השמאי ארז כהן: "שוק הדיור במצב של בונקר קפוא"

השאי ארז כהן בעקבות נתוני הכלכלן הראשי באוצר שהציגו ירידה של 18% בעסקאות
ארז כהן, צילום: גטי אימג'ס ישראל
היום פרסם הכלכלן הראשי באוצר את סקירתו השבועית שהתמקדה בשוק הנדל"ן למגורים שהציגה כי בחודשים אפריל-מאי התייצב מספר העסקאות על 9,000 דירות בלבד, כלומר ירידה חדה של 18% בהשוואה למספר העסקאות שבוצעו בחודש מארס, וירידה של 5% בהשוואה לאפריל-מאי אשתקד.
השמאי ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין הגיב על הנתונים: "זהו מצב בעייתי ביותר. שוק הדיור הגיע למצב של "בונקר קפוא", כלומר רמות מחירים גבוהות ביותר עם פחות עסקאות. זוהי תוצאה ישירה של היעדר קרקע מתוכננת לבנייה וביורוקרטיה ממושכת ביותר של אישורים. מבחינה זו הבעיה של מחיר למשתכן הינה בבחינת ה"מוגלה", אבל לא הסיבה למוגלה. רק שהליכי התכנון יקוצרו משמעותית וניתן יהיה לשווק 70-80 אלף דירות לשנה ולא 40-45 אלף כפי שזה קורה היום, ישתנה המצב".
כהן הוסיף והתייחס לירידה באחוז המשקיעים: "מי שסובל מירידה באחוז המשקיעים לפחות מ-20% הן השכבות החלשות יותר. באופן פרדוקסלי, זה שיש פחות משקיעים בשוק משפיע דווקא על השכבות החלשות, משום שיש להן פחות דירות זמינות בשוק להשכרה ונוצר לחץ".
"עיוות שוק נוצר פעמים רבות כתוצאה מהסכמי הגג שמובילים לבעיות רבות; ישנה מעין אשליה של עשרות אלפי יח"ד והתחלות בנייה שרובם לא החלו כלל וישנה פחות סחורה זמינה כיום וציבור גדול שלא רוצה לעבור לאותן המקומות בהם הסכמי הגג - מחוץ לגוש דן ובפריפריה. ישנם רבים הממתינים על הגדר בגלל עיוותי השוק. הרי אם בקושי מצליחים להגיע ל-45 אלף התחלות בנייה, בטח שלא נגיע ל-70-80 התחלות בנייה שאליהן מכוונים במשרד האוצר", סיכם כהן. 
נזכיר כי ביום חמישי האחרון התייחס פרופ' עומר מואב לדיווחים לפיהם באוצר בוחנים אפשרות של הטלת מס מיוחד על אלו המחזיקים ב-3 דירות ומעלה ואמר כי "כחלון משדר פאניקה, הוא מבין שנכשל בניסיון להוריד את מחירי הדירות", ועוד אמר כי  "כחלון שובר את שיאי הפופוליזם של עצמו (כבר אין לו עם מי להתחרות)" - לכתבה המלאה
תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    המחירים ירדו כשהתחלות הבניה יצנחו. כך היה באירלנד וארהב (ל"ת)
    עובדות 11/07/2016 13:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    הודעה מעולה
    מעולה 11/07/2016 08:50
    הגב לתגובה זו
    5 0
    השוק נכנס לקיפאון המשקיעים ייצאו מהשוק ? טוב מאוד. מצטער אני חושב שזה שהם יצאו מהשוק לא יעשה רע לשכבות החלשות להיפך... החמודים האלה אינם שמרו על מחירי שכירות סבירים ורק חיפשו להעלות את הרווח על השקעתם כי הם משקיעים ולא תורמים ולכן טוב שיצאו מהשוק ... אני מציע לכולם להפסיק לקחת שכירות לעבור לגור אצל ההורים בשנה שנתיים הקרובות לחסוך כסף ולראות איך שוק הדיור מתפוצץ הפעם למטה.
    סגור
  • 14.
    חזרנו ללוד ממודיעין לפני שנה והמחירים כאן רק יעלו
    לודאית 11/07/2016 08:02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מגיעים יחסית מהר לעבודה בתל אביב בבקרים
    סגור
  • ומשם 12 דקות בעזריאלי - אין כמו לוד
    עם אופניים לרכבת 11/07/2016 09:10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חינוך לילדים המדינה משקיעה וסטודנטים נותנים שעות חיזוק
    סגור
  • 13.
    מדוע בכלל להוריד את מחירי הנדלן
    נון 11/07/2016 01:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אנחנו עדיין דור החלוצים מרכז הארץ דחוס ומיושבהגיע הזמן להרחיב את התודעה
    סגור
  • 12.
    עד לרגע זה השר כחלון נכשל ב ע נ ק ולא יעזרו ספינים (ל"ת)
    כישלון מהלך ומהדהד 10/07/2016 22:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    ביבי צריך להתפטר ולא לחזור לעולם
    רועי 10/07/2016 20:42
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הרס את המגינה והרס את החברה עם הגישה הנאוקונית רפובליקנית שלו. והכי חלשין וטיפשים מוחאים לו ולמירי רגב כפיים כפיים. עצוב לי.
    סגור
  • 10.
    בונקר קפוא" "מוגלה" תגיד, במה אתה משתמש (ל"ת)
    חזן 10/07/2016 19:59
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 9.
    הייתי בודק כמה דירות יש לו
    bokobza 10/07/2016 19:12
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הצעות אחיתופל !! כל כך ברור עד שכל ילד יכול להבין שהם מסתירות אינטרס. ממשל מושחת אינטרסנטים שגונבים את הציבור !
    סגור
  • 8.
    למה מראיינים תמיד את האינטרסנטים?
    אדם 10/07/2016 18:37
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כאשר נדרשות כ 230 משכורות חציוניות לרכישת דירה חציונית (משכורת חציונית כ 6300 ש"ח ומחיר דירה חציונית כ1430,000ש"ח) אך זה טבעי שמחירים הזויים כאלה לא יכולים להחזיק מים לאורך זמן. כמובן , שהשמאי הנכבד לא רואה שום בעיה שהמחירים עלו בכ 100% אך הוא רואה בעיה בירידה בכמות של המשקיעים.. ההיסטוריה מלמדת שבועות מתנפחות ובסוף מתפוצצות(יפן, ארצות הברית, ספרד , אירלנד ועוד).
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    משקיעים מתוחכמים יוצאים החוצה. (ל"ת)
    דני (מתווך) 10/07/2016 18:08
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • ויחזרו בהמשך העליות ואז.... (ל"ת)
    <:) 11/07/2016 09:04
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 6.
    הצטרפו למחאה
    אנונימי 10/07/2016 18:01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הצטרפו למחאה לא קונים דירות במחיר מופקע!!
    סגור
  • 5.
    מעולם לא קראתי הסבר כל כך מופרך לנתונים
    טדי 10/07/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    25 3
    מתברר שהשמאי הממשלתי הפך לאינטרסנט של הנגלניסטי״ם, אבל זה לא מפתיע כמישהו שיפחי שנים מהכיסים העמוקים דל הקבלנים. את הבריחה של המשקיעים מהשוק הוא רואה כבעיה.., כאילו שחסרות דירות כאשר 150,000 גירות רפאים יש בישראל. כאילו שיש קונים לכמעט 30,000 גירות שהקבלנים סיימו לבנות ואף אחד לא קונה. איכשהו, כל האינטרסנטים האלה מצליחים להמציא תירוצים להמשיך לפמפם כסף מפראי יקים חדשים.. האיש פשוט צריך להתפטר
    סגור
  • עוד אחד שנהיה מומחה
    המבין 11/07/2016 15:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טדי היקר מה המומחיות שלך בתחום הנדלן שאתה כלכך זחוח ובטוח בירידות מחירים, ואם אתה כזה מבין איך עדין אין לך דירה?
    סגור
  • אתה בסדר.
    אצבעוני 10/07/2016 19:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שיש לך באג במקלדת...
    סגור
  • אתה בסדר.
    אצבעוני 10/07/2016 19:21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כנראה שיש לך באג במקלדת...
    סגור
  • 4.
    לקנות
    לא 10/07/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
    14 5
    דירות
    סגור
  • 3.
    הפתרון היחיד להתפקד מיד למחאת הדיור החדשה
    גיא 10/07/2016 17:05
    הגב לתגובה זו
    20 4
    חפשו אותנו בפייסבוק המחאה הגדולה יחד נוריד את מחירי הדיור , כל יום מוציאים נתונים חדשים והממשלה לא עושה מספיק כדי לפתור הבעיה
    סגור
  • המצב היום גרוע בהרבה מהמצב בזמן מחאת האוהלים (ל"ת)
    אלי 10/07/2016 20:14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    למה שמוכר ימכור בזול?
    הביקוש קיים 10/07/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    4 14
    אין קרקע פנויה במרכז בזול
    סגור
  • כדי למזער נזקים (ל"ת)
    אחד 10/07/2016 23:18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • אולי כי הקונים הבינו את הבלוף ובורחים מהשוק?
    טדי 10/07/2016 17:47
    הגב לתגובה זו
    16 6
    החגיגה הסתיימה והירידות בדרך
    סגור
  • איזה בלוף ? איזה בריחה ? כתבה מבולבלת כמו שוק הדירות (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/07/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 1.
    מי קנה 46 דירות בשעה בפרויקט tlv בתל אביב? (ל"ת)
    שוק הדיור 10/07/2016 16:48
    הגב לתגובה זו
    7 10
    סגור
  • כבר לא קונים את הבלופים המתוזמנים... (ל"ת)
    טדי 10/07/2016 17:48
    הגב לתגובה זו
    11 3
    סגור