רפורמת הנדל"ן של כחלון, השלב הבא: 5 צעדים נוספים להפחתת מחירי הדירות

לאחר העלאת מס הרכישה, כחלון יעלה לאישור קבינט הדיור תכנית להגדלת ההיצע לרוכשי דירה ראשונה
משה כחלון נדל"ן, צילום: לילך צור; עמית אופק
בשבוע שעבר הציג שר האוצר משה כחלון את המתווה הכללי לרפורמת הנדל"ן אשר נועד להוביל למיתון ואף ירידת מחירי הדירות. ביום א' אישרה הממשלה את העלאת מס הרכישה לדירות להשקעה לשיעור של 8-10% וכעת מוצגים השלבים הבאים אשר יועלו לאישור קבינט הדיור:
1. מחיר למשתכן: החלטה זו קובעת כי בכלל הקרקעות המתאימות אופן השיווק יהיה בשיטת מחיר למשתכן, כך שיובטח כי היקף השיווק בשיטה זו יהיה נרחב והיקף המענה לדרישה לדיור במחיר מופחת יהיה גבוה ככל הניתן. כמו כן, בניגוד לשיווק בשיטה זו בעבר או בשיטת מחיר מטרה בה ניתן סבסוד גבוה יותר ככל שמחיר הקרקע ביישוב גבוה וניתנה עדיפות משמעותית למרכז הארץ החלטה זו קובעת כי יהיה מדרג הנחות רחב כאשר הנחות גבוהות יותר יינתנו בפריפריה. כמו כן ניתן יהיה להעמיק את מדרג ההנחות במידה ומחירי הקרקע יעלו על מנת לשמר אופק של יציבות מחירים לזוגות הצעירים.
2. תכנית לעידוד בנייה מהירה: לאור התארכות משך הבנייה בשנים האחרונות, ובהתאם למאמץ להגדיל את היצע הדיור בטווח כחלק מרפורמת הדיור, מוצע לתקן את החלטת מועצת מקרקעי ישראל וזאת בכדי להעניק תמריץ לקיצור משך הבנייה ובכך לסייע לגידול בהיצע יחידות הדיור בזמנים קצרים.
3. ייעול והאצת הליכי פדיון קרקע: לאור עיכובן של תוכניות המיועדות להניב היצע דיור משמעותי כתוצאה מהליך איטי ומסורבל של פדיון מוצעת רפורמה בפדיון קרקע. הרפורמה המוצעת כוללת צעדים שייעלו את ההליך הקנייני המאפשר פדיון קרקע בעת שינוי ייעוד מקרקע חקלאית לשימושים אחרים כדוגמת דיור.
4. הגדלת היצע דירות באמצעות תיחום יחידות משנה למגורים: תיחום של יחידת משנה למגורים במסגרת יחידת דיור ראשית, היא פעולה המייצרת גמישות באופן השימוש ביחידות הדיור הקיימות והמתוכננות. גמישות זו מאפשרת להתאים את גודל יחידות הדיור כך שהן תתאמנה למספר המשתנה של בני המשפחה המתגוררים באותה יחידת דיור דירה על פני השנים. גמישות זו בניצול יחידות הדיור תורמת גם להגדלת ההיצע הזמין של יחידות דיור למגורים לצורך שימוש המשפחה או לצורך השכרה למגורים. 
5. אימוץ המלצות צוות 120 הימים לטיפול בסוגיות דיור ביישובי המיעוטים: המטרה העיקרית שגיבש הצוות הינה הגדלת היצע הדיור ביישובי המיעוטים. בכדי להשיג מטרה זו גובשו מספר צעדים עיקריים:
  • הרחבת שטחי הפיתוח בקרקע מדינה אשר ביישובי המיעוטים
  • להעצים את יכולות התכנון והרישוי של יישובי המיעוטים
  • סיוע בפעולות פיתוח
  • חיזוק פעילות רישום הנכסים
  • המשך הרפורמה בתכנון ובניה – העצמת סמכויות הועדות המקומיות
  • תמרוץ בנייה מהירה
תגובות לכתבה(48):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    https://www.youtube.com/watch?v=hfI4EC1zooQ (ל"ת)
    ירון 21/06/2015 09:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 32.
    העלאת מס רכישה
    דוד המלך 19/06/2015 22:47
    הגב לתגובה זו
    2 1
    האוצר תמיד שמח להעלות מיסים. נראה אם הוא באמת יכניס את היד לכיס וימכור קרקע בזול. ניחוש שלי: מס הרכישה כמובן יעלה. עד שיגיעו למכור קרקעות בזול הממשלה כבר תיפול...
