ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תויגתב יכה
הכי בתגיות

חומר למחשבה? מדינה מערבית בה מחירי הדירות שינו כיוון, וצוללים ללא הפסקה

בזמן שבישראל מחירי הדירות ממשיכים לטפס לשיאים חדשים, יש מדינות שבהן העסק התהפך - הנה דוגמה
 |  43
מבט החוצה
Share
בעוד שבישראל מחירי הדירות שוברים שיאים וממשיכים לטפס ללא הפסקה, יש מקומות שבהם המגמה כבר התהפכה. לאחרונה הזכרנו את המצב בהונג קונג (לכתבה המלאה לחץ כאן) והיום נצביע על מדינה נוספת במזרח אסיה שבה מחירי הדירות שינו כיוון באגרסיביות.


לפי דיווח מהימים האחרונים, מחירי הדירות בסינגפור (עיר-מדינה עם קרוב ל-6 מיליון תושבים) השלימו ברבעון הראשון של 2016 מהלך ירידות של 10 רבעונים רצופים, רצף הירידות הארוך מאז 1998. בסה"כ ירדו מחירי הדירות ב-9.1% מאז 2013, וזאת לאחר ראלי של 62% מאז הרבעון השני של 2009.

בדומה לישראל, גם שוק הנדל"ן הסינגפורי החל לרתוח ב-2009, וכמו בישראל - גם הממשל הסינגפורי נקט בצעדים אגרסיבים לצינון מחירי הדירות. כך לדוגמה, הטלת מיסי רכישה גבוהים ודרישה מנוטלי המשכנתאות ליחס גבוה מאוד בין ההחזר החודשי לבין השכר החודשי. בסינגפור החלו לנקוט באותם צעדים כבר ב-2009, כלומר מיד עם תחילת מהלך עליית המחירים. בישראל המגבלות מצד בנק ישראל החלו ב-2010 בצורה מינורית עם מגבלות על משכנתאות ממונפות, והוחרפו בצורה משמעותית בסוף 2012 עם מגבלות על רוכשי דירות להשקעה (50% הון עצמי).המצב כעת בסינגפור הוא שחברות הנדל"ן פונות לממשלה בבקשות חוזרות ונשנות לבחון מחדש את השימוש באותן מגבלות נוכח שינוי הכיוון במחירי הדירות ובהיקף מכירות הדירות (נרשם שפל של 14 חודשים). עם זאת, הממשל בסינגפור סיפק לאחרונה מספר איתותים לכך שאין בכוונתו לגעת באותן מגבלות מחשש שהקלה במגבלות תוביל לסיבוב פרסה ומהלך עליות מחירים בלתי רצוי. 

וכך, בשוק בסינגפור צופים שנוכח עמדתה של הממשלה ביחס למגבלות שהוטלו - מחירי הדירות ימשיכו לאבד גובה. ברבעון הראשון המחירים ירד 0.7% בלבד, אך יועץ נדל"ן בכיר בסינגפור אמר לבלומברג כי להערכתו נראה השנה ירידות של עוד 2%-5%, והוא עוד יחסית מתון. אנליסט בחברת הייעוץ OCBC צופה ירידה של 8%-15% בשנים 2016-2017. 

לסיום, צריך להגיד ששוק הנדל"ן הסינגפורי ידוע כמאוד תנודתי. במהלך המשבר הגדול של 2008, מחירי הדירות במדינה צללו כ-25% תוך שנה, וזה עוד כלום לעומת מה שקרה במדינה במשבר של 1996-1998, אז מחירי הדירות התרסקו בכמעט 45%. גם בישראל היו תקופות של ירידות חדות (ב-2003 בלבד מחירי הדירות ירדו במעל 6% לפי הלמ"ס במהלך המיתון במשק), אבל זה לא מזכיר את התנודות של המדינה המזרח אסייתית. 

מעניין יהיה לראות את תגובת קובעי המדיניות בישראל (האוצר ובנק ישראל) ברגע שמחירי הדירות יתחילו לאבד גובה - אם וכאשר.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לסיכום היומי של תחום הנדל"ן וקבל מידע למשקיע וחדשות מהארץ ומהעולם
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

43 תגובות ב-27 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
27 אחד 10/04/2016 11:39 איך המנגנון עובד
המדינה שלנו לצערי הרב היא ישראבלוף אחד גדול. הכלכלה לא באמת מייצרת משהו ומי שמספר לכם על קטר ההיטק מבלף הקטר הוא למעשה קרון נגרר ויותר מאש מייצר הכנסה הוא שואב כספים. קל לראות זאת באי תשלום המיסים של כל חברות הענק צ'קפוינט, אינטל, גוגל ועוד הרשימה ארוכה מדובר בסך הכל מסך עשן שתורם מקסימום לזיקפה הלאומית. ההכנסות הגדולות של המדינה הם מנדל"ן שנמי שמרויח מהם מהם הם 1. מנגנוני השלטון שתומכים במגזר הציבורי : צבא קבע, משטרהת חברת חשמל , נמלים , חכ"ים מקורבים פוליטים ועוד. 2. ציבור משקיעי הדירות אממה מדובר בעסקיי אויר ובכל רגע הבלון יחזור לגודלו המקורי ואז המשק יצנח לגרעון חריף כאשר משקיעי הדירות יספגו את המכה החריפה ביותר אחרי הבוננזה הגדולה שלהם. מעניין שהציבור הגדול ביותר של בעלי הדירות היחידות - דירות למגוריהם האישיים בלבד כמו מסוממי אופיום אינם מבינים כי גם הם מפסידים כעת מאחר ו4 קירותיהם נשארים כך בכל מקרה ורק כוח הקניה שלהם לדירות לילדיהם קטן משמעותית ולמעשה "תחושת העושר" שלהם אבסורדית לחלוטין. כאשר העדר ירוץ לצד השני המחירים יצנחו במהירות
26 אלי 10/04/2016 10:43 מי שחושב שהמחירים ירדו שימכור, זה לבד יוריד את המחירים (ל"ת)
25 שמואל הנביא 10/04/2016 09:36 ל70% ממשקי הבית יש דירה,30% שוכרים - משק בריא=אין בועה (ל"ת)
אחד 10/04/2016 11:19 מה הקשר?
למה יחס 70-30 הוא יחס שמעיד שאין בועה?! בהשוואה למה זה עומד? המחירים יחסית לשכר החציוני יצאו מפרופורציה ושיחזרו לפרופורציה כל המשק יכנס למשבר
24 תום 09/04/2016 13:35 ההבדל הוא שבישראל אין מנהיג יש אפס מאופס שלא יתן להורדה (ל"ת)
מנחם 10/04/2016 12:26 אם היית כותב אותם דברים במדינות שאתה מתקנא בהן
ברור לך איפה היית
23 אבי 08/04/2016 15:32 תנו לי סיב. אחת שמי שיש לו דירה ירצה בהורדת המחירים אלא (ל"ת)
אחד 09/04/2016 12:16 בוא אני אתן לך
מי שיש לו דירה יש לו ותם 4 קירות. הוא לא ימכור אותה וילך לגור ברחוב. אז היו לו 4 קירות ונשארו לו ארבע קירות. אממה יש לט ילדים וצריך גם להם לקנות בית מתישהו ואופס זה יקר... כלומר תכלס רמת החיים שלו ירדה. בכל מקרה בסוף המחירים ירדו כי אי אפשר לוחוסת השוק לאורך זמן. 40% ירידות בדרך
22 אבי 08/04/2016 15:32 תנו לי סיב. אחת שמי שיש לו דירה ירצה בהורדת המחירים אלא (ל"ת)
דולפין 11/04/2016 21:28 לי יש דירה ואני מעוניין בהורדת המחיר ....
והרבה כמוני מכוון שמחיר נמוך של דירות יאפשרו לי לשפר את הדיור אולי למי שקנה דירה להשקעה הספור שונה
21 אני 08/04/2016 10:06 אולי תפסיקו לקנות דירות? חשבתם על זה?
תפסיקו לקנות! עוד לא השכלתם להבין שאם הממשלה לא תעשה כלום זה בידיים שלכם? 4-6 חודשים-לא לקנות ותראו איך המחירים יורדים. במו ידיכם העליתם את המחירים. אז אם אתם באמת רוצים שירדו כדי שתוכלו לקנות - תפסיקו לקנות!!! להגיד את זה שוב?
אנדרי 09/04/2016 16:18 תגובה
זה מה שקרה לפני שנתיים בחסות לפיד. חצי שנה אנשים המתינו ולא הייתה ירידה רצינית באותה תקופה. אך לאחר מכן היה זינוק משמעותי.כנרא קבלנים יודעים לווסת את עצמם ולהתאים לתנאים של אותה התקופה.
20 שייקה 08/04/2016 00:18 ציגלה , נוסעים לגור בסינגפור או טורונטו (ל"ת)
19 יצחק 07/04/2016 23:17 ישראל זה לא סינגפור אבל
גם בישראל זה יגיע כל מה שעולה סופו לרדת המחירים ירדו משמעותית ויהיו מקומות שלא מוצדקת העליה שם תהיה התרסקות רק סבלנות ולא לרוץ לקנות כמו חוק העדר
18 רועה חשבון 07/04/2016 18:40 כשמחירי הדירות עולים כולם מרויחים
רק ש החגיגה תסתיים מתישהו
17 גולגיס 07/04/2016 16:31 למה המדינה צריכה 900 מליון ₪ ממיסוי נדל"ן לחודש jQuery203009784550382755697_1460035578683?
לדברי כחלון המדינה קיבלה בחודש האחרון מס על נדלן 900 מליון₪
16 חד גדיא 07/04/2016 16:28 בסינגפור השלטון באמת רצה להוריד מחירים, פה ממש לא
לכל השרים יש כמה דירות ,לכן אין להם אינטרס להוריד את המחירים
אחד 07/04/2016 17:22 נכון אבל...
אין ולא יכולה להיות להם שליטה על השוק... הם יכולים לעכב בכל מיני דרכים אבל זה כמו לשמור על בלון בשדה קוצים בסוף הוא יכול להתפוצץ גם מהחום... ברגע שהמחירים ייעצרו מכל סיבה שהיא ויתחיל מומנטום קטן של תאוצה הוא יהפך לכדור שלג
15 israel kohen 07/04/2016 16:20 דיור ללא מיסים, לא על קרקע לא בניה לזכאים
תקנון חרום למשך 5 שנים פיקוח הדוק על מחירי דירות למחוסרי דיור , או זוגות נשואים , הורים לילדים, דירות פשוטות רגילות 2.5 עד 3 חדרים .לעשירים לא תהיה אפשרות לרכוש דירות כאלה , דירה למגורים בלבד ללא אפשרות למכירה השכרה ו/או מסחר כלשהו . אז המדינה לא תרוויח מדירות של מסכנים.
קובי 08/04/2016 13:25 אתה צודק במאות אחוזים (ל"ת)
14 נגידים מטורפים 07/04/2016 15:36 מריצי מטבעות ונדלן..הכל שקר
של ריבית אפסית
13 שלומי 07/04/2016 15:34 זו רק הריבית - שם עלתה
עלתה מ0% ל1% לפני כשנה, ולכן הירידות. עכשיו ירדה חזרה ל 0.2%, כנראה המחירים יעלו חזרה. מדהים איך לא מבינים שרק הריבית מזיזה מחירי נכסים פיננסיים
ארבונשרמוט 07/04/2016 16:01 ממתי דירה למגורים היא נכס פיננסי?
לגבי הריבית אני מסכים איתך.
אחד 09/04/2016 12:19 מהרגע שמשקיעים בחרו להשקיע בה במקום לגור בה בעצמם (ל"ת)
יוסף פותר החלמות 07/04/2016 17:24 יש קורולציה חיובית גבוהה בין גובה הריבית ......
למחירי הדיור מכוון שכאשר הריבת במשק גבוהה המשכנתאות יקרות ומשקיעים מעדיפים להשקיע את כספם בבנק וכאשר הריבית נמוחה זה הפוך לכן הקורולציה חיובית בין הריבית למחיר דיור
12 המציאותי 07/04/2016 15:17 המחירים כבר לא עולים. לכל היותר בקצב המדד. והגלגל ממשיך
להסתובב. מה שעולה יותר מדי סופו שירד יותר מדי...
דולפין 11/04/2016 21:34 בדיוק כך וחבל שלא מורידים את המחיר לפני ה....
הפיצוץ הבלתי נמנע שיצור גם קטסטרופה בכלכלה במקום לרכך את הנפילה בעוד מואד
11 הכתום 07/04/2016 15:05 ממתי סינגפור היא מדינה מערבית.סתם לקשקש כתבה (ל"ת)
10 לא הכל על הריבית 07/04/2016 14:58 צריך לציין שהריבית בסינגפור על אפס והאינפלציה שלילית
אפשר להוריד את מחירי הנדל"ן גם ללא הריבית ,כאן לעומת סינגאפור אין רצון , מפחידים את ביבי שהכלכלה "תקרוס" !!!
9 יוסי אופיר 07/04/2016 14:57 תגובה ל -7 . זה לא ישראל
מסכים עם 7 בכל מילה. סינגפור מדינה מאוד מאורגנת, אבל היא סוג של דיקטטורה. רשיון לרכב בסינגפור, עולה כמעט 200 אלף דולר, אז אין כל מקום להשוואה.
יאיר 08/04/2016 16:19 רישיון לא עולה שם 200 אלף דולר
הוא עולה 12 טריליון דולר. דפקט שכמותך.
8 מאקרו 07/04/2016 14:51 הנדלן משפיע לרעה כל הכלכלה הישראלית והיא תשפיע
על מחירי הדירות , ככה המעגל עובד , שהכלכלה תחל לסגת אנשים לא יאמינו למה שיקרה פה , חודש אחרי חודש המחירים לא יפסיקו ליפול, אנשים רק ירצו לצאת.
7 דוד 07/04/2016 14:10 כמה שטויות
כמה שטויות אפשר לכתוב בכתבה אחת. הכותרות של ביזפורטל מעצבנות ומנותקות מהמציאות. סינגפור היא לא ישראל. אם פינק היה כותב בכותרת שזו סינגפור אף אחד לא היה קורא את הכתבה. זו הבעיה של ביזפורטל. נותנים כותרות מפוצצות בלי פרטים כדי שניכנס לכתבות ואז רואים שאין כלום בכתבה.
יוסף פותר החלמות 07/04/2016 15:31 נכון ישראל זה לו סינגפור אבל ....
בחיים אין דבר שרק עולה ועולה הנדל"ן בישראל יצנח בדיוק כמו שהוא צנח בכל העולם כבר עכשיו מעלמים את זה שיש חדלות פרעון בכמות הולכת ועולה משכנתאות בישראל הריבית האפסית לא תשאר לנצח וברגע שהאינפלציה תרים את הראש המחירים יצנחו צניחה חופשית בעיקר בפרפריות שם לפי דעתי יצנח לפחות ב 40 אחוז ובמרכז יצנח לפחות ב 25 אחוז כל בועה סופה להתפוצץ באיזה שלב שהוא לתשוגה לממוצע . משבר נדלן היה פו בשנת 1999 והוא יגיע בגדול
6 אבי 07/04/2016 13:58 זה לא סינגפור
עד שלא יבנו יותר המחירים לא ירדו.
5 גם בארץ המחירים ירדו 07/04/2016 13:57 אם כחלון ישקיע בדיור למבוגרים
הממשלה צריכה ליזום בתי מגורים בדירות 2-3 חדרים להשכרה למבוגרים. בניינים שיכללו שירותים מיוחדים לזקנים על משקל מעונות סטודנטים. ואז אותם זקנים ישכירו את הדירות שלהם היותר גדולות וכך ירדו המחירים.
4 עופר 07/04/2016 13:55 "... אם וכאשר" אם תהיה התרסקות במחירי הדירות
(תרחיש לא סביר בעליל, לא יתנו לזה לקרות) אז הבנקים יהיו בסכנה, הממשלה בוודאי תתמוך בהם מכספי הציבור, וכך זה יהיה שוב פעם תהליך בו הציבור ישלם את מחדלי הבנקאים והממשלה אבל למי אכפת? את המיליונים המנהלים כבר לקחו ועוד ייקחו לכיסם ללא קשר אם המחדל באשמתם אם לאו
יוסף פותר החלמות 07/04/2016 15:33 כוח השוק לא שואל אף אחד ............
גם עם המדינה לא רוצה לתת לזה לקרות זה יתרחש גם נגד רצונה המחירים בישראל בועתיים וסוף בועה לפיצוץ
אחד 07/04/2016 16:45 מדויק
בסופו של דבר לא ניתן להכריח אנשים לשים X כסף על 4 קירות. ומתי שזה קורה מחיר מתחיל לרדת ואז אף קבלן במכרז קרקע לא מציע כמו פעם ... ואז המדינה מפסידה אבל הקונים מרוויחים ... המדינה לצורך העניין היא פאן בשוק משוכלל המציע קרקעות ושנאלץ להוריד מחיר עקב ירידת ביקוש מצד הקבלנים שמצידם נלחצים ע"י הקונים ולכן מורידים גם הם את המחיר. מתי שהמעגל הזה יתחיל יהיה כאן שמח....
סרגיי 07/04/2016 14:22 ציבור ישלם? מה זה אינסוף? מתישהו לא יהיה מאיפה לשלשם. (ל"ת)
3 מאיר פ 07/04/2016 13:53 הנגידה ומחירי הגירות
כל זמן שהנגידה היא גברת בלוך המחירים רק יעלו.. בנק ישראל לא מעוניין לצנן את שוק הנדלן על מנת לקבוע רף הון גבוה לבנקים, להכניס כסף לקופה ממיסי נדל״ן .. כל זאת על מנת לשמור על הבנקים ולא לגלוש למיתון.. כי יתר המגזרים במשק נחלשו.. הנדלן הוא הבאר ממנה שואבים כסף היום... בעתיד המשק יכנס למיתון כולם יפגעו חוץ מי ... נטישתם הבנקים
2 הכל עניין של ריבית 07/04/2016 13:44 בסוף היא גם תעלה וגם יבנו יותר
נגידים מטורפים
1 רב 07/04/2016 13:38 ב 1999 המחירים פה ירדו, והממשלה אישרה לקבלנים לדגור על
קרקעות מבלי לבנות. עד אותה שנה זה היה גורר קנס כבד. מטרת הממשלה היתה לאפשר לקבלנים לווסת ולהקטין את ההיצע, כי הם היו על סף קריסה (הימרו שהמחירים ימשיכו לעלות וקנו הרבה קרקעות)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש