"הגורם המרכזי להתייקרות המשכנתאות - עלייה בסיכונים בשוק הדיור והפנמה שלהם"

בעקבות הדיון שהתקיים היום בועדת הכספים על התייקרות המשכנתאות - יתקיים דיון מקיף בנושא עם הנגידה פלוג, נציגי הבנקים והממונה על ההגבלים העסקיים
לוקחים משכנתא, צילום: Getty images Israel
ועדת הכספים תזמן את הנגידה והמפקחת על הבנקים לדיון בהתייקרות המשכנתאות ותדרוש מהן לנקוט צעדים להקל על רוכשי דירה ראשונה. "אקיים דיון מקיף בנושא המשכנתאות בהשתתפות נגידת בנק ישראל, המפקחת על הבנקים, הממונה על ההגבלים העסקיים ונציגי הבנקים. חייבים להקל על נוטלי המשכנתאות", כך הודיע היום (ב"), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון מיוחד נוכח העלאת הריבית על המשכנתאות בבנקים, אף שריבית בנק ישראל נותרה כפי שהיתה, ללא שינוי.
בדיון עלו שתי סוגיות, האחת הנה עליית הריבית על המשכנתאות למרות שהריבית בבנק ישראל נותרה על 0.1% ועל כך שהבנקים אינם מאפשרים לנוטלי משכנתאות להגיע למעמד קבלת הצעה למסלול משכנתא בליווי יועצים חיצוניים. נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, מרב שמש שנכחה בדיון אמרה, "הריביות אכן עלו למרות שריבית בנק ישראל נשארה 0.1%. הגורם המרכזי לכך, זה העלייה בסיכונים בשוק הדיור והפנמה שלהם ע"י הבנקים. לאורך זמן יש סיכונים מצטברים. מחירי הדיור עלו ב- 100% נומינלית מאז 2008 ושיעור הריביות עולה והאשראי לעסקים לא.
"האשראי לנדל"ן ולמשכנתאות עולה והסיכונים הולכים ומצטברים. היום הריביות המשכנתאות נמוכות הרבה יותר; 2% - 3%, בעוד שבעבר הן עמדו על 4% 5% ואף 6% או יותר. המשכנתאות הוזלו משמעותית בשנים האחרונות. נוכח הסיכונים המצטברים נקטנו ברגולציה קשוחה והיינו ערים לכך שהריביות יכולות לעלות. אך העליות פה נובעות גם מכך שהריבית בחו"ל עולה. הגבלנו את השיעור של הריבית המשתנה לשליש, הגבלנו את יכולת הלקוח להחזר חודשי מעבר ל- 50% מיכולת ההחזר שלו. לכן צריך להסתכל על האיזון של הדברים. לגבי המשקיעים, הם רק 14% משוק המשכנתאות", אמרה שמש. 
     
עוד אמר גפני, כי "עפ"י חוק בנק ישראל שאושר בוועדת הכספים, נגידת הבנק היא גם יועצת כלכלית-חברתית לממשלה ועליה לסייע בקידום פתרונות להקלה על צרכני הבנקים, בין השאר על נוטלי המשכנתאות".
ח"כ אלי כהן (כולנו): "האם יש הצדקה להעלות את המרווח כשעלות הכסף לא משתנה?! הבנקים העלו את הריבית כשהריבית של בנק ישראל נותרה כפי שהיתה. המשמעות התייקרות ב- 100 אלף שקל בסך ההחזרים שנדרש זוג צעיר להחזיר על המשכנתא. בנק ישראל שומר על יציבות הבנקים אבל יש גם את האזרחים, את הלווים והזוגות הצעירים. מדובר בהתייקרות של 50% בריבית מ- 2% ל- 3%, זאת בעוד לאף אחד לא העלו את הריבית על הפק"מ. חובת בנק ישראל לשמור גם על לקוחות הבנקים, אם לא נפעל בדרך של חקיקה".
ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "הפעולות של בנק ישראל רק פוגעות בזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור ובסוף רק מי שחזק כלכלית יכול לרכוש לעצמו דירה. לא יתכן שמשקיעים, שיש להם כבר דירה אחת, שתיים או שלוש, יוכלו לקבל משכנתא על גב זוגות צעירים שמבקשים לרכוש דירה יחידה. הצעירים צריכים להביא 30% הון עצמי, מה שסוגר את האופציה לרכישת דיור לשכבות רחבות. לתיקון האיוולת, נדרש למשל לא להעמיד משכנתא בגובה מעל 50% לדירות מעל דירה ראשונה".
ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) גפם כן דיבר בדיון ואמר "הריבית עלתה אך לא בגלל בנק ישראל.  בנק ישראל מגביל את הבנקים לתת אשראי עד 50% מההון ונשאר להם מעט מאוד ואז העלו את הריבית. אז להגיד לבנק ישראל תיתן עוד אשראי ותחשוף עצמך לסיכונים זו חוסר אחריות. להביא עוד אשראי זה מתפקידה של הממשלה, למשל מחברות הביטוח כדי להוזיל את המשכנתאות, אך להגיד לבנק ישראל תוריד את הריבית זה חסר אחריות. הבנקים, התפקיד שלהם זה להרוויח. שהממשלה תרחיב את שוק המשכנתאות לחברות הביטוח, שהיא תעמיד משכנתאות בעצמה כמו שעשתה בעבר. בעבר נתנה והיום נותנת בריבית יותר גבוהה מהבנקים. משכנתאות בריבית טובה ואז גם הבנקים ייתנו".
תגובות לכתבה(21):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    ריבית מתמחרת סיכון . (ל"ת)
    ק 05/07/2016 21:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    לקנות
    לא 05/07/2016 12:28
    הגב לתגובה זו
    6 0
    דירות !!!!!! תהיה נפילת מחירים קטלנית. מי שחושב שהוא חכם שיקנה דירה ובמקרה הטוב יחנק בתוך הדירה ואם זה זוג צעיר אז שישכח מבלויים ולחיות את החיים אני קורא לזה לחיות את המשכנתא במקרה הגרוע יהיה מיתון יפטרו את אחד מבני הזוג ואז לא יהיה להם מאיפה לשלם את המשכנתא וגם במקרה כזה מחיר הדירה ירד והבנק יבקש עוד כסף כי אז תהיה חשיפת יתר בין מחיר הדירה לגובה המשכנתא שנלקחה ואז..... יקחו להם את הבית !!!!!! ואז הם יעמדו בתור הארוךךךךךך לדיור ציבורי וזה במקרה הטוב ובמקרה הגרוע שצריך להגיד אותו בקול רם - שיש אנשים שפשוט לא יעמדו בלחצים והם יתאבדו וחבל כי עכשיו זוג צעיר צריך לנשוך שפתיים לעשות שכל לשלם יותר על שכירות וכשהמחירים יירדו להנות ובגדול הצלחה לכולם
    סגור
  • 14.
    מס אמת על רווחי השכירות כדי לפצות על הנזק שנגרם לדור
    nrph 05/07/2016 09:52
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שלם, חברות קבלן מחו"ל שהעוול לא יימשך.
    סגור
  • 13.
    הסיבה היחידה היא שהבנקים רוצים להרוויח יותר (ל"ת)
    שלא יעבדו עליכם 05/07/2016 08:36
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • דווקא פה אתה טועה
    סוחר נוסטרו 05/07/2016 09:03
    הגב לתגובה זו
    9 2
    זה בגלל שנגמר להם הכסף. הם בסף הלימות ההון. באזל 3 בכלל יכריח אותם עוד יותר להצטמצם. אז כשהביקוש גבוהה וההיצע נמוך (של הכסף) המחיר עולה. הריבית במשק לא מתאימה למצב האמיתי וזה הכל בגלל הפערים החברתיים. רוב המשק לא יוכל לסבול העלאת ריבית אבל במרכזי הכסף והכוח צריכים דחוף העלאת ריבית, מדהים.