    סגור
  • 31.
    ***** סרטון מהיום בבוקר מרעיד את שוק הנדלן הישראלי ****
    הודעה הודעה 19/06/2015 22:31
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מסתבר שאין מחסור בדירות ומעולם לא היה. בטח לא משהו משמעותי. הסרטון מסביר קצר ולעניין מדוע לא חסרות דירות, ומציג מסמכים של רשויות המדינה השונות כדי להוכיח זאת. העתיקו את הקישור https://www.youtube.com/watch?v=hfI4EC1zooQ
    סגור
  • 30.
    לאמשנה כחלון ולא קשור לאף אחד שוק הנדלן בישראל
    טיל 19/06/2015 11:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ננצא על סף קריסה משמעותית אם דובר על ירידה של 30% כרגע זה כבר עולה ל50 60% ככל שכוחות מנסים להכניס משהו לרגולציה ככה עוצמת השבר יותר גדולה ראו הוזהרתם.....
    סגור
  • 29.
    זו הבעיה שמחכה בעוד 20 שנים לילדים שלנו, כנסו:
    לדאוג לילדים שלנו 19/06/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    https://www.youtube.com/watch?v=xMOapnS_5gE
    סגור
  • must watch video (ל"ת)
    very important vidoe 19/06/2015 21:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    השלב הבא - ביטול הארנונה של עיריית תל אביב (ל"ת)
    שביל 19/06/2015 08:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 27.
    ל16 משהוא נוסף
    משהוא נוסף ל 16 19/06/2015 02:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם הריבית תעלה וירימו את שכק הדירה המשכורת של היום צריכה לעלות בהתאם ולכן אם השכיריות יעלו אנשים יפחיתו במסעדות בתי קפה ושאר דבברים מה שיגרום למיתון לבעלי עסקים ולפיטורים ואז יש חוסר כסף ואנשים יזרקו דירות לשוק נגד רצונם ובכל אופן הדירות ירדו כך שבין כך ובין כך מחירי השכירות בעולם תמיד וימשיכו לעלות בהתאם לשכר הממוצע במשק
    סגור
  • 26.
    למספר 16
    למספר 16 19/06/2015 02:40
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם אתה חושב שתוכל להרים את מחיר השכירות ב1500 אתה טועה ובגדול כי הסטטיסטיקה אומרת שהמשכירים לא משלמחם יותר מ20-30 אחוז מהמשכורת לשכירות אם תעלה בוודאי כולם יעלו כי אתה לא המשכיר היחיד אז תאלץ למצא משכירים שכן יהיו מוכנים ולאם לא הדירה תישאר ריקה בנוסף ככל שהריבעת תעלה אחוז המימון של המשקיעים על דירות ילך ויעלה מה שיגרום לערך של הבית לרדת ואת לא תרוויח אלה תפסיד והסטפו של דבר תבין שמחירי השכירות כלל לא קשורקלמחיר השכירות אלה רק בקנייה עם משכנתה ומחירי השכירות בישראל תמיד היו זהים גם לפני 20 שנה שכירות עלתה 700 דולר דאז אזורי ה 3000 שקל כמו היום אז אתה מריך לחפור קצת יותק בנושא כי עליית ריבית תוריד את תצואת הדירה שלך וגם אם כן יכולה לגרום להשקעה שלך לרדת לטימיון
    סגור
  • 25.
    השוואת הטבות לישובי/ערי ספר
    גל 19/06/2015 00:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שום סיבה להפלות זכויות בני קיבוץ לזכויות דור שני בירוחם. כמו שבן קיבוץ זכאי לבית בחינם/ בהטבה משמעותית בקיבוץ בו הוא חבר כך גם תושב דור שני בירוחם זכאי להטבה.
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    ארנונה מוגדלת
    גל 19/06/2015 00:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש להעלות ארנונה או היטל/ מס אחר על קרקע פרטית למגורים שאינה בנויה ו/או אינה מיושבת למעלה מ 6 חודשים בשנה.
    סגור
  • 23.
    רק מס חודשי על דירה שניה ואילך יביא למאות אלפי דירות
    יוסי 18/06/2015 23:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רק מס חודשי בסך 5000 שקל יגרום לכל מי שייש לו יותר מדירה אחת להוציאה למכירה!! ובכך שוק הדירות יצוף ומאות אלפי דירות יצאו למכירה ומחירם ירדו ,והקבלנים יוזילו את הדירות בעשרות אחוזים ,,ועוד טיפ קטן לרשויות המס תגלו מליארדי שקלים כסף שחור ..אדון כחלון אל תפחד מהטיקונים שממלאים את התקשורת לא לתת לך להוזיל את מחירי הדירות בטענה שאתה תיכשל והתכניות שלך יכשלו ..רק מס חודשי גבוה שלא יוכלו לעמוד בו ולהעבירו על השוכר... תוך שנה הדיור יורד ב40 % ויהיה לכל משפחה יכולת לרכוש בית בישראל..
    סגור
  • כבר יש. המשקיעים לא הפנימו. יש מס שבח במכירה שהולך וגדל
    בכל שנה שלא מוכרים. 23/06/2015 13:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביטלו את הפטור ויש מס שבח לינארי.
    סגור
  • 22.
    חולון עיר מתפוררת השכונות תל גיבורים גיסי כהן
    D b 18/06/2015 20:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מנהיג שיטפל בשכונת המוזנחות ויפנה בנינים רקובים ללא ביוב
    סגור
  • 21.
    תמ"א פטור ממעמ
    עמי 18/06/2015 18:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יש אזורים רבים בארץ , כמובן לא במדינת תל אביב שאין ייתכנות כלכלית לקבלנים לבצע את הפרויקט
    סגור
  • 20.
    תכנית לוקה בחסר, דרושים גם הצעדים הבאים:
    השוכר 18/06/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איסור מוחלט על רכישת דיור וקרקעות על ידי זרים (כמו באוסטרליה ושוויץ), דיור בר השגה בשעור של 20% בכל פרויקט, פרויקטי דיור להשכרה ל טווח ארוך, לכפות על העיריות בניית דירות 3 חדרים, כמו כן לכפות על העיריות בניית דיור למגורים במקום משרדים, השטת מס דרקוני על אלפי דירות הרפאים.
    סגור
  • איפה בדיוק יש אלפי דירות רפאים? (ל"ת)
    קצת עובדות 19/06/2015 07:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    למה לא בונים דירות קטנות 50-70 מ"ר ? (ל"ת)
    רוצה לגור בתל אביב 18/06/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • סוף סוף מישהו שואל את השאלה הנכונה?
    בוקר טוב!!! 18/06/2015 21:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק איפה היו הקולות האלה עד עכשיו? יש אוכלוסיה ענקית של בודדים ובודדות בכל שלבי החיים שלא צריכים דירות 5 חדרים 100 מר ואף איד עד היום לא סופר אותם. התוכנית של כחלון לפיצול דירות ליחידות משנה זה אולי התחלה של התהליך אבל הציבור הגדול הזה צריך להשמיע את קול ברור שהוא קיים ושלא יתעלמו יותר מהצרכים שלו!!! דירות קטנות שמתאימות לצרכים ולרמת ההוצאות של הציבור הזה. זה לא ציבור שצריך לגור בדירות שותפים כל החיים!!!!!
    סגור
  • 18.
    באמת סליחה אבל הכל מכבסת מילים..
    צבר נשוי וחסר דירה 18/06/2015 17:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני יליד הארץ, עם עברית כשפת אם, ולא הצלחתי להבין מכל הטקסט והפילפולים מה זה בעצם אומר. סעיף 4 במיוחד - "תיחום", "יחידת משנה במסגרת יחידה ראשית". מה זו מכבסת המילים הזו ומה היא מסתירה?! !
    סגור
  • הכוונה שמותר לחלק דירה (ל"ת)
    2 18/06/2015 21:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    בלה בלה בלה בלה בלה (ל"ת)
    קישקוש 18/06/2015 17:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    אם הריבית תעלה, אאלץ לייקר את שכר הדירה ב 1,500 שקל
    משכיר 7 דירות בלי מס 18/06/2015 17:08
    הגב לתגובה זו
    2 3
    כרגע לשוכרים בישראל יש מזל, שהריבית נמוכה. כשהיא תעלה תשלומי המשכנתא של בעלי הבתים יזנקו, והוא יאלץ לגלגל את ההוצאה הזאת על הדיירים הכי חלשים. השכבות החלשות יאלצו לשלם עוד 1,500 שקל בחודש. לכן טוב תעשה הממשלה אם תחוקק חוק שאסור להעלות ריבית לעולם, רק כדי להגן על החלשים (אני לא מרוויח מזה, אני מעביר את ה 1,500 הנוספים ישירות לבנק). אחרי שהבינו שאסור לעלות מסים, יבינו גם שאסור לעלות ריבית. וזאת כי בעלי הבתים יכולים לדרוש כל סכום שבא להם. גם מי שכבר אין לו משכנתא, יראה שהמשכיר לידו העלה שכר דירה ומייד יעלה גם כן.
    סגור
  • חחחח שתה מים...אתה מבין בכלכלה כמו שאני
    ק 18/06/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מבין בגידול אבטיחים.
    סגור
  • 15.
    השאלה האמיתית
    יונתן ריזל 18/06/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    השאלה הסופית, אין לי הון עצמי ואני סוגר את החודש אחרי 3000 ש"ח על שיכרות ו4000 ש"ח הוצאות מחייה אחרים בגירעון של 1500~1000 ש"ח, אני לא רואה רפורמה אחת מבין ה5 שתעזור לי, ואני עוד במצב סביר, מה עם כאלה בעלי שכר מינימול ומטה? אם הייתה האפשרות לשלם את אותם ה3000 ש"ח על משכנה בלי פאקינים הון עצמי מזורגג זה היה עוזר להרבה משפחות...
    סגור
  • הון עצמי נמוך למשכנתא
    אמריקאי 19/06/2015 01:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה מה שריסק את המשק בארה״ב. אני באותה בעיה כמו שלך אבל לקיחת משכנתא עם הון עצמי נמוך זה לא הפתרון
    סגור
  • מה שאתה מציע זה יותר גרוע. להפך צריך להגביל עוד
    ' 18/06/2015 17:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את המשכנתאות - בעיקר למשקיעים.
    סגור
  • תגביל משקיעים, יבנו פחות ולא יהיו דירות להשכרה (ל"ת)
    קצת עובדות 19/06/2015 07:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    להביא פועלים זרים
    אברום 18/06/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
    3 3
    בעשרות אלפים להוזיל עלויות מיסים על תשומות בניה מלט.חול.ברזל. ועוד לתת מענקים לרוכשים דירות בפירפיריה
    סגור
  • 13.
    ערבות מדינה לפינוי בינוי
    יחזקאל.ד 18/06/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
    1 1
    החסם העיקרי לפינוי בינוי הוא העדר בטוחות של היזמים.בעבר אמר כחלון שיתן ערבות מדינה לבעלי הדירות הישנות .אם יעמוד בהבטחתו,ימצא היענות רבתי לחתום ליזמים
    סגור
  • 12.
    לדעתי, הקבלנים לא בונים רק מספסקרים בקרקעות ובוכים (ל"ת)
    להביא סינים 18/06/2015 16:52
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 11.
    הכל דיבורים כל יום קשקוש חדש. נמאס כבר. (ל"ת)
    מני 18/06/2015 16:46
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    מה זה תיחום?פיצול?
    יעקב 18/06/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי ישלם לי על ערך ירידת ערך הדירה.ממתין להגשת תביעה יצוגית על ירידת ערך הדירה.מי שבמבנה שלו יבוצע פיצול שיגיש תביעה יצוגית
    סגור
  • בשום מקום לא ירדו מחירים בגלל דירה מחולקת (ל"ת)
    אאא 18/06/2015 17:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    מה נסגר ?????
    אברהם 18/06/2015 16:38
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפי הכרוניקה הידועה מראש (לא יותר משנתיים ),הדברת נשארת ברברת הזמן אוזל , ושוב הגלגל חוזר .
    סגור
  • 8.
    סוף סוף מהלכים להגברת ההיצע. זו התחלה טובה
    דדה המדדה 18/06/2015 16:29
    הגב לתגובה זו
    7 1
    צריך להוריד חסמים נוספים וצוארי בקבוק.
    סגור
  • 7.
    אבל שלב ראשון כרגיל עוד מיסים שלא באמת תורמים למטרה
    בן אהרון 18/06/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
    2 2
    רק מכניסים עוד כסף לקופת המדינה אבל בינתיים למזלנו רק חברי ועדת הכספים שמו לב שאין קשר בין בקשת האוצר וכחלון להעלות את מס הרכישה, לבין הגדלת מלאי הדירות הזמין לרוכשי דירה ראשונה. במיוחד בדירות מעל מליון וחצי ש״ח ששם אין כמעט רוכשי דירה ראשונה אלא בעיקר משקיעים.
    סגור
  • 6.
    חארטה בארטה עד ש"התוכניות יצאו " יהיה בחירות ...
    אלעד 18/06/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    8 4
    כחלון היה צריך להוציא מהר מהשרוול משהו ....ולשדר לשוק הנדל"ן ספינים של תוכניות .....על מנת ל"נסות לצנן זה לא הפתרון 1. מיסוי של 25% על שוכרי הדירות+ הקפאה של שכר דירה 2. החלת חוק דיירות מוגנת 3. בניה מסיבית של דירות על ידי הממשלה או מחיר מינימום 4. אפס מס שבח למי שמוכר את הדירה עד 2016 תוך שנה מחירי הדירות יורדים ......אם רוצים הכול אפשרי..... רק השאלה היא ......האם באמת רוצים ??.
    סגור
  • זה לא חוכמה להיות נדיב על חשבונם של אחרים!!!
    שילכו לעבוד ויחסכו!! 18/06/2015 23:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה תעבוד קשה, תרוויח ותשלם ים של מיסים, תקנה דירה וגם כאן תשלם ים של מיסים, תקח משכנתא ותשלם ריבית לבנקים, ואחר כך תבוא הממשלה שלא עושה כלום חוץ מלדבר ותתן זכויות לדיירים רק בגלל שאין להם דירה שלהם על חשבונם של אלה שעבדו וחסכו, ותקבע את השכירות בלי להתחשב בעלויות ובפחת ובריבית, באופן חד מדדי ופוגע. בבתי המשפט קוראים לזה פגיעה לא מידתית.
    סגור
  • 5.
    המדינה החליטה לסגור את החגיגה, החכמים כבר מכרו לאלה
    ' 18/06/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    53 1
    שנכנסו בגל הרכישות האחרון. סביר להניח שמי שיהמר נגד המדינה - יפסיד כסף רב.
    סגור
  • ==== מי שקונה דירה כדי "להבטיח לעצמו פנסיה" יפסיד בגדול
    כלכלן נדל"ן 18/06/2015 17:19
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הממשלה נחושה להוריד את מחירי הדירות. גם אם זה יקח 5 שנים זה יגיע הרבה לפני הפנסיה ולכן רלוונטי לרוכש. הריבית אולי תהיה אפסית לעוד שנתיים, אך מחירי הדירות של היום תלויים בה, ולא יכולים להתקיים ברגע שהיא תעלה. וזה יקרה גם אם כחלון יכשל לגמרי. הגדלת היצע במקום מס? זה הכי גרוע, זה גם יוריד את שכר הדירה של "פנסיונר הנדלן" שלא יצליח לגבות את המחיר של היום ברגע שהמצוקה תיגמר. לסיכום: ההכנסות משכר דירה יהיו נמוכות ממה שחשבתם, הוצאות הריבית על המשכנתא ישרפו לכם הרבה יותר כסף ממה שחשבתם, וערך הדירה שלכם יירד מ 140 משכורות (של 2015) ל 90 משכורות (של שנת 2050) והכי גרוע - בגלל מס רכישה, מתווך ועורך דין, התשואה שלכם מתחילה ממינוס 11.5% (בגלל המינוף, זה מינוס 23%)
    סגור
  • 4.
    לסעיף 4 בעברית קוראים פיצול דירות.
    בן אהרון 18/06/2015 16:21
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עד עכשיו במקומות מסוימים בארץ זה נחשב עברה קשה ונתנו קנסות דמיוניים. היתה הזדמנות לחלוב עוד קצת את הציבור בקנסות. עכשיו סוף סוף הבינו שזה צורך ממשי ונותן פיתרון זמין ליחידות קטנות לציבור גדול מאד של בודדים בכל שלבי החיים!!!
    סגור
  • 3.
    כחלון והדיור
    לזר 18/06/2015 16:19
    הגב לתגובה זו
    3 8
    עוד לא ראתי בחיי מלל כה חסר משמעות. אני המום מההבדל שבין הכותרת לתוכן הכתבה
    סגור
  • מה קרה לזר ? מזיע ? (ל"ת)
    שורוק 18/06/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 2.
    למה כחלון הגאון לא מביא חוק שמחייב את העיריות
    פינוי בנוי 18/06/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לפינוי בינוי של בניינים בני 60 שנה. בניינים כאלה יש המון במרכזי ערים . הם לא ישרדו רעידת אדמה . והם מסוכנים!!! איזה זוג צעיר צריך דווקא לגור בדירה כזאת? לקחת משכנתא ולגור בבניין להריסה זה עושק כפול. המדינה צריכה לחייב לעשות פינוי בינוי. דחוף!!!!!!!!!
    סגור
  • לא כלכלי (ל"ת)
    אמריקאי 19/06/2015 01:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • במיוחד בעיר חולון ושכונת ג'סי כהן