בתולדות האנושות והציבור שלא מבין כלום ממשיך לקחת משכנתאות והבנקים למצוץ את זיעתם וחייהם של עם ישראל עוד יכתבו ספרים על ההונאה הגדולה ביותר בתולדות האנושות שהבנקים מאכילים את הציבור הפיצוץ קרוב, כי אפשר לרמות את כולם כל הזמן חבל שמי שישלם את מחיר קריסת הבנקים יהיו שוב עם ישראל הלוואי ונזכה לראות ברשע של הבנקים קורס בקרוב
    סגור
  • 28.
    אני יודע דבר אחד אם הנדלן צונח כחלון מקבל 15 מנדטים
    אדם פשוט 01/08/2016 16:48
    הגב לתגובה זו
    14 0
    ואם הנדלן לא יורד כחלון טס הביתה אני כורדי זה מה שאני מבין בלי הרבה פוליטיקה ובלי הרבה דיבורים
    סגור
  • יותר
    מנשה 01/08/2016 22:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהצלחה הגיע הזמן די למציאות מדומה .
    סגור
  • 27.
    ביבי כול הקופות גמל מקבלים 0 אך יכולים להתקיים לפנסיה (ל"ת)
    sדוד 01/08/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    ביבי סמתה את פלוג מכרתה את הציבור עים רבית 0 (ל"ת)
    sדוד 01/08/2016 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    זה כך אני בחרתי ליכוד אבל זה פעם אחרונה כי גנבים לנו את
    sדוד 01/08/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    קרנית אפו את העים את בארץ או בחול הכסף שלך טעים משלמים 10 אחוז רבית בבנק קרן השתלמות 0 על הכסף שלי 0 הכול עולה בסופרים בבנק משלמים 10 אחוז ואני מקבל על הכסף שלי בבנק 0 האים זה מה שביבי נתן לציבור או שהוא יודעה רק לקחת ושלו יגיד למה לפנסיה לו נשאר כלום למחיה
    סגור
  • 24.
    למה הכסף שלך טוב ושלי לו שווה כלום 0 בבנק
    sדוד 01/08/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לשקר זה טוב לעבוד על הציבור זה טוב כך מנהלים מדינה משקרים על הציבור על אזה יציבות את מדברת כול המשק נעצר המשק במיתון עמוק והבנקים קראים את הציבור הכסף שלי נשחק בבנק לו נתן לי כלום 0 רבית על ההשראי משלמים 10 אחוז יותר מישוק שחור ואת כול הזמן עצרת את הרבית ל0 את גנבת מהציבור את הכסף שלו מלווה את הכסף של הציבור ואת עשה כסף והציבור מכבל שרוול
    סגור
  • 23.
    פלוג תתפתרי.
    את אחראית 01/08/2016 15:51
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מכרת את עתיד החברה הישראלית ואלפי משפחות צעירות . ואת מטילה צל שחור על הפנסיות בישראל . על איזה יציבות מחירים את מדברת ? של הdvd שעדיין מייצרים בסין והשידות של איקאה ? יש להפגין מול בנק ישראל
    סגור
  • 22.
    מה שלא יעשה כחלון למחיר הדירות, יעשה המיתון (ל"ת)
    אנחנו במיתון! 01/08/2016 15:20
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 21.
    לשקרנית יש קווים פסיכופטיים ,אחד מעשר היא או הוא כאלה
    בא 01/08/2016 14:56
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הם נולדים מושחתים ,ולא איכפת להם לדרוך על אנשים .
    סגור
  • 20.
    סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת פסיכו-הרצה עם טיפש!
    קבלן,בנק,ממשל=חזירות 01/08/2016 14:55
    הגב לתגובה זו
    10 1
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל ושעושק את אזרחיה לעבדות, לטובת הלוביסטים,הבנקים והטייקונים =זה סיכון קיום המדינה!
    סגור
  • בחייאת, תרגם לעברית שנבין. ג'יבריש שפה קשה (ל"ת)
    עמרם 01/08/2016 15:49
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 19.
    המחירים עולים כל חודש וחודש ואנו רואים זאת...