    סגור
  • ניתוח מדויק (ל"ת)
    רון 05/07/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 12.
    בקשה לאלי כהן
    אב 05/07/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יש לי 2 ילדים קטנים והחזר משכנתה שעלה במאות שקלים - המצב לא טוב ואני מפחד להזרק לרחוב, אין שום סיבה שאשלם 3% ריבית כשהריבית במשק היא 0.1% - הבנקים מצאו פרה חולבת - האזרחים הקטנים כרגיל - אני מצביע כולנו ומאוד מאמין בכם. תעזרו לי בבקשה!!!
    סגור
  • בעיה משותפת למאות אלפי ישראלים
    גור 05/07/2016 08:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ואני מת מדאגה , מה יעשו ילדנו בעתיד ? אין שום סיכוי לקורת-גג . בוטח בקדוש-ברוך-הוא , ומקווה שמשהו ישתנה .
    סגור
  • 11.
    הסיבה היא קרטל הבנקים ושאין אלטרנטיבה (ל"ת)
    בן 05/07/2016 08:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    שקרנים הבת שלי התחננה לשלם 5.3% ריבית 50% מערך הדירה
    gg 05/07/2016 07:59
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה היה לפני חודשיים לאחר בדיקה ב-3 בנקים רק בהתערבות שלי בבנק שאני מנהל את חשבונותי הצלחנו בסוף להשיג 5.11% אתם נוכלים ושקרנים מדובר בזוג סטונדנטים צעירים שנה אחרונה לתואר ראשון בהנדסת חשמל ועובדים כרגע במשרת סטודנט שבאו עם 50% מהכסף של הדירה מהבית !!! הגב' פלוג שקרנית פתולוגית וועדות הכנסת לא מסוגלות להשפיע על הטייקונים והבנקים וגם אם לבסוף הם כן משפיעים זה מאוחר מדי ומעט מדי אני מעריך את הפעילות של גפני אבל אם לא תעשו משהו קיצוני ורק באמצעות ראש הממשלה לא תשיגו כלום וכנראה שראש הממשלה לא רוצה בכל העניין הזה של הדיור עוד מאז ימי ההפגנות הוא ממסמס הכל וכשהוא יתעורר זה כבר יהיה מאוחר עבור עשרות אלפי צעירים שנאלצו כבר להיכנס בעל כורחם למיטה החולה הזו של הדיור בישראל שלמעשה מופנה ומובנה רק לעשירי העם שלהם לא משנה משכנתא ולא משנה עוד 100000 אלף או פחות 100000 אלף בהיסטוריה כולכם תזכו לכינוי חארות
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    לקוח בנק מודאג
    אמיר 05/07/2016 07:36
    הגב לתגובה זו
    7 1
    בכנסת דואגים ללוקחי משכנתאות , אך שוכחים על בעלי פקדונות בבנקים , שפיצוץ הבועה עלולה למוטת בנקים ולפגוע בחסכנותיהם ואין חוק שמבטיח ביטוח כספי לקוחות בנקים לפחות עד סכום מסויים , והרי היו דברים מעולם .
    סגור
  • 8.
    לאפשר לרוכשי דירה ראשונה לקחת הכל בריבית הפריים.
    אורי... . 04/07/2016 23:10
    הגב לתגובה זו
    0 5
    החרטה של הסיכונים היא המצאה של בנק ישראל כדי לעצור ביקושים. החלטה הזו לא עובדת ובשביל החרטה הזאת רוכשי דירה ראשונה לא צריכים לשלם יותר. על כל מיליון ש"ח משכנתה בגלל החרטה הזו כל זוג צעיר משלם יותר בין 15,000 לשנה וסכות זה יכול להגיע אפילו ל 25 אלף בשנה. במילים אחרות הזוגות הצעירים שלוקחים משכנתא של 500 אלף ש"ח משלמים וישלמו במהלך השנים בין 150 אלף ל 300 אלף ש"ח יותר .
    סגור
  • 100% פריים = בועת אשראי
    דודו 05/07/2016 08:15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    השכבות החלשות לא יוכלו לעמוד בהחזרים אם הריבית תעלה.
    סגור
  • 7.
    הגולם קם על יוצרו ,יצרו משבר עצום ואין להם יכולת לתקן א
    זמבורה בחושך 04/07/2016 21:51
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ותו,וזאת למרות ששר האוצר לקח לעצמו ארגז כלים מורחב,
    סגור
  • 6.
    כולם מי שמעורב בנדל"ן כבר יודעים שהבועה בדרך להתפוצצות
    טדי 04/07/2016 21:41
    הגב לתגובה זו
    11 3
    הממשלה, הבנקים, המשקיעים, הקבלנים, יזמי הנדל"ן.. כולם כבר יודעים שהבועה עומדת להתפוצצת. כל מה שהם מנסים כרגע לעזות הוא לנסות להקטין נזקים. אבל מה לעשות שהממשלה אף פעם לא יכולה לשלוט במיצון.. כי אם היא הייתה יכולה, לא היה מיתון בעולם... אבל כולם רצו קדימה בלי לעזור לפצועים שבדרך.. ואוטוטו מתחיל זמן פציעות.. וזה יהיה כואב
    סגור
  • 5.
    מי זה הח''כ שרוצה להוריד את הריבית?
    מצוין הוצאת אויר 04/07/2016 21:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מטומטם כמו העם שבחר בו. אולי העם לא בחר בו ,רק חשבנו שהעם בחר בו.
    סגור
  • 4.
    בטח התייקרו - מכרו אגרות COCO שמשלמים עליהם רבית גבוהה
    משה 04/07/2016 21:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל ללא סיכון מצדם
    סגור
  • 3.
    רק עליית ריבית המשכנתאות תביא לפיצוץ בועת מחירי הדיור,
    מלומד 04/07/2016 19:16
    הגב לתגובה זו
    8 7
    ולחזרה למחירים נורמלים. כך היה גם באירלנד. לא יכול להסביר לכם הכל על רגל אחת, לכו תצפו בסרטון "הדמיון המצמרר בין בועת הנדלן של אירלנד לשוק הנדלן של ישראל". תכתבו "בועת נדלן אירלנד ישראל" ותגיעו לסרטון. (מה שקרה זה שזוגות צעירים כבר לא הצליחו לקנות דירות לאחר שהריבית עלתה, הביקוש נפגע והביא לקריסת מחירים). תחשבו רגע על המצב ההפוך: ב 2009 נתנו מתנה גדולה לצעירי ישראל, משכנתא בריבית של 1.1% שכולה צמודה לפריים הזול מאוד, וכל זה לאחר שהיו נהוגות ריבית של 4%-5% בשנים שלפני כן. מה קרה בעקבות המתנה? הביקוש לרכישת דירות התעורר והמחירים המריאו בצורה חסרת תקדים!
    סגור
  • 2.
    פשע לדור שלם ניפחו את מחירי הדיור , נתנו
    חזירות חוגגת ! 04/07/2016 18:36
    הגב לתגובה זו
    16 2
    אשראי לכל מבקש יצרו בועת אשראי ועכשיו הלווים חדשים צריכים לשלם עליה בריבית דריבית גם לרכוש דירות במחיר מופקע וגם לשלם על סיכוני האשראי של הבועה שהבנקים יצרו .
    סגור
  • אף אחד לא מכריח אותך לקחת משכנתא (ל"ת)
    סטנלי 04/07/2016 20:03
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • 1.
    להגביל משקיעים במשכנתא כדי שיהיה יתרון לזוגות הצעירים.
    sus 04/07/2016 17:37
    הגב לתגובה זו
    12 0
    עכשיו תגידו לי שזו הפעם הראשונה שהרעיון עולה ואני חותך ורידים מעצבים.
    סגור