אחרי האיתות שסיפק אתמול הכלכלן הראשי באוצר: השמאי ארז כהן מתייחס - האם מחירי הדירות באמת בדרך למטה?

יו"ר לשכת השמאים לשעבר מתייחס לטענת הכלכלן הראשי באוצר בעניין הערכת המשקיעים לגבי מחירי הדירות
ארז כהן, צילום: גטי אימג'ס ישראל
הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם אתמול את סקירתו השבועית, ובה התמקדות בשוק הנדל"ן. בסקירה הייתה התייחסות ספציפית לכך שהמשקיעים בשוק הנדל"ן למגורים מוכרים דירות בקצב הולך ועולה, זאת במקביל לירידה הניכרת ב'מלאי הדירות בהמתנה'. בשל נתונים אלו, הכלכלן הראשי באוצר כתב בסקירה כי נראה שיש שינוי בציפיות המשקיעים ביחס לרווח ההון הגלום בהמשך החזקת הנכס. במילים אחרות, נראה שהמשקיעים כבר לא רואים המשך עליית מחירי הדירות. השמאי ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, רואה את הדברים אחרת. לדבריו, הנתונים הללו אינם מצביעים על ירידת מחירים שצפויה לבוא, אלא על התחלה של האטה: 
"מניתוח המחלקה הכלכלית במשרדי, אין שום סימוכין לכך שהירידה באחוז המשקיעים בשוק הדיור בשנה האחרונה, מ-27% במרץ 2015, לכ-20% בלבד במרץ 2016, אכן מבשרת על תחילת ירידת מחירי הדיור. הרי המצב בשטח הוא הפוך. דווקא בשנה האחרונה עלו מחירי הדיור בממוצע בכ-8%, זאת למרות הערכות האוצר, משרד השיכון וגורמים ממלכתיים נוספים, שמחירי הדיור השנה ייעצרו ואף אולי יירדו במקצת".
כהן הוסיף כי "להערכתנו מדובר בשני תהליכים שונים בתכלית שאין כלל קשר ביניהם: מצד אחד המשקיעים אכן התייאשו בעקבות הכפלת מס הרכישה ביוני 2015, והחלו למכור דירות ולצאת בהמוניהם מהשוק. זהו, לכשעצמו, תהליך בעייתי ביותר, זאת משום שהמשקיעים היוו מאז ומתמיד את הקטר המוביל של שוק הדיור, ויציאתם החוצה, למרבה הצער, עלולה לבשר על האטה בשוק, בלי שום קשר לעובדה שרמות המחירים ימשיכו לעלות".
"מצד שני, ובעיקר בעקבות תכנית מחיר למשתכן, התחלות הבנייה בפועל בשוק הדיור התמעטו, מלאי הדירות המשווקת לציבור הכללי קטן ביותר, והלחצים הכבושים הגורמים ולעליות המחירים לא רק שנותרו על כנם, אלא כבר עלו. לכן מפתיע בעיני הכיצד הכלכלן הראשי באוצר מצא לנכון לחבר את שני הפקטורים השונים הללו לנוסחה אחת".
כהן אף מייעץ לאוצר כיצד להוביל לשינוי מגמה במחירי הדיור: "עצתי לאוצר ולמקבלי ההחלטות: אחת, לשקול שוב את מחיר למשתכן כפתרון כולל. שתיים, לשקול שוב את מס הרכישה הלא פרופורציונאלי שהוטל על משקיעים, כי בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות, כשמלאי הדירות הפנויות להשכרה יצטמטצם, גם מחירי השכירות יעלו!"
 
תגובות לכתבה(43):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    המשקיעים עברו להשקיע בדירות להשכרה בחו"ל
    בקרוב, שכ"ד יוכפל 04/06/2016 18:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    7,000,000,000 שקל עברו ברבעון הראשון של השנה להשקעות בדירות להשכרה בחו"ל ... כיום, הממשלה מעודדת זוגות צעירים לרכוש דירות במחיר למשתכן בפריפריה, דירות שיושכרו ובכסף הזוגות הצעירים ישכירו דירה למגורים במרכז .... באותו זמן, הממשלה רודפת את המשקיעים וגורמת לצימצום מספר הדירות להשכרה באזור המרכז ... שהביקושים לדירות להשכרה באזור המרכז, יפגשו את ההיצע הדל, יוכפל שכ"ד באזור המרכז
    סגור
  • 32.
    כל בועה סופה לפצוץ ........
    יוסף מנפץ החלמות 31/05/2016 08:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בועה זה כמו ערמת חול תוסיף עוד גרגיר ועוד גרגיר בסוף איזה גרגיר יפיל את הערמה אבל אף אחד לא יכול לדעת איזה גרגיר חול יפיל אותו ומתי -אבל בסוף היא תיפול
    סגור
  • השאלה תוך כמה זמן היא תתפוצץ אולי עוד 120 שנה (ל"ת)
    shafik 31/05/2016 10:29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 31.
    עוד אחד שמדבר מפוזיציה...
    חושף אינטרסנטים 30/05/2016 22:57
    הגב לתגובה זו
    3 1
    האיש אשר מדבר מפוזיציה, מטעה את הציבור בנתונים שקריים ומגמתיים. שיתבייש לו
    סגור
  • 30.
    בטח שנוח לתקשורת לנפנף בנתוני עליית המחירים של האוצר אז
    ' 30/05/2016 19:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנפנפים אבל שהאוצר מוציא נתונים אחרים מהשטח אז זה לא בסדר...מדוע שלא כל פרשן שמתראיין בנושא יחשוף את היקף נכסיו ויתן גילוי נאות ? לא יתכן שבטלוויזיה ישנם אנשים בעלי אינטרס שיושבים ומפמפמים בלי חשבון .
    סגור
  • 29.
    אולי ארז מחזיק כמה דירות והוא בעל עניין..מקום לחקירה (ל"ת)
    מנחם 30/05/2016 18:30
    הגב לתגובה זו
    9 4
    סגור
  • סתם שנאת חינם ולשון הרע יש בתגובה הזו!!! (ל"ת)
    shafik 31/05/2016 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    אולי הוא מבין בשמאות אבל לא בכלכלה
    אבי כהן 30/05/2016 16:32
    הגב לתגובה זו
    13 6
    אם המשקיעים מוכרים המחירים חייבים לרדת. יש יותר דירות בשוק לרכישה כאשר הביקוש קבוע ואף יורד מצד המשקעים. המשקעים הם אלה שגרמו לעלית המחירים המטורפת ב-7 השנים האחרונות כתוצאה מריבית אפסית. עם כניסתם העלתה את המחירים, יציאתם תוריד אותם.
    סגור
  • זהו שבשטח קורה ההפך - המשקיעים יוצאים במחירים גבוהים (ל"ת)
    משה ראשל"צ 31/05/2016 07:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 27.
    ארז כהן, כול הכבור על הנתוח המדוייק, בניגוד לפמפום
    אפרת 30/05/2016 16:19
    הגב לתגובה זו
    4 10
    היחצני של משרד האוצר.... ולמגיב האובססיבי פה, אתה באמת מאמין שעשרות תגובות בשמות שונים יורידו את המחירים??? אם אתה רק משחרר קיטור, אז סבבה, תמשיך לשחרר במרץ.
    סגור
  • טען עוד
  • 26.
    העיתוי המושלם
    העובדות 30/05/2016 16:05
    הגב לתגובה זו
    7 1
    רק היום פרסם בנק ישראל מחקר שמראה שלמס הרכישה לא היה כמעט שום אפקט ואנחנו גם רואים שמחירי השכירות כמעט ולא זזים. ומה מספר לנו ה"אובייקטיבי" ?
    סגור
  • 25.
    כדי להוזיל שכ"ד אפשר להקטין ביקוש אין צורך להגדיל היצע!
    נדלניסטים דמיקולו 30/05/2016 14:12
    הגב לתגובה זו
    12 4
    נדלניסטים, קבלנים, פוליטיקאים מרובי דירות שהם חברים שלהם, ולפעמים גם שמאים חסרי הבנה כלכלית- כולם מנסים לטעון שוב ושוב שבלי משקיעים שכר הדירה יעלה. בפועל, אם רק תדאגו לבנות דירות בקצב גבוה מהריבוי הטבעי, שכר הדירה יוזל גם ללא אף משקיע בשוק! אנשים שהיום שוכרים ירכשו את המוני הדירות המיוצרות, ויפנו את הדירה שהם שוכרים לאחרים. כך הקטנו את מספר הנזקקים למגורים בשכירות בישראל! כן רבותי האינטרסנטים- בכלכלה לא חשוב רק ההיצע, אלא היצע מול ביקוש! שיעור א' שנה א'....
    סגור
  • ב 2015 היו מעל 44,000 סיומי בניה- ושכר הדירה רשם ירידה!
    סטטיסטיקאי 30/05/2016 16:54
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זאת על פי נתוני הלמס: "מחירים ממוצעים של שכר דירה חופשי" כולל בערים כמו תל אביב! בשנים הבאות נגלה מה יעשה לשכר הדירה כמות סיומי בניה של 50,000 בשנה!
    סגור
  • 24.
    שוכר שקונה ..
    שוכר 30/05/2016 13:54
    הגב לתגובה זו
    16 4
    כל מי שקונה דירה יוצא ממצבת השוכרים ... למה מבלבלים את האנשים
    סגור
  • 23.
    ארז כהן מספר סיפורים!! יחצן של חברות הבניה!!
    אלי תל אביב 30/05/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    20 3
    כבר תקופה רואים שקשה למכור דירה במחירי העבר ולכן פרסום הדירה נמשך זמן רב! המוכרים לא מוכנים לקבל שיש האטה וירידת מחירים מסויימת!!
    סגור
  • 22.
    אין אינטרס לאף אחד להוריד את מחירי הדירות ביותר מ 10%
    יריב 30/05/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
    4 15
    מחירי הדירות לא ירדו כמו שאנשים חושבים,, מה שהיה לא יהיה ,,מקסימום ירידה של 10% ולמי שמשקיע ומשכיר לא מעניין הירידה כי הוא מרוויח הכנסה פסיבית לגיטימית,, וצריך לבטל את מס הרכישה ההזוי הזה
    סגור
  • אין חיה כזאת ירידה מתונה
    אחד 30/05/2016 22:52
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המחיר של הדירה נגזר כיום לא מתשואת השכירות שלה שנמצאת בשפל היסטורי ( השכ"ד לא מדביק את מחיר הדירה ולכן התשואה ממנו דלה) אלא מציפייה לעלייה במחירה. ברגע שיטפטפו למשקיעים כי המחירים ירדו קצת בשנים הבאות אז אף אחד לא ירצה להשאר עם תשואת השכירות (2-3 אחוז) וינתב כספו למקור אחר - אז המחירים גם ירדן יותר ותתחיל מכירת חיסול שתקריס מחירן לחלוטין (ראה מקרה אירלנד) .
    סגור
  • י'חביבי מה שהיה הוא שיהיה.. תמשיך לקנות דירות זה טוב :) (ל"ת)
    שלמה 30/05/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 21.
    שוק הדיור
    koko 30/05/2016 13:02
    הגב לתגובה זו
    4 3
    מחירי הדירות ירדו רק אם יהיה למשקיעים מסלול השקעה אטרקטיבי שיוכלו להרוויח כתחליף לרכישת דירה להשקעה, כמו קופת גמל מהסוג שהיה לפני 2008.
    סגור
  • מימונוביץ 3 חולון
    שימי זורזור 30/05/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
    1 10
    המחירים יעצרו וימשיכו לעלות בצורה מתונה 5 אחוז בשנה
    סגור
  • פששש ממש נביא. אתה גם אחראי לזה אני מבין (ל"ת)
    אליהו 30/05/2016 15:48
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 20.
    תרגום לדבריו
    אנטרסנט שקוף 30/05/2016 13:00
    הגב לתגובה זו
    19 2
    אל תפסיקו לקנות כי אני רוצה להמשיך להרוויח
    סגור
  • 19.
    די הזוי מה שהשמאי אומר
    משה 30/05/2016 12:54
    הגב לתגובה זו
    20 4
    כל משקיע שימכור, למי תמכר הדירה ? או למשקיע חדש או לאדם שגר בשכירות כך שזה הזוי לאמר שמחירי השכירות יעלו.
    סגור
  • 18.
    מחירי השמאות נגזרים מערך הנכסים? (ל"ת)
    החתול והשמנת 30/05/2016 12:49
    הגב לתגובה זו
    10 5
    סגור
  • 17.
    משקיעים הם קטר?
    א 30/05/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    9 4
    חלילן מהמלין אולי
    סגור
  • 16.
    זה הוא אמר בקשר למשקיעים
    דנידין 30/05/2016 12:08
    הגב לתגובה זו
    18 6
    "והחלו למכור דירות ולצאת בהמוניהם מהשוק" ברח לו, הוא לא שם לב מה הוא אומר.
    סגור
  • 15.
    הפימפום נמשך.....
    אדם 30/05/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
    24 6
    נדרשות מעל 200 משכורות חציוניות לרכישת דירה חציונית. זו לא בועה , זה אמא של הבועות!!! השמאי שנהנה ממחירי הנדל"ן הגבוהים תמיד יגיע לאותה מסקנה אינטרסנטית שהדירות תמיד עולות למרות שההיסטוריה מלמדת שכל בועה מתפוצצת (יפן, ספרד , אירלנד ארצות הברית , הונג קונג סינגפור ועוד....
    סגור
  • 14.
    אפשר הסבר קטן למשפט הזה:
    אנונימי 30/05/2016 11:46
    הגב לתגובה זו
    20 5
    "כי בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות, כשמלאי הדירות הפנויות להשכרה יצטמטצם, גם מחירי השכירות יעלו!"" יש כמה בעיות המשפט הזה: 1) יש קשר בין מחירי הדירות למחירי השכירות עולים ויורדים בהתאמה. 2) אם רוב המשקיעים ימכרו את הדירות שלהם וכמעט ולא ישארו דירות להשכרה לפי המשפט זה אומר שהשוק יהיה מוצף בדירות למכירה -> המחירים ירדו -> השכירות תרד\ לא כדאית. 3) אם המשקיעים ימכרו את דירותיהם לשוכרים אז גם הביקוש לשכירות ירד כי עכשיו השוכרים קנו בית. האם השמאי בפוזיציה? :O
    סגור
  • 13.
    גם בארה"ב חשבו שהמחירים יעלו למצח (ל"ת)
    סמי וסוסו 30/05/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    26 3
    סגור
  • 12.
    די שבענו מהבטחות, אני מצליח לחסוך 5200 שח בחודש
    שלומי 30/05/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    5 6
    ולא חושב על לקנות דירה בארץ, צברתי הון עצמי מכובד אך לדעתי חייב ללמוד את זה (ולא באונברסיטה), אני אישית למדתי ממנטור תותח שבזכותו אני מצליח לחסוך 5200 שח בחודש והגעתי להון עצמי מכובד מאוד! goo.gl/O5aZ0k מומלץ מאוד!
    סגור
  • 11.
    סאבפריים ישראלי תוצרת כחול לבן בפתח (ל"ת)
    קובי 30/05/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
    23 3
    סגור
  • 10.
    מה שעולה נופל ומה שעולה חזק נופל חזק (ל"ת)
    היכונו לירידות 30/05/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
    23 4
    סגור
  • 9.
    "המשקיעים היו הקטר של שוק הדיור"
    האמת 30/05/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
    8 9
    אמרנו את זה כל הזמן וגם "בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות" רבאק מילה במילה, סתם קרעו את המשקיעים במיסוי נוסף ומי ששילם היו השוכרים, אחרי מסע פרסום נגד המשקיעים שכביכול גורמים לעליית המחירים.
    סגור
  • קרון נגרר לכל היותר
    אחד 30/05/2016 23:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה מייצרים המשקיעים בדיוק?! מדובר בכלכלת אויר פארק סלאנס שום תוצר. בדיוק כמו שהעלאת מחיר הבלונים היא לא קטר כי הבלון נשאטר אותו בלון וכשמתפוצץ חוזר לגודל הטבעי שלו כך גם משקיעי הנדל"ן. כאשר הבועה תתפוצץ המחירים יצנחו ואז גם המשק יכנס למיתון. לא קטר נגרר מקרטע.
    סגור
  • 8.
    המרפסות מלאות בשלטי למכירה אז על מי אתה בא לעבוד (ל"ת)
    אבי 30/05/2016 11:34
    הגב לתגובה זו
    20 4
    סגור
  • 7.
    מי שיקנה עכשיו דירה יפסיד את התחתונים (ל"ת)
    שוקי 30/05/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    29 10
    סגור
  • 6.
    אחרי כל עליות באות ירידות (ל"ת)
    ארז ברז 30/05/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    17 4
    סגור
  • 5.
    אז קדימה ארז...לך תקנה כמה דירות ותדפוק קופה חחחחחחחחחח (ל"ת)
    שונא שקרנים 30/05/2016 11:32
    הגב לתגובה זו
    26 4
    סגור
  • 4.
    הליצן הזה חושב שהמחירים יעלו לנצח פחחחחחחחחחח (ל"ת)
    משתגע מטמבלים 30/05/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    25 5
    סגור
  • 3.
    נדלן
    אמיר 30/05/2016 11:29
    הגב לתגובה זו
    19 2
    כל אחד מפרש נתונים לפי מה שנוח לו , האמת קשה לדעת . לפי דעתי - פני דיור כפני המשק : כניסה למתון וגידול אבטלה - נדלן ירד , שיפור בצמיחה - ימשיך לתפס .
    סגור
  • 2.
    ארז כהן - המחירים בדרך למטה על אפך ועל חמתך (ל"ת)
    כלכלן 30/05/2016 11:25
    הגב לתגובה זו
    28 4
    סגור
  • 1.
    אדון שמאי בעל אינטרס.לא יעזור לך בועת הדירות תתפוצץ. (ל"ת)
    מני 30/05/2016 11:22
    הגב לתגובה זו
    27 5
    סגור
  • ארז כהן, תצפה ב "הדמיון בין בועת הנדלן של אירלנד לישראל
    עצה מחכם 30/05/2016 14:00
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מקווה שתצליח למצוא לבד את הסרטון הזה באינטרנט. ככה תלמד מה צפוי לנו.. ואין קשר למשכנתאות סאבפריים... ואגב שמענו על התחזיות שלך- בתחילת 2010 אמרת שפתח תקווה צפויה לרדת במחיר לאחר שעלתה יותר מדי במהלך 2009... ממש הבנה כלכלית יש לך, שהרי כל 2010 היא המשיכה לעלות ובעצם עד היום.
    סגור