    זוג צעיר מפ"ת 01/08/2016 14:54
    הגב לתגובה זו
    5 3
    אנשים רוצים לגור רק במרכז, אולי בונים בכמויות אבל לא פה אלא בפריפריה, ומי בדיוק יגור בחורים דימונה וכו'? אף אחדדד...
    סגור
  • 18.
    רק אנשים נאיבים חושבים שהמחירים יירדו... (ל"ת)
    מצטער שחיכיתי על הגד 01/08/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    2 16
    סגור
  • רק נאיבים חושבים שהמחירים רק עולים (ל"ת)
    אחד 03/08/2016 18:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    כול מי שיש לו ילדים לא צריך בועתנדלן ,הם יצטרכו דירה
    בא 01/08/2016 14:48
    הגב לתגובה זו
    13 0
    במוקדם או מאוחר .
    סגור
  • 16.
    חבר טוב שלי רצה לקנות דירה
    רמת גני בנני 01/08/2016 14:11
    הגב לתגובה זו
    9 33
    מפה לשם לא קנה והיום המחיר עלה והוא כבר לא יכול להרשות לעצמו לקנות.יצא מפגר הבחור.ההכנסה שלו נשארה אותו דבר המחיר שכירות עלה והוא נדפק בגדול.מחכה שירד המחיר ובנתיים הוא עולה.האמת אני שמח שהוא לא קנה עכשיו הוא בוכה שהוא לא יכול ואיזה מפגר הוא שלא קנה כבר.בעוד כמה שנים הוא יקנה במחיר הכי גבוה ואז ידפק בגדול
    סגור
  • מה אגיד ,אצלנו אומרים תאמר לי מי החברים שלך ואומר לך מי
    זמבורה 02/08/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה ,כנראה שאתם חבורה של מפגרים סתומים כאלו לוזרים ,
    סגור
  • הסיפור הזה אמיתי כמו שאין לך כמה דירות להשקעה,פאתט (ל"ת)
    אלי 01/08/2016 22:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • איזה חבר טוב אתה
    חבר שלך 01/08/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    16 1
    עם חברים כמוך מי צריך...
    סגור
  • איזה סיפור מושחת כמו המספר שלו .כנס ליוטיוב מוות קליני
    בא 01/08/2016 14:49
    הגב לתגובה זו
    6 1
    באנגלית ועברית ,ותראה כמה אתה חכם קטן מאוד .
    סגור
  • 15.
    צאו מהסרט המחירים לא ירדו בטח שלא יתרסקו
    מבין קצת בנדלן 01/08/2016 14:08
    הגב לתגובה זו
    7 32
    מבלבלים לכם בשכל והמחיר יציב ואתם משלמים שכירות ודורכים במקום.לפני כמה שנים חשבתי כמוכם שזה יקר וכמעט ולא רכשתי דירה,מזל שחבר הסביר לי על המצב ועל זה שהמחירים כנראה יעלו אבל בטח שלא יתרסקו.מי שצריך דירה שיקנה
    סגור
  • למבין בנדל׳ן . היפני יגחך לך ,צא ולמד מהדוגמה הקרובה
    את אחראית 01/08/2016 16:02
    הגב לתגובה זו
    9 3
    ביותר הלא היא יפן .שם הם נכנסו למלכודת נזילות והנדלן צנח למרות הריבית האפסית . האופציה השנייה ,התפרצות אינפלציונית והעלאת ריבית אגרסבית . משבר חובות ושוב צניחת הנדלן :על זה יספרו לך האמריקאים . ועל סתם ספקולציה ותאבת בצע צא ולמד בספרד אירלנד איסלנד ואז תבין באמת בנדל׳ן
    סגור
  • אתה כנראה לא מבין כלום
    סלבה 01/08/2016 14:57
    הגב לתגובה זו
    11 3
    כך קורס בסיסי בכלכלה ואולי תבין שכל שוק תמיד זז לשני הכיוונים, לאחר עליה תמיד מגיעה תיקון שבדרך כלל בסדר גודל חצי מעליה. אז המחירים של הדירות חייבים לרדת בערך 30% מהמחיר הנוככי.ואם זה יעלה עוד, אז אחר כך גם יירד עוד יותר חזק
    סגור
  • גם בתגובה 16 היה חבר שלך ,לא כולם כאן פרות אדון מושחת.
    בא 01/08/2016 14:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מה שאסור שיקרה לאדם בחיים שיהיה מושחת ,וזה קרה לך .אל תחשוב שאני שמח מזה .
    סגור
  • 14.
    קרנית ערסת את המדינה תעלי רבית גם הכסף שלי טוב (ל"ת)
    דוד 01/08/2016 13:46
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • שקרנית . (ל"ת)
    בא 01/08/2016 14:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    בנק ישראל הפושעים הכי גדולים (ל"ת)
    םם 01/08/2016 13:44
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 12.
    פלוג מפחדת מהאמת שהמשק במיתון
    הצלף 01/08/2016 13:37
    הגב לתגובה זו
    19 2
    היא דואגת לטייקונים עשי מה שחייב לעשות להעלות ריבית !!!!!
    סגור
  • הצלף אתה לא כל כך מבין בכלכלה
    שחר 01/08/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    3 11
    אם אתה חושב שהמשק במיתון אתה מציע להעלות ריבית??
    סגור
  • ברור שכן אנשים חיים בבועה הגיע הזמן שיפסיקו לקחת הלוואו
    הצלף 01/08/2016 14:47
    הגב לתגובה זו
    13 1
    כאן הבעיה במשק יש טריליון ש"ח משכנתאות בגלל אותה מדיניות כושלת של בנק ישראל מחירי הדירות פי 4 -3 ממחירם הרגיל וחוץ מזה יש עוד כ 100 מיליארד שקל הלוואות לא כולל שוק אפור כל זה בגלל שאנשים חיים בלה לה לנד היד קלה על ההדק של ההלוואות כמה תושבים יש במדינת ישראל ???? תתחילו להתעורר פן יהיה מאוחר מידי
    סגור
  • 11.
    בנק ישראל לא רוצה ירידה, הקבלנים סתם נבלות
    רמי 01/08/2016 13:36
    הגב לתגובה זו
    15 0
    צמאי דם
    סגור
  • הם מכורים למיסי נדלן ,ראית פעם נרקומן שלא רוצה סמים? (ל"ת)
    בא 01/08/2016 14:52
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 10.
    מס לפי מספר הדירות, מוצדק כשיש בועה בתהליך ניפוח:
    האמת 01/08/2016 13:33
    הגב לתגובה זו
    15 1
    מס כזה מוצדק כאשר יש מוצר במחסור ואנשים מנצלים את כוחם הכלכלי ואת המינוף מהבנקים (כסף של הציבור) כדי לרכוש עוד ועוד מהמוצר שבמחסור, ולהציע אותו לאחרים בתנאים שלהם (פאודליזם). במקרה זה הבעיה היא לא מישהו שיש לו דירה יקרה מאוד, אחת, בתל אביב, אלא מי שקנה כמות של דירות זולות בפריפריה, ומנע מאחרים את האופציה לקנות אותן במקומו (אפילו שהוא מוכן להשכיר אותן). העובדה היא שמלאי הדירות מוגבל בישראל ועל זה כולם מסכימים, ולכן בהכרח כל דירה שמשקיע קנה היא דירה שצעיר כבר לא יכול לקנות.
    סגור
  • 9.
    אפילו עומר מואב שמבקר הרבה את כחלון, הבין שאי אפשר
    האמת 01/08/2016 13:33
    הגב לתגובה זו
    9 1
    לגלגל מס על שוכרים בטווח המיידי. רק אם המס יגרום לירידה בנפח הבניה החדשה (כי הקבלנים בונים פחות אם המשקיעים לא באים), אז לאט לאט יווצר מחסור בדירות (כמו בין השנים 2001 עד 2007) ובסוף שכר הדירה יעלה. ואני מוסיף שצריך לזכור שיש 30,000 דירות שמשקיעים כבר קנו וכרגע בבניה. אי אפשר להתחרט. הדירות האלה יגיעו לשוק גם אם מעתה והלאה משקיעים לא יקנו. וכחלון? יש לו מספיק כלים לדאוג שהירידה בהיקף הבניה לא תתרחש, והבניה אפילו תתגבר.
