22:09 הירידות בוול סטריט מתמתנות: הנאסד"ק מאבד 0.4% בלבד, אפל מאבדת 2.7% >>

21:09 הסיבות שהביאו לתנודה החדה הבוקר בשווקים, האם יש סיבה לדאגה? >>

19:09 אדובי: הכנסות של 8.7 מיליארד דולר לשנת 2018, מניית החברה מטפסת 11% >>

16:16 הדולר היציג נקבע על 3.50 שקלים, האירו על 4.14 שקלים

15:34 ירושלים: חרדים מפגינים בכיכר השבת וחוסמים את תנועת הרכבת הקלה

14:36 בולטות בת"א: כיל יורדת 2.2%, דלק קבוצה יורדת 1.5%

12:52 רשות ני"ע הגישה לביהמ"ש בקשה להארכת ההגבלות על פילבר >>

12:16 מניית פרוטרום עולה 0.8% ומשלימה עלייה של 40% מתחילת השנה

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
ן"לדנ רודמ

מדור נדל"ן

מדור נדל"ן

תויגתב יכה
הכי בתגיות

אחרי האיתות שסיפק אתמול הכלכלן הראשי באוצר: השמאי ארז כהן מתייחס - האם מחירי הדירות באמת בדרך למטה?

יו"ר לשכת השמאים לשעבר מתייחס לטענת הכלכלן הראשי באוצר בעניין הערכת המשקיעים לגבי מחירי הדירות
 |  43
חושב אחרת
Share
הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם אתמול את סקירתו השבועית, ובה התמקדות בשוק הנדל"ן. בסקירה הייתה התייחסות ספציפית לכך שהמשקיעים בשוק הנדל"ן למגורים מוכרים דירות בקצב הולך ועולה, זאת במקביל לירידה הניכרת ב'מלאי הדירות בהמתנה'. בשל נתונים אלו, הכלכלן הראשי באוצר כתב בסקירה כי נראה שיש שינוי בציפיות המשקיעים ביחס לרווח ההון הגלום בהמשך החזקת הנכס. במילים אחרות, נראה שהמשקיעים כבר לא רואים המשך עליית מחירי הדירות. השמאי ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, רואה את הדברים אחרת. לדבריו, הנתונים הללו אינם מצביעים על ירידת מחירים שצפויה לבוא, אלא על התחלה של האטה: 


"מניתוח המחלקה הכלכלית במשרדי, אין שום סימוכין לכך שהירידה באחוז המשקיעים בשוק הדיור בשנה האחרונה, מ-27% במרץ 2015, לכ-20% בלבד במרץ 2016, אכן מבשרת על תחילת ירידת מחירי הדיור. הרי המצב בשטח הוא הפוך. דווקא בשנה האחרונה עלו מחירי הדיור בממוצע בכ-8%, זאת למרות הערכות האוצר, משרד השיכון וגורמים ממלכתיים נוספים, שמחירי הדיור השנה ייעצרו ואף אולי יירדו במקצת".

כהן הוסיף כי "להערכתנו מדובר בשני תהליכים שונים בתכלית שאין כלל קשר ביניהם: מצד אחד המשקיעים אכן התייאשו בעקבות הכפלת מס הרכישה ביוני 2015, והחלו למכור דירות ולצאת בהמוניהם מהשוק. זהו, לכשעצמו, תהליך בעייתי ביותר, זאת משום שהמשקיעים היוו מאז ומתמיד את הקטר המוביל של שוק הדיור, ויציאתם החוצה, למרבה הצער, עלולה לבשר על האטה בשוק, בלי שום קשר לעובדה שרמות המחירים ימשיכו לעלות"."מצד שני, ובעיקר בעקבות תכנית מחיר למשתכן, התחלות הבנייה בפועל בשוק הדיור התמעטו, מלאי הדירות המשווקת לציבור הכללי קטן ביותר, והלחצים הכבושים הגורמים ולעליות המחירים לא רק שנותרו על כנם, אלא כבר עלו. לכן מפתיע בעיני הכיצד הכלכלן הראשי באוצר מצא לנכון לחבר את שני הפקטורים השונים הללו לנוסחה אחת".כהן אף מייעץ לאוצר כיצד להוביל לשינוי מגמה במחירי הדיור: "עצתי לאוצר ולמקבלי ההחלטות: אחת, לשקול שוב את מחיר למשתכן כפתרון כולל. שתיים, לשקול שוב את מס הרכישה הלא פרופורציונאלי שהוטל על משקיעים, כי בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות, כשמלאי הדירות הפנויות להשכרה יצטמטצם, גם מחירי השכירות יעלו!"
 
