"המשקיעים מעריכים שהמשק בדרך למיתון - וקצב עליית מחירי הדירות גובר"

מחקר של חברת בססח מצא כי הגידול הראלי בקצב עליית מחירי הדיור בישראל בשנתיים האחרונות מהגבוהים בעולם
בועת נדל"ן, צילום: Getty images Israel
למרות ניסיונות הממשלה לפעול להורדת מחירי הדיור, או נכון יותר לדבר על הורדת מחירי הדיור, אלו ממשיכים לעלות מזה כעשור. ברקע לריבית הנמוכה שמאפשרת נטילת אשראי בתנאים אטרקטיביים יותר מתמיד, אפיקי ההשקעה המצומצמים דוחפים את המשקיעים לשוק הדיור הגואה וההקלות למשכנתאות בהחלט לא תורמות למגמה. עד כמה עליית המחירים חמורה? מחקר של חברת בססח בשיתוף יולר הרמס, מבטח האשראי הגדול בעולם, מצא כי הגידול הראלי בקצב עליית מחירי הדיור בישראל בשנתיים האחרונות הוא מהגבוהים בעולם, או למעשה - השני בגובהו בעולם המערבי.
מניתוח השינויים במחירי הנדל"ן (שיעור גידול מחירי הדיור בישראל), הסקר מצא כי "המשקיעים הישראלים מעריכים שהמשק הישראלי נמצא בדרכו למיתון, והדבר מתבטא בגידול בפועל בקצב עליית מחירי הדירות ב-2015 לעומת 2014 וכן בשנת 2014 לעומת שנת 2013".
לטענתם, קצב עליית המחירים לאורך זמן מבטא את הפסימיות של המשקיעים לגבי השוק הריאלי (שוק ההון), זאת גם בהשוואה למדד זה במרבית המדינות בעולם המערבי. "המגמה במדינות רבות בעולם, כדוגמת גרמניה, בה מחירי הדירות עלו באופן ראלי בין 2013 עד לסוף 2015 בקצב שנתי יציב של 5%, או  פינלנד (עליית מחירים של 3%) ובלגיה (בה המחירים לא עלו כלל) מראות על יציבות של מחירים - מה שמהווה אינדיקציה  כי אין שינוי מהותי בהעדפת המשקיעים, הם אינם צופים צמיחה משמעותית אך גם לא בורחים להשקעות פיננסיות בנדל"ן", לפי המחקר.
 
"במדינות אחרות בעולם כדוגמא בריטניה, אירלנד בדרום אפריקה המגמה אומנם הפוכה, כלומר למרות המשך עליה במחירי הדירות שיעור העלייה מתמתן". להערכת עורכי המחקר, בניגוד למגמת הדשדוש העולמית, התנהגות זאת מלמדת על הסטת השקעות לאפיקים ריאלים במדינות אלו בשל צפי המשקיעים לצמיחה  חיובית. אפילו בסין הנמצאת על פתחו של משבר פיננסי חמור, וקצב מחירי הנדל"ן בה עולה משמעותית אך במונחים ריאלים פחות משל המשק הישראלי - מה שמוכיח כי שוק ההון אופטימי יותר.
 
חגית ציטיאט-לוין, מנכ"לית בססח: "דשדוש הצמיחה בשווקים עיקריים בעולם המערבי בעיקר יעיב על היצוא ועל יכולת הייצוא הישראלי להוות מנוע צמיחה משמעותי. הבשורה הקשה הזאת מגיעה מלא מעט מדינות. אבל הבשורה הקשה באה מתוך הבית-מגמת ההאטה במשק הישראלי ובעיקר ביצוא. המחקר החדש מוכיח כי קצב עליית מחירי הנדל"ן הריאלי מבטא בין היתר חוסר אמון של המשקיעים באפיקי צמיחה אחרים. פעמים רבות אנשים מעדיפים להשקיע בנדל"ן עובדה המצביעה על  חוסר האמון באפיקים כלכליים אחרים".
תגובות לכתבה(34):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 26.
    ....הבנקים יעשו פעמיים סיבוב
    נבו 27/05/2016 08:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    על הפרייארים פעם ריביות על המשכנתאות ואחר כך ימכרו את הבתים של אלה שלא יעמדו בהחזרי המשכנתא
    סגור
  • 25.
    פעם ראשונה אני שומע שמיתון גורם לעליית מחירי הנדל"ן (ל"ת)
    אבי 26/05/2016 21:15
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 24.
    ואכן גל העליות הנוכחי התחיל עם מפולת 2008 בשווקים (ל"ת)
    צודקים מה לעשות 26/05/2016 19:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 23.
    לא מצאתי שום קשר בין הכותרת לתוכן, איפה הציטוט
    יושפ 26/05/2016 17:39
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שצוטט בכותרת מופיעה בגוף הכתבה? איזה מן דבר הזוי זה? מפי מי הציטוט שבכותרת?
    סגור
  • 22.
    לממשלה אין שום רצון להוריד את מחירי הדירות
    אדם 26/05/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ניתן להוריד את מחירי הדירות בלו"ז קצר על ידי מספר פעולות : א. מיסוי על כ 150,000 דירות ריקות. ב העלאת מס רכישה ל 20%. ג. הורדת מס בורסה. ד.העלאת מס על שכר דירה. ה. הגבלת משך משכנתא באופן זמני ל 10שנים. ו . דיווח כללי למס הכנסה. לממשלה אין שום כוונה להוריד את מחירי הדירות למעט פעולות סרק וספינים כדי להקטין את הזעם של הצעירים חסרי הדיור. אבל כל בועה סופה להתפוצץ .
    סגור
  • זה לא משנה מה רצון הממשלה,לכלכלה חוקים משלה
    קייס 26/05/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ותמיד מגיע הרגע שבו אין לך יותר שליטה גם אם אתה רוצה או לא רוצה.
    סגור
  • 21.
    אמת בנדלן
    אמיר 26/05/2016 15:30
    הגב לתגובה זו
    10 1
    מתון , אבטלה , ירידה מן הארץ - מתכון בטוח לירידת מחירי הדיור , ולא להפך . בדוק על ידי הסטוריה כלכלית .
    סגור
  • 20.
    מי העריך שהמשק בדרך למיתון? אף אחד. די לבלבל
    ק 26/05/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    6 5
    את המוח . לקנות דירה כי יהיה מיתון זה כמו לקנות מעיל כי יהיה שרב...ועוד במחירי שיא....משקיע שמעריך שיהיה מיתון מוכר לא קונה...במיתון היכולת לשלם יורדת ולכן הכל נחלש, כתבה מאד תמוהה שלא לומר מפדחת...
    סגור
  • 19.
    כנראה שזה יהיה המשבר הבא
    המומחה 26/05/2016 15:21
    הגב לתגובה זו
    12 2
    בלון מסוכן הבנקים כבר משריינים נפילה 30% .
    סגור
  • 18.
    איך ביזפורטל נותן לכותרת כזו להגיע לאתר?
    אאא 26/05/2016 15:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם כל אחד יכול לשלוח " מחקר" שיתפרסם בלי בעיה בכותרת?
    סגור
  • טען עוד
  • זה על אחריות הסקר מה הבעיה (ל"ת)
    גדי 26/05/2016 16:08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 17.
    במיתון מחירי הדירות יקרסו, מיתון גורם
    ם 26/05/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לאבטלה וירידה בשכר, הכותרת הנ"ל בכתבה היא לא יותר משטות, באירופה המחירים עלו קצת אחרי שקרסו במקומות כמו ספרד בעת המשבר...בישראל המחירים רק עלו ולכן ההשוואה שטותית ומחשידה.
    סגור
  • 16.
    במיתון מחירי הדירות צריכים ליפול לא לעלות !! (ל"ת)
    כלכלה פשוטה 26/05/2016 14:19
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 15.
    מתי הפירמידה תקרוס? (ל"ת)
    רון 26/05/2016 14:07
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 14.
    מחסור הדיור=מכוון=בהוראה=ונימוק של בוב=הנימוק דאגה לבנק
    כותבי תרחישים 26/05/2016 13:45
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אריק שרון זל בנה 161000 דירות בשנתיים-1997-8 בשנים 2012-2015 בנו פחות מ 43000 ד כל שנה מחסור הדיור=מכוון=בהוראתו ובנימוקו של בובו=+הנגיד הנימוק שניתן דאגה לעמיד הבנקים,,,,,,והשירקהההה!! הם לא דואגים חאזרח- רק לשירקההה להלן ההוראה /ההזיה/ההונאה השלטונית בשנת 2011 התח הבניה היו 46800 דירות +ותוכניות ל 48 אלף בשנת 2012 לאור ההונאה-התח הבניה ירדו=בשנית ירדו=ל 43000- זה פגיעה בדור שלם=זה פגיעה בתלכיד הלאומי בונים פחות במתכוון= זה מחייב וועדת חקירה= יש לנו ספקות רבים לגבי תוכנית מעמ של השר הקודם שר המעמ 0 לא הגדיל בניה =הוא הגדיל ביקוש= גם זה מחייב וועדת חקירה= אל תגידו לא ידענו= יש מי שישים את העובדות על השולחן ראו קראתם מעמ בשנת 2012
    סגור
  • יש לי פתרון מושלם עבורך:
    שאפיק 26/05/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    0 4
    עזוב את המקלדת וצא לעבוד. עצלן
    סגור
  • 13.
    מרב אינטרסים לר רואים את היער
    doronspi 26/05/2016 12:57
    הגב לתגובה זו
    14 0
    איך החלק הראשון של המשפט מסתדר עם חלקן השני? במיתון הקרוב, אם יהיה, הדירות יקרסו
    סגור
  • תיקון, הדירות לא יקרסו אך מחירן כן (ל"ת)
    אריק 28/05/2016 10:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    השוואה מופרחת למדינות לא רלונטיות - פה עושים י ל ד י ם (ל"ת)
    גו'גו' חלסטרה 26/05/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    כותרת לא הגיונית
    השיטפון יוביל לבצורת 26/05/2016 12:04
    הגב לתגובה זו
    12 1
    בגלל המיתון ישקיעו בנדלן?קצת סותר את מבוא לכלכלה מאת לפיד
    סגור
  • 10.
    מחיר למשתכן
    שומר על שפיות 26/05/2016 12:03
    הגב לתגובה זו
    8 1
    המחירים עולים ב20%, ואז הממשלה עושה "הנחה" של 20%, וזה נחשב "חברתי". שלא לדבר על כך ש90% מהזוגות הצעירים לא זוכים בהגרלה (קונספט אידיוטי בפני עצמו), ולמעשה מממנים את הזוכים.
    סגור
  • 9.
    אוי ועוד הפעם אוי
    שוקה 26/05/2016 11:59
    הגב לתגובה זו
    14 0
    הר ההלוואות, בתוספת האמונה שהמחיר רק יעלה... יהיה שמייייייח... :-)
    סגור
  • 8.
    אין מחסור, מי שיש לו דירה רוצה עוד אחת, כולם מתחרים
    קני 26/05/2016 11:53
    הגב לתגובה זו
    17 2
    על מלאי הדירות הקיים, שהוא כ 2.5 מיליון דירות, ואין משמעות לגודל התוספת השנתית בעקבות התחלות בניה. מי אחראי להעלאות המחירים? הציבור, שמוכר מאחד לשני במחיר גדל והולך. כשאנשים יפסיקו לחשוב שנדלן = התעשרות, המחירים יצנחו כי למחצית מהרוכשים של היום כבר לא תהיה סיבה לרכוש דירה, ולכן הביקוש יירגע. אפשר גם להגביל משכנתאות למקסימום 180 תשלומים כדי להקטין את כוח הקניה לרמה שלו מלפני הורדת הריבית (כלומר לפני 2008)
    סגור
  • 7.
    עליית מחירי הדיור מיטבה אם הרבה ישראלים שבראשותם דירה
    טומארפורקולו 26/05/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אלו אם יותר דירות והם רבים מאוד תמיד יתמכו בממשלת ביבי מתוך אינטרס כלכלי לשמר את המצב הקיים ,היותר חלשים באוכלוסיה שהצביעו ליכוד וכשמבחינה כלכלית מצבם לא כל כך טוב אלה אכלו אותה ובגדול ,
    סגור
  • 6.
    אי שויון במס בין הנכסים הראלים לנכבי הנדלן גורם
    מס ! 26/05/2016 11:37
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לעיוות .
    סגור
  • 5.
    מחקר חשוב
    יואב 26/05/2016 11:22
    הגב לתגובה זו
    8 1
    חשיבתו של המחקר , מלבד השוואה הבינלאומית, היא שלעניות דעתי זו הפעם הראשונה שבודקים בה עליית מחירים ריאלית! תמיד אנחנו בודקים עלית מחירים נומינאלית (משווים מחירים בין שנים-כמה עלתה דירה בנתניה אז וכמה היא עולה היום) . אני אף פעם לא נתקלתי בהשוואה לגבי עליית מחירים ריאלית (כוח הקנייה) אני חושב שהמחקר הזה מוכיח שהממשלה שלנו נכשלת כבר שנים על גבי שנים בפתרון מצוקת הדיור-לא בטוח שצריך לפתור את זה אבל אם זו חזית הממשלה אז נתניהו לך הביתה!
    סגור
  • 4.
    אלה שרצים לקנות "כי זה רק עולה" יתקלו בסוף הפירמידה
    רחמים עליהם 26/05/2016 10:55
    הגב לתגובה זו
    34 2
    בישראל הבניה ברמה נמוכה לא יעילה ולא מתוכננת, אין הצדקה למחירים המטורפים.
    סגור
  • שכנעת אותי (ל"ת)
    נגור בקרטון של מקרר 26/05/2016 11:36
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • למשוכנע, גם אתה צודק (ל"ת)
    רחמן 26/05/2016 16:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    שכירות דירת 2 חדרים בתל אביב 8000 ש"ח
    אין כבר מי שישלם 26/05/2016 10:47
    הגב לתגובה זו
    21 3
    במקום להפוך את שוק ההון לאטרקטיבי יותר נותנים לאיזה פרופסור שחושב עצמו לחכם שיעלה את המיסוי בשוק ההון ועם המעט רווח שנוצר (אם בכלל) לוקחים רבע ולפעמים גם חצי אז אפשר להבין את המשקיעים בנדל"ן.
    סגור
  • אתה יודע, העולם לא מתחיל ונגמר בתל אביב. אבל
    שאפיק 26/05/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שרוצה שישלם, בעיה שלו.
    סגור
  • יש לי :-) (ל"ת)
    עובד מדינה 26/05/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    לא היגיוני !! מיתון = מכירת דירות עקב אי יכלת לשלם
    הצלף 26/05/2016 10:43
    הגב לתגובה זו
    26 3
    משמע מה קורה בבורסה שמתחילים למכור מניות בטרוף בגלל בועה ??? תחשבו לבד רמז במשק יש 800 מיליארד שקל משכנתאות ללא שוק אפור ו 80 מיליארד שקל הלוואות ללא שוק אפור רק תחשבו טוב טוב משבר כלכלי למה יוביל ???
    סגור
  • 1.
    משפט שגוי. מאוד.
    אזרח 26/05/2016 10:26
    הגב לתגובה זו
    19 1
    המשפט הראשון בכתבה אינו מבטא נאמנה את עמדת הממשלה בישראל. היא יכולה להציג פתרונות הרבה יותר משמעותיים ,ודאי לזוגות צעירים, אך אינה עושה זאת. כל מה שנשמע ונראה בשנים האחרונות אינו מוכיח הצלחה. להיפך.
    סגור