    סגור
  • האמת... שהמשקיעים מטרה נוחה, אבל לחלוטין לא רלוונטית
    קלקלן 01/08/2016 20:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מחיר דירה הוא פונקציה של שכר דירה וריבית (ערך נוכחי של תזרים שכ"ד). נניח שמשקיע מוכר את דירתו. מי הקונה? 1. משקיע אחר => לא עשינו כלום 2. שוכר דירה => בשוק השכירות ההיצע ירד ביחידה אחת אבל גם הביקוש ירד ביחידה אחת => שכר דירה ללא שינוי, ומכיוון שגם הריבית ללא שינוי => המחיר ללא שינוי => לא עשינו כלום 3. זוג צעיר שגר אצל ההורים => בשוק השכירות ההיצע ירד והביקוש נשאר ללא שינוי => שכר הדירה עולה, ומכיוון שהריבית ללא שינוי => מחירי הדירות עולים => לפחות עשינו משהו... בקיצור, צריך להגדיל היצע. כל השאר חרטא ברטא.
    סגור
  • 8.
    מי שבדק את נתוני הלמ"ס יודע שגם אחרי הקפצת מס רכישה
    האמת 01/08/2016 13:32
    הגב לתגובה זו
    8 0
    בתחילת 2010 והקפצה נוספת באמצע 2015, לא היה שום זינוק בשכר הדירה בישראל. שכר הדירה הוא שוק חופשי ונראה שהוא מתעקש לעלות לפי ביקוש והיצע ולא לפי מיסוי. ואגב, ליחס בין ביקוש והיצע בשוק השכירות לא משנה אם צעיר קונה דירה חדשה ועוזב את הדירה ששכר עד לאותו רגע, או שמשקיע קנה דירה חדשה והשכיר אותה לאותו צעיר. פעם אחת הורדנו את הביקוש לשכירות ופעם שניה העלנו את היצע השכירות. בשני המקרים עצם בניית דירה חדשה גרמה לירידת מחירים.
    סגור
  • 7.
    הבנק של העשירים ב י
    מאיר פ 01/08/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה בנק ישראל לא מבין כרגיל... דאגה לבנקים פשוט לא לתת משכנטה למשקעים , יביאו כסף מהבית... ריבית גבוהה דפקה את זוגות הצעירים אשר זכו במחיר למשתכן, משפרי דיור ... כל מה שבנק ישראל עושה הוא לדפוק את מעמד הבניים ואת הצעירים
    סגור
  • 6.
    פושעי בועת הדיור לדין (ל"ת)
    ועדת חקירה 01/08/2016 13:24
    הגב לתגובה זו
    18 1
    סגור
  • 5.
    לא יהיו ירידות. רק עליות (ל"ת)
    אין בניה במרכז 01/08/2016 13:17
    הגב לתגובה זו
    2 14
    סגור
  • 4.
    חשוב מאוד ומועיל למשקיעים בנדל"ן (ל"ת)
    גיא הרדוף 01/08/2016 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    לא קונים דירות במחיר מופקע
    מחוסר דיור 01/08/2016 13:09
    הגב לתגובה זו
    27 0
    לא קונים דירות במחיר מופקע הצטרפו למחאה חפשו אותנו בפייסבוק: המחאה הגדולה-יחד נוריד את מחירי הדיור מעלים הילוך! ביום חמישי 18.08.2016 נפגשים כולנו להפגין על מחירי הדירות המופקעים, ועל כך שהמדינה לא נותנת לנו חמצן לנשום. ההפגנה תצא מכיכר רבין בת"א בשעה 20:00!!
    סגור
  • 2.
    לא תהיה ירידה מעבר ל 10 אחוז הם חייבים לשמור על הבנקים (ל"ת)
    שמוליק 01/08/2016 13:04
    הגב לתגובה זו
    2 18
    סגור
  • בטח,האזרחים הם סתם פרות חולבות ,אותם צריך לחלוב,ועל
    בא 01/08/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הבנקים צריך לישמור .
    סגור
  • תודה. בארה"ב בנקים היו פחות חשובים (ל"ת)
    תודה 01/08/2016 13:44
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • העדר כבר ירוץ לצד השני המינוס 2%-3% ויקריס המחירים (ל"ת)
    אחד 01/08/2016 13:36
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 1.
    ריבית אפס שלא לצורךך
    בנק מטורך 01/08/2016 12:39
    הגב לתגובה זו
    17 1
    לא תרמה.רק ניפחה והעמיקה פערים.
    סגור