שוק נדל"ן בוער שמאוד מזכיר את המצב בישראל - ונמצא בסכנת התפוצצות בועה

בקרוב אצלנו? מחירי הבתים במדינה הזו לא הפסיקו לעלות מ-2001. בגודלמן סאקס רואים כבר את שינוי הכיוון
בועת נדל"ן, צילום: Getty images Israel
ישראל אינה המדינה היחידה בעולם החווה זינוק חד במחירי הדירות בשנים האחרונות –  אוסטרליה, מדינה הנהנית מצמיחה כלכלית חזקה, הודות לגידול החד ביצוא הסחורות, במיוחד לסין, אך סובלת ממחסור ביחידות דיור ומריבית נמוכה בשיעור של 2%, רשמה זינוק של עשרות אחוזים במחירי הבתים בשנים האחרונות.
בחודש יולי רשמו מחירי הבתים זינוק של 11.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ובמרכז הכלכלי סידני רשמו המחירים זינוק של 18.4%, העלייה החדה ביותר מאז דצמבר 2002. במלבורן עלו המחירים בכ-11.5%. בסך הכול עלו מחירי הבתים באוסטרליה בלמעלה מ-23% בשנתיים וחצי האחרונות ורשמו קצב עלייה של כ-6% בשנה מאז שנת 2001, בעוד הממוצע ההיסטורי עומד על כ-3% בלבד.
בדומה למצב בישראל, גם באוסטרליה היצע הבתים לא עומד בביקושים – אוכלוסיית המדינה גדלה בקצב מהיר אודות להגירה, והמשקיעים עטים אחר כל נכס שמשתחרר לשוק. כלכלנים כעת מזהירים כי בקרוב נראה שינוי כיוון בשוק הבתים במדינה, אשר יסיים את הגל הארוך של זינוק המחירים.
לפי ה-CNBC, השקעות ספקולטיביות הן הגורם העיקרי לרתיחת שוק הנדל"ן המקומי – למעלה ממחצית מההלוואות בשנה החולפת ניתנו למשקיעים, וערך הנכסים עלה בתקופה זו בכחצי טריליון דולר.
מה שעשוי להוביל לשינוי כיוון הוא התשואות העלובות מהשכרת הנכסים – "בעוד אנו ממשיכים לראות מומנטום חזק בשוק הבתים, התשואות משכירות הגיעו לשפל היסטורי, ויחד עם צעדים חדשים להגבלת המשקיעים שנכנסו לתוקף (העלאת ריבית על משכנתאות למשקיעים ועצירת מתן הלוואות למשקיעים זרים), בהחלט נראה את ההשפעה על הביקושים, במיוחד מצד המשקיעים", אמרו בגולדמן סאקס בדו"ח השבוע. לפי הבנק, מחירי הבתים צפויים לעלות מעתה בקצב מתון יותר.
בנק ישראל הזהיר מספר פעמים בתקופה האחרונה מפני הסכנות הצפויות למשק משוק הנדל"ן שרק הולך ומתחמם, וכן מעליית ריבית חדה ומהירה. גם הבנק המרכזי של אוסטרליה מביע דאגה חריפה מהשוק הדוהר וחרד מכך שמשקיעים ספקולטיביים יגיעו לחדלות פירעון.
בעוד מחירי הבתים במדינה זינקו כאמור ב-11.1% בשנה החולפת, שכר הדירה עלה ב-0.9% בלבד, הקצב האיטי ביותר שנרשם במדינה מעולם. בסידני, אשר רשמה כאמור  זינוק של 18.4% במחירים, נרשמה עלייה של 2.5% בלבד בשכר הדירה. התשואה הנמוכה ביותר על שכירות מושגת בעיר מלבורן והיא עומדת על 3% בלבד.
גם בחברת מחקר הנדל"ן 'CoreLogic' מעריכים כי "הצעדים להגבלת המשקיעים, התשואה הנמוכה מנכסים והחשש מהתחממות היתר של שוקי הנדל"ן בסידני ובמלבורן, בהחלט צפויים להאט את הביקושים".

לסיכום - בהתחשב בכך שהתשואה על דירות באזורי הביקוש בישראל בקושי מגיעה ל-3%, במיוחד בתל אביב ובסביבתה הקרובה, יחד עם הצפי לעליית ריבית בשנים הקרובות - ייתכן והאזהרות לגבי שוק הנדל"ן האוסטרלי תקפות גם על השוק הישראלי, שלא עוצר מאז שנת 2008.
תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    כתבה יפה וחשובה (ל"ת)
    אורן רפאל 05/08/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    יהודים מאירופה עולים מאוקרינה ועוד מדינות . רוב האוכלוס (ל"ת)
    אבי 05/08/2015 10:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    מצטער לבאס אתכם אבל המחירים לפני זינוק נוסף
    כנסו להסבר 04/08/2015 20:21
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כרגע עליית המחירים בבלימה עכב צפי לעליית ריבית בארהב. בפועל הפד הולך ומפנים שנתוני הצמיחה בארהב לא יאפשרו זאת. המשקיעים יזהו את הבוץ אליו נכנס הפד התשואות יצנחו מטה הבורסות יגיבו דווקא באופן מתון אך המחסום בפני עליית מחירי נכסים ריאליים יוסר ותבוא עליה נוספת במחירי הדירות. ודרך אגב אין שום דימיון בין אוסטרליה לתל אביב
    סגור
  • 11.
    בקרוב התיקרות במחירי השכירות בישראל (ל"ת)
    המחירים רק עולים 04/08/2015 14:33
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • 10.
    סם האונס
    מאיר פ 04/08/2015 14:14
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יש אינטרס לקבוצות מסוימות כולל האוצר להפיץ את סם האונס בציבור, הציבור מסומם קונה וקונה דירות, הלוביסטים של הקבלנים מפמפמים את אתרי האינטרנט עם כתבות על התנפלות על דירות כאילו אין מחר..השפעת הסם תעבור ואז תתעוררו למציאות כואבת
    סגור
  • זה לא ידעך
    משה 04/08/2015 15:21
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כידוע לך אנשים שמכורים לסם הם אבודים וממש רק בודדים ניגמלים ממנו ומאחר והעם כבר מסומם בנושא הדיור אז זה יהיה לעד
    סגור
  • 9.
    אמת
    משה 04/08/2015 12:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כלמודי ניסיון ממה שקרה פה בארץ הבת בעלה והילדים היגרו לאוסטרליה ולאחר שנת היתאקלמות פעלו בקנית דירה ותודה לאל הם הצליחו לזכות במכרז על בית עם מיגרש של דונם בשכונה הבריטית כך שכן המדינה פה לימדה אותם פרק בהתנהלות בחיים ותודה לביבי שדירבן אותם לזה
    סגור
  • 8.
    יש המון דירות
    רק ריבית 04/08/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    9 3
    הכל שקר
    סגור
  • 7.
    פוגעים בחוסכים
    נגידים פירומנים 04/08/2015 11:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    טירוך
    סגור
  • 6.
    הלוואי ותהיה התמוטטות בשוק הנדל"ן!!!
    אופיר 04/08/2015 11:37
    הגב לתגובה זו
    21 2
    הלוואי ותהיה התמוטטות בשוק הנדל"ן!!! נמאס מהטמטום הישראלי ממש כמו עדר של חיות כולם מסתערים על שוק הנדל"ן בזמן שזוגות צעירים וזכאים בוכים כל יום שאין באפשרותם לקנות דירה צנועה. לכן אני מייחל ליום הזה כדיי שכולם ילמדו לקח!!!
    סגור
  • טען עוד
  • אופיר גם אתה יכול לעזור
    דני 11/08/2015 18:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט שמור על הכסף , להוריד את הצריכה , הכוח בידנו, אין צריכה אין הכנסות,הכנסות המדינה מצריכה הם יותר גדולות מעבודה. בהצלחה
    סגור
  • תהיה התמוטטות זה רק עניין של זמן
    כלכלן 04/08/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    13 0
    לא קיים מוצר שהמחיר שלו רק עולה (ע"יע חבית נפט וזהב).
    סגור
  • תמשיך לחכות (ל"ת)
    המחירים רק עולים 04/08/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • לאדון מחירים עולים
    dd 05/08/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    300 משכורות חיציוניות לדירה לאיפה נשאר לעלות? כדי שהמחיר הרצחני הזה ישמר עכשיו תנסו לעלות שכר אם לא הקטסטרופה לציבור יגיע, ואיתו יגיע טיפול שורש בקרטל הקבלנים והבניה ,הטיפול יהיה מאוד כואב וכן גם המכה שיחטוף הציבור מקרטל בעלי הבלוקים יהיה בלתי נסבל תחכה ותראה מר מחירים עולים תמיד.
    סגור
  • 5.
    הבעיה בישראל היא שהממשלה רק מדברת כל הזמן
    טל 04/08/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    באוסטרליה יש חוק שמגביל מחירים על שכר דירה.. בנוסף לכך הם מכניסים עוד רפורמות חדשות על משקיעים באופן מיידי ולא כל הזמן רק מדברים. בישראל כחלון ניסה להפחיד משקיעים עם העלאה של רכישה למשקיעים.. הדבר לא יגרום לשום דבר!! העלאה הזאת הרי תיפול על המשכיר של הדירה. כדי להתחיל למוטט את הבועה יש להגביל שכר דירה ולקדם רפורמות של בניה. בסופו של דבר צד ההיצע הוא המשפיע העיקרי ולא צד הביקוש.
    סגור
  • 4.
    ל-1 היכן יש מקומות שאליהם אפשר לברוח?
    חני 04/08/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היכן יש מקומות בהם יחס משכורות למחיר דירות הוא הגיוני? אולי תספר גם לי. אשמח לדעת ממתינה לתשובתך
    סגור
  • גרמניה, אירלנד, ניו זילנד, סרביה, סקוטלנד,
    איציק 02/11/2015 06:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מולדובה, קנדה, מקסיקו, צ'ילה, פינלנד, ועוד.
    סגור
  • 3.
    טוב אז אני קונה עוד דירה לאוסף!,כי האג"ח לא בועה. (ל"ת)
    אתם רציניים? 04/08/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • נו..עוד יחצן ... (ל"ת)
    ררררר 04/08/2015 11:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    יואוווו איזה פחד!!..אז למכור?,ולקנות אג"ח?...חחחחחחחח
    מה?!? 04/08/2015 10:32
    הגב לתגובה זו
    3 3
    והאג"ח לא בועה?...והמניות לא בועה?...וביזפורטל לא בועה?
    סגור
  • הכל בועה
    גדעון 04/08/2015 12:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש מי שמרוויח מכל מצב נדלן אגח מניות המרוויח הראשי הוא המדינה. האזרח מרוויח או מפסיד זה לא משנה המדינה גוזרת קופון מכל מצב. נוצר מצב שהמדינה מכוונת למצבי קיצון שם היא ממקסמת את הרווח המקסימלי.
    סגור
  • 1.
    בכל מקום אחר בעולם בו יש בועה - עדין יש מקומות להם
    / 04/08/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
    13 1
    אפשר לברוח ובהם יחס המשכורות למחיר הוא הגיוני , בישראל אין דבר כזה מה שהופך את הבעיה למורה פי כמה.
    סגור