חוק חדש להגבלת שכר דירה בברלין: "רוצים שבעלי הכנסה נמוכה יישארו בעיר"

החוק צפוי להיכנס גם ערים נוספות: שר המשפטים הגרמני: "נטפל בתיאבון הגדול של משקיעי הנדל"ן"
שער ברנדנבורג, ברלין, גרמניה, צילום: Getty images Israel
שר האוצר משה כחלון הודיע בחודש שעבר כי יקדם רפורמה בשוק השכירויות בישראל במסגרתה בין היתר בעלי דירות לא יוכלו להעלות את שכר הדירה לתקופה של 3-5 שנים, אלא לפי המדד המחירים לצרכן או 5% בשנה.
פיקוח על שכר דירה אינו דבר חדש בעולם, ומיכאל שראל, ראש פורום 'קהלת', והכלכלן הראשי באוצר לשעבר אמר לאחרונה בראיון ל-Bizportal  כי מחקרים מראים שפיקוח על שכר דירה נכשל בכל מקום בו נוסה ופעולה כזו בישראל תוביל לקטסטרופה.
אולם למרות מחקרים אלו, מתברר שפיקוח על שכירויות נכנס לאחרונה לתוקף באחד מהערים המתעוררות באירופה – ברלין, בירת גרמניה: לפני שלושה חודשים נכנס לתוקף חוק אשר מגביל את העלאת שכר הדירה ביותר מ-10% ממחיר השכירות הממוצע בעיר.
ברלין היא העיר הראשונה בגרמניה אשר מגבילה את היכולת להעלות את שר הדירה – כיום קיים פער של 10% בשכר הדירה בין חוזי שכירות קיימים לבין חוזים חדשים. לפי דו"ח של חברת השקעות הנדל"ן Jones  LaSalle, שכר הדירה הממוצע בעיר עלה ביותר מ-30% בשלוש השנים האחרונות.
"פער שכר הדירה בין חוזים קיימים לחוזים חדשים גדול", אומר ריינר ווילד, מנהל 'ארגון הדיירים של ברלין' – אחת מהסיבות לעלייה בשכר הדירה היא שכל שנה עוברים לעיר 40 אלף תושבים חדשים. אנחנו לא רוצים להגיע למצב של לונדון או פריז, היכן שאנשים בעלי הכנסה נמוכה צריכים לעבור הרחק בפרברי העיר".
לפי המסתמן, הגבלת שכר דירה תכנס לתוקף בערים נוספות בגרמניה. שר המשפטים הגרמני הייקו מאאס אמר: "אנחנו מייצרים שיווי משקל בין האינטרסים של בעלי הבתים והדיירים, אנו רוצים לטפל ולנהל את התיאבון הגדול להשקעות בשוק הנדל"ן למגורים".
תגובות לכתבה(9):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ראיתי את שראל באותו ראיון ושמחתי שעזב,
    גדי 07/06/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מתפלא שלא זרקו אותו קודם,
    סגור
  • 5.
    חוקים אפשר לבטל או לתקוע,צריך לפתוח את השוק לתחרות
    בא 07/06/2015 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחול ,עי הבאת קבלנים מסין וככה לבנות בכמויות ,את זה לא יהיה אפשר לעצור אדון כחלון .
    סגור
  • 4.
    כיצד הגבלת מחירי השכירות תפתור את המחסור?
    עברי 07/06/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא פותרים בעיה בבעיה חדשה. הדרך הקשה אבל בסופו של דבר הנכונה היא להגדיל את היצע הדיור, כל דבר אחר יגרור בעיות אחרות (ע"ע חוק להגנת הדייר).
    סגור
  • אין לזה קשר למחסור בדיור
    אבג 07/06/2015 13:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדובר בצעד שנועד להגן על השוכרים מהשתוללות מחירים שתאלץ אותם לעזוב את העיר. בברלין מבינים את זה , בארץ אדם לאדם זאב.
    סגור
  • 3.
    כולם שבויים בקונספציה שחייבים כמה שיותר משקיעי נדלן
    המלך הוא עירום 07/06/2015 12:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחרת מחיר השכירות יעלה. טעות קשה: השמאי לוי יצחק ערך סקר ותוצאותיו הראו ש 56% מהצעירים קונים דירה ראשונה כדי להשכיר אותה. לא כדי לגור בה. כלומר ימשיכו להגיע דירות להשכרה לשוק, דרך הקונים הצעירים האלו. גם המון רווקים עושים את זה. תבדקו אותי. בנוסף לכך, 95,000 דירות נמצאות בבנייה. חלק גדול מהן כבר נמכר, ונמכר למשקיעים שישכירו אותן. זה יספק היצע במשך 3 השנים הקרובות, בכל מקרה. דבר אחרון - כשלא יהיו משקיעים בשוק, יהיה קל הרבה יותר לקנות דירה. פחות מתחרים על כל נכס. הרבה אנשים ששוכרים דירות היום, כבר עברו מזמן את גיל 30, והם ילכו לקנות דירה משלהם. כל אחד כזה בעצם יפנה את הדירה שהוא שוכר עבור אחרים. יתפנו המון דירות להשכרה. זה היצע להשכרה לכל דבר. לא חייבים עוד משקיעים בשוק, אפשר להקטין את מספר השוכרים במקום זה. שימו לב שהמשקיעים הפרטיים היום מוכנים להסתפק בתשואות של 3% שנתית. הם משלמים 2% על הכסף שהם שוכרים מהבנק באמצעות משכנתא, ומקבלים 3% ולכן מרוויחים 1% מערך הדירה. זו תשואה שאפסית שמראה שיש בועה, כי אנשים בונים על זה שמחיר הדירה יעלה ומזה הם ירוויחו.
    סגור
  • 2.
    אני בספק עם כחלון יעשה משהו
    אלעד 07/06/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאוד בספק לגבי כחלון..אני בחרתי בו..אבל בינתיים אני לא רואה איזה משהו קונקרטי..מקווה שיעשה את שהבטיח
    סגור
  • למה לא עושה? רק נכנס לתפקיד וכבר מיסים חדשים בדרך!!!
    בן אהרון 08/06/2015 08:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אי אפשר להגיד לא עושה, רק הבעיה שלא בחרנו אותו בשביל עוד מיסים! לעוד מיסים לא צריך אותו. ומשהו לעשות שיהיו עוד דירות שחסרות, בינתיים אין משהו רציני באופק. עד כמה שאני מצליח לראות, אם מישהו חושב אחרת, שיתקן אותי.
    סגור
  • 1.
    יש מי שדואג לעם....בברלין...ופה כלום ושום דבר (ל"ת)
    מאיר 07/06/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • כחלון דואג: דבר ראשון יהיו מיסים חדשים על דירות.
    בן אהרון 07/06/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה הפטנט החדש לספק המון דירות חדשות ובזמן קצר.
    סגור