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

43 תגובות ב-33 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
33 בקרוב, שכ"ד יוכפל 04/06/2016 18:19 המשקיעים עברו להשקיע בדירות להשכרה בחו"ל
7,000,000,000 שקל עברו ברבעון הראשון של השנה להשקעות בדירות להשכרה בחו"ל ... כיום, הממשלה מעודדת זוגות צעירים לרכוש דירות במחיר למשתכן בפריפריה, דירות שיושכרו ובכסף הזוגות הצעירים ישכירו דירה למגורים במרכז .... באותו זמן, הממשלה רודפת את המשקיעים וגורמת לצימצום מספר הדירות להשכרה באזור המרכז ... שהביקושים לדירות להשכרה באזור המרכז, יפגשו את ההיצע הדל, יוכפל שכ"ד באזור המרכז
32 יוסף מנפץ החלמות 31/05/2016 08:07 כל בועה סופה לפצוץ ........
בועה זה כמו ערמת חול תוסיף עוד גרגיר ועוד גרגיר בסוף איזה גרגיר יפיל את הערמה אבל אף אחד לא יכול לדעת איזה גרגיר חול יפיל אותו ומתי -אבל בסוף היא תיפול
shafik 31/05/2016 10:29 השאלה תוך כמה זמן היא תתפוצץ אולי עוד 120 שנה (ל"ת)
31 חושף אינטרסנטים 30/05/2016 22:57 עוד אחד שמדבר מפוזיציה...
האיש אשר מדבר מפוזיציה, מטעה את הציבור בנתונים שקריים ומגמתיים. שיתבייש לו
30 ' 30/05/2016 19:30 בטח שנוח לתקשורת לנפנף בנתוני עליית המחירים של האוצר אז
מנפנפים אבל שהאוצר מוציא נתונים אחרים מהשטח אז זה לא בסדר...מדוע שלא כל פרשן שמתראיין בנושא יחשוף את היקף נכסיו ויתן גילוי נאות ? לא יתכן שבטלוויזיה ישנם אנשים בעלי אינטרס שיושבים ומפמפמים בלי חשבון .
29 מנחם 30/05/2016 18:30 אולי ארז מחזיק כמה דירות והוא בעל עניין..מקום לחקירה (ל"ת)
shafik 31/05/2016 10:30 סתם שנאת חינם ולשון הרע יש בתגובה הזו!!! (ל"ת)
28 אבי כהן 30/05/2016 16:32 אולי הוא מבין בשמאות אבל לא בכלכלה
אם המשקיעים מוכרים המחירים חייבים לרדת. יש יותר דירות בשוק לרכישה כאשר הביקוש קבוע ואף יורד מצד המשקעים. המשקעים הם אלה שגרמו לעלית המחירים המטורפת ב-7 השנים האחרונות כתוצאה מריבית אפסית. עם כניסתם העלתה את המחירים, יציאתם תוריד אותם.
משה ראשל"צ 31/05/2016 07:25 זהו שבשטח קורה ההפך - המשקיעים יוצאים במחירים גבוהים (ל"ת)
27 אפרת 30/05/2016 16:19 ארז כהן, כול הכבור על הנתוח המדוייק, בניגוד לפמפום
היחצני של משרד האוצר.... ולמגיב האובססיבי פה, אתה באמת מאמין שעשרות תגובות בשמות שונים יורידו את המחירים??? אם אתה רק משחרר קיטור, אז סבבה, תמשיך לשחרר במרץ.
26 העובדות 30/05/2016 16:05 העיתוי המושלם
רק היום פרסם בנק ישראל מחקר שמראה שלמס הרכישה לא היה כמעט שום אפקט ואנחנו גם רואים שמחירי השכירות כמעט ולא זזים. ומה מספר לנו ה"אובייקטיבי" ?
25 נדלניסטים דמיקולו 30/05/2016 14:12 כדי להוזיל שכ"ד אפשר להקטין ביקוש אין צורך להגדיל היצע!
נדלניסטים, קבלנים, פוליטיקאים מרובי דירות שהם חברים שלהם, ולפעמים גם שמאים חסרי הבנה כלכלית- כולם מנסים לטעון שוב ושוב שבלי משקיעים שכר הדירה יעלה. בפועל, אם רק תדאגו לבנות דירות בקצב גבוה מהריבוי הטבעי, שכר הדירה יוזל גם ללא אף משקיע בשוק! אנשים שהיום שוכרים ירכשו את המוני הדירות המיוצרות, ויפנו את הדירה שהם שוכרים לאחרים. כך הקטנו את מספר הנזקקים למגורים בשכירות בישראל! כן רבותי האינטרסנטים- בכלכלה לא חשוב רק ההיצע, אלא היצע מול ביקוש! שיעור א' שנה א'....
סטטיסטיקאי 30/05/2016 16:54 ב 2015 היו מעל 44,000 סיומי בניה- ושכר הדירה רשם ירידה!
זאת על פי נתוני הלמס: "מחירים ממוצעים של שכר דירה חופשי" כולל בערים כמו תל אביב! בשנים הבאות נגלה מה יעשה לשכר הדירה כמות סיומי בניה של 50,000 בשנה!
24 שוכר 30/05/2016 13:54 שוכר שקונה ..
כל מי שקונה דירה יוצא ממצבת השוכרים ... למה מבלבלים את האנשים
23 אלי תל אביב 30/05/2016 13:30 ארז כהן מספר סיפורים!! יחצן של חברות הבניה!!
כבר תקופה רואים שקשה למכור דירה במחירי העבר ולכן פרסום הדירה נמשך זמן רב! המוכרים לא מוכנים לקבל שיש האטה וירידת מחירים מסויימת!!
22 יריב 30/05/2016 13:29 אין אינטרס לאף אחד להוריד את מחירי הדירות ביותר מ 10%
מחירי הדירות לא ירדו כמו שאנשים חושבים,, מה שהיה לא יהיה ,,מקסימום ירידה של 10% ולמי שמשקיע ומשכיר לא מעניין הירידה כי הוא מרוויח הכנסה פסיבית לגיטימית,, וצריך לבטל את מס הרכישה ההזוי הזה
אחד 30/05/2016 22:52 אין חיה כזאת ירידה מתונה
המחיר של הדירה נגזר כיום לא מתשואת השכירות שלה שנמצאת בשפל היסטורי ( השכ"ד לא מדביק את מחיר הדירה ולכן התשואה ממנו דלה) אלא מציפייה לעלייה במחירה. ברגע שיטפטפו למשקיעים כי המחירים ירדו קצת בשנים הבאות אז אף אחד לא ירצה להשאר עם תשואת השכירות (2-3 אחוז) וינתב כספו למקור אחר - אז המחירים גם ירדן יותר ותתחיל מכירת חיסול שתקריס מחירן לחלוטין (ראה מקרה אירלנד) .
שלמה 30/05/2016 15:46 י'חביבי מה שהיה הוא שיהיה.. תמשיך לקנות דירות זה טוב :) (ל"ת)
21 koko 30/05/2016 13:02 שוק הדיור
מחירי הדירות ירדו רק אם יהיה למשקיעים מסלול השקעה אטרקטיבי שיוכלו להרוויח כתחליף לרכישת דירה להשקעה, כמו קופת גמל מהסוג שהיה לפני 2008.
שימי זורזור 30/05/2016 13:31 מימונוביץ 3 חולון
המחירים יעצרו וימשיכו לעלות בצורה מתונה 5 אחוז בשנה
אליהו 30/05/2016 15:48 פששש ממש נביא. אתה גם אחראי לזה אני מבין (ל"ת)
20 אנטרסנט שקוף 30/05/2016 13:00 תרגום לדבריו
אל תפסיקו לקנות כי אני רוצה להמשיך להרוויח
19 משה 30/05/2016 12:54 די הזוי מה שהשמאי אומר
כל משקיע שימכור, למי תמכר הדירה ? או למשקיע חדש או לאדם שגר בשכירות כך שזה הזוי לאמר שמחירי השכירות יעלו.
18 החתול והשמנת 30/05/2016 12:49 מחירי השמאות נגזרים מערך הנכסים? (ל"ת)
17 א 30/05/2016 12:21 משקיעים הם קטר?
חלילן מהמלין אולי
16 דנידין 30/05/2016 12:08 זה הוא אמר בקשר למשקיעים
"והחלו למכור דירות ולצאת בהמוניהם מהשוק" ברח לו, הוא לא שם לב מה הוא אומר.
15 אדם 30/05/2016 12:05 הפימפום נמשך.....
נדרשות מעל 200 משכורות חציוניות לרכישת דירה חציונית. זו לא בועה , זה אמא של הבועות!!! השמאי שנהנה ממחירי הנדל"ן הגבוהים תמיד יגיע לאותה מסקנה אינטרסנטית שהדירות תמיד עולות למרות שההיסטוריה מלמדת שכל בועה מתפוצצת (יפן, ספרד , אירלנד ארצות הברית , הונג קונג סינגפור ועוד....
14 אנונימי 30/05/2016 11:46 אפשר הסבר קטן למשפט הזה:
"כי בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות, כשמלאי הדירות הפנויות להשכרה יצטמטצם, גם מחירי השכירות יעלו!"" יש כמה בעיות המשפט הזה: 1) יש קשר בין מחירי הדירות למחירי השכירות עולים ויורדים בהתאמה. 2) אם רוב המשקיעים ימכרו את הדירות שלהם וכמעט ולא ישארו דירות להשכרה לפי המשפט זה אומר שהשוק יהיה מוצף בדירות למכירה -> המחירים ירדו -> השכירות תרד\ לא כדאית. 3) אם המשקיעים ימכרו את דירותיהם לשוכרים אז גם הביקוש לשכירות ירד כי עכשיו השוכרים קנו בית. האם השמאי בפוזיציה? :O
13 סמי וסוסו 30/05/2016 11:35 גם בארה"ב חשבו שהמחירים יעלו למצח (ל"ת)
12 שלומי 30/05/2016 11:35 די שבענו מהבטחות, אני מצליח לחסוך 5200 שח בחודש
ולא חושב על לקנות דירה בארץ, צברתי הון עצמי מכובד אך לדעתי חייב ללמוד את זה (ולא באונברסיטה), אני אישית למדתי ממנטור תותח שבזכותו אני מצליח לחסוך 5200 שח בחודש והגעתי להון עצמי מכובד מאוד! goo.gl/O5aZ0k מומלץ מאוד!
11 קובי 30/05/2016 11:34 סאבפריים ישראלי תוצרת כחול לבן בפתח (ל"ת)
10 היכונו לירידות 30/05/2016 11:34 מה שעולה נופל ומה שעולה חזק נופל חזק (ל"ת)
9 האמת 30/05/2016 11:34 "המשקיעים היו הקטר של שוק הדיור"
אמרנו את זה כל הזמן וגם "בסופו של דבר מי שייפגעו הכי הרבה הינם שוכרי הדירות" רבאק מילה במילה, סתם קרעו את המשקיעים במיסוי נוסף ומי ששילם היו השוכרים, אחרי מסע פרסום נגד המשקיעים שכביכול גורמים לעליית המחירים.
אחד 30/05/2016 23:28 קרון נגרר לכל היותר
מה מייצרים המשקיעים בדיוק?! מדובר בכלכלת אויר פארק סלאנס שום תוצר. בדיוק כמו שהעלאת מחיר הבלונים היא לא קטר כי הבלון נשאטר אותו בלון וכשמתפוצץ חוזר לגודל הטבעי שלו כך גם משקיעי הנדל"ן. כאשר הבועה תתפוצץ המחירים יצנחו ואז גם המשק יכנס למיתון. לא קטר נגרר מקרטע.
8 אבי 30/05/2016 11:34 המרפסות מלאות בשלטי למכירה אז על מי אתה בא לעבוד (ל"ת)
7 שוקי 30/05/2016 11:33 מי שיקנה עכשיו דירה יפסיד את התחתונים (ל"ת)
6 ארז ברז 30/05/2016 11:33 אחרי כל עליות באות ירידות (ל"ת)
5 שונא שקרנים 30/05/2016 11:32 אז קדימה ארז...לך תקנה כמה דירות ותדפוק קופה חחחחחחחחחח (ל"ת)
4 משתגע מטמבלים 30/05/2016 11:31 הליצן הזה חושב שהמחירים יעלו לנצח פחחחחחחחחחח (ל"ת)
3 אמיר 30/05/2016 11:29 נדלן
כל אחד מפרש נתונים לפי מה שנוח לו , האמת קשה לדעת . לפי דעתי - פני דיור כפני המשק : כניסה למתון וגידול אבטלה - נדלן ירד , שיפור בצמיחה - ימשיך לתפס .
2 כלכלן 30/05/2016 11:25 ארז כהן - המחירים בדרך למטה על אפך ועל חמתך (ל"ת)
1 מני 30/05/2016 11:22 אדון שמאי בעל אינטרס.לא יעזור לך בועת הדירות תתפוצץ. (ל"ת)
עצה מחכם 30/05/2016 14:00 ארז כהן, תצפה ב "הדמיון בין בועת הנדלן של אירלנד לישראל
מקווה שתצליח למצוא לבד את הסרטון הזה באינטרנט. ככה תלמד מה צפוי לנו.. ואין קשר למשכנתאות סאבפריים... ואגב שמענו על התחזיות שלך- בתחילת 2010 אמרת שפתח תקווה צפויה לרדת במחיר לאחר שעלתה יותר מדי במהלך 2009... ממש הבנה כלכלית יש לך, שהרי כל 2010 היא המשיכה לעלות ובעצם עד היום.
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש